مناسبات ایران و روسیه در مسیر توسعه

وزیر نفت و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه با قدردانی از ابراز همدردی طرف روس در پی شهادت رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: روند توسعه مناسبات دوجانبه ادامه خواهد یافت. ، جواد اوجی این سخنان را دیروز جمعه در دیدار با الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه در جریان سفر به مسکو مطرح کرد. وزیر نفت در این دیدار که با حضور ایگور لویتبن دستیار رئیس‌جمهور روسیه در همکاری‌های بین‌المللی و سرگئی تسیویلیف وزیر انرژی این کشور در دفتر نخست‌وزیری در مسکو انجام شد، از تلاش‌های نواک در مدت سه ساله تصدی ریاست طرف روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با تهران قدردانی و آمادگی ایران را برای تداوم همکاری‌ها با وزیر انرژی روسیه که در این نشست به عنوان رئیس جدید طرف روسی این کمیسیون معرفی شد اعلام کرد. اوجی در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر کشورمان در مسکو و دیگر اعضای هیأت ایرانی انجام شد، همچنین گفت: در دوران ریاست‌جمهوری شهید رئیسی پایه‌گذاری خوبی در مناسبات دوجانبه انجام شد. وی اظهارداشت: با اتکا به این طرح‌ریزی و قراردادهای منعقد شده در تمام بخش‌ها، روند توسعه مناسبات ادامه خواهد یافت و دو کشور از این پس گام‌های محکم‌تری در این مسیر بر خواهند داشت.

 

کمک‌های حاج قاسم را فراموش نخواهیم کرد

رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق در سخنانی به مناسبت سالروز تاسیس این سازمان از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و کمک‌های او به عراقی‌ها یاد و تاکید کرد که او را هرگز فراموش نخواهند کرد. «فالح الفیاض» در سالروز صدور فتوای جهاد کفائی و تاسیس این سازمان اظهار داشت: الحشدالشعبی تحقق اهداف حکومت را برعهده دارد و سیاستش حفظ امنیت مردم عراق است. وی تاکید کرد: الحشد الشعبی وابسته به یک طایفه و گروه خاص نیست بلکه متعلق به همه عراقیان است. رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق ادامه داد: ما سردار سلیمانی و کمک‌هایی که به ما کرده را فراموش نخواهیم کرد. وی افزود: الحشد الشعبی در احیای حیثیت، اعتبار، حفظ جایگاه عراق و جلوگیری از متزلزل شدن آن نقش مهمی ایفا کرد و در تمام بزنگاه‌ها برای دفاع از امنیت عراق در کنار نیروهای امنیتی حضور خواهد داشت. میزان انسجام میان نیروهای الحشد الشعبی و سرویس‌های امنیتی الگویی بود که به گذر از مرحله دشوار تاریخ عراق کمک کرد. دیروز دهمین سالروز تاسیس سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) است که مصادف با صدور فتوای جهاد کفایی آیت الله سید علی سیستانی از مراجع عالیقدر شیعه در سال ۲۰۱۴ در مبارزه با گروه تروریستی - تکفیری داعش است.

رزمایش مشترک ایران و آذربایجان برگزار شد

گروه سیاسی: نخستین رزمایش مشترک مرکب و همزمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به منظور پاکسازی و مقابله با ترویسم در منطقه ارس ، برگزار شد.
به گزارش «تجارت»، رزمایش مرکب و همزمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با انواع پشتیبانی‌های آتشی، بالگردی، پهپادی و توپخانه‌ای به منظور ارایه یک برنامه نظامی هوشمند و با بکار گیری تاکتیک‌ها و تکنیک‌های متنوع عملیاتی برای مقابله با نیروهای تروریستی و جرائم سازمان یافته و ایجاد پیوندهای عمیق نظامی بین نیروهای مسلح دو کشور برای مقابله با دشمنان مشترک برگزار شد. سفارت کشورمان در باکو اعلام کرد: این نخستین رزمایش مرکب همزمان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به منظور پاکسازی و مقابله با ترویسم در منطقه ارس بود که قرار است در آینده در ابعاد وسیع تری در مرزهای دو کشور برگزار شود.
در ارتباط با این رزمایش، امیر سرتیپ کریم چشک معاون عملیات نیروی زمینی ارتش، ضمن اشاره به توافق دوطرفه میان کشورهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: براساس توافقات صورت گرفته میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، رزمایشی در سطح یک گردان از نیروهای ویژه و واکنش سریع، به منظور مقابله با تروریسم و تأمین امنیت پایدار سد ارس که مورد تهدید از سوی گروه‌های تروریستی است، به مدت یک روز در استان آذربایجان غربی به مرحله اجرا گذاشته شد. وی افزود: این رزمایش به منظور ارائه برنامه‌ نظامی هوشمند با به کارگیری تاکتیک‌ها و تکنیک‌های متنوع عملیاتی برای مقابله با نیروهای تروریستی و جرائم سازمان یافته، توسعه اقدامات ستادی و اطلاعاتی مشترک برای مقابله با هر نوع تهدید، انتقال دانش، تجربه و افزایش توان رزمی و ارتقای سطح مهارت‌های کارکنان نظامی نیروهای مسلح دو کشور در اجرای عملیات مرکب، افزایش سطح همکاری‌های فرماندهی و ستادی در هدایت رزمایش مرکب، ایجاد پیوندهای عمیق نظامی برای مقابله با دشمنان مشترک، افزایش مهارت‌های عملیاتی با ظرفیت‌سازی و ایجاد قابلیت‌های راهبردی برای انجام عملیات علیه گروه‌های تروریستی و نهایتاً ارتقای سطح توانمندی‌های راهبردی در اجرای عملیات‌های ائتلافی انجام شد. امیر سرتیپ چشک، با اشاره به اهداف مورد نظر از اجرای رزمایش مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، تصریح کرد: استحکام‌بخشی به روابط دوجانبه در سطح راهبردی و عملیاتی صورت‌گرفته در کمیسیون مشترک نیروهای مسلح دو کشور در راستای حفظ صلح و دفاع از منافع مشترک به منظور توسعه امنیت پایدار در حوزه ژئوپلتیکی قفقاز جنوبی، ارتقای سطح مهارت‌ها جهت طرح‌ریزی، اجرا، هدایت و ارزیابی عملیات مرکب، ارتقای مهارت‌ها و اجرای عملیات مرکب با همکاری سایر کشورهای دوست، هم‌پیمان و همسایه، از جمله عناوینی هستند که در این رزمایش، هدف‌گذاری شده‌اند.

جزئیات حمله پلیس فرانسه به مقر منافقین
یک منبع آگاه از دستگیری ۳ تروریست منافق در جریان حمله پلیس فرانسه به مقر گروهک تروریستی منافقین در پاریس خبر داد. در پاریس جزئیات جدیدی از حمله پلیس فرانسه به مقررگروهک تروریستی منافقین در پایتخت این کشور اعلام کرد. به گفته این منبع آگاه ساختمانی که روز چهارشنبه مورد حمله پلیس فرانسه قرار گرفته، شامل مقر سری ستاد اطلاعات منافقین ، بخش جاسوسی تلفنی و یکی از استودیوی های تلویزیون این گروهک بوده. وی افزود: در جریان این حمله و بازرسی کامل پلیس از مقر مذکور، تجهیزات فنی همچون دستگاه‌های ترمینیشن و مستندات آرشیوی مهمی کشف و ضبط شده و این مستندات آرشیوی کشف شده مربوط به جاسوسی منافقین از ایران است. این منبع آگاه ادامه داد: همچنین بر اساس اطلاعات موجود، پلیس فرانسه تمامی مدارک، مستندات و سیستم‌های موجود در این مقر را ضبط و خارج کرده است. وی افزود: در این حمله ۳ نفر از اعضای این گروهک و تعدادی سلاح نیز کشف شده است. این منبع آگاه با اشاره به جلسه اخیر محاکمه منافقین در روز سه شنبه ۲۲ خرداد، گفت: نکته حائز اهمیت اینکه نماینده دادستان در این جلسه از نقش تلویزیون گروهک منافقین در تحریک و تشویق مخاطبین خود برای انجام اقدامات تروریستی و خشونت بار علیه مردم ایران پرده برداری کرد.

واکنش آمریکا به گزارش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌های منتشر شده درباره افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه فردو مدعی شد واشنگتن در صورت گسترش برنامه‌ هسته‌ای ایران به آن «پاسخ متناسب» خواهد داد. خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از دیدبان هسته‌ای سازمان ملل ادعا کرد ایران به سرعت 2 آبشار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه فردو نصب کرده است . طبق این گزارش در گزارشی محرمانه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنج‌شنبه به کشورهای عضو ارسال شده آمده است: در تاریخ ۹ و ۱۰ ژوئن، ایران از قصد خود مبنی بر نصب هشت آبشار سانتریفیوژ IR-۶ در طی سه الی چهار هفته آتی در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو خبر داد. در پی انتشار این گزارش وزارت امور خارجه آمریکا رو به تهدید و ادعاهای بی‌اساس آورده و اعلام کرد واشنگتن در صورتی که ایران برنامه افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را به اجرا در آورده باشد به آن «پاسخ متناسب» خواهد داد. «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «گزارشی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده تصریح می‌کند ایران به دنبال تداوم گسترش برنامه‌ هسته‌ای خود در راه‌هایی است که هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارند. این اقدامات برنامه‌ریزی شده هر چه بیشتر باعث تضعیف ادعاهایی که ایران بر خلاف آن مطرح می‌سازد می‌شوند.» او گفت: «اگر ایران این برنامه‌ها را اجرا کند ما به صورت متناسب به آن پاسخ خواهیم داد.»

اعتراض نماینده ولی فقیه به بازداشت زائران ایرانی در حج
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در اعتراض به دستگیری برخی از زائران ایرانی در حج، درحالی که یک نفر از این زائران همچنان در مدینه در بازداشت است، گفت: برخی از اقدامات عربستان در هیچ‌یک از موسم‌های حج گذشته سابقه نداشته است. به گزارش از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید درحج ۱۴۰۳ با حضور در محل بعثه مقام معظم رهبری در مکه با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت دیدار کردند. در این دیدار که سفیر ایران در عربستان نیز حضور داشت، حجت‌السلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب با اشاره به همزمانی حادثه ناگوار شهادت رئیس‌ جمهور و دیگر شهدای خدمت با حج امسال، گفت: برخی از اقدامات کشور میزبان (عربستان) در هیچ‌یک از موسم‌های حج گذشته سابقه نداشته است.

درخواست زیاده‌خواهانه گروه هفت از ایران
سران گروه هفت ایران را به پیشبرد برنامه هسته‌ای نظامی و همچنین تلاش برای ارسال موشک بالستیک به روسیه متهم کرده و در بیانیه‌ای بی‌اساس، هشدار دادند که تحریم‌های ظالمانه بیشتری را علیه تهران وضع خواهند کرد. رهبران گروه هفت بدون اشاره به بی‌تعهدی خود درقبال توافق هسته‌ای، در دخواستی زیاده‌خواهانه از ایران خواستند فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای خود را متوقف کند و هشدار دادند که تحریم‌های تازه‌ای را علیه تهران وضع خواهند کرد. سران کشورهای گروه هفت با طرح این ادعای بی‌اساس که اقدامات هسته‌ای کنونی ایران توجیه غیرنظامی ندارد، هشدار دادند در صورت ادامه‌یافتن برنامه هسته‌ای ایران یا انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه، اقدامات جدیدی علیه تهران اتخاذ خواهند کرد. بر اساس پیش‌نویس یک سند که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده، سران کشورهای گروه هفت در بیانیه خود از تهران خواسته‌اند آز آن چه تشدید تنش‌ها در حوزه هسته‌ای خوانده‌اند، دست برداشته و غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، اقدامی که به ادعای آن‌ها هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

انتقاد روسیه از توافق امنیتی اوکراین و آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز جمعه گفت توافقات اوکراین و آمریکا بر سر تضمین‌های امنیتی هیچ گونه وجاهت قانونی ندارند. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «ولودیمیر زلنسکی»، همتای اوکراینی او روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس گروه هفت در ایتالیا یک توافق امنیتی 2 جانبه ۱۰ ساله را امضا کردند. «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این توافق، روز جمعه به خبرنگاران گفت: «این به اصطلاح توافقات چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کنند.

گزارش «تجارت» از ابعاد و اهداف سفر باقری به بغداد و اقلیم کردستان:

گروه سیاسی: سفر دو روزه علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان به عراق، احیای دوستی و اتحاد میان کشورهای تهران با بغداد و اربیل در میانه خاورمیانه پرمنازعه است. دو کشور طی دو دهه گذشته همواره در مسیر تقویت روابط و گسترش همکاری‌های گام برداشته‌اند. در مقطع کنونی نیز همین رویکرد در دو سطح اقتصادی و امنیتی در کانون توجه مقامات دو طرف قرار گرفته است. به گزارش «تجارت»، علی باقری، روز پنج‌شنبه در بغداد با رئیس جمهور، نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه و برخی سران احزاب و جرین‌های سیاسی دیدار کرد. در ادامه علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در جریان سفر دیروز به اقلیم کردستان عراق با نچیروان بارزانی رئیس این اقلیم، مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات و مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان دیدار کرد.

توافق تهران و بغداد بر تقویت روابط دوجانبه
نخست‌وزیر عراق روز پنجشنبه درجریان دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان و هیأت همراه وی درخصوص منافع ۲ کشور و تقویت روابط دوجانبه رایزنی کرد. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق درجریان آغاز نشست خود با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان و هیأت همراه وی شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت. براساس گزارش بغداد الیوم، السودانی درجریان این دیدار بر قدم گذاشتن عراق در مسیر تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران و تحکیم پایه‌های همکاری سازنده میان ۲ کشور تاکید کرد به طوریکه منافع ایران و عراق و رشد و شکوفایی مردمان ۲ کشور را محقق سازد. دوطرف درجریان این دیدار به بررسی اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی و تحولات مربوط به جنگ غزه و نتایج فاجعه‌بار آن در سطوح انسانی و جنایت‌های شنیع نظامیان رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین پرداختند. السودانی و علی باقری طی این دیدار همچنین بر لزوم تلاش‌های جدی ازسوی جامعه جهانی برای توقف تجاوزات و ممانعت از توسعه درگیری در منطقه و نیز تداوم برگزاری نشست‌های کمیته‌های مشترک و اجرایی کردن تفاهمنامه‌های منعقدشده میان ۲ کشور در زمینه‌های انرژی، امنیت، آموزش، حمل و نقل، اقتصادی و سایر زمینه‌ها تاکید کردند. در همین راستا، علی باقری از همبستگی عراق با جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر این حادثه دردناک تشکر و قدردانی کرد و نقش کلیدی عراق در منطقه و تلاش بی‌وقفه این کشور برای تقویت ثبات ازطریق نزدیک کردن دیدگاه‌های میان ۲ کشور را ارج نهاد. سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان همچنین بر حمایت ایران از تلاش‌های عراق در اجرای پروژه توسعه راهبردی و آمادگی‌ها برای مشارکت در آن تاکید کرد.
در سطحی دیگر، «عبد اللطیف جمال رشید» رئیس جمهور عراق امروز (پنج شنبه) در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور میزان «علی باقری کنی» سرپرست وزارت خارجه ایران بود. ۲ طرف در این دیدار درباره پرونده‌های مختلف و در راس آنها پرونده جنگ غزه رایزنی کردند. ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: عبد اللطیف جمال رشید در این دیدار به عمق روابط دو جانبه میان ۲ کشور و نیاز به کار مشترک برای تقویت این روابط اشاره کرد. وی همچنین بر اهمیت همکاری میان ۲ کشور در زمینه های اقتصادی، تجاری، گردشگری و انرژی و همچنین هماهنگی و مشورت درباره مسائل مشترک تاکید کرد. رئیس‌جمهور عراق به توافقنامه امنیتی میان ۲ کشور و آثار مثبت آن در تثبیت امنیت مرزها و ثبات در عراق و ایران اشاره و تأکید کرد که عراق برای برقراری روابط متعادل با کشورهای همسایه و جهان در راستای تقویت فرصت‌های صلح و ثبات در منطقه اصرار دارد.
تاکید ایران بر رفع موانع گسترش روابط با اقلیم کردستان
علی باقری سرپرست وزارت خارجه و مسرور بارزانی، نخست‌وزیر کردستان عراق پس از دیدار با یکدیگر در کنفرانس خبری حضور یافتند. باقری در این کنفرانس خبری تأکید کرد: ما بر تقویت روابط ۲ جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی تأکید کردیم. سرپرست وزارت خارجه افزود: ما به صورت جدی برای گسترش همکاری اقتصادی که به نفع ما و به نفع دوستان‌مان در عراق و به ویژه اقلیم کردستان باشد، تلاش می‌کنیم. وی افزود: طی این نشست از همکاری و تسهیلاتی که اقلیم کردستان به ایرانی‌ها می‌دهد، قدردانی کردم. ما درباره موانعی صحبت کردیم که مانع گسترش همکاری مشترک می‌شود. ما برای از بین بردن این موانع به صورت برادرانه و دوستانه تلاش خواهیم کرد.

تاکید ویژه اقلیم کردستان بر اهمیت داشتن روابط ویژه با ایران
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در پی سفر سرپرست وزارت امور خارجه ایران به این اقلیم با انتشار توئیتی بر اهمیت روابط دوجانبه با ایران و احترام ۲ جانبه در این روابط تاکید کرد. مسرور بارزانی با انتشار پیامی در حساب خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) تاکید کرد: «از این که از آقای باقری کنی استقبال می‌کنم خرسند هستم.» او در ادامه این توئیت تصریح کرد: «اقلیم کردستان عراق برای روابط با همسایگانش ارزش قائل است و اجازه نمی‌دهد هیچ گروهی از منطقه کردستان برای تهدید امنیت آنها استفاده کند.» این مقام ارشد اقلیم کردستان عراق ادامه داد: «روابط ما توسط احترام ۲ جانبه و علائق مشترک از جمله علائق اقتصادی هدایت خواهد شد.» این توئیت در شرایطی بود که قبل‌تر، مسرور بارزانی در کنفرانس خبری مشترک با باقری تاکید کرده بود: ما به بررسی مشکلات امنیتی منطقه و راه‌های تقویت ثبات سیاسی در آن پرداختیم. وی افزود: ما نشست بسیار خوبی درباره تقویت روابط دوجانبه و روابط اقتصادی داشتیم.

کانون اصلی تمرکز برنامه‌های اقتصادی ریاست جمهوری چهاردهم:

گروه سیاسی: چهار دهه تورم مزمن شرایطی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده که معیشت مردم و بخصوص اقشار پایین را تحت تاثیر قرار داده است. میانگین تورم در دولت های گذشته بین ۱۵ تا ۲۹ درصد بوده و مطابق نظرسنجی‌ها توانایی مهار تورم توسط دولت آینده برای رای‌دهندگان از اولویت‌های اصلی است.
به گزارش «تجارت»، موضوع کاهش تورم یکی از مباحث کلیدی در برنامه های شش کاندیدای ریاست جمهوری دوره چهاردهم است. واقعیت آن است که در چهار دهه گذشته تقریبا در تمامی دولتها با مساله تورم مزمن مواجه بوده‌ایم و راهکارهایی که بعضا به عنوان برنامه‌های علمی و تخصصی توسط دولت‌ها ارایه شده در مقام عمل توفیق چندانی نداشته است.
آمارها نشان می دهد میانگین نرخ تورم در دولت میرحسین موسوی ۱۹.۲ درصد، هاشمی رفسنجانی ۲۵.۳ درصد، خاتمی ۱۵.۷ درصد، احمدی‌نژاد ۱۶.۵ درصد، روحانی ۲۳ درصد درصد و رییسی ۲۹.۴ درصد بوده است. دولت موسوی در سال ۱۳۶۸ کشور را با تورم ۲۶٫۳ درصد به هاشمی رفسنجانی تحویل داد. او نیز در سال ۱۳۷۶ کشور را با تورم ۱۹٫۷ درصد تحویل خاتمی داد. خاتمی در سال ۱۳۸۴ کشور را با تورم ۱۴٫۷ درصد به احمدی‌نژاد واگذار کرد. احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۲ کشور را با تورم ۳۵٫۱ درصد به روحانی تحویل داد. در پایان دولت روحانی نیز تورم به ۴۵.۸ درصد رسید و تحویل دولت شهید رییسی شد. در اردیبهشت امسال به فاصله یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم تورم به ۳۷ درصد رسیده و در ماه های اخیر روند کاهشی داشته است.

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم درباره تورم
تاکید محمدباقر قالیباف این است که برخی از مشکلات باید ریشه‌ای حل شود و می‌گوید کی قرار است تورم و گرانی و نوسانات و عدم ثبات در اقتصاد حل شود؟ حل این موارد با رسیدن به پیشرفت است که برای آن به دنبال سرمایه‌گذاری و تولید ثروت هستیم، ‌ بپذیریم در یک دهه گذشته متوسط سالانه رشد اقتصادی یک درصد بوده است؛ بنابراین، باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم که آن وقت قادر به توجه به این مشکلات هستیم.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز که با شعار «دولت مردم و خانواده» وارد شده معتقد است: در صورتی که نظام اداری کشور جراحی نشود، اقتصاد و تورم اصلاح نمی‌شود. وی عامل وجود تورم بالا در کشور را دخالت دولت و اقتصاد دولتی دانست و گفت: تورم مزمن ۷۰ سال است در کشور وجود دارد و اقتصاد دولتی را به اختاپوسی تشبیه کرد که در همه جا استوار است.
همچنین سعید جلیلی در برنامه تلویزیونی گفت: حتما رشد ۸ درصدی و حتی بیشتر از آن می‌تواند تحقق یابد. علاوه بر این، آن طور که در وعده‌های جلیلی در ادوار گذشته آمده است، وی قصد حل مشکل گرانی با استفاده از ظرفیت استان‌ها را داشت و اعلام کرده بود که روزانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان خلق پول در کشور صورت می‌گیرد و با این میزان خلق پول نمی‌توان به‌طور شایسته جلوی تورم را گرفت. جلیلی حل مشکل تورم با اقتصاد مقاومتی را در دستور کار دارد.
مسعود پزشکیان پزشکیان نیز درباره برنامه‌هایش در خصوص رشد اقتصادی مورد اشاره در برنامه هفتم گفت: اگر می‌خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه‌گذاری انجام دهیم؛ چراکه بدون سرمایه‌گذاری نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش می‌یابد؛ سرمایه‌گذاری به این بستگی دارد که ما چه محدوده‌ای از بازار را در نظر می‌گیریم. آیا فقط کشور را می‌بینیم یا اینکه منطقه را نیز در نظر می‌گیریم؟ هرچقدر دید ما وسیع‌تر باشد طبیعی است رشد افزایش بیشتری را تجربه می‌کند.
مصطفی پورمحمدی بیشتر نظرات پورمحمدی در رابطه با موضوعات اقتصادی متکی به شفافیت اقتصادی است. وی شفافیت اقتصادی را در راستای همخوانی بسترهای فناوری و تکنولوژی با داده‌های اقتصادی می‌داند. و معتقد است: راه مبارزه با فساد از مسیر شفافیت می‌گذرد. با این حال نظرات مشخصی در رابطه با موضوع تورم و رشد اقتصادی تا امروز از سوی وی مطرح نشده است.
علیرضا زاکانی در مناظرات تلویزیونی سال ۱۴۰۰، علت بالا بودن حجم نقدینگی را چاپ پول دانست و گفت: بانک مرکزی به تقاضاهای دولت پاسخ داد و با چاپ پول آن را در بازار عرضه کرد و نتیجه آن است که دولت بدهی خود را به دولت آینده انتقال می‌دهد. بانک‌ها بدون نظارت بانک مرکزی اقدام به تولید پول می‌کنند و ما اکنون ابربدهکاران بانکی داریم.