رشد 486 درصدی سودآوری در پی اصلاح ساختارهای مالی

رشد 486 درصدی سودآوری، در کنار ارتقای زیرساخت‌های فناوری‌ اطلاعات، زیرساخت‌های مالی و حفاظت از منافع سهامداران از جمله محورهای اصلی اقدامات بانک صادرات ایران در هشت ماه گذشته بوده است.به گزارش تجارت به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، محسن سیفی در نشستی با برخی مدیران ارشد این بانک، در تشریح رویکردهای نوین برای ارتقای جایگاه بانک و افزایش سهم از بازار بانک، گفت: بانک صادرات ایران با اتخاذ رویکردهای نوین و زیربنایی برای افزایش سودآوری و سهم از بازار، ارتقای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و بخش مالی بانک را همزمان با توجه به منافع سهامداران دنبال کرده است.او افزود: در این مسیر همچنین جذب منابع به عنوان مهمترین اهداف شعب مورد توجه بوده به نحوی که در پایان سال 1402 حجم منابع سپرده‌ای بانک از 7000 هزار میلیارد ریال فراتر رفت.مدیرعامل بانک صادرات ایران ادامه داد: افزایش منابع و تلاش برای اصلاح ساختارهای مالی، موجب افزایش 486 درصدی سودآوری بانک در صورت‌های مالی سال 1402 نسبت به سال 1401 شد و این روند عمدتا به دلیل تمرکز تیم مدیریتی بانک در نیمه دوم سال گذشته بوده است.او با اعلام اینکه سهم بازار بانک در این سال به 9 درصد افزایش یافت، افزود: بهای تمام‌شده پول در بانک صادرات ایران نیز 35 درصد کاهش یافته است.

 

اهدای نشان عالی مدیریت خلاق به بانک مسکن

در دومین اجلاس ملی مدیران روابط عمومی، با رای هیات داوران ، نشان عالی ارتباطات رسانه‌ای به امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک مسکن تعلق گرفت.به گزارش تجارت به نقل از هیبنا؛ دومین اجلاس ملی مدیران روابط عمومی به عنوان فرصتی مغتنم برای تبادل نظر و تجارب با حضور دکتر سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، جمعی از استادان برجسته، مدیران و کارشناسان این حوزه و با تمرکز بر مدیریت در روابط‌عمومی، هوش مصنوعی و تحولات نوین این عرصه، در روز بیست و سوم خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.در این اجلاس دکتر خلجی ضمن تاکید بر اهمیت ارتباط بیشتر و موثرتر روابط‌عمومی‌ها و لزوم پژوهش و نظریه‌پردازی در این حوزه بر مبنای دانش تخصصی روز گفت: نقش مدیران دستگاه‌ها در موفقیت روابط عمومی‌ها و فرایند ارتباطی و اطلاع رسانی دستگاه بسیار کلیدی و موثر است؛ چرا که نگرش و درک یک مدیر از جایگاه افکار عمومی و نقش تبلیغات در زیست بوم امروز، الزام و اقتضای تحول در این عرصه است.این همایش با هدف تبادل نظر و ارائه راهکارهای نوین برای ارتقای جایگاه و عملکرد روابط‌عمومی‌ در ایران برگزار و در آن به موضوعات مهمی همچون الگوی مدیریت توجه در روابط‌عمومی، مدیریت چالش‌های جذب و نگهداشت استعدادها در روابط‌عمومی، نقش هوش مصنوعی در بهبود ارتباطات درون‌سازمانی، تعامل انسانی در دنیای هوش مصنوعی، روابط‌عمومی‌اثرگذار در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هوش مصنوعی و … پرداخته شد.

بیمه پاسارگاد مجمع خود را برگزار کرد
به گزارش تجارت به نقل از بورس امروز، مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ بیمه پاسارگاد در ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ با حضور ۹۰.۷۴ درصد از سهامداران برگزار گردید و پس از تصویب صورت های مالی سال ۱۴۰۲ این شرکت بیمه ای با رأی اکثریت آرای سهامداران، به ازای هر سهم ۲۲۰ ریال سود تقسیم شد
در این مجمع سید مرتضی حسنی عقدا معاون اقتصادی و پشتیبانی شرکت بیمه پاسارگاد در خصوص عملکرد این شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ گفت: شرکت بیمه پاسارگاد فعالیت خود را از سال ۸۶ با سرمایه ۴۵۰ میلیارد ریال آغاز کرد و از همان ابتدا این شرکت به طور مستمر افزایش سرمایه داشته و نهایتا در پایان سال ۱۴۰۲ سرمایه این شرکت به ۷۵ هزار میلیارد ریال افزایش رسید.یکی از ویژگی های بیمه پاسارگاد ترکیب سرمایه شرکت است.
عموما شرکت های فعال در بازار از محل آورده نقدی سهامداران، تجدید ارزیابی دارایی، افزایش سرمایه های متعددی را انجام دادنده اند اما شرکت بیمه پاسارگاد تنها شرکتی است که وارد این ترکیب نشده و در طول سالیانی که افزایش سرمایه انجام داده است تنها سه درصد از افزایش سرمایه این شرکت از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران انجام گرفته و مابقی از محل اندوخته ها و سود انباشته انجام گرفته است.
وی افزود: شبکه فروش شرکت برای ارائه خدمات روندی افزایشی را در طول این سالیان تجربه کرده است اکنون ۹۲ شعبه فعال داریم و انتظار داریم شعب بیمه پاسارگاد تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۱۰۰ شعبه افزایش یابد.ارزش بازار شرکت های بیمه پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار در حال حاضر معادل با یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال است که مجموعا ۴۰ درصد ارزش بازار مجموع شرکت های بیمه ای این بازار به شرکت بیمه پاسارگاد اختصاص دارد.
لازم به ذکر است که “بپاس” در بین شرکت های بیمه ای رتبه اول بیشترین سرمایه را به خود اختصاص داده است.
اخیرا لایحه اصلاح قانون تشکیل حساب پس انداز کارکنان دولت به تصویب رسید که ظرفیت بسیار بالایی را ایجاد کرد با این مبنا که سازمان های دولتی می توانند به جای باز کردن حساب پس انداز برای کارکنان خود از این بیمه نامه های تکمیلی استفاده نمایند. لازم به ذکر است که این ظرفیتی است که بیمه پاسارگاد در آن پیشتاز بوده و طراحی این بیمه نامه را انجام داد و بر این اساس می تواند در این زمینه هم موفقیت های لازم را کسب نماید.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان؛

گروه بانک و بیمه: میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی که در پنجاه‌و‌هفتمین سفر استانی به همراه جمعی از معاونان و مدیران این سازمان برای بازدید میدانی و بررسی وضعیت ارائه خدمت بیمه‌ای و درمانی به بیمه‌شدگان استان لرستان و افتتاح چند پروژه عمرانی به این استان سفر کرده است، در دیدار با حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به رویکرد حمایتی رئیس جمهور شهید نسبت به توسعه خدمات تأمین‌اجتماعی اظهار داشت: مساعدت و همراهی شهید آیت‌الله رییسی با سازمان تأمین‌اجتماعی این سازمان را از یک ابربدهکار در دوره‌های قبل، به یک ابرطلبکار در این دوره تبدیل کرد و امروز سازمان تأمین‌اجتماعی بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی؛ ماهانه 65 هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد مستمری‌بگیران را پرداخت می‌کند. در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی، 39 طرح درمانگاهی و بیمارستانی به بهره‌برداری رسیده و امروز با افتتاح پروژه توسعه بیمارستان کوثر بروجرد، چهلمین طرح درمانی ما در سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت نهم افتتاح خواهد شد.
به‌گزارش تجارت به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ موسوی در این دیدار با گرامی‌داشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید حضرت آیت‌الله رییسی، این شهید عزیز را رئیس‌جمهوری عالم، پرتلاش، خستگی‌ناپذیر و مردمی توصیف کرد و اظهار داشت: به خاطر ندارم که جلسه‌ای یا حاشیه جلسه‌ای را که ایشان از وضعیت بیمه‌شدگان خصوصاً بازنشستگان نپرسیده باشند. ایشان در این زمینه بسیار حساس و پیگیر بودند و دستاوردهای امروز سازمان تأمین‌اجتماعی حاصل همین جدیت و مساعدت‌های چشمگیر شهید رئیسی نسبت به این سازمان است.وی با اشاره به این‌که در دوره آیت‌الله رئیسی خدمات ارزنده‌ای در حوزه تأمین‌اجتماعی ارائه شد، نسبت به امتداد مسیر این شهید بزرگوار ابراز امیدواری کرد و گفت: وقتی در سال 1400 و در ابتدای دولت مردمی سیزدهم مسئولیت این سازمان را پذیرفتیم، یکی از مشکلات عمده این مجموعه ناترازی منابع بود و این ناترازی در اولین و مهم‌ترین کار ما یعنی پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و ارائه خدمات به بیمه‌شدگان اختلال ایجاد کرده بود. آن زمان ماهانه 27 هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کردیم که حدود 5 هزار میلیارد از این مبلغ را باید از بانک رفاه استقراض می‌کردیم. علاوه بر مشکلات شرعی که این استقراض برای ما ایجاد کرده بود، این در واقع نوعی "آینده‌خواری" در سازمان تامین اجتماعی بود، درحالی‌که وظیفه و مأموریت این سازمان تضمین آینده بیش از نیمی از جمعیت کشور است.موسوی در ادامه گفت: امروز به برکت اقدامات این شهید بزرگوار و تلاشی که در مجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفت، مستمری خردادماه 1403 به مبلغ 65 هزار میلیارد تومان؛ بدون یک ریال استقراض در حال پرداخت است؛ درحالی‌که اگر رویه سابق را ادامه می‌دادیم امروز باید ماهانه 15 هزار میلیارد تومان از بانک رفاه استقراض می‌کردیم تا بتوانیم مستمری ماهانه را پرداخت کنیم. به لطف خداوند متعال از ابتدای سال 1402 تا امروز، سازمان تأمین‌اجتماعی بابت پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان عزیز، یک ریال از نظام بانکی کشور استقراض نکرده است و این با عنایت خداوند متعال و به‌واسطه اخلاص آیت‌الله رئیسی در خدمت به مردم و مساعدت‌های بی‌نظیر ایشان به سازمان تأمین‌اجتماعی رقم خورد.
وی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی بابت استقراض‌های بی‌رویه از نظام بانکی از سال 1392 تا 1400 و با 106 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی به‌عنوان ابربدهکار بانکی شناخته می‌شد که باعث یأس و ناامیدی در جامعه شده بود. به همین دلیل ما از همان ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که رویه را عوض کنیم و با عنایت خداوند و کمک‌های دولت محترم بخصوص شخص آیت‌الله رئیسی و همت و تلاش مجموعه کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی این اتفاق و دستاورد بزرگ رقم خورد و 106 هزار میلیارد تومان بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی تسویه شد. امروز سازمان تأمین‌اجتماعی حدود 95 هزار میلیارد تومان از کارفرمایان محترم طلبکار است و به‌عبارتی این سازمان از ابربدهکار بانکی در دوره قبل به ابرطلبکار در دولت مردمی سیزدهم تبدیل شده است.موسوی با اشاره به اینکه میزان تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت مردمی سیزدهم به سازمان تأمین‌اجتماعی در تاریخ بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است، گفت: طی سه سال گذشته حدود 239 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های انباشته نهاد دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی توسط دولت سیزدهم پرداخت شد. یکی از آثار این تأدیه بدهی دولت و به تبع آن تسویه بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی، کاهش آثار تورمی در اقتصاد کشور بوده است.

افزایش صادرات برنج پاکستان
با عقب نشینی هند
صادرات برنج پاکستان به عنوان چهارمین صادرکننده بزرگ دنیا در ۱۱ ماه منتهی به پایان ماه مه به ۵.۶ میلیون تن رسیده است، یعنی حدود ۶۰ درصد افزایش نسبت به همین دوره در سال گذشته. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، محدودیت‌های تجاری که هند به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده برنج دنیا در سال گذشته میلادی وضع کرد، باعث شده صادرات برنج پاکستان به بازارهای جهانی رکورد بزند . آمار رسمی نشان می‌دهند صادرات برنج پاکستان به عنوان چهارمین صادرکننده بزرگ دنیا در 11 ماه منتهی به پایان ماه مه به 5.6 میلیون تن رسیده است، یعنی حدود 60 درصد افزایش نسبت به همین دوره در سال گذشته. ارزش صادرات برنج پاکستان طی این 11 ماه یعنی از ژوئیه 2023 تا مه 2024 به 3.6 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که در همین دوره در 2022 و 2023 برابر با 2 میلیارد دلار بود. رکورد قبلی صادرات برنج پاکستان برابر با 4.8 میلیون تن و حدود 2.5 میلیارد دلار در2021 و 2022 بود. این افزایش به دنبال تصمیم هند برای محدودیت صادرات گونه‌های خاصی از برنج در سال گذشته میلادی صورت گرفته است. هدف هند از این محدودیت‌ها مهار افزایش قیمت داخلی در آستانه انتخابات مجلس پس از مختل شدن تولید به خاطر بارندگی‌های سیل آسا و افزایش ترس از کمبود عرضه بود. تحلیلگران عقیده دارند محدود شدن صادرات برنج هند، پاکستان را به عنوان یک جایگزین ارزان‌تر معرفی کرد. بسیاری از مقاصد آفریقایی که نسبت به قیمت حساس‌تر هستند، به برنج پاکستان روی آورده‌اند. دولت پاکستان در گزارش سالیانه وضعیت اقتصادی خود اعلام کرد تولید برنج این کشور در 9 ماه منتهی به پایان ماه مارس حدود 10 میلیون تن بوده است، در حالی که در همین دوره در سال گذشته 7.3 میلیون تن تولید کرده بود. افزایش درآمد و بالا رفتن تولید در پاکستان منبع خوبی از ارز خارجی برای این کشور بوده که با تورم دو رقمی، ضعف رشد اقتصاد و افزایش بدهی عمومی دست و پنجه نرم می‌کند. ممنوعیت صادرات برنج هند در ژوئیه سال گذشته میلادی باعث افزایش قیمت جهانی این کالا شد. کشورهای فقیرتر در آفریقا که معمولاً حجم بالایی از برنج هندی را خریداری می‌کردند بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند. بسیاری تحلیلگران عقیده دارند تا زمانی که هند این ممنوعیت را لغو نکند قیمت برنج در همین سطح بالا باقی خواهد ماند. هند علی رغم این محدودیت هنوز هم بزرگترین عرضه کننده برنج در دنیاست و پس از آن تایلند، ویتنام و پاکستان قرار دارند. سهم بازار پاکستان از 7 درصد در سال گذشته به 10 درصد رسیده است.

«تجارت» از مزایای اقتصادی آفریقا گزارش می دهد

گروه کشاورزی: در حالی که قاره آفریقا به سرعت در حال توسعه است، آفریقا با خطر عدم دستیابی به اهداف توسعه پایدار خود، به ویژه در رابطه با گرسنگی و کاهش فقر مواجه است. در تلاقی این دو چالش، یک راهبرد کشاورزی مبتنی بر علم می‌تواند فقر و گرسنگی را کاهش دهد. به گزارش «تجارت»، احیای خاک، سرمایه گذاری‌های هدفمند در تحقیقات، فناوری و فرمولاسیون کودهای متناسب، همگی در یک راهبرد کشاورزی مبتنی بر علم نقش دارند. ما به ضرب‌الاجل ۲۰۳۰ نزدیک می‌شویم که آفریقا، مانند سایر نقاط جهان، اگر نگوییم همه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، باید به بسیاری از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل می‌رسید. اما قاره آفریقا با تنها ۶سال باقی مانده، به طور قابل توجهی خود را برای بسیاری از اهداف، به ویژه اهداف مربوط به کاهش گرسنگی و فقر، دور از مسیر می‌بیند. به طور کلی اقتصاد آفریقا طی سه دهه آینده با ۶ ابررویداد جمعیتی، تکنولوژی، کارآفرینی، شهری، بین‌کشوری و همچنین اقلیمی، متحول می‌شود. گروه مشاوره مدیریت «بوستون»، چشم‌انداز «آفریقا تا ۲۰۵۰» را روشن و در مسیر توسعه چشمگیر ترسیم کرده است. آینده این قاره را جمعیت انفجاری جوانان و فرهنگ کارآفرینی همسو با برابری جنسیتی می‌سازد. آفریقا می‌تواند آزمایشگاه نوآوری‌ها شود. انفجار جمعیتی که در حال حاضر در آفریقا در حال وقوع است، فقط یکی از شش ابررویداد گسترده‌‌ای است که قرار است این قاره را متحول کند. افزایش سرعت شهری شدن منطقه و شکل‌‌گیری شهرهای بزرگ، گسترش اینترنت و نفوذ دیجیتال و افزایش اثرات تغییرات اقلیمی، دیگر رویدادهایی هستند که می‌توان نام برد. دو فاکتور دیگری که آینده آفریقا را شکل می‌دهند، عبارتند از حرکت به سمت همکاری‌‌های بین‌المللی درون قاره و افزایش نوآوری محلی که پیشرفت‌های متعدد زنان و کارآفرینان جوان را شامل می‌شود.

کشاورزی ستون فقرات اقتصاد آفریقا
برای تسریع حرکت در جهت دستیابی به این اهداف حیاتی، اقدام فوری برای تحول کشاورزی مورد نیاز است. در واقع، کشاورزی ستون فقرات اقتصاد آفریقاست، جایی که به گفته سازمان بین‌المللی کار، تقریباً یک سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و بیش از ۶۰ درصد نیروی کار را استخدام می‌کند. همچنین بخشی است که آفریقا در آن برتری قابل‌توجهی نسبت به سایر قاره ها دارد. آفریقا منابع فراوانی در دسترس دارد، آب‌وهوایی در تمام طول سال که به نفع تولید کشاورزی است، بخش‌های وسیعی از زمین‌های قابل کشت بلااستفاده و جوان‌ترین جمعیت جهان که طبق داده‌ها، بیش از نیمی از مردم این قاره تا سال ۲۰۵۰ کمتر از ۲۵ سال سن خواهند داشت. بانک جهانی این چالش ناشی از رشد سریع جمعیت آفریقا را برجسته می‌کند که پیش‌بینی می‌شود از یک میلیارد امروز به ۱.۷ میلیارد در سال ۲۰۲۰ و ۲.۴ میلیارد تا سال ۲۰۵۰ افزایش یابد.

آفریقا؛ چالش‌ها و فرصت‌ها در توسعه کشاورزی
با این حال، با وجود این نقاط قوت ذاتی، پیشرفت به سمت دستیابی به پایداری کشاورزی برای این قاره کند بوده است و امنیت غذایی همچنان یک تهدید و هدف کلیدی است. آفریقا در حال حاضر سالانه ۵۵ میلیارد دلار غذا وارد می‌کند و بدون بهبود بهره‌وری کشاورزی، پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۲۰۳۰ دو برابر شود و به ۱۱۰ میلیارد دلار برسد. چالش‌هایی مانند جنگل‌زدایی، کمبود آب، تخریب خاک و افزایش دما همچنان بهره وری کشاورزی این قاره را تهدید می‌کند. پیش‌بینی‌های اخیر مرکز توسعه جهانی حاکی از کاهش نگران‌کننده ۱۸ درصدی بازدهی تا سال ۲۰۵۰ است که بر اساس رویکرد کسب و کار معمول است. گزارش صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزیIFAD) ) تصویری تلخ‌تر را نشان می‌دهد و حاکی از کاهش ۸۰ درصدی بازده محصولات اصلی در هشت کشور جنوب صحرای آفریقا در یک بازه زمانی مشابه است. برای توجه به این چالش‌های مبرم و بازگشایی پتانسیل کشاورزی آفریقا، یک تلاش هماهنگ برای گذار به سمت شیوه‌های کشاورزی مبتنی بر علم مورد نیاز است. این شامل اقدامات و سرمایه‌گذاری‌هایی با هدف استفاده از آخرین تحقیقات علمی و فناوری‌ها برای بهینه‌سازی عملکرد محصول و در عین حال به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی است. یکی از ضروریات حیاتی برای افزایش بهره وری کشاورزی از طریق احیای حاصلخیزی از دست رفته خاک این قاره است. سال‌ها کشت با حداقل تجدید، زمین‌های کشاورزی آفریقا را به شدت کاهش داده است. تحقیقات مرکز بین‌المللی کشاورزی گرمسیری نشان می‌دهد که نرخ تخریب فعلی خاک در آفریقا تا ۱۰۰ برابر بیشتر از نرخ باززایی طبیعی خاک است. این موضوع باعث شده است که کشاورزان از شکاف تولید محصولات زراعی بیشتر رنج ببرند، که تخمین زده می‌شود سالانه ۶۸ میلیارد دلار ضرر برای این قاره داشته باشد و توانایی آفریقا برای تغذیه خود را به شدت تضعیف کند. افزایش استفاده از فرمول‌های کودی که متناسب با شرایط مختلف خاک و گونه‌های محصول در این قاره است، برای احیای سریع، ضروری است. در همین حال، سرمایه‌گذاری در سایر شیوه‌های مدیریت سلامت خاک، مانند کشاورزی حفاظتی و احیای مواد آلی، همچنان در کاهش تدریجی اثرات تخریب خاک و کاهش مواد مغذی مؤثر است و در نتیجه بهره‌وری بلندمدت کشاورزی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. خاک‌های سالم‌تر همچنین با جذب مقادیر زیادی کربن از جو و کاهش فشار برای تبدیل جنگل‌ها به کشاورزی، با تغییرات آب‌وهوایی مقابله می‌کنند.
راهبردهای مبتنی بر علم در حال حاضر در سراسر آفریقا در حال انجام است. موفقیت بیشتر را می‌توان با اتخاذ و افزایش مداخلات، از جمله سرمایه‌گذاری های هدفمند در تحقیقات، فناوری و خدمات به دست آورد. چندین کشور آفریقایی، از جمله اتیوپی، غنا و تانزانیا، قبلاً پتانسیل دگرگون‌کننده تکنیک‌های کشاورزی مثبت با اقلیم و طبیعت را در افزایش بهره‌وری کشاورزی نشان داده‌اند. با این حال، برای دستیابی به رشد شتابان در سراسر قاره، تقویت تلاش‌های مشترک بر تبدیل این قاره به یک نیروگاه کشاورزی پویا و مبتنی بر علم ضروری است. چنین همکاری‌هایی برای به اشتراک‌گذاری دانش و پیشبرد پذیرش فناوری‌های نوآورانه مهم است، اما موفقیت آن به مشارکت کامل همه سهامداران از جمله دولت‌ها، بخش خصوصی، شرکای توسعه و جامعه علمی بستگی دارد. می‌توانیم با استفاده از تخصص و منابع جمعی، مسیری پایدار به سمت توسعه کشاورزی ایجاد کنیم که نه تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهد و امنیت غذایی نسل‌های آینده را تضمین می‌کند، بلکه راه را برای شکوفایی اقتصادی و پیشرفت اجتماعی در سراسر این قاره هموار می‌کند.

سازمان توسعه تجارت، رای دیوان عدالت اداری در خصوص رفع اثر ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی را ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به گمرک در خصوص دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع رفع اثر ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی نوشت: به پیوست تصویر نامه شماره ۲۴۹۰۱۰۸ تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ دفتر حقوقی وزارت متبوع منضم به ابلاغیه شماره ۱۴۰۲۳۱۱۰۰۰۱۱۰۲۷۲۵۰ تاریخ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و دادنامه شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۳۲۷۶۹۵۵ در خصوص ابطال نامه شماره ۶۰/۱۱۹۱۵۲ تاریخ ۸ مرداد ۱۳۹۷ وزیر وقت وزارت متبوع با موضوع ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی ساخته شده ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور فرمائید نسبت به رفع اثر بخشنامه مذکور و ابطال آن اقدام و موضوع لغو ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی ساخته شده به گمرکات اجرایی ابلاغ کنند.