مراسم برائت از مشرکین در حج انجام شد
مراسم برائت از مشرکین با اجتماع زائران ایرانی در صحرای عرفات برگزار شد. این مراسم که جنبه سیاسی حج محسوب می‌شود، هر سال در توافقی بین ایران و عربستان در صحرای عرفات با حضور زائران ایرانی برگزار می‌شود. مراسم برائت از مشرکین حج امسال با تاکید بر شعار محوری «حج برائت» صبح شنبه ۲۶ خردادماه برابر با نهم ذی‌الحجه با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت در چادرهای محل اسکان زائران ایرانی در صحرای عرفات نیز برگزار شد. حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ پیام مقام معظم رهبری به حج را که به حدود ۳۵ زبان ترجمه شده است، در جمع زائران خواند. همچنین قطعنامه برائت از مشرکین با تاکید بر ضرورت قطع هر گونه ارتباط با رژیم صهیونیستی، خوانده شد. این مراسم با شعارهای زائران از جمله «الله اکبر»، «لا اله الا الله»، «لا اله الله، آمریکا عدو الله»، «لا اله الا الله، اسرائیل عدو الله»، «یا ایها المسلمون، اتحدوا، اتحدوا»، «برائت المسلمین، من عمل المشرکین»، «یا ایها المسلمون، غزه شده غرق خون»، «پیام قرآن ما، وحدت مسلمین است، آزادی فلسطین، شعار مسلمین است»، «سعادت مسلمین، وحدت آنان بود، برائت از مشرکین جلوه ایمان بود» همراه بود. «

جزئیات دیدار باقری و رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق
سرپرست وزارت امورخارجه در دیدار با رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق با قدردانی از ابراز همدردی مقامات اقلیم کردستان در رابطه با شهادت رئیس جمهور ایران گفت: رایزنی‌ها و هماهنگی‌های مستمر ما در زمینه‌های مختلف عاملی برای حفظ ثبات و توسعه در منطقه است. در دیدار علی باقری کنی، سرپرست وزارت امورخارجه با بافل طالبانی، رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق که شامگاه جمعه با حضور تعدادی از اعضای دفتر سیاسی در شهر دباشان برگزار شد، وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی در اقلیم کردستان، عراق و منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر لزوم هماهنگی و کار مشترک برای حفظ ثبات و غلبه بر چالش‌ها تاکید شد. در این دیدار ۲ طرف همچنین بر تداوم هماهنگی و گفت‌وگوی جدی بین ۲ دولت به منظور حل و فصل مسائل باقی‌مانده بر اساس قانون اساسی، به گونه‌ای که عدالت و مشارکت واقعی رعایت شود، تاکید کردند. بافل طالبانی در این دیدار اهمیت روابط دوستانه اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران را به‌ویژه با اتحادیه میهنی کردستان که پیشینه‌ای کهن دارد، مورد تاکید قرار داد.

مسئولان ستاد انتخابات سعید جلیلی مشخص شدند
رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی، مسئولان ستاد انتخاباتی این نامزد را منصوب کرد. محسن منصوری در احکامی مسئولان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی را منصوب کرد. اسامی به شرح زیر است: شهرام یزدانی به عنوان سخنگو، مصطفی قاسم‌پور به عنوان معاون امور استان‌ها‌، رحیم نوعی اقدم به عنوان مسئول ستاد مردمی میثاق با ابراهیم، علی جعفری معاون ستاد و مسئول کمیته نهضت سخنرانی، حسین طلا به عنوان معاون نظارت، روح الله بیات به عنوان معاون سازماندهی، نصرالله پژمان‌فر به عنوان مسئول کمیته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سیدمرتضی محمودی به عنوان مسئول هماهنگی ستادهای مردمی در استان تهران، مجتبی عرب به عنوان مسئول ستاد ادوار تشکل‌های دانشجویی، امین حیدرلو به عنوان مسئول ستاد دانشجویان و هادی ژیان به عنوان رئیس شورای راهبردی ستادهای جوانان و دانشجویان.

اعمال قوانین جدید چین
در دریای چین جنوبی
گارد ساحلی چین دیروز (شنبه) قوانین جدیدی را به اجرا درآورد که براساس آن می‌تواند خارجی‌هایی را که از دریای مورد مناقشه چین جنوبی عبور می‌کنند، بازداشت کند؛ اقدامی که از سوی همسایگان و گروه ۷ به‌منزله ارعاب و تهدید از سوی پکن توصیف شده است. پکن روی بیشتر مناطق دریای چین جنوبی ادعا دارد و فیلیپین و سایر کشورهای منطقه هم مدعی مالکیت بر بخش‌هایی از این آبراه مورد مناقشه جهانی هستند. چین گارد ساحلی خود را به همراه دیگر قایق‌ها برای گشت‌زنی در آب‌های این دریا مستقر کرده و چند صخره را در منطقه به جزایر مصنوعی نظامی شده تبدیل کرده است. هر از گاهی کشتی‌های فیلیپینی و چینی یکسری تقابل‌هایی را در این آبراه بین‌المللی و مورد مناقشه داشته‌اند. از امروز هم گارد ساحلی چین می‌تواند بر اساس قوانین جدید خارجی‌هایی را که مظنون به نقض مدیریت ورود و خروج مرزی هستند، بازداشت کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس این قوانین، در صورت پرونده‌های پیچیده بازداشت‌ها تا ۶۰ روز هم طول می‌کشند.

تداوم حمایت‌های مالی آمریکا از اوکراین
معاون جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد کشورش بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به بخش انرژی و بهبود اوضاع انسانی ناشی از جنگ به اوکراین کمک می‌کند. خبرگزاری رویترز نوشت: کامالا هریس خبر اختصاص این مبلغ کمک واشنگتن به کی یف را در اجلاس صلح اوکراین در شهر «لوسرن» سوئیس اعلام کرد. وی قرار است با ایراد سخنرانی در در نشست های عمومی این اجلاس، در حاشیه اجلاس با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار کند. هریس گفت: بسته کمک ۱.۵ میلیارد دلاری آمریکا شامل ۵۰۰ میلیون دلار برای کمک به بخش انرژی و هدایت ۳۲۴ میلیون دلار دیگر از بودجه اعلام شده قبلی برای تعمیرات اضطراری زیرساخت های انرژی و دیگر نیازها در اوکراین است.

پیروزی نصیب مردم فلسطین خواهد شد

رئیس‌جمهور ترکیه دیروز شنبه تأکید کرد با وجود وحشیگری رژیم صهیونیستی و حامیانش، پیروزی نصیب مردم فلسطین خواهد شد. به مناسبت عید قربان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی ویدئویی ابراز امیدواری کرد ملت‌های ترک و اسلامی عیدهای بیشتری را در آرامش و شادی جشن بگیرند. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین آرزوهای صمیمانه خود را به مناسبت عید قربان به «برادران و خواهران در غزه که این عید را در شرایطی با جنایات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی تجربه می‌کنند»، ابراز کرد. وی همچنین موضع «خدشه‌ناپذیر» ترکیه علیه سیاست نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و اراضی اشغالی از ۷ اکتبر را تکرار کرد. رجب طیب اردوغان با بیان اینکه ترکیه از جمله کشورهایی است که تلاش‌های مستمری برای به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین انجام می‌دهد، گفت: ما در همه‌جا از حقیقت، عدالت و صلح دفاع می‌کنیم و با وجود فشارهای شبکه صهیونیستی از گفتن حقیقت دریغ نمی‌کنیم. رئیس‌جمهور ترکیه در پایان اظهار کرد: ان‌شاءالله با وجود وحشیگری رژیم صهیونیستی و حامیانش، پیروزی نصیب مردم فلسطین خواهد شد. رژیم اشغالگر از هفتم اکتبر جنگی خونین و ویرانگر را علیه مردم غزه به راه انداخت و بیشتر ساختمان‌ها و مراکز غزه را منهدم و ده‌ها هزار نفر را شهید و مجروح کرد.

 

انتظار دریافت «کوثر» برای انقلاب اسلامی داریم

سرپرست وزارت خارجه گفت: یک ملت در بدرقه و تشییع شهدای خدمت با همه ابهتش در برابر همه جهانیان، قدرت و اقتدار و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران را پشت سر رهبری معظم انقلاب به نمایش گذاشت. علی باقری در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت با عنوان «شهدای پرواز اردیبهشت» که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: ماه خرداد ماه پرحادثه و پر حماسه انقلاب اسلامی است چه ۱۵ خرداد ۴۲ چه ۱۴ خردداد ۶۸ چه سوم خرداد ۶۱ و چه ۳۱ خرداد ۶۰، اما شهیدان پرواز اردیبهشت تحمل نکردند تا خرداد فرا برسد، پیشاپیش به سوی معبود خویش شتافتند و حادثه بزرگی را رقم زدند. وی افزود: ولی حماسه در اول، دوم و سوم خرداد در تبریز تهران، بیرجند و مشهد رخ داد و یک ملت در بدرقه و تشییع شهدای خدمت با همه ابهتش در برابر همه جهانیان قدرت و اقتدار و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران را پشت سر رهبری معظم انقلاب به نمایش گذاشت و امروز که ما داغدار این مصیبت بزرگ هستیم اما همچنان با صلابت و افتخار میراث‌دار سرمایه‌ها و اندوخته‌های این عزیزان هستیم.

رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی تاکید کردند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه انتخابات بسیار مهم است، گفتند: باید هر چقدر می‌توانید چه در محیط‌های دانشجویی و چه در محیط‌های کاری و چه در محیط‌های خانوادگی تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند.
به گزارش «تجارت»، جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر دیروز (شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. اقامه نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب به عنوان طلیعه این دیدار، پس از اذان ظهر به‌صورت زنده از شبکه سه و رسانه KHAMENEI.IR پخش شد. رهبر انقلاب: تلاش کنید مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کندرهبر معظم انقلاب در این دیدار اظهار داشتند: انتخابات بسیار مهم است و در درجه هم مشارکت مهم است که باید هر چقدر می‌توانید چه در محیط‌های دانشجویی و چه در محیط‌های کاری و چه در محیط‌های خانوادگی تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند.
حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: نگاه کنید ببینید چه چیزی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب دارد اگر اینها را ملاحظه کنید شاید بتوانید انتخاب خوبی را داشته باشد. ایشان ابراز امیدواری کردند که خدای متعال آنچه را که صلاح این کشور و این ملت است را به آسانی و بی دغدغه پیش آورد. رهبر انقلاب در ادامه بیان داشتند: کشور ما از حدود سال ۱۳۸۰ یک حرکت علمی و یک جهش علمی را شروع کرد البته کار علمی از دهه ۶۰، ۷۰ هم کار می‌شد اما از حدود ۱۳۸۰ یا کمی جلوتر، یک تحریک عمومی انجام گرفت و در محیط اساتید و دانشجویان حرکت علمی خوبی به وجود آمد به طوری که آمارهای جهانی نشان می‌داد که ما در رتبه سرعت پیشرفت علمی چندین برابر متوسط جهانی پیشرفت می‌کنیم. آیت الله خامنه ای بیان داشتند: البته من هم بارها گفته‌ام که سرعت پیشرفت نکته بسیار خوب و مهمی است اما نکته اصلی نیست به دلیل اینکه خود پیشرفت باید اتفاق بیفتد. ایشان ادامه دادند: ما چون عقب ماندگی داشتیم هر چقدر در پیشرفت سرعت داشته باشیم تازه می‌رسیم به وسط راه و به جلو نمی‌رسیم ما باید به خط جلو و خط مقدم برسیم و این از سال ۸۰ شروع شده است و در این چند سال آخر دهه ۹۰ قدری افت پیدا کرده است. اینجا آماری به من دادند که من یادداشت کردم و بسیار مهم است البته جزئی است اما حکایت از یک مساله مهم‌تری دارد. رهبر انقلاب اظهار داشتند: می‌گویند ما در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ در المپیادهای جهانی جمعاً ۲۶ مدال طلا داشتیم در حالی که در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۳۰ نشانه طلا داریم یعنی در دو سال بیشتر از آن ۴ سال مدال طلا داریم. بنابراین در این دو سه ساله یک حرکتی پیدا شده منتها این حرکت کافی نیست و ما احتیاج به یک خیزش داریم.
شما در این زمینه می‌توانید کار کنید و موثر باشید و هم خودتان تلاش بیشتر علمی انجام دهید.

گزارش «تجارت» از تبادل اتباع بازداشتی میان ایران و سوئد:

گروه سیاسی: پس از 5 سال بازداشت و زندانی شدن ناروا، دیروز –شنبه- حمید نوری تبعه ایرانی به کشور بازکشت. در این زمینه، دیروز کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از آزادی حمید نوری و بازگشت او به ایران تا ساعاتی دیگر خبر داد.
به گزارش «تجارت»، غریب‌آبادی در پیامی که در فضای مجازی منتشر شد، نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است. همچنین، نخست‌وزیر سوئد نیز دیروز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیر سابق) آزادی «حمید نوری»، شهروند ایرانی را که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، تائید کرد. اولف کریسترسون در این پیام همچنین از آزادی دو محکوم سوئدی در ایران به نام‌های یوهان فلودروس و سعید عزیزی خبر داد و افزود که این دو نفر در راه بازگشت به سوئد هستند.

حمید نوری کیست؟
حمید نوری دادیار سابق قوه‌ قضاییه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد بازداشت شد. او به اتهام مشارکت در اعدام زندانیان امنیتی اعضای سازمان مجاهدین در تابستان سال ۱۳۶۷ طی جلساتی در دادگاه سوئد محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شد. وکلای حمید نوری و نیز بسیاری از وکلای بین‌المللی در اظهارات متعدد روند و اصل دادگاه حمید نوری را متاثر از سیاسی کاری و خارج از قواعد و موازین حقوقی بین‌المللی و حتی قوانین داخلی سوئد عنوان کردند. روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید.در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ۱۴۰۲) صادر و در دسترس قرار گرفت.
اسفند سال گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد. پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری از سوی دیوان عالی این کشور، وی به یک سوئیت امنیتی منتقل شد. بر اساس این گزارش، مجید نوری فرزند حمید نوری در پیامی در ایکس (توییتر) با اشاره به آزادی پدرش نوشت: لیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم. ‏ در آستانه اعیاد قربان و غدیر ‏بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت، مجاهدت‌های مسئولین مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است. وی نوشت که شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جایتان خالی است. نوری هم‌چنین از ورود پدرش به ایران در ساعت ۱۷ عصر روز شنبه از فرودگاه مهرآباد خبر داد.
نقش ویژه عمان رد تبادل اتباع بازداشتی
وزارت خارجه عمان دیروز شنبه از میانجیگیری این کشور بین جمهوری اسلامی ایران و سوئد برای تبادل اتباع بازداشتی دو کشور و به نتیجه رسیدن آن خبر داد. وزارت خارجه عمان در بیانیه خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که تلاش‌های عمان برای توافق طرف‌های ایرانی و سوئدی برای آزادی متقابل اتباع بازداشت‌شده در دو کشور به نتیجه رسید. این بیانیه افزود: افراد آزاد شده از تهران و استکهلم امروز (شنبه) به مسقط منتقل شدند و تمهیدات لازم برای بازگشت آنها به کشورشان انجام شد وزارت خارجه عمان در این بیانیه تصریح کرد: عمان از روحیه مثبت بالایی که در گفت وگوهای مسقط بین طرف های ایرانی و سوئدی حاکم بود و علاقه آنها برای حل و فصل این پرونده انسان دوستانه قدردانی می کند.
علی نجفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عمان با اشاره به روابط محکم و ریشه‌دار تهران و مسقط گفت که سیاست خارجی عمان در سطح جهان متعادل است. وی گفت: مسقط نقش مهمی در مذاکرات هسته‌ای 1+5 که در نهایت منجر به توافق شد، داشت. ایران می‌خواست که از این توافق منتفع شود و به بندهای آن پایبند است، اما کشورهای غربی از آن خارج شدند. علیرغم این مسائل ایران میز مذاکرات را ترک نکرد و بار دیگر به آن بازگشت و سلطنت عمان همچنان تلاش می‌کند که طرف مقابل به مذاکرات بازگردد. نجفی در ادامه تاکید کرد: سلطنت عمان در بازگشت روابط ایران و عربستان نیز نقش مهم و برجسته‌ای داشت و نشست‌های اولیه متعددی میان دو کشور در خاک خود برگزار کرد و در نهایت بیانیه مشترکی برای از سرگیری روابط و بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور طی دو ماه در پکن امضا شد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: در سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب درخصوص مساله نزدیک شدن روابط ایران و مصر تبادل‌نظر شد و دو طرف از این امر استقبال کردند. وی افزود: سلطنت عمان در آزادی بازداشت‌شدگان در مناطق مختلف جهان از جمله ایران نیز کارنامه درخشانی دارد.

استقبال ویژه فرزندان از بازگشت نوری به تهران
مجید نوری فرزند حمید نوری در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره به آزادی پدرش نوشت: لیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم. ‏ در آستانه اعیاد قربان و غدیر ‏بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت، مجاهدت‌های مسئولین مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است. وی نوشت که شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جایتان خالیست. نوری هم‌چنین از ورود پدرش به ایران در ساعت ۱۷ عصر روز شنبه از فرودگاه مهرآباد خبر داد. همچنین، عطیه نوری فرزند حمید نوری در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره به آزادی پدرش نوشت: الحمدلله پدرم بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت در حال برگشت به میهن است. امروز جای شهیدان عزیزمان امیرعبداللهیان و رئیسی خالی است تا نتیجه دیپلماسی قدرتمندشان را ببینند.

بیانیه ضدایرانی تروئیکای اروپایی درباره توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران:

گروه سیاسی: سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان طی بیانیه‌ای مشترک بدون اشاره به اینکه بدعهدی و بی‌عملی کدام طرف‌ها اجرای برجام را به بن‌بست کشانده است، نسبت به گام‌های اخیر ایران برای توسعه بیشتر ظرفیت‌های هسته‌ای خود، ابراز نگرانی و ادعا کردند که این اقدامات، توافق سال ۹۴ را توخالی می‌کند.
به گزارش «تجارت»، این سه کشور که هفته پیش قطعنامه غیرسازنده‌ای را درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به دستور کار شورای حکام تحمیل کردند، با تکرار ادعاها و سیاه‌نمایی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، مدعی شدند: ما، دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا، آخرین گام‌های ایران را برای گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده است، محکوم می‌کنیم. در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: ایران با بهره برداری از ده‌ها سانتریفیوژ پیشرفته اضافی در سایت غنی سازی نطنز و همچنین اعلام اینکه هزاران سانتریفیوژ دیگر را در سایت های فردو و نطنز خود نصب خواهد کرد، گام های بیشتری را برای توخالی کردن برجام برداشته است. این گام‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ظرفیت غنی‌سازی ایران را که در حال حاضر به‌طور قابل‌توجهی از محدودیت‌های برجام فراتر رفته، بیشتر خواهد کرد. این سه کشور با چشم‌پوشی از زرادخانه‌های مملو از تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی ادعا کردند که پیشرفت‌های صنعت اتمی ایران «خطرات قابل توجهی را در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی دارد. ضمن آنکه، تصمیم ایران برای افزایش قابل توجه ظرفیت تولید خود در تاسیسات زیرزمینی فردو به ویژه نگران کننده است.»