تقویت مناسبات تهران و ریاض بر مدار حج

«علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با «ایندیپندنت عربی» افزود: زائران ایرانی خانه خدا، هیچ فعالیت و اقدامی خارج از چارچوب شعائر حج انجام نمی دهند. وی اضافه کرد: حدود ۹۰ هزار زائر ایرانی، روزها و شب های معنوی را در عربستان گذراندند، اعمال حج را به صورت روان و بدون هیچ مشکلی در مکه مکرمه بجا آوردند و آرامگاه و مسجد پیامبراکرم(ص) و قبرستان بقیع را زیارت کردند. عنایتی اظهار داشت: حجاج ایرانی در مشاعر مقدسه و برای کامل کردن مناسک حج و بازگشت به کشور با خاطرات خوش حضور پیدا کردند. وی تصریح کرد: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، حجاج ایرانی را به خوبی ساماندهی کردند و عربستان هم به خوبی برای پیشبرد و تسهیل امور حجاج تلاش کرده است. سفیر جمهوری اسلامی در عربستان گفت: حجاج ایرانی از منظم ترین حجاج خانه خدا هستند و جمهوری اسلامی برای آشنایی آن ها با حج و مناسک و فضای معنوی آن، دوره های آموزشی بهداشتی، فرهنگی، اداری و دینی مختلف برای آن ها برگزار می کند. عنایتی تصریح کرد: مسئولان جمهوری اسلامی، حج را مظهر و محور وحدت و تقریب مسلمانان و یک فرصت بزرگ برای نزدیک شدن به خدا و تفکر در امور مسلمانان به شمار می آورند.

 

یارانه نقدی در دولت سیزدهم حدود ۹ برابر شد

سخنگوی دولت گفت: دولتمردان متعهدند با سرعت مضاعف آنچه رئیس جمهور شهید وعده داده بود تکمیل کنند. علی بهادری جهرمی در نشست خبری مشترک با صولت مرتضوی و بهرام عین اللهی وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: در روزهای آخر فعالیت دولت سیزدهم هستیم. در پی شهادت آیت الله رییسی و همراهانش با انتخابات زودهنگام مواجه شدیم، اما دولتمردان متعهدند با سرعت مضاعف آنچه رئیس جمهور شهید وعده داده بود را تکمیل کنند. وی ادامه داد: از امروز به صورت روزانه فعالیت‌ها و اقدامات دولت سیزدهم در این مدت کمتر از ۳ سال را معرفی می‌کنیم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزو دستگاه‌های مورد ارجاع مردم و مرتبط با بحث رفاه و یارانه نقدی است. در این دولت یارانه نقدی حدود ۹ برابر شد، همچنین کالابرگ الکترونیکی با استقبال خوبی از سوی مردم‌ همراه شد. بهادری جهرمی اظهار کرد: حوزه سلامت هم جزو حوزه های اولویت دار دولت است و روزانه در ابتدای این دولت، با ۷۰۹ متوفای کرونایی مواجه بود که در این دولت به صفر رسید. شهید رئیسی به حوزه درمان و سلامت توجه ویژه ای کرد.

ابراز امیدواری باقری
درباره پایان نسل‌کشی در غزه
سرپرست وزارت امور خارجه در پیامی به وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و ضمن تبریک عید سعید قربان، ابراز امیدواری کرد که «امت اسلام شاهد پایان جنایات جنگی و نسل کشی در غزه باشد». «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان عید سعید قربان را تبریک گفت. دیپلمات ارشد ایران «ابراز امیدواری کرد که به یُمن و برکت این عید بزرگ و فرخنده و با بهره‌گیری از تعالیم الهی و با مساعی مشترک، امت اسلامی شاهد پایان جنایات جنگی و نسل‌کشی در نوار غزه و تحکیم وحدت و همبستگی روزافزون باشد». پیش از این، سرپرست وزارت امور خارجه ایران در پیام‌هایی به وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی، عید قربان را فرصتی ارزشمند برای تقویت همبستگی میان کشورهای اسلامی و همچنین یادآوری مسئولیت واحد کشورهای اسلامی در مسیر اعتلای آرمان‌های مشترک و تحقق عدالت و صلح جهانی دانسته بود.

آزادی «حمید نوری» اقتدار
بین‌المللی ایران را نشان داد
نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که ایران با آزادی حمید نوری اقتدار بین‌المللی خود را نشان داد که این ناشی از دیپلماسی قدرتمندانه شهید امیرعبداللهیان است. علی کشوری با اشاره به آزادی حمید نوری گفت:‌ آزادی حمید نوری اقتدار بین‌المللی ایران و دیپلماسی قدرتمندانه کشور به خصوص شهید امیرعبداللهیان را نشان داد که با استفاده از ارتباطات بین‌المللی برای آزادی آقای نوری تلاش کرد. وی ادامه داد: البته دادگاه‌های بین‌المللی تنها از حقوق بشر نام می‌برند و در عمل رفتارهای دیگری دارند که در نهایت به نفع جریان و قدرت خاص سیاسی تمام شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشورهایی که خود را ابرقدرت می‌دانند هیچ تلاشی برای رعایت حقوق بشر در دنیا نمی‌کنند که نمونه آن حوادث غزه و فلسطین است که هیچ‌گاه از سوی مجامع بین‌المللی مورد پیگیری قرار نگرفت؛ در موضوع آقای حمید نوری هم این اقتدار ایران بود که توانست پرونده را به سرانجام رسانده و ایشان را آزاد کند.

دستور اژه‌ای برای بررسی آتش‌‎سوزی بیمارستان قائم رشت
رئیس قوه قضاییه در پی حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان قائم (عج) رشت دستور رسیدگی به این حادثه را صادر کرد. در پی آتش‌سوزی بامداد سه‌شنبه در بیمارستان قائم (عج) رشت و جانباختن تعدادی از هم‌وطنان، حجت‌الاسلام‎ محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه طی دستوری خطاب به رئیس کل دادگستری استان گیلان بر حضور وی در صحنه حادثه و بررسی علل وقوع این آتش‌سوزی و شناسایی و تحت نظر قرار دادن خاطیان و مقصران احتمالی تاکید کرد. در پیام رئیس دستگاه قضا ضمن همدردی با خانواده جانباختگان، بر لحاظ هر چه استوارتر و قوی‌ترِ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث این‌چنینی که سبب داغ‌دار شدن خانواده‌ها می‌شود، تاکید و تصریح شده است.

برگزاری دادگاههای مبارزه
با فساد به صورت غیرعلنی
اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری مشترک با معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دو سال گذشته برخوردهای صورت گرفته با مفاسد اقتصادی کرد رسانه‌ای چندانی نداشته است، در حالی که پیش از آن دادگاه‌هایی چون بانک سرمایه، طبری، شبنم نعمت زاده و مخلان بازار ارز و سکه و خودرو و پتروشیمی ها بازتاب وسیعی در رسانه ها و افکار عمومی داشت و نشان از جدیت حاکمیت در برخورد با انحرافات اقتصادی بود، برنامه قوه قضاییه برای برگزاری دادگاههای مبارزه با فساد به صورت علنی و با حضور رسانه‌ها چیست؟ گفت: برگزاری دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی براساس استجازه از رهبر معظم انقلاب در دوره آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد، با اتمام دوره استجازه بخش علنی بودن برگزاری دادگاههای مفاسد اقتصادی حذف شد و مقرر شد این دادگاه‌ها نیز برابر مقررات آیین دادرسی کیفری و مبتنی بر تشریفات قانونی باشد؛ از این رو این اجازه به دادگاه‌ها محول شده است و به صورت غیرعلنی خواهد بود.

شمار شهدای نوار غزه
به ۳۷ هزار و ۳۷۲ نفر رسید
وزارت بهداشت فلسطین آمار جدید شهدای نوار غزه را منتشر و اعلام کرد که از هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه) تا به دیروز 37 هزار و ۳۷۲ نفر در این منطقه به شهادت رسیدند. وزارت بهداشت غزه روز سه شنبه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته و در دویست و پنجاه و ششمین روز از حمله به نوار غزه، سه جنایت جدید در بخش های مختلف این منطقه انجام داد که منجر به شهادت ۲۵ نفر و زخمی شدن ۸۰ نفر دیگر شد.
این وزارتخانه افزود: با احتساب این آمار جدید، شمار شهدای تجاوزرژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه) تا به امروز به ۳۷ هزار و ۳۷۲ نفر افزایش یافته است. وزارت بهداشت فلسطین همچنین آخرین آمار مجروحان این جنایات را ۸۵ هزار و ۴۵۲ نفر اعلام کرد. این وزارتخانه اضافه کرد که پیکر شماری از شهدا زیر آوار مانده و برخی دیگر نیز در کنار جاده‌ها رها شده‌اند که به دلیل تجاوزهای مستمر صهیونیست‌ها، نهادهای امدادرسان قادر به انتقال آنها نیستند.

«تجارت» گزارش می‌دهد

گروه سیاسی: 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، در نخستین مناظره خود با محوریت اقتصاد نه تنها نتوانستند برنامه منسجمی از خود ارائه کنند، بلکه زیر سایه کلی گویی‌ها راه‌حلی را برای نجات اقتصاد کشور از بحران مطرح نکردند. بر خلاف آن‌چه انتظار می‌رفت هیچ یک از کاندیداها از طرح خاص خود برای نجات اقتصاد کشور از بحران رونمایی نکرد.
به گزارش «تجارت»، اولین مناظره نامزد‌های انتخابات چهاردهم ریاست جمهور شب دوشنبه (۲۸ خرداد) برگزار شد. این مناظره از ساعت ۲۰ تا ۲۴ با اجرای مهدی خسروی برگزار شد. موضوع اصلی نخستین مناظره «اقتصاد» با محوریت مهار تورم و رشد تولید بود. ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای نخستین بار در مقابل یکدیگر به طرح برنامه‌های اقتصادی خود پرداختند. بسیاری از ناظران سیاسی بر این باور هستند که باید هم آرایش و نوع مدیریت مناظره‌ها تغییر کند و هم نامزدها به طرح مباحث جزیی‌تر و دقیق‌تر بپردازند.

حاشیه‌های مناظره اول که توجهات را به سوی خود جلب کرد
بسیاری از رسانه‌ها به بررسی حاشیه‌های مناظره اول پرداختند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان این‌گونه ارائه کرد: در همان ابتدای مناظره، بر خلاف انتظارات این شروع کوبنده و طوفانی مصطفی پورمحمدی با تمرکز بر نقش بزرگ سیاست خارجی در اقتصاد با کلید واژه تحریم و حمله به سفارت‌خانه‌ها بود. پورمحمدی در همان ابتدا تاکید کرد که اقتصاد را بدون توجه به سیاست خارجی نمی‌توان درست کرد. تلاش قالیباف برای زاویه پیدا نکردن با پزشکیان یکی از نکات قابل توجه بود که در مناظره نخست اتفاق افتاد. او در همان دور اول با دیدگاه پزشکیان اعلام همراهی کرد. به روایتی می‌توان گفت او با جدی‌ترین نامزد رقیب خود اعلام صلح کرد. این رویه، دقیقا برخلاف راهبرد او در مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۲ بود که در مناظره او با حسن روحانی دچار چالش جدی شد. توپ پر زاکانی برای هدف قرار دادن پزشکیان و معطوف کردن نگاه‌ها به سوی خود از همان ابتدای مناظره مشهود بود. نگاه از بالا به پایین و تحقیرآمیز قاضی‌زاده هاشمی نسبت به سایر کاندیدا‌ها نیز حاشیه‌ساز شد. او به شکل غیرمستقیم به سایر کاندیدا‌ها اعلام کرد، کارشناس نیستید و سطح بحث‌ها کارشناسانه نیست.
گاف بزرگ زاکانی درباره WHO و WTO نیز بسیار جنجالی شد. زاکانی قصد داشت بگوید ترکیه با وجود عضو WTO (سازمان تجارت جهانی) بودن دچار تورم شده است، اما اشتبا‌ها WHO (سازمان بهداشت جهانی) را به کار برد. دیگر نکته قابل توجه در جریان مناظره نخست، تیکه پرانی پنهان جلیلی به پزشکیان بود. جلیلی که تقریبا شب آرام و بدون چالشی را سپری کرد، به شکل پنهان خطاب به نامزد اصلاح‌طلبان می‌گفت: رئیس‌جمهور خود باید کارشناس باشد. تقریبا جلیلی در تمامی مناظره چندان وارد چالش با سایر نامزد‌ها نشد. نکته قابل توجه درباره او تاکید بر دیدگاه و رویکرد ویژه داشتن خود بود. قالیباف بار‌ها تاکید کرد، رئیس‌جمهور آینده باید قوی، تصمیم‌ساز و دارای سابقه اجرایی باشد. این اظهارات قالیباف به طور مشخص اشاره به خود بود. به نوعی او خود در میان تمامی نامزد‌ها مرد اجرایی و تصمیم‌ساز می‌داند. تپق‌های مکرر و بریده حرف زدن پزشکیان به صورت مشهود در کلیت مناظره ادامه داشت. هر چند این اتفاق را نمی‌توان به عنوان یک ضعف بزرگ قلمداد کرد، اما ظاهرا او از آمادگی لازم برای ورد به مباحث جنجالی و انتقادات مطرح شده از خود برخوردار نبود.
عدم توجه نامزد‌های مختلف به انتقادات و تلاش‌های زاکانی برای مورد توجه قرار گرفتن در فضای مجازی بازتابی گسترده‌ای داشت. این‌که زاکانی تلاش داشت کانون اصلی توجه باشد و با حمله به نامزد اصلاح‌طلبان خود را برجسته کند مشهود بود، اما مشهودتر این بود که دیگر نامزد‌ها چندان او و اظهاراتش را جدی نمی‌گرفتند. اصرار پزشکیان بر غیرکارشناسانه بودن دیدگاه سایر نامزد‌ها کلید واژه اصلی نامزد جریان اصلاحات بود. او تاکید داشت که باید مدیریت را به آدم‌های با تجربه و متخصص بدهیم و از تجربه سایر کشور‌های موفق استفاده کنیم. چرا برای بیماری به خارج می‌رویم و از دانش آنها استفاده می‌کنیم، در زمینه مدیریت هم از این مشورت‌ها و تجارب استفاده کنیم. ادعا‌های زاکانی درباره توسعه و تورم کشور ترکیه هم بسیار جنجالی شد. تلاش تمامی نامزد‌ها برای دور نگه داشتن خود از انتقاد صریح از دولت رئیسی نیز به صورت کلی مشهود بود. با وجود طرح انتقاد‌های پنهان از عملکرد دولت سیزدهم هیچ نامزدی به صورت مستقیم از دولت شهید رئیسی انتقاد نمی‌کرد. در کلیت مناظره اول مجادله جدی میان نامزد‌ها شکل نگرفت. این رویه بر خلاف مناظرات دوره‌های قبل انتخابات ریاست جمهوری بود. البته این انتظار وجود دارد در مناظره‌های آتی این مجادله میان نامزد‌ها اتفاق بیافتد. چهار نامزد اصول‌گرا تلاش داشتند خود را ادامه دهنده راه دولت شهید رئیسی معرفی کنند. در این بین بیش از هر شخص دیگر علیرضا زاکانی تلاش داشت خود را ادامه دهنده راه دولت شهید رئیسی معرفی کند. او بیش از سایر نامزد‌ها نام شهید رئیسی را بر زبان آورد.

روایت آسوشیتدپرس از اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری
در پی برگزاری اولین مناظره انتخاباتی ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در شب گذشته، خبرگزاری آمریکایی در گزارشی به محورهای این مناظره پرداخت و نوشت آن‌ها در یک مناظره چهار ساعته درباره مسائل اقتصادی ایران بحث و گفت‌وگو کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشت: دوشنبه شب، ۶ نامزد انتخاباتی ایران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ ژوئن (هشتم تیر) که در پی درگذشت (شهادت) «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران و هفت نفر از همراهان او در سانحه سقوط بالگرد در ماه گذشته برگزار می‌شود، در یک مناظره چهار ساعته در تلویزیون به بحث درباره مسائل اقتصادی ایران پرداختند. این اولین مناظره از پنج مناظره برنامه‌ریزی‌شده در ۱۰ روز باقی‌مانده تا انتخابات است. نامزدها قرار بود درباره طرح‌ها و برنامه‌هایشان برای اقتصاد ایران که «تحت تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی است، به بحث بپردازند». آسوشیتدپرس نوشت: آن‌ها، همگی وعده دادند که تلاش خواهند کرد تحریم‌ها را لغو کرده و اصلاحاتی انجام دهند اما هیچ یک به جزئیات اشاره‌ای نکردند. نامزدها همچنین درباره موضوعاتی از جمله «تورم، کسری بودجه، مشکل مسکن و راه‌های مبارزه با فساد» نیز گفت‌وگو کردند.
این خبرگزاری نوشت: پنج‌ نفر از نامزدها اصول‌گرا هستند و «مسعود پزشکیان» جراح قلب ۶۹ ساله و نماینده مجلس شورای اسلامی ایران است. «محمد خاتمی» رئیس‌جمهور پیشین ایران و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه پیشین ایران و چهره‌های برجسته اصلاح‌طلبان از پزشکیان حمایت کرده‌اند. در ادامه این گزارش آمده است: برجسته‌ترین نامزد «محمدباقر قالیباف» ۶۲ ساله و شهردار پیشین تهران است. دیگر نامزدها شامل «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» ۵۳‌ساله و از معاونان رئیس‌جمهور ایران، «علیرضا زاکانی» ۵۸ ساله و شهردار فعلی تهران هستند. «سعید جلیلی» ۵۸ ساله از اعضای شورای عالی امنیت ملی و «مصطفی پورمحمدی» ۶۴ ساله، وزیر کشور دولت «محمود احمدی نژاد» و وزیر دادگستری دولت «حسن روحانی» رؤسای جمهور پیشین ایران نیز دیگر نامزدهای انتخابات ۲۸ ژوئن هستند. در ادامه این گزارش با اشاره به وعده‌های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی در اولین مناظره آمده است: قالیباق وعده داد که رئیس‌جمهوری «مقتدر» و حامی ضعفا خواهد بود که اقتصاد کشور را بهتر مدیریت و تلاش خواهد کرد از طرق دیپلماتیک، تحریم‌ها را لغو کند. پزشکیان تحریم‌ها را «فاجعه» خوانده و از تلاش برای محدودیت کمتر اینترنت سخن گفت. همه نامزدها وعده دادند که ارزش پول ملی را بالا ببرند. آسوشیتدپرس نوشت آن‌ها به‌رغم پرداختن به موضوعات اقتصادی، از پرداختن به موضوع توافق هسته‌ای خودداری کردند.

دیدگاه انتقادی سیاسیون داخلی نسبت به مناظره نخست
در سطحی دیگرف بسیاری از ناظران سیاسی در داخل معقتد بودند اولین مناظره انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نتوانست انتظارات را برآورده کند تا جایی که به باور برخی تحلیل‌گران، نامزدها به جای پاسخ دقیق و جزیی به سوالات، به کلی گویی بسنده کرده و همین روند، مناظره را کسالت بار کرد که از حوصله مخاطبان خارج بود. توصیف عبدالوحید فیاضی نماینده نور از مناظره، قانع کننده نبودن آن بود؛ او به ایسنا گفت: باید نامزدها تخصصی‌تر صحبت کرده و برنامه‌های خود را ارائه دهند.در مجموع، سطح مناظره اول نه خوب بود و نه بد. امیدواریم در مناظرات بعدی سطح بالاتری از ارائه برنامه‌ها را از سوی کاندیدهای انتخاباتی شاهد باشیم. مهدی اسماعیلی نماینده میانه نیز بر لزوم ارائه برنامه دقیق از سوی کاندیداها اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود کاندیداها در مناظره‌های بعدی برنامه‌های خود را به صورت جزئی مطرح کنند و بگویند برای حل مشکلات اقتصادی به خصوص در موضوع معیشت چه برنامه‌ای دارند.
به باور همایون سامه‌یح نجف آبادی نماینده کلیمیان، اولین مناظره قانع کننده و آن چیزی نبود که بتواند انتظارات مردم را برآورده کند. محمد خوش چهره فعال سیاسی و استاد اقتصاد دانشگاه نیز با بیان اینکه «نمره خوبی به مناظره اول نمی‌دهد» گفت: فکر می کردم مناظره اقتصادی قوی‌تر برگزار می‌شود اما طولانی و ملال‌آور بود. برخی هم سعی می کردند که فرافکنی کرده و جواب سوالات را نمی‌دادند. مجید انصاری فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، پرسش های کارشناسان اقتصادی را خوب ولی زیاد توصیف کرد و گفت که به همین دلیل نمی توان جمع بندی نسبی از این مناظره داشت. با توجه به نظرات نمایندگان و تحلیل گران سیاسی، می توان گفت، مناظره اول آن طور که از آن انتظار می رفت پیش نرفت؛ لازم است دست اندرکاران برگزاری آن فکری برای ارتقای سطح چهار مناظره دیگر داشته باشند.

آکسیوس: آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کنند

گروه سیاسی: یک رسانه آمریکایی مقامات امنیتی واشنگتن و تل‌آویو قرار است درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کنند. ۲ مقام آمریکایی و ۲ مقام فعلی و پیشین رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند نهادهای اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال بررسی دقیق اطلاعات تازه‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند که می‌تواند در تحقیقات و توسعه تسلیحات اتمی مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش «تجارت»، در گزارش آکسیوس در این‌باره آمده است: برخی مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند این اطلاعات نشانه نگران‌کننده‌ای درباره اهداف هسته‌ای ایران است اما برخی مقامات دیگر ۲ طرف نیز معتقدند این تنها یک تغییر ناگهانی و موقت است که نمایانگر تغییری در سیاست و راهبرد ایران در جهت استفاده جنگ‌افزاری (از فناوری هسته‌ای) نیست. ایران بارها وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود را تکذیب کرده است. مقامات ارشد آمریکایی و رژیم صهیونیستی قرار است پنج‌شنبه این هفته جلسه «گروه مشورتی راهبردی آمریکا و اسرائیل» را برای بحث درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و دیگر مسائل برگزار کنند. جلسه روز پنج‌شنبه، اولین مذاکرات بلندپایه و مفصل میان آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران از مارس ۲۰۲۳ خواهد بود. یک مقام رژیم صهیونیستی گفت که پس از شکست اطلاعاتی این رژیم در نزدیک به هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که منجر به آغاز عملیات «طوفان الاقصی» شد، جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هرگونه اطلاعات درباره اقدامات ایران در راستای تسلیحات اتمی را به جدیت بیشتری بررسی می‌کند. رژیم صهیونیستی که بدون عضوت در پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی(ان‌پی‌تی) بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی در غرب آسیا را دارد و امنیت آن را به خطر انداخته، بارها ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کرده است. رژیم صهیونیستی این ادعا را دستمایه فعالیت‌های خرابکارانه در ایران، از جمله عملیات‌های ترور دانشمندان هسته‌ای آن قرار داده است. این در حالی است که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران به‌رغم پیشرفته بودن، ماهیت صلح‌آمیز دارد. در ادامه این گزارش آمده است: جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ در ارزیابی خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران آورده که تهران از سال ۲۰۰۳ یک برنامه هسته‌ای نظامی فعال نداشته است. مقامات آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند که در نتیجه این ارزیابی تغییری ایجاد نشده است. کاخ سفید و دستیاران «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده‌اند.
در بخش دیگری از گزارش آکسیوس با اشاره به وضعیت فعلی برنامه هسته‌ای ایران آمده است: طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه می، ایران تقریبا ۱۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد دارد که این به معنای افزایش بیش از ۲۰ کیلوگرم مقدار آن از زمان گزارش پیشین در ماه فوریه است. در ارزیابی جوامع اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز ادعا شده که ایران تنها به چند هفته برای غنی‌سازی این مقدار تا ۹۰ درصد، سطح مورد نیاز برای یک سلاح اتمی نیاز دارد. ایران به حدود ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۹۰ درصد برای ساختن یک بمب نیاز دارد. این اطلاعات جدید یکی از مسائل مورد بحث در جلسه پنج‌شنبه آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران خواهد بود. یک مقام آمریکایی گفت نتیجه‌گیری قطعی درباره این اطلاعات جدید وجود ندارد اما مسائلی را مطرح می‌کند که باید توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد بحث قرار بگیرند. رئیس هیات آمریکایی در جلسه روز پنج‌شنبه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا ریاست هیات آمریکایی و «ران دِرمر» وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی و «تزاخی هانگبی» مشاور امنیت داخلی این رژیم نیز ریاست هیات صهیونیستی را بر عهده خواهند داشت. این نشست نتیجه آخرین سفر سالیوان به اراضی اشغالی در چند هفته اخیر است. نتانیاهو و دستیارانش در دیدارها با سالیوان از او خواسته بوند که طرفین مذاکرات مفصلی را درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران برگزار کنند. یک مقام آمریکایی در این باره گفت: هم آمریکا و هم اسرائیل فکر می‌کنند که الان زمان مناسبی برای بحث درباره این موضوع و چگونگی تعبیر کردن عملکرد ایران و هماهنگی درباره راهکار است. در ماه‌ها اخیر، آمریکا و ایران در حال مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری عمان بوده‌اند که هدف تفاهم غیررسمی میان طرفین درباره محدودسازی موقت برنامه هسته‌ای ایران را دنبال می‌کرد. مقامات آمریکایی گفته‌اند این اقدامات دلیل تلاش آمریکا برای متقاعد کردن فرانسه، انگلیس و آلمان (شرکای اروپایی توافق هسته‌ای) برای خودداری از ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای تنبیهی علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۲ هفته گذشته بود. این مقامات گفتند که آمریکا نگران بود چنین اقدامی مذاکرات با ایران را متوقف کرده و آن را وادار به گسترش برنامه هسته‌ای خود کند.