افزایش استقرار کلاهک‌های هسته‌ای در دستور کار ناتو

دبیر کل ناتو از بررسی موضوع قرار دادن کلاهک‌های هسته‌ای این ائتلاف در وضعیت هشدار خبر داد. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو گفت که کشورهای این ائتلاف نظامی در حال مذاکره درباره امکان استقرار کلاهک‌های هسته‌ای بیشتر و قرار دادن آن‌ها در وضعیت آمادگی رزمی به عنوان عامل بازدارنده هستند. استولتنبرگ گفت: «به جزئیات عملیاتی درباره تعداد کلاهک‌های هسته‌ای که باید آماده عملیات باشند و ذخیره شوند، ورود نمی‌کنم». وی با تاکید بر اینکه شفافیت باید سنگ بنای استراتژی هسته ای ناتو باشد، افزود: «اما ما باید درباره این موضوعات رایزنی کنیم». استولتنبرگ ادامه داد: «شفافیت به انتقال پیام مستقیم ما مبنی بر اینکه یک ائتلاف هسته‌ای هستیم، کمک می‌کند. البته هدف ناتو جهانی عاری از سلاح هسته‌ای است، اما تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود داشته باشد، ما یک ائتلاف هسته‌ای باقی خواهیم ماند، زیرا جهانی که در آن روسیه، چین و کره شمالی دارای سلاح هسته‌ای هستند و ناتو آن را نداشته باشد، جهان خطرناک‌تری است».

 

پوتین مذاکره با اوکراین را رد نمی‌کند اما تضمین می‌خواهد

سخنگوی کرملین گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه احتمال مذاکرات درباره صلح اوکراین با کی‌یف را رد نمی‌کند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین بیان کرد که رئیس‌جمهور روسیه احتمال مذاکره با اوکراین را رد نمی‌کند، اما در عین حال به مساله مشروعیت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پرداخت. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنگوی کرملین گزارش کرد: «زلنسکی کسی نیست که روسیه توافقنامه‌های کتبی در مورد اوکراین را با او امضا کند. قاعدتا این اقدام غیرقانونی است.» مساله مشروعیت زلنسکی به این قضیه مربوط می‌شود که دوره ریاست او به پایان رسیده است. پیشتر قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در تاریخ ۳۱ مارس برگزار شود اما ولودیمیر زلنسکی آن را به دلیل حکومت نظامی و درگیری با روسیه لغو کرد و گفت: «ما باید بدانیم که اکنون زمان دفاع و زمان نبرد است. معتقدم که اکنون زمان مناسبی برای انتخابات نیست.» این اظهارات سخنگوی کرملین درحالی عنوان شد که کنفرانس صلح اوکراین با مشارکت بیش از ۹۰ کشور طی روزهای شنبه و یکشنبه در سوئیس برگزار شده و پیش‌نویس بیانیه پایانی را نیز منتشر کرده‌اند.

عراق امضای خود را از بیانیه پایانی کنفرانس اوکراین پس گرفت
کشورهای عراق و اردن از فهرست کشورهای امضا کننده بیانیه مشترک کنفرانس سوئیس درباره اوکراین
خارج شدند. عراق و اردن پس از کنفرانس سوئیس درباره اوکراین از فهرست کشورهای امضاکننده بیانیه مشترک خارج شدند.
بر این اساس، طبق فهرست کشورهای امضاکننده در کنفرانس، تعداد حامیان این سند از ۹۱ شرکت کننده به ۷۷ نفر کاهش یافت. به این ترتیب تعداد کشورهایی که در کنفرانس شرکت کردند و بیانیه را امضا نکردند از ۱۲ کشور به ۱۴ کشور افزایش یافت. پیش از این اعلام شد که این سند توسط برزیل، هند، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی و همچنین ارمنستان، بحرین، اندونزی، لیبی، مکزیک و تایلند امضا نشده است.
طبق این گزارش، همچنین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده، «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهور برزیل و رهبران بسیاری از کشورهای دیگر در این کنفرانس حاضر نشدند و برخی از شرکت‌کنندگان در این مراسم از جمله «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، و «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان پیش از موعد آن را ترک کرد.

نشست رهبران اتحادیه اروپا برای تعیین سرنوشت پست‌های کلیدی
رهبران اتحادیه اروپا برای تعیین سرنوشت پست‌های کلیدی در بروکسل نشست برگزار می‌کنند. رهبران اتحادیه اروپا دیروز -دوشنبه- نشست ویژه در بروکسل برگزار و درباره تعیین سمت‌های بالا در این اتحادیه گفت و گو کردند. طبق این گزارش، «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا و سیاستمدار آلمانی از حزب راست میانه «اتحادیه دموکرات مسیحی» به دنبال حمایت برای کسب دومین دوره ریاست در این کمیسیون است.
حزب «مردم اروپا»، گروه فون در لاین در پارلمان اروپا توانست در انتخابات پارلمان اروپا که در ماه جاری برگزار شد، به پیروزی آشکاری دست یابد و همین امر شانس وی را برای پیروزی جهت ریاست در دومین دوره پنج ساله افزایش می‌دهد. این در حالی است که فون در لاین همچنان به حمایت چند گروه سیاسی دیگر در پارلمان و همچنین حمایت اکثریت رهبران اتحادیه اروپا نیاز دارد.

نتانیاهو کابینه جنگ را منحل کرد:

گروه جهان: با گذشت قریب به یک هفته از استعفا بنی‌گانتس از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم پس از درخواست ایتامار بن گویر برای پیوستن به کابینه جنگ، این کابینه را منحل کرد. انحلال کابینه در مقطع کنونی را می‌توان شکستی بزرگ برای رژیم صهیونیستی در دو عرصه داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار داد. به گزارش «تجارت»، پیشتر روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارنوت به نقل از یک منبع آگاه نوشت واشنگتن با ارسال پیامی برای مقامات تل‌آویو بر ضرورت حضور نداشتن «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در کابینه جنگ تاکید کرد. منبع مذکور همچنین اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی خود را نسبت به احتمال ملحق شدن آنها به کابینه جنگ اعلام کرد. این در حالی است که پس از استعفای گانتس، بن گویر خواستار حضور در کابینه جنگ شد. پیشتر بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در اعتراض به سیاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در جنگ غزه، رسما خروج خود از این کابینه را اعلام کرد. گانتس پیشتر از کابینه جنگ خواسته بود طرحی را برای دوره پساجنگ ارائه کند وگرنه از کابینه استعفا می‌کند. وی تا هشت ژوئن به کابینه مهلت داده بود. حزب گانتس هفته گذشته لایحه‌ای را برای انحلال کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و برگزاری انتخابات زودهنگام ارائه کرد. در همین رابطه، روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» در این خصوص فاش کرد این اقدام بنیامین نتانیاهو در پی اصرار ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای پیوستن به این کابینه صورت گرفته است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که بنیامین نتانیاهو جلسات محدودی را با هدف مشاوره و رایزنی برگزار خواهد کرد.
استقبال اپوزیسیون از انحلال کابینه جنگ
رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به تصمیم نخست‌وزیر این رژیم درخصوص انحلال کابینه جنگ واکنش نشان داد. رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در واکنش به تصمیم اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم درخصوص انحلال کابینه جنگ گفت: «نتانیاهو باید به جای انحلال کابینه جنگ، دولت را منحل می‌کرد.» همزمان با خبر انحلال کلبینه، تظاهرکنندگان صهیونیست با بستن خیابان‌های اصلی شهر بیت‌المقدس و هرتصلیا، برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی را خواستار شدند. رسانه های عبری گزارش دادند این تظاهرات صبح دیروز دوشنبه در بزرگراه شماره یک منتهی به بزرگراه شماره ۱۶ بیت المقدس برگزار شد و قرار است تظاهرات مشابهی در مناطق دیگر سرزمین های اشغالی برپا شود. پایگاه عبری واللا در این باره گزارش داد: تظاهرکنندگان همچنین بزرگراه شماره ۲ شهر هرتصلیا را نیز بستند و عبور و مرور در چهارراه گازیت در مسیر بزرگراه شماره ۴۵ و همچنین چهارراه یافور در نزدیکی شهر عکا را متوقف کردند. رسانه ها و فعالان مخالف کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز تصاویری از اعتراضات را که برای دومین روز پیاپی ادامه یافته است، منتشر کردند. براساس این گزارش، پیش بینی می شود تظاهرات امروز ادامه یابد و معترضان تظاهرات شبانه در مقابل کنست نیز به آن بپیوندند. پس از آن نیز معترضان به طرف اقامتگاه نتانیاهو در خیابان غزه در بیت المقدس اشغالی حرکت کنند. تظاهرات معترضان صهیونیست از شامگاه شنبه در تل آویو آغاز شد و سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره تاکید کرد که خانواده‌های اسرای اسرائیلی و نظامیان کشته شده در نوار غزه پایان جنگ در چارچوب توافق مبادله اسرا با مقاومت را خواستار شدند. این خانواده‌ها تاکید کردند که ادامه جنگ منجر به کشته شدن شمار بیشتری از اسرا و نظامیان اسرائیلی خواهد شد. آن‌ها همچنین اعلام کردند که فرزندان ما در غزه کشته شدند و کابینه نتانیاهو آن‌ها را به حال خود رها کرد اما هنوز اسرایی هستند که می‌توان آن‌ها را نجات داد.

انتقاد شدید از نتانیاهو با طرح موضوع تحقق رویای قاسم سلیمانی
نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی با هشدار نسبت به تبعات ادامه فعالیت دولت نتانیاهو گفت: اگر این دولت با ناکامی‌ها و شکست‌هایش بر سر کار باقی بماند، ما به زودی با چندین جبهه متحد علیه خود مواجه خواهیم شد و این، یعنی رویای قاسم سلیمانی به وقوع خواهد پیوست. ایهود باراک، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ در یادداشتی در روزنامه هاآرتص نسبت به سرنوشت رژیم صهیونیستی در صورت ادامه فعالیت دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم هشدار داد و تصریح کرد: اسرائیل هم اکنون در اوج یک بحران در حال گسترش قرار دارد که تا پایان آن نیز فاصله زیادی دارد.