منتظر پاسخ رسمی حماس به پیشنهاد  آتش‌بس هستیم

مشاور امنیت ملی آمریکا د یروز-چهارشنبه- گفت: مد یر سیا ر به د وحه می‌رود  تا با قطری‌ها د رباره آتش‌بس د ر غزه صحبت کند . «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد : ما منتظر پاسخ حماس به پیشنهاد  آتش‌بس از طریق میانجی‌های قطری هستیم. ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به د وحه سفر خواهد  کرد  تا د ر مورد  این پیشنهاد  با مقامات قطری د ر راس آن وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو کند . مشاور امنیت ملی آمریکا د ر گفت‌وگویی با خبرنگاران گفت: پیشنهاد  آتش‌بسی که اسرائیل پیشتر قبول کرد  امروز نیز همچنان قبول د ارد . سالیوان با بیان اینکه واشنگتن توجهی به سر و صد ای رسانه‌های مختلف د رباره پاسخ احتمالی حماس به پیشنهاد  نمی‌کند ، افزود : واشنگتن تنها به پاسخ رسمی حماس که به میانجی‌ها منتقل خواهد  شد ، توجه د ارد . وی اد امه د اد : واشنگتن شبانه روزی با میانجی‌های قطری د ر ارتباط است. امید واریم حماس با پیشنهاد  آتش‌بس به عنوان بهترین راه پایان جنگ و بازگشت اسیران اسرائیلی و افزایش کمک‌های انسانی به غزه موافقت کند . سالیوان افزود : آنچه ما د وست د اریم د ر آخر کار ببینیم یک استراتژی فراگیر و منسجم مرتبط با پایان عملیات نظامی د ر غزه است.

 

وضعیت غزه هولناک است

«ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس سه‌شنبه گفت این کشور به همراه متحد انش از توافق آتش‌بس غزه که از سوی آمریکا اعلام شد ه است، برای «پایان د اد ن فوری به خصومت‌ها» قویا حمایت می‌کند . خبرگزاری آناتولی د ر این باره گزارش د اد : سوناک این اظهارات را د ر یک مناظره انتخاباتی با «کر استارمر» رهبر حزب کارگر و پیش از انتخابات سراسری ۴ ژوئیه د ر انگلیس مطرح کرد . هر د و سیاستمد ار د ر زمینه غزه هم‌نظر بود ند . استارمر گفت وضعیت نوار غزه «غیر قابل تحمل» است و «فورا» به یک آتش‌بس نیاز است. او افزود : اول از همه، ما باید  اسرا را خارج کنیم. آن‌ها مد ت زیاد ی است که زند انی هستند . نگران وضعیتی هستم که آنها د ر آن قرار د ارند . ما سخت به کمک‌های انسانی د ر غزه نیاز د اریم. فاجعه‌بار است. استارمر تاکید  کرد : ما باید  راهی برای یک راهکار باد وام بیابیم که باید  راهکاری «۲ د ولتی» باشد . ریشی سوناک هم وضعیت غزه را «هولناک» توصیف کرد . او با حمایت از طرح «جو باید ن» رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس د ر نوار غزه گفت انگلیس از طرحی برای پایان د اد ن فوری به د رگیری‌ها، آزاد ی اسرا، کمک‌رسانی بیشتر و پیش رفتن به سمت یک راهکار «2 د ولتی» حمایت می‌کند .

افزایش شهد ای حمله اشغالگران
به مناطق مرکزی غزه
د ر د ویست و چهل و سومین روز جنگ، رسانه‌های رژیم صهیونیستی عصر سه‌شنبه از آغاز عملیات نظامی ارتش اشغالگر د ر ارد وگاه‌های آوارگان د ر مرکز نوار غزه خبر د اد ند . این د ر حالی است که تانک‌های صهیونیست‌ها برای اولین بار وارد  مرکز شهر رفح د ر جنوب شد ند . منابع پزشکی به الجزیره گفتند  تعد اد  شهد ای حملات صهیونیست‌ها به ارد وگاه‌های البریج، المغازی و د یر البلح د ر مرکز نوار غزه طی یک روز به بیش از ۷۵ شهید  و ۲۲۵ زخمی افزایش یافت که به بیمارستان شهد ای الاقصی منتقل شد ند . خبرنگار الجزیره نیز از د ستگیری فلسطینی‌ها - از جمله زنان - پس از محاصره خانه‌ای د ر جنوب شرق د یرالبلح توسط اشغالگران خبر د اد . د ر راستای عملیات رژیم صهیونیستی، نیروهای اشغالگر جاد ه بین شهرهای خان یونس و د یرالبلح را بستند .

تیراند ازی د ر اطراف سفارت آمریکا د ر لبنان
منابع خبری لبنانی د یروز- چهارشنبه از وقوع تیراند ازی د ر اطراف سفارت آمریکا د ر منطقه «عوکر» د ر جبل لبنان خبر د اد ند . سفارت آمریکا و ارتش لبنان د ر این باره بیانیه صاد ر کرد ند . فرماند هی ارتش لبنان د ر بیانیه‌ای اعلام کرد : سفارت آمریکا د ر لبنان د ر منطقه عوکر د ر معرض تیراند ازی یک نفر با تابعیت سوری قرار گرفت که نیروهای ارتش مستقر د ر منطقه به منبع تیراند ازی پاسخ د اد ند  و این مساله باعث شد  فرد  شلیک کنند ه به سمت سفارت زخمی شود  که برای د رمان به بیمارستان منتقل شد . د ر حال حاضر تحقیقات برای مشخص شد ن ابهامات حاد ثه د ر حال انجام است.

۳۶ هزار و ۵۸۶ شهید  د ر د ویست و چهل و سومین روز جنگ غزه
وزارت بهد اشت غزه د ر گزارش آماری امروز خود  از شهد ا و زخمی‌های حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اعلام کرد  که رژیم اشغالگر د ر شبانه گذشته د ست به چهار جنایت زد . وزارت بهد اشت غزه د یروز چهارشنبه د ر د ویست و چهل و سومین روز از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام کرد  که این رژیم د ر ۲۴ ساعت گذشته مرتکب چهار کشتار د ر حق خانواد ه‌های نوار غزه شد ه که د ر نتیجه آن پیکرهای ۳۶ شهید  و نیز ۱۱۵ زخمی به بیمارستان‌های نوار غزه منتقل شد ند . به گزارش این وزارتخانه، هنوز تعد اد ی از قربانی‌های این حملات زیر آوارها و د ر مسیرها هستند  و نیروهای امد اد ی و د فاع مد نی نمی‌توانند  خود  را به آنها برسانند .

«تجارت» بررسی می‌کند ؛

گروه جهان: کشورهای عضو ناتو این روزها بیش از هر زمان د یگری د ر تکاپوی آماد ه‌سازی شرایط برای تقابل احتمالی با روسیه هستند . د ر چند  سال گذشته که جنگ اوکراین آغاز شد ه کشورهای غربی تا حد ود  زیاد ی مد ارا با مسکو را د ر د ستور کار قرار د اد ه‌اند  تا از جنگ احتمالی ممانعت شود  اما به نظر می‌رسد  حالا وضعیت به شکل کامل د گرگون شد ه و سناریوی جنگ احتمالی با روسیه بیش از بیش رنگ و بوی واقعیت به خود  می‌گیرد .
به گزارش «تجارت»، ناظران سیاسی پس از تشد ید  جنگ د ر اوکراین طی چند  ماه گذشته، احتمال وقوع جنگ بزرگ یا همان جنگ جهانی سوم را مطرح کرد ه‌اند . شاید  به صورت علنی کشورهای عضو ناتو تا کنون از جنگ با روسیه سخن به میان نیاورد ه باشند  اما حالا با برگزاری بزرگ‌ترین مانور تاریخ خود  بعد  از جنگ سرد ، به نظر می‌رسد  خود  را برای لحظه موعود  جنگ بزرگ آماد ه می‌کنند .

آغاز بزرگترین رزمایش ناتو د ر د ریای بالتیک
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بزرگ‌ترین رزمایشی را که تاکنون د ر د ریای بالتیک برگزار شد ه است، د یروز (چهارشنبه) و با حضور ۱۹ متحد  ناتو آغاز کرد . بزرگترین رزمایش نظامی موسوم به بالتاپس ۲۰۲۴ د یروز (چهارشنبه) د ر د ریای بالتیک د ر حالی آغاز به کار کرد  که ۱۹ متحد  ناتو، بیش از ۵۰ کشتی، شامل ۳۰ ناو جنگی، بیش از ۸۵ هواپیما و تقریباً ۹۰۰۰ پرسنل که ۴۰۰۰ نفر از آنها نیروی د ریایی هستند  د ر آن شرکت خواهند  کرد . با مشارکت چهار گروه عملیات آبی خاکی و واحد های وظیفه چند  ملیتی، این بزرگ‌ترین ائتلاف متشکل از نیروهای آبی خاکی د ر د ریای بالتیک و همچنین بزرگ‌ترین ائتلاف متشکل از نیروهای مقابله با مین د ر ناتو خواهد  بود . به گفته «گید ریوس پریمنکاس» فرماند ه نیروی د ریایی لیتوانی، یکی از اهد اف استراتژیک این رزمایش «نشان د اد ن وحد ت ناتو و عزم برای مقابله با هرگونه متجاوز» است.
همچنین «جانی استرینگر» معاون فرماند هی نیروی هوایی ائتلاف ناتو د ر «رامشتاین» د ر آلمان گفت: «بالتاپس ۲۴ نشانی از تیزهوشی متحد ان ناتو د ر یک محیط امنیتی پویا از طریق تمرین عملیات چند  د امنه‌ای برای حفظ ثبات منطقه بالتیک است». وی افزود : «این رویکرد  یکپارچه برای امنیت د ریای بالتیک پیامی قوی به د شمنان احتمالی می‌فرستد ، از تجاوز جلوگیری می‌کند ، ثبات را افزایش می‌د هد  و به کشورهای ناتو و مرد م آن‌ها نیز اطمینان خاطر می‌د هد ».
این اولین بار است که سوئد  که از سال ۱۹۹۰ تاکنون د ر مانوورهای بالتاپس حضور د اشته، به عنوان یک عضو ناتور د ر آن شرکت می‌کند .
رزمایش بالتاپس توسط نیروهای د ریایی ایالات متحد ه د ر اروپا و آفریقا و ناوگان ششم ایالات متحد ه سازماند هی شد ه و فرماند هی و کنترل آن، توسط نیروهای «حمله و پشتیبانی نیروی د ریایی ناتو» ارائه می‌شود .
ناتو د ر حال آماد ه‌سازی طرح‌های نظامی برای د رگیری احتمالی با روسیه
روزنامه انگلیسی گزارش د اد ، ناتو د ر حال کار بر روی طرح‌هایی است که د ر صورت وقوع جنگ با روسیه، د ه‌ها هزار نیروی آمریکایی را د ر امتد اد  «کرید ورهای زمینی» د ر اروپای غربی بفرستد . سال گذشته میلاد ی اعضای ناتو توافق کرد ند  تا ۳۰۰ هزار سرباز را برای احتمال وقوع حمله روسیه به حالت آماد ه‌باش نگه د ارند . این د ر شرایطی است که بروکراسی موانعی را بر سر راه مانورهای آزمایشی نیروهای ناتو ایجاد  کرد ه و این وضع انتقال سریع نیروها و تجهیزات د ر سراسر قاره اروپا را با مشکل مواجه می‌کند . د ر همین حال روزنامه د یلی‌تلگراف سه‌شنبه گزارش د اد ، مقام‌های ارشد  نظامی ناتو تلاش می‌کنند  تا اطمینان حاصل کنند  که جریان نیروها با حملات احتمالی روسیه به بناد ر مورد  استفاد ه ارتش آمریکا برای تخلیه محموله‌های خود  متوقف نخواهد  شد . ژنرال «الکساند ر سولفرانک» رئیس فرماند هی لجستیک ناتو گفت: «واضح است که پایگاه‌های لجستیکی بزرگ همانطور که از د وران جنگ افغانستان و عراق می‌شناسیم، د یگر امکان‌پذیر نیست، چون د ر یک موقعیت د رگیری این تجهیزات و نیروها خیلی سریع از بین می‌روند .» د ر گزارش د یلی‌تلگراف تحت عنوان «کرید ورهای زمینی ناتو می‌تواند  نیروهای آمریکایی را د ر صورت وقوع جنگ د ر اروپا به خط مقد م هد ایت کند » آمد ه است که مسیر اصلی نیروهای آمریکایی د ر صورت جنگ با روسیه از طریق بند ر روترد ام هلند  به آلمان و لهستان خواهد  بود . کرید ورهای جایگزین از ایتالیا، یونان و ترکیه به ترتیب از طریق اسلوونی و کرواسی به مجارستان و از طریق بلغارستان و رومانی می‌گذرند . همچنین برنامه‌هایی برای مشارکت نروژ، سوئد  و فنلاند  برای تد ارکات پشتیبان وجود  د ارد .

معاون وزیر جهاد  کشاورزی اعلام کرد ؛
د ستور کار فائو برای تبد یل ایران به مرکز امنیت غذایی کشورهای منطقه
معاون وزیر جهاد  کشاورزی د ر امور توسعه مد یریت و منابع انسانی گفت: ایران با همکاری سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد  (فائو) به مرکزیت امنیت غذایی منطقه تبد یل می‌شود .
به گزارش ایرنا از وزارت جهاد  کشاورزی، هوشنگ محمد ی د ر حاشیه سی و چهارمین نشست کمیته اجرایی سیرد اپ (EC-۳۴) د ر تایلند ، د ر د ید ار با مد یرکل سیرد اپ، تعهد  جمهوری اسلامی ایران بر همکاری بیشتر و روبه رشد  با سیرد اپ را مورد  تاکید  قرار د اد  و افزود : د ر د ید ارهای انجام شد ه با معاون د بیرکل فائو و مد یرکل مرکز توسعه روستایی یکپارچه آسیا و اقیانوسیه (سیرد اپ) پیشنهاد  شد  با توجه به تنظیم و تد وین سند  امنیت غذایی د انش بنیان د ر کشور ما، جمهوری اسلامی ایران د ر مرکزیت امنیت غذایی کشورهای منطقه قرار گیرد .
معاون وزیر جهاد  کشاورزی د ر امور توسعه مد یریت و منابع انسانی، اظهار د اشت: این موضوع مورد  استقبال قرار گرفت و قرار است د رخواست ایران د ر د ستور جلسات بررسی‌های فائو قرار گیرد . وی تصریح کرد : اگر این اتفاق بیفتد  و فائو پشتیبانی‌های لازم را انجام د هد ، کشور ما می‌تواند  واحد های تولید ی امنیت غذایی کشورهای منطقه را فعال سازد .
محمد ی با اشاره به تصمیم فائو پس از انتخاب مد یر نمایند گی د ر ایران، تصریح کرد : بعد  از تصویب این رخد اد ، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد  اقد امات لازم برای سرمایه‌گذاری و انتقال د انش فنی و یافته‌های علمی را انجام خواهد  د اد .
معاون توسعه مد یریت و منابع وزارت جهاد  کشاورزی همچنین گزارشی از تولید  غلات، تولید ات د امی، تولید ات گلخانه‌ای، شیلات و توسعه آبزی‌پروری ارائه و آماد گی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی را اعلام کرد . مد یرکل سیرد اپ (مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه) د ر د ید ار با هوشنگ محمد ی معاون وزیر جهاد  کشاورزی د ر امور توسعه مد یریت و منابع انسانی د ر حاشیه سی و چهارمین نشست کمیته اجرایی سیرد اپ (EC-۳۴) د ر تایلند  برگزار شد ، گفت: ایران، یکی از کشورهای موثر د ر مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرد اپ) است. وی، همچنین از آماد گی ایران برای انتقال تجربیات و مطالعات و سیاست‌های توسعه روستایی به سایر کشورهای، خبر د اد . جان کیم معاون د بیرکل و مد یرکل د فتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه فائو نیز د ر د ید ار با معاون توسعه مد یریت و منابع وزارت جهاد  کشاورزی د ر تایلند ، از تلاش ایران برای امنیت غذایی تقد یر کرد . وی د ر این د ید ار، ایران را کشوری با ظرفیت فوق‌العاد ه از حیث نیروی انسانی و فنی کشاورزی برای امنیت غذایی د انست و برای تقویت روابط با فائو اظهار امید واری کرد . همچنین مقرر شد  د ر سریع‌ترین زمان، نمایند ه فائو د ر جمهوری اسلامی معرفی و برای تقویت تعاملات و رفع چالش‌های امنیت غذایی اقد امات موثر به عمل آید .

وعد ه‌ د ولت برای تسویه طلب گند م‌کاران؛

گروه کشاورزی: تاخیر د ر پرد اخت مطالبات گند مکاران د ر حالی به د و ماه می‌رسد  که امروز سخنگوی د ولت اعلام کرد  منابع لازم برای تسویه گند م تضمینی خرید اری شد ه از کشاورزان پیش‌بینی شد ه تا پرد اخت هزینه گند م خرید اری شد ه تضمینی با سرعت صورت بگیرد .
به گزارش ایسنا د ر روزهای گذشته معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ضمن عذرخواهی از کشاورزان برای عد م پرد اخت به موقع مطالباتشان اعلام کرد  که پرد اخت مطالبات کشاورزان بیشتر از یک هفته طول نخواهد  کشید  و اکثر مطالبات نیز به زود ی پرد اخت خواهد  شد . بنابر اعلام فعالان بخش کشاورزی، کشاورزان از ابتد ای سال گند م های تولید ی خود  را به وزارت جهاد کشاورزی تحویل د اد ه‌اند  اما هنوز وجه گند م تحویل د اد ه شد ه خود  را د ریافت نکرد ه‌اند . این د ر حالیست که بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری و د ستورالعمل خرید  تضمینی وجه گند م خرید اری شد ه از کشاورزان باید  ۲۴ ساعت بعد  از تحویل گند م پرد اخت شود . آن طور که اعلام می شود  ارزش گند م خرید اری شد ه توسط د ولت حد ود  ۴۰ همت است که تنها ۲.۳ همت آن پرد اخت شد ه است. امروز اما سخنگوی د ولت د ر حاشیه جلسه هیات د ولت اعلام کرد  که منابع لازم برای تسویه گند م تضمینی خرید اری شد ه از کشاورزان پیش‌بینی شد  تا پرد اخت هزینه گند م خرید اری شد ه تضمینی با سرعت صورت بگیرد  و بتوانیم د ر شش ماه اول، همه هزینه گند م‌ها را پرد اخت کنیم. بهاد ری جهرمی همچنین اضافه کرد  که تولید  و خرید  د اخلی گند م د ر طول این د ولت افزایش د اشته است. خرید  گند م د اخلی ۲.۵ برابر افزایش یافته و تسویه بد هی ها نیز انجام شد ه است و امسال هم انجام می شود .

گروه کشاورزی: د بیر کارگروه ملی و ستاد ی تد وین د ست‌نامه‌های ترویجی کلزا گفت: تهیه و تد وین د ست‌نامه‌های ترویجی مد یریت تولید  محصولات اساسی گند م آبی و د یم، جو، پنبه و چغند رقند  متناسب با مخاطبان و شرایط اقلیمی ۳۲ استان کشور د ر د ستور کار قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد  کشاورزی، د بیر کارگروه ملی و ستاد ی تد وین د ست‌نامه‌های ترویجی کلزا اظهار د اشت: د ر حال حاضر 32 د ست‌نامه ترویجی مد یریت تولید  کلزا برای 32 استان کشور تهیه و رونمایی شد ه و این د ست‌نامه‌ها اکنون د ر مرحله اخذ کد  ثبت است و پس از بازنگری نهایی د ر اختیار استان‌های کشور و کشاورزان قرار می‌گیرد . هاد ی مصلی‌نژاد  افزود : کارگروه‌های تخصصی د ر معاونت علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تهیه و تد وین د ست‌نامه‌های ترویجی مد یریت تولید  محصولات را د ر کشور رهبری و هد ایت می‌کنند  و کلزا یکی از مهمترین محصولات زراعی است که برای آن د ست‌نامه ترویجی آماد ه شد ه است. وی اظهار د اشت: د ر گذشته د ستورالعمل‌های کلی برای تولید  کلزا و سایر محصولات تهیه شد ه بود ، اما برای نخستین بار این د ستورالعمل‌ها براساس اقلیم‌های مختلف با جزییات برای هر یک از 32 استان کشور د ر حوزه کلزا تهیه شد ه و د ر مورد  سایر محصولات نیز این گونه عمل خواهد  شد . مصلی‌نژاد  اد امه د اد : د ر د ست‌نامه‌های ترویجی کلزا، آخرین مطالب علمی روز کشور گنجاند ه شد ه ضمن آن که نظرات کشاورزان پیشرو نیز د ر آن لحاظ کرد ه‌ایم. عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی گفت:کشاورزان از طریق د ستورالعمل‌های موجود  د ر د ست‌نامه‌های ترویجی کلزا د ر مورد  تمام موضوعات تولید  از تهیه بذر تا مکانیزاسیون، تغذیه گیاهی، کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مطلع می‌شوند  و می‌توانند  مزرعه خود  را با علم روز مد یریت کنند .
وی اذعان د اشت: د ر تد وین این د ست‌نامه‌ها کارشناسان، متخصصان و اعضای هیات علمی تراز اول کشور و کشاورزان پیشرو د ر قالب کارگروه‌های تخصصی مشارکت کرد ه‌اند 

وزیر جهاد  کشاورزی خبر د اد :

گروه کشاورزی: وزیر جهاد  کشاورزی اعلام کرد : میزان صاد رات محصولات کشاورزی ایران د ر سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل آن یک میلیارد  د لار افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد  علی نیکبخت روز چهارشنبه د ر بازد ید  از پژوهشکد ه بیوتکنولوژی وزارت جهاد  کشاورزی مستقر د رکرج به اقد امات صورت گرفته برای تقویت بخش کشاورزی اشاره کرد  و افزود : بخش کشاورزی ایران تا قبل از زمستان ۱۴۰۲ حد ود  چهار سال نرخ رشد  ارزش افزود ه منفی د اشت که د ر اواخر پارسال به مثبت نیم د رصد  رسید ؛ انتظارمی رود  این روند  د ر سال جاری استمرار یابد .
وزیر جهاد  کشاورزی گفت: شاخص کل تورم کشور د ر ارد یبهشت ماه جاری ۲.۸د رصد  بود  که د ر مواد  خوراکی و کالاهایی اساسی مربوط به کشاورزی این شاخص ۱.۸ د رصد  برآورد  شد ؛ بنابراین نرخ تورم کالاهای کشاورزی از شاخص کل کشور پایین تر بود ه است. وی اد امه د اد : به صورت ویژه این شاخص د ر گوشت قرمز و سفید  هشت د هم د رصد  و شیر و لبنیات، منفی چهار د هم د رصد  برآورد  شد ه است.
وزیر جهاد  کشاورزی گفت: امسال وضعیت ذخایر نهاد ه ها و کالاهای اساسی بخش کشاورزی کشور د ر مقایسه با سال گذشته به مراتب بیشتر است .
بهبود  شاخص ها متاثر از سیاست ها و راهبرد های ترسیمی د ولت سیزد هم
نیکبخت بیان کرد : بهبود  شاخص های بخش کشاورزی کشور متاثر از سیاست ها و راهبرد های ترسیمی د ولت سیزد هم است چرا که این د ولت د غد غه ای غیر از تولید  ند ارد  و به حواشی توجه نمی کند . وی تاکید  کرد : امروز واحد های تولید ی بخش کشاورزی با حد اکثر ظرفیت تولید  د ر تلاش برای رفع د غد غه ها هستند  تا جلوی نوسانات کالا گرفته شود  ضمن آنکه تولید  صاد رات محور از اولویت ها است.
وزیر جهاد  کشاورزی تاکید  کرد : باید  به شکلی رفتار کنیم که نگاه تولید  کنند ه به سمت صاد رات باشد  ضمن آنکه حفاظت از خاک و آب به عنوان منابع پایه باید  برای افزایش بهره وری مورد  توجه ویژه قرار گیرد .
وی یاد آورشد : کشاورزی د انش بنیان، تحلیل پژوهشی ، آموزش خوب و استفاد ه از تمام روش های آموزش کشاورزی و ترویج با نگاه به فناوری روز مهمترین برنامه وزارت جهاد  کشاورزی برای ارتقا و بهبود  کمی و کیفی تولید  است.