پیروزی نصیب مردم فلسطین خواهد شد

رئیس‌جمهور ترکیه دیروز شنبه تأکید کرد با وجود وحشیگری رژیم صهیونیستی و حامیانش، پیروزی نصیب مردم فلسطین خواهد شد. به مناسبت عید قربان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی ویدئویی ابراز امیدواری کرد ملت‌های ترک و اسلامی عیدهای بیشتری را در آرامش و شادی جشن بگیرند. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین آرزوهای صمیمانه خود را به مناسبت عید قربان به «برادران و خواهران در غزه که این عید را در شرایطی با جنایات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی تجربه می‌کنند»، ابراز کرد. وی همچنین موضع «خدشه‌ناپذیر» ترکیه علیه سیاست نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و اراضی اشغالی از ۷ اکتبر را تکرار کرد. رجب طیب اردوغان با بیان اینکه ترکیه از جمله کشورهایی است که تلاش‌های مستمری برای به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین انجام می‌دهد، گفت: ما در همه‌جا از حقیقت، عدالت و صلح دفاع می‌کنیم و با وجود فشارهای شبکه صهیونیستی از گفتن حقیقت دریغ نمی‌کنیم. رئیس‌جمهور ترکیه در پایان اظهار کرد: ان‌شاءالله با وجود وحشیگری رژیم صهیونیستی و حامیانش، پیروزی نصیب مردم فلسطین خواهد شد. رژیم اشغالگر از هفتم اکتبر جنگی خونین و ویرانگر را علیه مردم غزه به راه انداخت و بیشتر ساختمان‌ها و مراکز غزه را منهدم و ده‌ها هزار نفر را شهید و مجروح کرد.

 

انتظار دریافت «کوثر» برای انقلاب اسلامی داریم

سرپرست وزارت خارجه گفت: یک ملت در بدرقه و تشییع شهدای خدمت با همه ابهتش در برابر همه جهانیان، قدرت و اقتدار و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران را پشت سر رهبری معظم انقلاب به نمایش گذاشت. علی باقری در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت با عنوان «شهدای پرواز اردیبهشت» که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: ماه خرداد ماه پرحادثه و پر حماسه انقلاب اسلامی است چه ۱۵ خرداد ۴۲ چه ۱۴ خردداد ۶۸ چه سوم خرداد ۶۱ و چه ۳۱ خرداد ۶۰، اما شهیدان پرواز اردیبهشت تحمل نکردند تا خرداد فرا برسد، پیشاپیش به سوی معبود خویش شتافتند و حادثه بزرگی را رقم زدند. وی افزود: ولی حماسه در اول، دوم و سوم خرداد در تبریز تهران، بیرجند و مشهد رخ داد و یک ملت در بدرقه و تشییع شهدای خدمت با همه ابهتش در برابر همه جهانیان قدرت و اقتدار و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران را پشت سر رهبری معظم انقلاب به نمایش گذاشت و امروز که ما داغدار این مصیبت بزرگ هستیم اما همچنان با صلابت و افتخار میراث‌دار سرمایه‌ها و اندوخته‌های این عزیزان هستیم.

رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی تاکید کردند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه انتخابات بسیار مهم است، گفتند: باید هر چقدر می‌توانید چه در محیط‌های دانشجویی و چه در محیط‌های کاری و چه در محیط‌های خانوادگی تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند.
به گزارش «تجارت»، جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر دیروز (شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. اقامه نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب به عنوان طلیعه این دیدار، پس از اذان ظهر به‌صورت زنده از شبکه سه و رسانه KHAMENEI.IR پخش شد. رهبر انقلاب: تلاش کنید مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کندرهبر معظم انقلاب در این دیدار اظهار داشتند: انتخابات بسیار مهم است و در درجه هم مشارکت مهم است که باید هر چقدر می‌توانید چه در محیط‌های دانشجویی و چه در محیط‌های کاری و چه در محیط‌های خانوادگی تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند.
حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: نگاه کنید ببینید چه چیزی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب دارد اگر اینها را ملاحظه کنید شاید بتوانید انتخاب خوبی را داشته باشد. ایشان ابراز امیدواری کردند که خدای متعال آنچه را که صلاح این کشور و این ملت است را به آسانی و بی دغدغه پیش آورد. رهبر انقلاب در ادامه بیان داشتند: کشور ما از حدود سال ۱۳۸۰ یک حرکت علمی و یک جهش علمی را شروع کرد البته کار علمی از دهه ۶۰، ۷۰ هم کار می‌شد اما از حدود ۱۳۸۰ یا کمی جلوتر، یک تحریک عمومی انجام گرفت و در محیط اساتید و دانشجویان حرکت علمی خوبی به وجود آمد به طوری که آمارهای جهانی نشان می‌داد که ما در رتبه سرعت پیشرفت علمی چندین برابر متوسط جهانی پیشرفت می‌کنیم. آیت الله خامنه ای بیان داشتند: البته من هم بارها گفته‌ام که سرعت پیشرفت نکته بسیار خوب و مهمی است اما نکته اصلی نیست به دلیل اینکه خود پیشرفت باید اتفاق بیفتد. ایشان ادامه دادند: ما چون عقب ماندگی داشتیم هر چقدر در پیشرفت سرعت داشته باشیم تازه می‌رسیم به وسط راه و به جلو نمی‌رسیم ما باید به خط جلو و خط مقدم برسیم و این از سال ۸۰ شروع شده است و در این چند سال آخر دهه ۹۰ قدری افت پیدا کرده است. اینجا آماری به من دادند که من یادداشت کردم و بسیار مهم است البته جزئی است اما حکایت از یک مساله مهم‌تری دارد. رهبر انقلاب اظهار داشتند: می‌گویند ما در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ در المپیادهای جهانی جمعاً ۲۶ مدال طلا داشتیم در حالی که در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۳۰ نشانه طلا داریم یعنی در دو سال بیشتر از آن ۴ سال مدال طلا داریم. بنابراین در این دو سه ساله یک حرکتی پیدا شده منتها این حرکت کافی نیست و ما احتیاج به یک خیزش داریم.
شما در این زمینه می‌توانید کار کنید و موثر باشید و هم خودتان تلاش بیشتر علمی انجام دهید.

گزارش «تجارت» از تبادل اتباع بازداشتی میان ایران و سوئد:

گروه سیاسی: پس از 5 سال بازداشت و زندانی شدن ناروا، دیروز –شنبه- حمید نوری تبعه ایرانی به کشور بازکشت. در این زمینه، دیروز کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از آزادی حمید نوری و بازگشت او به ایران تا ساعاتی دیگر خبر داد.
به گزارش «تجارت»، غریب‌آبادی در پیامی که در فضای مجازی منتشر شد، نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است. همچنین، نخست‌وزیر سوئد نیز دیروز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیر سابق) آزادی «حمید نوری»، شهروند ایرانی را که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، تائید کرد. اولف کریسترسون در این پیام همچنین از آزادی دو محکوم سوئدی در ایران به نام‌های یوهان فلودروس و سعید عزیزی خبر داد و افزود که این دو نفر در راه بازگشت به سوئد هستند.

حمید نوری کیست؟
حمید نوری دادیار سابق قوه‌ قضاییه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد بازداشت شد. او به اتهام مشارکت در اعدام زندانیان امنیتی اعضای سازمان مجاهدین در تابستان سال ۱۳۶۷ طی جلساتی در دادگاه سوئد محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شد. وکلای حمید نوری و نیز بسیاری از وکلای بین‌المللی در اظهارات متعدد روند و اصل دادگاه حمید نوری را متاثر از سیاسی کاری و خارج از قواعد و موازین حقوقی بین‌المللی و حتی قوانین داخلی سوئد عنوان کردند. روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید.در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ۱۴۰۲) صادر و در دسترس قرار گرفت.
اسفند سال گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد. پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری از سوی دیوان عالی این کشور، وی به یک سوئیت امنیتی منتقل شد. بر اساس این گزارش، مجید نوری فرزند حمید نوری در پیامی در ایکس (توییتر) با اشاره به آزادی پدرش نوشت: لیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم. ‏ در آستانه اعیاد قربان و غدیر ‏بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت، مجاهدت‌های مسئولین مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است. وی نوشت که شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جایتان خالی است. نوری هم‌چنین از ورود پدرش به ایران در ساعت ۱۷ عصر روز شنبه از فرودگاه مهرآباد خبر داد.
نقش ویژه عمان رد تبادل اتباع بازداشتی
وزارت خارجه عمان دیروز شنبه از میانجیگیری این کشور بین جمهوری اسلامی ایران و سوئد برای تبادل اتباع بازداشتی دو کشور و به نتیجه رسیدن آن خبر داد. وزارت خارجه عمان در بیانیه خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که تلاش‌های عمان برای توافق طرف‌های ایرانی و سوئدی برای آزادی متقابل اتباع بازداشت‌شده در دو کشور به نتیجه رسید. این بیانیه افزود: افراد آزاد شده از تهران و استکهلم امروز (شنبه) به مسقط منتقل شدند و تمهیدات لازم برای بازگشت آنها به کشورشان انجام شد وزارت خارجه عمان در این بیانیه تصریح کرد: عمان از روحیه مثبت بالایی که در گفت وگوهای مسقط بین طرف های ایرانی و سوئدی حاکم بود و علاقه آنها برای حل و فصل این پرونده انسان دوستانه قدردانی می کند.
علی نجفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عمان با اشاره به روابط محکم و ریشه‌دار تهران و مسقط گفت که سیاست خارجی عمان در سطح جهان متعادل است. وی گفت: مسقط نقش مهمی در مذاکرات هسته‌ای 1+5 که در نهایت منجر به توافق شد، داشت. ایران می‌خواست که از این توافق منتفع شود و به بندهای آن پایبند است، اما کشورهای غربی از آن خارج شدند. علیرغم این مسائل ایران میز مذاکرات را ترک نکرد و بار دیگر به آن بازگشت و سلطنت عمان همچنان تلاش می‌کند که طرف مقابل به مذاکرات بازگردد. نجفی در ادامه تاکید کرد: سلطنت عمان در بازگشت روابط ایران و عربستان نیز نقش مهم و برجسته‌ای داشت و نشست‌های اولیه متعددی میان دو کشور در خاک خود برگزار کرد و در نهایت بیانیه مشترکی برای از سرگیری روابط و بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور طی دو ماه در پکن امضا شد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: در سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب درخصوص مساله نزدیک شدن روابط ایران و مصر تبادل‌نظر شد و دو طرف از این امر استقبال کردند. وی افزود: سلطنت عمان در آزادی بازداشت‌شدگان در مناطق مختلف جهان از جمله ایران نیز کارنامه درخشانی دارد.

استقبال ویژه فرزندان از بازگشت نوری به تهران
مجید نوری فرزند حمید نوری در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره به آزادی پدرش نوشت: لیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم. ‏ در آستانه اعیاد قربان و غدیر ‏بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت، مجاهدت‌های مسئولین مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است. وی نوشت که شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جایتان خالیست. نوری هم‌چنین از ورود پدرش به ایران در ساعت ۱۷ عصر روز شنبه از فرودگاه مهرآباد خبر داد. همچنین، عطیه نوری فرزند حمید نوری در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره به آزادی پدرش نوشت: الحمدلله پدرم بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت در حال برگشت به میهن است. امروز جای شهیدان عزیزمان امیرعبداللهیان و رئیسی خالی است تا نتیجه دیپلماسی قدرتمندشان را ببینند.

سرمقاله

اسفندیار جهانگرد
استاد اقتصاد

زنجیره ارزش طیف کاملی از فعالیت‌هایی را که شرکت‌ها و کارگران انجام می‌دهند تا یک محصول را از زمان تصور آن به مصرف نهایی و فراتر از آن برسانند، توصیف می‌کند. این شامل فعالیت‌هایی مانند تحقیق و توسعه D&R، طراحی، تولید، بازاریابی، توزیع و پشتیبانی و مصرف‌کننده نهایی است. فعالیت‌هایی که یک زنجیره ارزش را تشکیل می‌دهند را می‌توان در یک شرکت واحد یا بین شرکت‌های بین شرکت‌های مختلف تقسیم کرد. در بررسی زنجیره ارزش نساجی باید به حوزه تولید، دانشگاه، R&D، توزیع، هزینه حوزه حمل‌ونقل، صادرات و ... هم باید توجه کرد. در حوزه زنجیره ارزش یک حوزه در سطح منطقه با تأکید آمایش سرزمینی بررسی کنیم و بعد این را به زنجیره ارزش جهانی متصل کنیم. در تعریف پروژه تحقیقی باید به مسائل بین بخشی و بخشی و منطقه‌ای و جهانی توجه شود.
GVCها چیزی فراتر از تولید هستندGVC ها فراتر از تولید، همچنین وظایف مرتبط با زنجیره ارزش مانند تحقیق و توسعه، طراحی، خرید، تدارکات و بازاریابی و همچنین مراقبت‌های بعدی را در نظر می‌گیرد. بنابراین، یک GVC شامل تمام فعالیت‌هایی است که برای ارائه یک محصول به بازار لازم است - از مفهوم‌سازی تا تولید، طراحی تا روابط عمومی - که اغلب در سراسر جهان قرار دارند و پخش می‌شوند. و در ادامه شش بعد GVC ها را تشریح خواهم کرد. براساس کد ایسیک در اقتصاد ایران بخش‌های خدماتی نه با بخش تولید ارتباط دارد و نه با بخش خدماتی. مثلاً فرش در ژاپن با کل اقتصادش تعامل دارد. یا اینکه در چین بخش خدماتشان نسبت به ژاپن بسیار بیشتر مورد توجه است. یا اینکه بخش خدمات در اقتصاد امریکا در بالای هرم زنجیره ارزش نوشته است.
در مقایسه ایران با متوسط دنیا برای یک واحد تولید چقدر نهاده استفاده می‌کنیم. هزینه تمام‌شده خدمات اداری دولتی در ایران از متوسط دنیا بالاتر است. در شبکه اقتصاد ایران در زیر 50 میلیون دلار، نوعی ارتباط با خدمات قطع‌شده است. اقتصاد عربستان وضعیت بهتری از ایران دارد، اگرچه هر دو اقتصاد نفتی است. جهش اقتصادی هارمونیک تری دارد. ما نمی‌توانیم جایگاه ترکیه به لحاظ صادرات را در بازار روسیه بگیریم. ترکیه در حوزه صنعت زنجیره ارزش جهانی قرار گرفته است. زنجیره ارزش جهانی در اقتصاد ایران شکل نگرفته ولی در دنیا اقتصاد ابعاد اقتصاد متناسب با هم پیش می‌رود. در سال 2016 اقتصاد ایران 97.3 دهم میلیارد دلار صادرات داشته که بیشتر آن نفت پتروشیمی و حمل‌ونقل و مخابرات بوده و 13 میلیارد دلار برای مصرف نهایی بوده است. کشورهایی که در زنجیره ارزش کالا هستند با هم جنگ نمی‌کنند. امنیت اقتصادی با قرار گرفتن در ارزش جهانی ایجاد می‌شود. مدخل توسعه اقتصادی قرن 21 قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی است. کالای ایرانی به کجا صادر می‌شود و چه مسیری را طی می‌کند؟ کالای تولید ایران چقدر محتوای داخلی دارد؟ چقدر از این تولیدات به نفع ایران نوشته می‌شود؟ خالص ارزش‌افزوده ایران به خارج چقدر است؟ موقعیت ایران در ارزش جهانی چیست؟ نسبت ارزش‌افزوده به ستانده چقدر است؟ ایران در زنجیره ارزش جهانی نیست. ما کارخانه و صنعتی نداریم که از دنیا نهاده بگیرد و آن را صادر کند. سیستم صادراتی باید به بلوغ برسد باید ظرفیت‌های فناورانه اقتصاد را گسترش دهیم. باید برای تک‌ تک محصولات نساجی برنامه داشته باشیم.

یادداشت

عبدالرضا فرجی‌راد
کارشناس مسائل بین‌الملل

از ماه‌ها قبل گفته می‌شد که رهبر حزب کارگر از ریشی سوناک، نخست‌وزیر فعلی انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌های انتخاباتی جلوتر است و همین موضوع نشان می‌دهد که حزب کارگر به احتمال زیاد پیروز انتخابات سراسری آتی خواهد شد. در این میان ریشی سوناک هم به نوعی می‌خواهد با کارت مهاجران و اعزام آنها به رواندا در این ایام به نفع خود و حزب محافظه‌کار بازی کند تا در نهایت بتواند افکار عمومی را با خود همراه کند که البته تصویب این موضوع در پارلمان عوام انگلیس هم واکنش‌های تندی را علیه وی رقم زد.
واقعیت این است که در شرایط فعلی، انگلیس با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو است و همین مسا‌له برای حزب کارگر یک مولفه مثبت به حساب می‌آید. باید به این موضوع توجه داشت که در اروپا و آمریکا، اقتصاد و معیشت حرف اول را می‌زند و حالا وضعیت لندن هم در این میان مناسب نیست و چالش‌های اقتصادی زیادی را تجربه می‌کند. در مورد مهاجرت هم باید بگویم که اروپا در خصوص مواجهه با این موضوع یکدست نیست. حتی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا هم این مساله را به وضوح مشاهده کردیم، اما ریشی سوناک، نخست‌وزیر فعلی هم نتوانست با اهرم مهاجران مردم را فریب بدهد، بلکه مسائلی مانند پیامد جنگ اوکراین و موضوعات اقتصادی هم به حدی زیاد شده که در داخل لندن صدای معترضان بلند شده است.
در این راستا و در اتمسفر سیاسی اروپا بحث بر سر این است که مردم این سوال را مطرح می‌کنند که دولت‌های اروپایی تا چه حد باید از اوکراین دفاع کنند و قرار است این روند تا چه زمانی و با چه هزینه‌هایی پیش برود؟ به همین جهت آنها اعتقاد دارند که جنگ اوکراین باعث تورم ۹ تا ۱۰ درصدی در اروپا شده و به همین جهت اعتراض‌ها زیادی شده است. در این راستا باید متوجه باشیم که در درون حزب کارگر و در دوران رهبری جرمی کوربین بر این حزب، اختلافات به حدی زیادی شد که وی از رهبری حزب کناره‌گیری کرد و در نهایت استارمر به جای وی روی کار آمد و در آخر توانست حزب کارگر را سر و سامان دهد. این در حالیست که درون حزب محافظه‌کار هم طی سال‌های گذشته اختلافات زیادی رخ داده و شکاف‌های زیادی در این جناح میان اعضای آن به وجود آمده است؛ به گونه‌ای که چندین‌بار شاهد تغییر نخست‌وزیر از سوی این حزب بودیم و اخیراً هم نظاره‌گر اختلافات و حتی جدا شدن اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس از بدنه این جریان بودیم که ادامه اختلافات در این کشور را نشان می‌دهد. به همین جهت در نهایت حزب محافظه‌کار هم با گذار از این روند و وضعیت، سعی می‌کند که در آینده نه چندان دور خود را بازسازی کند و وارد ریل اصلی شود.

تورم در دولت شهید رئیسی کاهشی شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام اینکه نرخ تورم در دولت دوازدهم از ۸.۹ درصد در تیرماه ۱۳۹۶ به ۴۴.۲ درصد در تیرماه ۱۴۰۰ رسید، اعلام کرد: روند صعودی نرخ تورم در دولت شهید رئیسی کاهشی شد. به گزارش ایرنا، داود منظور در واکنش به توییت‌ها و سخنان مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نوشت: در حالی که در دولت دوازدهم، نرخ تورم از ۸.۹ درصد در تیرماه ۱۳۹۶ به ۴۴.۲ درصد در تیرماه ۱۴۰۰ رسید، در دولت شهید رئیسی، تورم سالیانه از ۴۴.۲ درصد در تیرماه ۱۴۰۰ به ۳۷ درصد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ کاهش یافت. وی افزود: این کاهش در نرخ تورم در شرایطی رخ داد که دولت شهید رئیسی شجاعانه سیاست حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ را اجرا کرد، سیاستی که اجرای آن لاجرم افزایش تورم را می‌بایست به دنبال می‌داشت. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در واکنش به اینکه مسعود پزشکیان ارائه نظر و تصمیم‌گیری را به کارشناسان واگذار خواهد کرد، نوشت: موکول کردن راهبردهای اقتصادی دولت آینده به نظرات کارشناسی، تصویری از اقتصاد ایران در چهارساله آینده به دست نمی‌دهد. کمتر کارشناسانی را می‌توان یافت که حتی در موضوعات راهبردی دیدگاه‌های یکسانی داشته باشند.

 

واکنش رئیس بورس به احتمال قطع برق صنایع

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه ایجاد محدودیت در تأمین انرژی صنایع تبعات منفی گسترده‌ای دارد، گفت: قرار بر این شد قطعی یا محدودیت مصرف برق صنایع به‌صورت کاملاً برنامه‌ریزی‌شده باشد و با اطلاع واحدهای تولیدی انجام شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مکاتبات سازمان بورس با وزارت نیرو برای کاهش ریسک قطعی برق صنایع در تابستان گفت: قطعی برق صنایع در تابستان از جمله معضلاتی است که هرساله شاهد تأثیرپذیری فعالیت تولیدی صنایع و نیز روند معاملات بازار از این اتفاق هستیم. وی افزود: از چند وقت گذشته جلساتی را به‌منظور کاهش نوسانات بازار برگزار کردیم و قبل از ایجاد هرگونه مشکلی در بازار در صدد رفع این مشکل برآمدیم. به‌گفته عشقی، قرار بر این شد قطعی یا محدودیت مصرف برق صنایع به‌صورت کاملاً برنامه‌ریزی‌شده باشد و با اطلاع واحدهای تولیدی انجام شود. رئیس سازمان بورس گفت: صنایع باید بتوانند به‌منظور کاهش ضرر و زیان احتمالی از محدودیت ایجادشده در مصرف برق، تعمیرات اساسی واحدهای خود را به زمان قطعی برق موکول کنند.

«تجارت» گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان:‌ موضوع فسادزدایی یکی از مهمترین مطالبات عمومی است که مردم از رییس جمهور و دولت آینده دارند. در بیش از یک دهه گذشته بروز فساد و رانت و استفاده از امتیازات ویژه و یا امضاهای طلایی در اقتصاد ایران بیشتر شده و امروز بیش از هر زمان دیگری دولت به مسوولانی نیاز دارد که در مبارزه و ریشه کن کردن فساد جدی باشند. به گزارش «تجارت»، در دولت سیزدهم شهید رییسی مهمترین شعار خود را مبارزه با فساد اعلام کرد و در این راستا اقدامات نسبتا موثری هم در دولت فعلی انجام گرفت اما طبیعتا تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده است. کارشناسان معتقدند که بخشی از فسادهای رخ داده در ساختار اقتصادی ایران ناشی از سیاست هایی است که زمینه فساد را فراهم می کند. در سال های اخیر بخشی از سیاست ها در و رویکردها در سیاست ارزی و یا سیاست های مربوط به بازار سرمایه قابل مشاهده بوده است. احتمالا می توان سیاست ارز 4200 تومانی که از سال 97 شروع شد را مصداق یکی از این اقدامات بدانیم. سیاستی که باعث آغاز روندی شد که آثارش به ابعاد مختلف تولید و تجارت خارجی تسری پیدا کرد و باعث هدر رفت شدید منابع ارزی شد و تخلفات متعددی هم در ارتباط با آن رخ داد. حتی بعد از اتمام ارز 4200 تومانی در خرداد سال 1401 باز هم سیاست ارز چند نرخی ادامه پیدا کرد و تخصص ارز ارزان توسط بانک مرکزی در قالب ارز دستوری 28 هزار و 500 تومان تداوم یافت. در بازار سرمایه نیز در اردیبهشت سال 1402 شاهد سقوط تاریخی بورس بودیم. سقوطی که ریشه آن بخشنامه مربوط به خوراک پتروشیمی ها بود که به صورت غیر شفاف وغیر علنی ابلاغ شده بود و در ماه های بعد از آن بخشنامه رونمایی شد. اتفاقی که نشان می داد برخی از افراد و شرکت ها با برخورداری از رانت اطلاعاتی پول های سنگینی را از بازار خارج کرده بودند. از این رو به نظر می رسد که اصلی ترین موضوع در ارتباط با فساد اتخاذ و در دستور کار قرار دادن سیاست های فسادزا است. اگرچه برخورد با مفسد هم الزامی و همواره مورد تاکید مسوولان بوده است. اما موضوعاتی که در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، بحث فساد است. بررسی اسناد و نهادهای موجود در سطح بین‌المللی، تلاش‌های گوناگونی را که برای پیشگیری و مقابله با فساد انجام می‌شود نمایان می‌کند. مفهوم فساد در شرایط کنونی، متاثر از شرایط جهانی شدن، تغییر پیدا کرده و ابزار مبارزه با آن نیز تغییر یافته است؛ از این‌رو علاوه بر سطح ملی، در نظر گرفتن سازوکارهایی بین‌المللی برای پیشگیری و مبارزه با آن اجتناب‌ناپذیر است. پژوهشگران و صاحب‌‌نظران بر این باورند که فساد به پدیدهای جهان‌شمول و فراگیر تبدیل شده و در تمام کشورها به صورت دامنه‌داری از بخش‌های مختلف چه دولتی و چه خصوصی به چشم می‌آید. گسترش فساد و به‌ویژه فساد اقتصادی، ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی کشورها را به خطر می‌اندازد و آثار این پدیده، محدود به جوامع داخلی نیست، بلکه سلامت مالی روابط تجاری و اقتصادی را در سطح بین‌المللی نیز تهدید می‌کند. کنوانسیون ملل متحد برای مبارزه با فساد، سندی جامع و جهانی در این قلمرو است. ایران نیز به عضویت این کنوانسیون درآمده است. اقدامات پیش‌بینی‌شده در این کنوانسیون و به‌ویژه تدابیر بازدارنده آن، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در صورت توجه و عمل به این تدابیر، هزینه‌های سیاسی اجتماعی و اقتصادی ناشی از اعمال قانون و مجازات پس از بروز فساد، کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد با مطالعه اقدامات ضد مفاسد اقتصادی در کشور، ظرفیت مشارکت مردم برای مبارزه با فساد مورد غفلت واقع شده است. افزایش آگاهی‌های عمومی و انتشار صحیح اطلاعات در سه حوزه قوانین، رویه‌ها و عملکردها، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد، حمایت قانونی از همکاری‌های مردمی و گزارش‌دهی صحیح و در چارچوب قوانین، اقداماتی است که می‌تواند حرکت مبارزه با فساد در کشور را سرعت و استحکام بخشیده و بر کارآیی و تاثیرگذاری آن بیفزاید. در این صورت هدف اساسی مبارزه با فساد که تقویت مشارکت مردم در اقتصاد و اعتماد عمومی آنان به سلامت گردش کار اقتصادی و در نتیجه نظام سیاسی کشور است، افزایش خواهد یافت.

ارزیابی کارشناسی
در این خصوص حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: امروز یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران فساد است و اینکه فردی با این مشخصات چه اقدامی می‌تواند برای اصلاح اقتصاد کشور انجام دهد، خود محل بحث است. حسین راغفر درباره توانمندی 6 کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای حل مشکلات اقتصادی کشور و همچنین ضرورت سلامت اقتصادی رییس جمهور در شرایطی که یکی از مهمترین مشکلات کشور فساد و رانت است، اظهار داشت: ابتدا باید به این موضوع توجه داشت که طی سال‌های گذشته دامنه اختیارات رییس جمهور به شدت محدود شده و این انتظار که با تغییر رییس جمهور، دولت می‌تواند کارها و اقدامات متفاوتی انجام دهد، اساسا درست نیست. وی ادامه داد: امروز یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران فساد است و اینکه فردی با این مشخصات چه اقدامی می‌تواند برای اصلاح اقتصاد کشور انجام دهد، خود محل بحث است. این کارشناس اقتصادی گفت: در بین این نامزدهای انتخاباتی علاوه بر سلامت نفس آنها، توانایی این افراد در مبارزه با فساد مطرح است. فساد امروز اژد‌های هفت سر و بسیار قدرتمند است که بطور گسترده حوزه‌های مختلف از اقتصاد کشور را بلعیده و آزاد کردن اقتصادی که بتواند شرایط و فضای سالمی برای فعالیت‌های اقتصادی رقابتی با حضور بخش خصوصی فراهم کند بسیار سخت است اما در بین داوطلبین افرادی هر چند در اقلیت اما حضور دارند که با سلامت نفس و سلامت در زندگی شخصی خود شناخته شده‌اند.

«تجارت» از توقف رشد صنایع پس از 4 سال گزارش می‌دهد

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۲ به ۵.۷ درصد رسیده است که نفت نقش پررنگی در ایجاد این رشد داشته است. همچنین رشد گروه صنایع (بدون نفت) پس از ۴ سال منفی شد. اکوایران به نقل از مرکز آمار ایران نوشت: رشد اقتصادی بخش‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. بر این اساس رشد اقتصادی سالانه در سال ۱۴۰۲ معادل ۵.۷ درصد بوده که نفت نقش بسزایی در ایجاد آن داشته است. طبق این آمار‌ها رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ در دو بخش «کشاورزی» و «صنایع و معادن» منفی بوده است. از سوی دیگر بخش نفت با رشد بالای ۲۰ درصدی بیشترین تاثیر را در رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ داشته است. به نوعی می‌توان گفت در سال گذشته نفت جور کاهش تولید در بخش‌های «صنایع و معادن» و «کشاورزی» را کشیده است. همچنین طبق آمار‌های رشد اقتصادی می‌توان گفت رشد بخش صنایع و معادن (بدون نفت) پس از چهار سال در نقطه منفی قرار گرفته است.

کاهش تولید بخش صنعت و معدن پس از ۴ سال
بر اساس آمار‌های اعلام شده از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۲، رشد اقتصادی در پایان سال گذشته ۵.۷ درصد بوده است. آمار‌های رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد دو بخش کشاورزی و صنایع و معادن کاهش تولید و بخش خدمات و نفت افزایش تولید داشته‌اند. طبق آمار‌ها بخش کشاورزی با وجود افزایش تولید در زمستان امسال همچنان با رشد منفی در میانگین سالانه مواجه است. طبق این آمار رشد بخش کشاورزی در سال گذشته معادل منفی ۲.۲ درصد بوده است. به بیان ساده تولید بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش ۲.۲ درصدی داشته است. بخش دیگری که با کاهش تولید مواجه شده صنایع و معادن بوده است. آمار‌ها حاکی از آن است که از سال ۹۸ تا کنون بخش صنایع و معادن (بدون نفت) رشد منفی را تجربه نکرده است. بر این اساس بعد از چهار سال رشد بخش صنایع و معادن منفی شده و در سطح منفی ۰.۵ درصد ایستاده است. بخش خدمات بر خلاف دو بخش دیگر رشد مثبت را تجربه کرده است. طبق آمار‌ها رشد این بخش در سال ۱۴۰۲ معادل ۵.۷ درصد بوده است. مهمترین بخش آمار‌های تولید در سال گذشته مربوط به نفت بوده است. بخش نفت که یکی از مهمترین اجزای اقتصاد ایران است؛ در سال گذشته با افزایش ۲۰.۳ درصدی تولید مواجه شده است. به عبارتی تولید نفت در این سال توانسته کاهش تولید در بخش‌های کشاورزی و صنایع را پوشش دهد و بار رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ را به دوش بکشد.
آماری که در فروردین‌ماه سال جاری توسط وزارت نفت منتشر شد نیز نشان می‌دهد، رشد صنعت کاهش یافت، اما بخش نفت ۱۶.۳ درصد رشد کرد. بر اساس این آمار، رشد اقتصادی در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ رقم ۴.۵ درصد را ثبت شد و این رقم در مدت مشابه سال پیش از آن ۳.۶ درصد بوده که نشان‌دهنده رشدی ۲۵ درصدی در این بازه زمانی است. با وجود افزایش ۲۵ درصدی رشد اقتصادی در ۹ ماه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، اما این رشد در بخش نفت بیش از ۷۳ درصد بوده است. رشد بخش نفت در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۹.۴ درصد بوده که این رقم در ۹ ماه ۱۴۰۲ به ۱۶.۳ درصد رسید. یعنی بخش نفت در این مدت در مقایسه با تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۲۰۰ درصد رشد بیشتری داشته است.

پیش‌بینی بانک جهانی از کاهش رشد اقتصادی ایران
گزارشی که اخیرا بانک جهانی با محوریت «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» منتشر کرده بر رشد بی‌رمق اقتصاد ایران در سال‌های اخیر اشاره داشت و پیش‌بینی کرده است؛ رشد اقتصادی ایران در سال جاری نسبت به سال۱۴۰۲ به میزان ۱.۸واحد درصد کاهش خواهد یافت. همچنین انتظار می‌رود افت تولید ناخالص داخلی کشور در سال۱۴۰۴ نیز ادامه یابد و نرخ رشد اقتصادی به ۲.۷درصد تنزل پیدا کند.آمارهای منتشر شده در سال گذشته نیز نشان می‌دهد، بنگاه‌های «خودرو و قطعات»، «کاشی و سرامیک» و «چوب و کاغذ» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید طی یک سال گذشته داشته و همچنین فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «دارو» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید داشته‌اند.
سرمایه‌گذاری در ایران هیچگاه از 5 میلیارد دلار عبور نکرد
فعالان اقتصادی یکی از دلایل کاهش رشد صنایع را کاهش سرمایه‌گذاری طی یک دهه اخیر می‌دانند؛ فرزانه صمدیان، پژوهشگر توسعه در این باره به سایت جماران گفته است: در 10 سال گذشته، نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی، نیز روندی نزولی داشته است. سهم سرمایه‌گذاری از تولید ناخالص داخلی از 29درصد در سال 90 به 24.8درصد در سال 1401 رسیده است که نشان می‌دهد انگیزه عمومی به سرمایه‌گذاری، بنا به شرایط و علل متعددی کاهش پیدا کرده است. وی کاهش دسترسی به منابع بین‌المللی را از دیگر عوامل مهم در رابطه با افول سرمایه‌گذاری صنعتی در ایران عنوان کرد و اظهار کرد: در دو دهه گذشته هیچ گاه اقتصاد کشور ما بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نداشته است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد تورم ماهانه بخش‌های صنعت و معدن در اردیبهشت نسبت به ماه قبل از آن به ترتیب یک واحد درصد و ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در اردیبهشت ماه امسال ۱۱۸۶.۶ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۲.۹ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۸.۹ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل از آن (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴.۳ درصد)، یک واحد درصد کاهش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۳.۳ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم ماهانه با ۱۲.۶ درصد مربوط به گروه ساخت انواع آشامیدنی‌ها و کمترین تورم ماهانه با ۰.۵ درصد مربوط به گروه ساخت کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت است؛ همچنین در این ماه گروه‌های ساخت سایر تجهیزات حمل‌ونقل و ساخت فلزات پایه به ترتیب با تورم ۰.۵- درصد و ۰.۴- درصد مواجه بوده‌اند. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۲.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱۹.۰ درصد)، ۳.۹ واحد درصد افزایش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۲.۹ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۳۸.۸ درصد مربوط به گروه ساخت انواع آشامیدنی‌ها و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۷.۲ درصد مربوط به گروه ساخت کاغذ و محصولات کاغذی است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در دوازده ماهه‌ی منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۸.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۹.۲ درصد)، ۰.۳ واحد درصد کاهش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۸.۹ درصد افزایش دارد. بیشترین تورم سالانه در این ماه با ۶۰.۳ درصد مربوط به گروه ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر و کمترین تورم سالانه با ۱۵.۴ درصد مربوط به گروه ساخت کاغذ و محصولات کاغذی است.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن
مرکز آمار ایران همچنین شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در اردیبهشت‌ماه را اعلام کرد که بر اساس آن شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در این ماه ۱۹۸۵.۲ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۶ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۷ درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۳۹.۲ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۶ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲.۱ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۱.۶ درصد افزایش دارد.
بیشترین تورم ماهانه در اردیبهشت ماه با ۴.۷ درصد مربوط به گروه سایر معادن و کم‌ترین تورم ماهانه با ۱.۱ درصد مربوط به گروه کانه‌های فلزی است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۷ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱۷.۸ درصد)، ۱.۹ واحد درصد افزایش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱۹.۷ درصد افزایش دارد. بیشترین تورم نقطه به نقطه در این ماه با ۳۱.۹ درصد مربوط به گروه سایر معادن و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۱۶.۷ درصد مربوط به گروه زغال سنگ است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۹.۲ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴۱.۴ درصد)، ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۹.۲ درصد افزایش دارد. بیشترین تورم سالانه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با ۴۴.۲ درصد مربوط به گروه سایر معادن و کم‌ترین تورم سالانه با ۲۷.۱ درصد مربوط به گروه زغال سنگ است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به مناسبت کنگره عظیم و پرشکوه حج تاکید کردند:

ولی امر مسلمین جهان در پیامی به حجّاج بیت‌اللّه‌الحرام بر لزوم برائت جهانی از رژیم صهیونیستی و آمریکا تأکید کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم و پرشکوه حج، «گستره انسانی» و «قوت عاملِ معنوی اسلام» را دو جانبِ فریضه حج خواندند و با اشاره به فجایع غزه که در تاریخ معاصر بی‌نظیر است، تأکید کردند: برائت از رژیم صهیونیست و حامیانش بخصوص آمریکا، امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین، در همه جای جهان ادامه یابد و به آحاد مردم تسری یابد. رهبر انقلاب اسلامی در این پیام با اشاره به ابعاد مناسک پیچیده حج، آن را برای مسلمانان قوت قلب و برای بدخواهان هراس‌انگیز و پُرهیبت دانستند و خاطر نشان کردند: قرآن ضمن بیان راز و رمزهای ترکیب پیچیده حج، آن را مظهر آرامش اخلاقی و سازش مسلمانان و مظهر بیزاری و جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان معرفی می‌کند و حج‌گزاران باید اندیشه و عمل خود را به این معارف پرفروغ نزدیک‌تر کنند و هویت بازیافته و آمیخته با این مفاهیم متعالی را به عنوان سوغات ارزشمند سفر حج به خانه برگردانند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جنایات رژیم بی‌رحم و البته رو به زوال رژیم صهیونیستی در غزه افزودند: مسئله برائت، امسال برجسته‌تر از گذشته است زیرا فجایع غزّه جای هیچگونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه مسلمانان باقی نگذاشته است و این برائت باید در قول و عمل ملت‌ها و دولت‌ها خود را نشان دهد و عرصه را بر جلادان و حامیانشان تنگ کند.
رهبر انقلاب اسلامی در فراز پایانی پیام خود با تجلیل از مقاومت پولادین فلسطین و مردم صبور و مظلوم غزه، تأکید کردند: باید از این مقاومت پشتیبانی همه جانبه شود. متن پیام رهبر معظّم انقلاب اسلامی به حجّاج بیت‌اللّه‌الحرام به این شرح است: و الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی خیر البریّة سیّدنا محمّدٍ المصطفی و آله الطّیّبین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین. آهنگ دلنواز ابراهیمی که به فرمان خدا، همه‌ی انسانها را در همه‌ی دورانها، در موسم حج به کعبه فرامیخوانَد، امسال نیز دلهای جمعی از مسلمانان را از سراسر جهان، مجذوب این پایگاه توحید و وحدت کرده، و این انبوهِ پُرشکوه و متنوّع مردمی را پدید آورده، و گستره‌ی انسانی و قوّتِ عامل معنوی اسلام را به رُخ خویش و بیگانه کشیده است. اجتماع عظیم و مناسک پیچیده‌ی حج، هر گاه با چشم تدبّر دیده شود، برای مسلمان، قوّت قلب و سرچشمه‌ی اطمینان است، و برای دشمن و بدخواه، هراس‌انگیز و پُرهیبت. جای تعجّب نیست اگر دشمنان و بدخواهان امّت اسلامی، این هر دو جانبِ فریضه‌ی حج را آماج تخریب و تردید سازند؛ چه با برجسته‌سازی مغایرتهای مذهبی و سیاسی، و چه با فروکاستن از جنبه‌های قدسی و معنوی. قرآن، حج را مظهر عبودیّت و ذکر و خشوع، مظهر کرامت یکسان انسانها، مظهر سامان‌یابی زندگی مادّی و معنوی بشر، مظهر برکت و هدایت، مظهر آرامش اخلاقی و سازش عملی میان برادران، و مظهر بیزاری و جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان معرّفی میکند. تدبّر در آیات مربوط به حج و تأمّل در اعمال و مناسک این فریضه‌ی بی‌مثال، اینها و راز و رمزهایی از قبیل اینها را در ترکیب پیچیده‌ی حج به ما نشان میدهد. شما برادر و خواهر حج‌گزار، اکنون در عرصه‌ی تمرین این حقایق و معارف پُرفروغ قرار دارید. اندیشه و عمل خود را به آن نزدیک و نزدیک‌تر کنید، و هویّت بازیافته و آمیخته با این مفاهیم متعالی را به خانه برگردانید. این همان سوغات ارزشمند و حقیقی سفر حجّ شما است. امسال مسئله‌ی برائت برجسته‌تر از گذشته است. فجایع غزّه که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر است، و گستاخی رژیم بی‌رحم و مظهر قساوت و شقاوت و البتّه رو به زوالِ صهیونی، جای هیچ‌گونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه‌ی مسلمان باقی نگذاشته است. برائت امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین در همه‌جای جهان ادامه یابد، و فراتر از حج‌گزاران، به آحاد مردم تسرّی یابد. این برائت از رژیم صهیونیست و حامیانش بخصوص دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا باید در قول و عمل ملّتها و دولتها خود را نشان دهد و عرصه را بر جلّادان تنگ کند. مقاومت پولادین فلسطین، و مردم صبور و مظلوم غزّه که شُکوه صبر و مقاومتشان، جهان را به تحسین و تکریم واداشته است، باید از همه‌جهت پشتیبانی شوند. از خداوند برای آنان پیروزی کامل و سریع خواستارم، و برای شما حجّاج محترم، حجّ مقبول مسئلت میکنم. دعای مستجاب حضرت بقیّة‌اللّه (روحی فداه) پشتیبان شما باد.
والسّلام‌علیکم‌ورحمة‌اللّه
سیّدعلی خامنه‌ای
۴ ذی‌الحجّة ۱۴۴۵
۲۲ خرداد

پایان راه برای آقای نخست‌وزیر:

هم‌زمان با سقوط محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها و احتمال شکست سنگین این حزب در انتخابات سراسری ۱۴ تیرماه انگلیس، رقابت‌ها برای تعیین جانشین «ریشی سوناک» و رهبر جدید محافظه‌کاران آغاز شده است. اعضای ارشد حزب محافظه‌کار که این روزها بشدت نگران نتیجه انتخابات پیش‌رو و تجربه یک شکست فاجعه‌بار هستند رایزنی‌ها درباره سرنوشت این حزب در دوران پسا انتخابات را آغاز کرده‌اند. برخی گزارش‌ها بر مبنای نظرسنجی‌های صورت گرفته حاکیست که تعداد کرسی‌های این حزب ممکن است از ۳۴۴ کرسی به ۸۰ مورد برسد؛ وضعیتی که در یک قرن گذشته سابقه نداشته است. یافته‌های موسسه افکار سنجی «یوگاو» نشان می‌دهد که حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر با اختلاف ۱۹۴ کرسی در مسیر ثبت یک پیروزی تاریخی در انتخابات است. آخرین بار استنلی بالدوین از حزب محافظه‌کار موفق شد تا در انتخابات سراسری سال ۱۹۲۴ میلادی با اختلاف ۲۰۸ کرسی، رکورد کرسی‌های یک حزب سیاسی را در این کشور جابه‌جا کند. اگر استارمر بتواند در انتخابات آتی با اختلاف ۱۹۴ کرسی اکثریت مجلس عوام را بدست بگیرد، رکورد تونی بلر در انتخابات سال ۱۹۹۷ و مارگارت تاچر در انتخابات سال ۱۹۸۳ را که به ترتیب با اختلاف ۱۷۹ و ۱۴۴ کرسی پیروز انتخابات شدند جابه‌جا خواهد کرد. این درحالیست که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند محافظه‌کاران کرسی‌های خود را در بیشتر مناطق پایتخت، شمال شرق و غرب انگلیس و ولز را از دست خواهد داد و تعداد کرسی‌های آن از انتخابات سال ۱۹۰۶ که به ۱۳۱ مورد رسید کمتر خواهد بود. روزنامه گاردین دیروز (شنبه) در گزارشی نوشت که ۳ هفته مانده به برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس، تحرکات اعضای ارشد حزب محافظه‌کار برای تعیین جانشین ریشی سوناک آغاز شده است. در میان کسانی که برای تصاحب مسند رهبری حزب صف کشیده‌اند کسانی دیده می‌شود که مشخص نیست حتی در انتخابات آتی بتوانند کرسی پارلمانی خود را حفظ کنند. پریتی پاتل، سوئلا برآورمن وزرای پیشین کشور انگلیس، رابرت جنریک معاون پیشین برآورمن در وزارت کشور، کمی بدنوک وزیر تجارت و بازرگانی، پنی موردانت معاون امور پارلمانی نخست وزیر و گرنت شپس وزیر دفاع انگلیس از جمله کسانی هستند که بر اساس گزارش گاردین برای مسند رهبری حزب خیز برداشته‌اند. یکی از مشاوران حزب محافظه‌کار به گاردین گفت: «در حال حاضر تحرکات زیادی در داخل حزب جریان دارد... برخی از نمایندگان تیم‌های خود را برای رهبری حزب به صف کرده‌اند»