ضرورت تقویت فضای گفتمان میان مجالس کشورهای اسلامی

رییس مجلس شورای در پیامی ضمن تبریک عیدسعید قربان به روسای مجالس کشورهای اسلامی تاکید کرد که تقویت فضای گفتمان سازنده میان مجالس کشورهای اسلامی، نقش موثری در کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای دارد. متن پیام محمدباقر قالیباف به روسای مجالس کشورهای اسلامی به شرح زیر است. «سلام علیکم؛ صمیمانه‌ترین مراتب تبریک و تهنیت اینجانب را به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان، عید ایثار، اخلاص و بندگی، پذیرا باشید. اکنون؛ در آستانه این عید بزرگ که فریاد تظلّم و رنج مردم مظلوم فلسطین در جهان طنین‌انداز است و تداوم نسل‌کشی در غزه و جنایات جنگی در کرانه باختری درحال تبدیل شدن به یک فاجعه بی‌سابقه است، تقویت همبستگی و انسجام کشورهای اسلامی برای مقابله با جنایات افسارگسیخته این رژیم کودک‌کش، بیش از پیش ضرورت دارد. در این راستا تاکید می‌نمایم که تقویت فضای گفتمان سازنده میان مجالس کشورهای اسلامی در شرایط حساس کنونی، نقش مؤثری در کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای دارد. اطمینان دارم در پرتو اراده، وحدت و یکپارچگی کشورهای اسلامی، شاهد رشد و اعتلای امت بزرگ اسلام و برقراری صلح و امنیت در سراسر جهان باشیم.

 

راهکار حفظ امنیت و ثبات منطقه قفقاز

ایگور خوایف، نماینده ویژه وزیر امور خارجه روسیه در امور حل و فصل مسائل جمهوری آذربایجان و ارمنستان که برای گفت‌وگو و رایزنی در مورد آخرین روند تحولات منطقه قفقاز به تهران سفر کرده است، امروز یکشنبه با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به همسویی مواضع ۲ کشور در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، از حوزه قفقاز به عنوان حوزه منافع و امنیت ملی ۲ کشور یاد کرد و بر ضرورت همکاری‌های ۲ کشور در این حوزه تاکید کرد. سرپرست دستگاه دیپلماسی با اشاره به موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم حل و فصل مسالمت آمیز مسائل در منطقه اظهار داشت؛ اهمیت و حساسیت تحولات جاری در منطقه قفقاز بویژه روند افزایش دخالت‌های بیگانگان، هماهنگی راهبردی و مشورت مستمر مسئولان ایران و روسیه را ایجاب می‌کند و در همین راستا بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت سازوکارهای منطقه‌ای همانند ساختار ۳+۳ در راستای حل و فصل مسائل منطقه، گسترش همکاری و همگرایی منطقه‌ای و تضمین امنیت و ثبات و منافع جمعی کشورهای منطقه قفقاز حائز اهمیت است.

رهبر معظم انقلاب عید سعید قربان را به مسلمانان جهان تبریک گفتند
رهبر معظم انقلاب عید سعید قربان را به مسلمانان جهان تبریک گفتند. حساب‌های رسانه KHAMENEI.IR در شبکه اجتماعی ایکس، دیروز دوشنبه - ۲۸ خردادماه - جمله‌ای از رهبر انقلاب اسلامی در تبریک عید قربان و دعا برای پیروزی فلسطین منتشر کرد. در این پیام آمده است: فرارسیدن عید سعید قربان را تبریک عرض می‌کنم به همه‌ی مسلمانان و از خداوند متعال نزدیک شدن روز پیروزی فلسطین را که امری قطعی است، مسئلت می‌کنم.

روایت باقری از رایزنی اخیرش
با وزیر خارجه طالبان
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «مولوی امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان به صورت تلفنی رایزنی و گفتگو کرد. علی باقری در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «در گفتگوی تلفنی با مولوی امیرخان متقی، تاکید کردم که کشورهای اسلامی باید در حمایت از مردم فلسطین و مقابله با جنایات رژیم اشغالگر پیشتاز باشند.» وی افزود: «مردم افغانستان تصمیم‌گیران اصلی کشور خود در همکاری با کشورهای همسایه و منطقه هستند و اجازه دخالت به بازیگران خارج از منطقه را که سابقه مداخلات مخرب داشته و مسئول معضلات فعلی هستند نمی‌دهند.» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «مردم افغانستان تصمیم‌گیران اصلی کشور خود در همکاری با کشورهای همسایه و منطقه هستند و اجازه دخالت به بازیگران خارج از منطقه را که سابقه مداخلات مخرب داشته و مسئول معضلات فعلی هستند نمی‌دهند.»

توصیه ایران به گروه هفت بر فاصله‌گرفتن از سیاست‌های مخرب
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه سران کشورهای گروه هفت در مورد تهران گفت: هرگونه تلاش برای مرتبط ساختن جنگ اوکراین به همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه، اقدامی صرفا با اهداف مغرضانه سیاسی است‌. ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای در واکنش به برخی از مفاد بیانیه سران گروه هفت در مورد ایران، ضمن تاکید بر ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اشاره بیانیه گروه هفت به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تأییدی بر رویکرد سیاسی این قطعنامه و بانیان آن و سوءاستفاده برخی دولت‌ها از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل دانست. وی در عین حال تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعامل سازنده و همکاری فنی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف مصرح خود ادامه می‌دهد و طرحها و پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را مطابق با معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه جامع پادمان، فارغ از فشارها و فضاسازی‌های سیاسی به پیش می‌برد.

خروج نیروی زمینی ارتش از به کارگیری سلاح‌های سنتی
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: امروز نیروی زمینی ارتش با دارا بودن تسلیحات جدید و پیشرفته و با آمادگی رزمی و توان دفاعی بالا در تمامی مأموریت‌ها رزم را بر دشمن تحمیل می‌کند. امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در هجدهمین گردهمایی فرماندهان و مسئولان یگان‌های عمده مستقل نیروی زمینی ارتش که در ستاد این نیرو برگزار شد، گفت: امروز جهان به دو مؤلفه‌ی قبل و بعد از وعده‌ صادق تعبیر می‌شود. وی افزود: در اذهان حاکمان کشورهای منطقه و حتی برخی از کشورهای جهان این باور به وجود آمده که آمریکا کدخدا و مالک دنیاست و هیچ‌کاری بدون اجازه آمریکا تحقق پیدا نمی‌کند. تا جایی که فرمان فرماندهی معظم کل قوا در خصوص پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق که جزو خاک کشورمان محسوب می‌شود موجب شد تا عملیات وعده‌ صادق تحقق بیابد. فرمانده نیروی زمینی ارتش بیان داشت: نیروی زمینی از به کارگیری سلاح‌های سنتی خارج شده و امروز تسلیحاتی را در چرخه‌ دفاعی خود جایگزین کرده که به 4 ویژگی دورزن، نقطه‌زن، هوشمند و قابلیت شبکه محور شدن را دارد.

چرا مخبر در انتخابات ریاست
جمهوری ثبت نام نکرد
سخنگوی دولت انجام مسئولیت امور دولت به نحو احسن را دلیل ثبت نام نکردن و وارد نشدن مخبر به کارزار انتخابات برشمرد. هادری جهرمی که در مسجد انصارالحسین علیه‌السلام تهران حاضر شده بود، در پاسخ به سوالی درباره علت ثبت نام نکردن محمد مخبر در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت: این تصمیم شخصی افراد است که با توجه به وضعیت خود و شرایط و ضوابط ریاست جمهوری، در عرصه انتخابات وارد شوند یا خیر. به هر حال آقای مخبر به این جمع‌بندی نرسیدند که در انتخابات ثبت‌نام کنند.

شمار شهدای غزه به ۳۷ هزار و ۳۴۷ تن رسید
از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرده، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شده و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورده است. در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت، ساکنان نوار غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

«تجارت» از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گزارش می‌دهد

گروه سیاسی: تنها 10 روز به برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری باقی مانده و مناظره نامزدهای انتخاباتی که دیشب انجام شد، بیش از بیش تنور انتخابات را گرم کرد. به گزارش «تجارت»، همچنان طرح وعده‌های بزرگ از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره حوزه‌های مختلف ادامه دارد. اکثر نامزدها با نارضایتی از وضعیت موجود بر اصلاح امور و تغییر رویه در سیاست‌ورزی تاکید دارند. در این بین موضوع اقتصاد کانون اصلی تمرکز تمامی نمایندگان است که به شکلی برجسته از سوی نامزدها مورد تاکید واقع شده است.

تاکید پزشکیان بر ضرورت اصلاح روند و نگاهها
در آخرین اظهارنظرها، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در بخشی از اظهارات خود در برنامه تلویزیونی «صف اول» در پاسخ به این پرسش در صورتی که به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شوید، سازوکار شما برای انتخاب مسئولان چیست؟ تاکید کرد: در روند اولیه نیاز به ارزیابی‌ها، مشارکت‌ها و مشورت‌ها است و با این کارها گام اول را برمی‌داریم، اما هر کسی هم برای مسئولیتی انتخاب شد، باید تعهد دهد که برنامه و سیاست‌های کلی را در چارچوب یک روش علمی اجرا کند و ما موظف به پیگیری برای اجرا هستیم؛ در انتخاب مسئولان پاسخگویی و توانمندی برای من جایگاه دارد و نه خط و طیف سیاسی. این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در نشست خبری و دانشجویی با دانشجویان در دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر اصلاحات قرار است انجام شود باید راه جدل کنار گذاشته شود؛ وگرنه باید انقلاب کرد. راه اصلاح قطعا از انقلاب آسان‌تر خواهد بود. راه باریک آزادی با نسخه آسان حل نخواهد شد. به جامعه ‌ای قدرتمند برای عدم حرکت حاکمیت به دیکتاتوری نیاز داریم. اعتراض حق دانشجو است و با اغتشاشات متفاوت است. عده زیادی خارج از کشور منتظرند تا در کشور هرج و مرج شود. اگر به اصل نظام منتقدید رای ندهید اما بی احترامی نکنید. وی در بخش دیگری از این نشست ضمن اشاره به اینکه تنها کسی بودم که درباره مهسا امینی صریح صحبت کردم و در همین باره نیز تایید صلاحیتم با اما و اگر بود، افزود: دانشجویان احترام بزرگان کشور و مخالفان خود را نگه دارند. اگر عقیده من مبنی بر احترام و سر سپردن به رهبری را قبول ندارید، حق ندارید به من توهین کنید. آزادی به این معنا نیست که به هرکه می‌خواهیم توهین کنیم.

تاکید ستاد جلیلی بر عدم عقب‌نشینی و انصراف
سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز تاکید کرد: شعار ما حاصل یک ماه اخیر نیست، حداقل یازده سال بر روی آن کار شده است. او در نشست با برخی صنعتگران اظهار کرد: برخی مشکلات صنعتی ریشه قدیمی دارد که لازم است به‌صورت ویژه برای آن کار شود؛ مطالعات و پیشنهادات ما به دولت‌های مختلف در این زمینه سالیان سال است انجام شده و منحصر به دولت شهید رئیسی هم نیست. وی افزود: به لحاظ روش شناسی، اینکه ما بیاییم و صرفاً برخی مشکلات را مطرح کنیم هنر نیست. اگر می‌خواهیم مشکلات خصوصی‌سازی را برطرف کنیم باید ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم؛ البته ضعف‌هایی در بخش خصوصی وجود دارد که خود این موضوع باعث جلوگیری از تسهیل کار شده است. در سطحی دیگر، جلسه شورای مرکزی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی بصورت ویدئو کنفرانس و بصورت همزمان در ۳۱ استان کشور برگزار شد. محسن منصوری رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در این جلسه گفت: رقابت ما با دیگر کاندیداها کاملا اعتقادی است و با هیچ‌کس در این مورد شوخی و مماشات نداریم و هیچ قصد عقب نشینی از انتخابات نداریم. انصراف در کار نیست مگر آنکه آن لحظه که احساس کنیم که کاندیدایی بهتر از آقای جلیلی وجود دارد. وی افزود: نمی‌شود یکی در خلوتش طور دیگر زندگی کند و در جامعه طور دیگر عمل کند و ادعای انقلابی بودن بکند. منصوری با بیان اینکه بچه های ما در تله اخلاقی گرفتار نشده و در این بداخلاقی‌ها و بی‌حرمتی شرکت نکنند، گفت: اگر کسی هم بی اخلاقی انجام داد، بچه‌های ما تذکر بدهند. الان می‌گویم هر کسی از این بداخلاقی‌ها، لجن پراکنی‌ها و دروغگویی‌ها بکند، از ما نیست؛ از او برائت می‌جوئیم.

دعوت قالیباف به واقع‌بینی در سیاست‌ورزی خارجی و مقابله با مشکلات اقتصادی
همچنینف محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی» تاکید کرد: حکمرانی در سیاست خارجی به معنای تنظیم روابط است و اینکه حداکثر منافع و حداقل هزینه را برای کشور داشته باشد. همچنین آرمان گرایی واقع بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای سیاست خارجی است. این کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری همچنین در برنامه تلوزیونی «با مردم» با بیان اینکه ما از گرانی و تورم و کاهش قدرت خانوارها شرمنده ایم و برای رفع آن در دولت چهاردهم «خدمت و پیشرفت» برنامه و روش اجرا داریم که ضمانت آن کارنامه عملکردم در سالیان گذشته است، افزود: نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوارها برای مسکن هزینه می شود که باید این مشکل را حل کنیم؛ در زمینه خودرو و اتباع بیگانه هم مشکل داریم که برای آن ها برنامه دارم.

تاکید زاکانی بر خشکاندن ریشه‌های فساد
در سطحی دیگر، علیرضا زاکانی در نشست با جامعه محیط زیست و کشاورزی که در مسجد علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) منطقه ۱۲ تهران برگزار شد، گفت: گمشده این کشور برنامه‌ریزی و تدبیر درست برای انجام اقدامات است. در سال اول دولت خود می‌توانم در موضوع تأمین گوشت و مرغ، تخم مرغ و روغن و شیلات به گونه‌ای عمل کنیم که ۲۰ درصد قیمت کاهش یابد و به سمت ارزان‌سازی حرکت کنیم. این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در دیدار مردمی که در مسجد جامع ابوذر تهران کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: تا ریشه فساد در این کشور خشک نشود راه برای رشد و تعالی آنگونه که شایسته است باز نخواهد شد. امروز سفره ملت کوچک شده و مردم فشار اقتصادی را احساس می‌کنند.
اصرار پورمحمدی بر عدم سر دادن وعده‌های واهی به مردم
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشستی با فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت اگر می‌خواهد موفق باشد باید پشت مردم و بخش خصوصی حرکت کند، اظهار کرد: مهم این است که در حد معقولی امواج سهمگین اقتصادی را برای جامعه و فعالان اقتصادی آرام کنیم تا پیش‌بینی‌پذیر باشد و سناریوهای قابل‌تحققی در این زمینه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: نقدهای جدی بر کل نظام برنامه‌ریزی و به‌ویژه برنامه هفتم دارم. وجود ثبات مهمترین موضوع در اقتصاد کشور است. نمی‌شود همیشه اوضاع را برمبنای شرایطی با تلاطم بسیار جدی تنظیم کنیم.
ما به اعتمادسازی نیاز داریم و تا این امر برقرار نشود، نقشه‌های ما عقیم خواهد بود.
این کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» با یادآوری اینکه برنامه هفتم را یک دولت و مجلس دیگری تصویب کرده است و حالا این برنامه را دولت جدید با شعارهای جدید می‌خواهد اجرا کندف گفت: همین امر مشکلاتی را در نظام برنامه‌ریزی ایجاد می‌کند. تطبیق این فضاها مشکلات جدی برای ما ایجاد می‌کند. شکل برنامه هفتم داد می‌زند که نمی شود آن را درست اجرا کرد. ماده مکمل ۳۵ الحاقی در برنامه هفتم با ۲۵ عنوان داریم که برنامه، همین موارد است و باید عدد و رقم می‌شد؛ اینها اساس برنامه است. همگی اینها را به زمان دیگر حواله داده‌اند.

تمرکز قاضی‎‌زاده هاشمی بر حل مشکلات اقتصادی
در نهایت، امیرحسین قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد اقتصادی»، اظهار کرد: سیاستگذاران ما با عواملی همچون دادن یارانه، قیمتگذاری سنتی، ارز تریجیحی و ... سعی در کنترل بازار دارند. متاسفانه یارانه‌ها جوابگوی خرج مردم نبود. از سوی دیگر ارز ترجیجی نیز منجر به فساد در کشور شد. یارانه انرژی نیز باعث افزایش شدت انرژی، هدررفت بالا و قاچاق انرژی در کشور شد. اقدامات دولت‌ها برای مقابله با ناترازی انرژی فقط سطحی از جبران انرژی را انجام داد و انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در آن کاهش داد. مهار تورم، ایجاد اشتغال و ریشه کنی فقر مطلق سه اولویت اقتصادی دولت آینده بنده خواهد بود.

گروسی: برجام فقط یک کاغذ شده است

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت، توافق هسته‌ای «برجام» به دلیل آنکه هیچکس آن را دنبال نمی‌کند، دیگر معنایی ندارد. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با رسانه‌های روسی تاکید کرد، توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام دیگر واقعا معنا ندارد چون کسی عملا به آن پایبند نیست.
به گزارش «‌تجارت»، گروسی در این مصاحبه گفت: «معتقدم ما نیاز به بازگشت به دیپلماسی داریم. ما توافق برجام را قبلا داشتیم، اما حالا تنها یک توافق کاغذی است که هیچکس به آن پایبند نیست. اینجا در وین تلاش‌هایی برای احیای آن انجام شد، اما متاسفانه به‌رغم آنکه تا آستانه موفقیت پیش رفتند، به دلایلی به هم خوردند که این دلایل برای من ناشناخته مانده چون مستقیما در این فرآیند دخیل نبودم. این جای تعجب نیست که ایران و ایالات متحده همدیگر را به خاطر شکست آن مقصر می‌دانند.»
گروسی مدعی شد بر اهمیت اجتناب از تکرار «سناریوی کره‌شمالی» که در آن چند دهه مذاکرات هسته‌ای با آن کشور بی‌فایده بود، تاکید دارد. او همچنین ادعا کرد که دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران با دشواری‌های مداوم روبرو است. رافائل گروسی در ادامه مصاحبه خود با نادیده گرفتن همکاری‌های ایران با این آژانس گفت: «من هموار به همکاران ایرانی خود می‌گویم ما باید برای آژانس حداقل دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران را تضمین کرده و به بازگشت به نسخه دوم توافق هسته‌ای یا هر توافق دیگری کمک کنیم. ما نباید سناریوی کره‌شمالی را تکرار کنیم؛‌ سناریویی که در نهایت چند دهه مذاکرات و تلاش بی‌ثمر ماند.» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: «توافق‌های دیپلماتیک در حوزه امنیت هسته‌ای در چارچوب برنامه ایران مسوولیتی مشترک است و روسیه در مذاکرات با تهران و حفظ همکاران ایرانی در یک چارچوب صلح‌آمیز قابل پیش‌بینی نقش مهمی ایفا می‌کند.» به ادعای گروسی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «سیاست ضد ایران» ندارد. همزمان با اظهارات گروسی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بیانیه مشترک سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران را پوچ و بی‌اعتبار و دربرگیرنده ادعاهای خلاف واقع دانسته و آن را محکوم کرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: همانگونه که بارها اعلام شده است، برنامه هسته‌ای ایران همواره ماهیتی کاملا صلح‌آمیز داشته و سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین نظامی و دفاعی ایران ندارد. طنز تلخ ماجرا این است که کشورهایی که رویکرد سیاسی و غیرسازنده داشته و خود مسئول و بانی وضع موجود برجام هستند، ایران را به تهی کردن برجام از محتوا متهم می‌کنند. ‌ جمهوری اسلامی ایران متعهد به ادامه تعامل سازنده و همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف خود بوده و طرح‌ها و پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را مطابق با معاهده عدم اشاعه و موافقت‌نامه جامع پادمان، عملیاتی کرده و ادامه خواهد داد. تاکید می‌گردد که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران واکنشی نیست، بلکه بر اساس برنامه توسعه ملی هسته‌ای و در چارچوب حقوق و تعهدات بین‌المللی استمرار خواهد داشت و گمانه‌زنی‌های نادرست غربی‌ها در این خصوص مانند دیگر خطاهای آنها راه به جایی نخواهد برد. جمهوری اسلامی ایران همواره برای تعامل و گفتگوی سازنده آمادگی داشته و معتقد است حسن نیت، پرهیز از اقدامات سیاست زده بی‌نتیجه و شکست‌ خورده گذشته به همراه نشان دادن جدیت و رویکردی عملگرایانه، لازمه پرداختن به مسائل و موضوعات همه طرف‌ها است.

شولتس: بایدن در انتخابات نوامبر پیروز می‌شود

گروه سیاسی: صدر اعظم آلمان پیش‌بینی کرد «به احتمال بسیار زیاد» جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده در آمریکا پیروز خواهد شد. «اولاف شولتس»، صدر اعظم آلمان در مصاحبه‌ای به تمجید از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پرداخته و ادعا کرد: «جو بایدن سیاستی را در پیش گرفته که به توسعه اقتصادی مناسب در کشورش منجر شده و تضمین کرده صلح و امنیت در دست افرادی شایسته باشد و اینکه ایالات متحده آمریکا عملا نقش خود در جهان را ایفا کند.»
به گزارش «تجارت»، صدر اعظم آلمان خاطرنشان کرد: «نحوه گمانه‌زنی مردم در این کشور درباره اینکه چه کسی رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود کمی عجیب است. من فکر می‌کنم این احتمال بسیار زیاد است که رئیس جمهور کنونی احتمالا پیروز انتخابات شود.» شولتس گفت: «او به اتحاد و انسجام در کشورش متعهد است.» شولتس گفت: «بایدن یکی از با تجربه‌ترین سیاستمداران در جهان به ویژه در حوزه سیاست بین‌الملل است.» صدر اعظم آلمان ادعا کرد: «من فقط می‌توانم بگویم که بایدن مردی است که دقیقا می‌داند دارد چه کار می‌کند.» اخیرا نتایج یک نظرسنجی جدید از سوی «رویترز/ایپسوس» نشان داد ۴۱ درصد آمریکایی‌هایی که به عنوان رای دهنده ثبت نام کرده‌اند گفته‌اند در صورت برگزاری انتخابات به «دونالد ترامپ»، رقیب جمهوریخواه بایدن، رای خواهند داد در حالی که ۳۹ درصد از آنها جو بایدن را انتخاب کردند. مسئولان این نظرسنجی گفتند که دارای ضریب خطای سه درصدی است در حالی که در یک نظرسنجی دیگر مربوط به اواخر ماه مه بایدن بر ترامپ برتری ۲ درصدی کسب کرد و به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که رقابت برابری بین آنها وجود دارد. «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفت جنگ در اوکراین تنها زمانی پایان خواهد یافت که کی‌یف برنامه‌اش برای پیوستن به ناتو را کنار گذاشته و از چهار منطقه‌ دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا که به خاک روسیه ملحق شدند، چشم‌پوشی کند. صدر اعظم آلمان در واکنش به پیشنهادات صلح جدید پوتین ادعا کرد که چندان جدی به نظر نمی‌رسند. شولتس مدعی شد: «صلح تنها زمانی که به نفع اوکراین عمل کند و حاکمیت و یکپارچگی آن را به خاطر نیندازد می‌تواند وجود داشته باشد. صلحی که روسیه دیکته کند نمی‌تواند وجود داشته باشد.» صدر اعظم آلمان همچنین از تصمیم اخیر گروه ۷ برای آنکه از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تامین یک وام ۵۰ میلیارد دلاری برای اوکراین استفاده کند حمایت کرد.