کابینه نتانیاهو یک فاجعه است

«آویگدور لیبرمن» رئیس حزب موسوم به «اسرائیل بیتنو» رژیم صهیونیستی گفت که کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم یک فاجعه است که باید کنار برود. لیبرمن دیروز سه‌شنبه تصریح کرد: کابینه نتانیاهو نه راستگرا و نه چپگرا بلکه یک کابینه فاجعه بار است که نیازمند یافتن جایگزین برای آن هستیم. لیبرمن با انتقاد از معافیت حریدی ها (ارتدوکس های دینی) از خدمت وظیفه اجباری در ارتش رژیم صهیونیستی افزود: درحالی که اسرائیل با تهدیدهای بی سابقه ای در همه جبهه ها روبرو است و کابینه (از طریق نمایندگان خود در کنست) مشغول بررسی قانون (معافیت) خدمت وظیفه حریدی ها است. پیش نویس قانون معافیت حریدی ها از خدمت وظیفه اجباری اخیرا در قرائت اول در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی و با آرای نمایندگان ائتلاف حاکم تصویب شد. یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تنها نماینده ائتلاف حاکم بود که به آن رای مخالفت داد. این قانون باید در قرائت دوم و سوم نیز در کنست تصویب شود. لیبرمن پیشتر نیز کابینه نتانیاهو را خطری برای موجودیت این رژیم اعلام کرده و گفته بود: باید بین رفتن نتانیاهو، یا فروپاشی اسرائیل یکی را انتخاب کنیم.

 

مخالفت ناتو با افزایش سلاح‌های هسته‌ای

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو برخلاف گفته‌های قبلی خود گفت، ائتلاف ناتو برنامه‌ای برای افزایش تعداد سلاح‌های هسته‌ای ندارد، اما در عوض بر ارتقا و جایگزینی جت‌های جنگنده تمرکز دارد. استولتنبرگ روز دوشنبه پس از دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن گفت ناتو مدتی است که چنین مدرن‌سازی را انجام می‌دهد و شفافیت این روند را تضمین می‌کند. در حالی که استولتنبرگ روز یکشنبه به روزنامه دیلی‌تلگراف گفته بود کشورهای ناتو در مورد امکان استقرار کلاهک‌های هسته‌ای بیشتر و قرار دادن آنها در آمادگی رزمی به‌عنوان یک عامل بازدارنده بحث می‌کنند، او در مصاحبه‌ تازه‌ای گفت ائتلاف ناتو برنامه‌ای برای افزایش تعداد سلاح‌های هسته‌ای ندارد، اما در عوض بر ارتقا و جایگزینی جت‌های جنگنده تمرکز دارد. دبیرکل ناتو دوشنبه همچنین خواستار تنبیه چین از بابت حمایت از عملیات نظامی روسیه در اوکراین شده و مدعی شد پکن با تامین تجهیزات میکروالکترونیکی و سایر اجزای کلیدی به مسکو به درگیری‌ها دامن می‌زند. استولتنبرگ همچنین در سخنرانی خود در «مرکز ویلسون» در واشنگتن گفت: واقعیت این است که چین به بزرگ‌ترین درگیری مسلحانه در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دامن می‌زند.

هشدار ویژه چین به ناتو
پس از آنکه دبیرکل ناتو، پکن را به بدتر شدن درگیری اوکراین از طریق حمایت از روسیه متهم کرد، چین به ناتو تاکید کرد که از مقصر جلوه دادن دیگران در جنگ اوکراین دست بردارد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز دوشنبه اعلام کرد چین بابت کمک‌هایش برای بازسازی صنایع دفاعی روسیه، با عواقب این اقداماتش روبرو می‌شود. همچنین وزرای خارجه گروه ۷ «نگرانی شدید» خود را در مورد انتقال اقلام و تجهیزات تسلیحاتی دوگانه از شرکت‌های چینی به روسیه که به گفته آنها برای توسعه نظامی مسکو استفاده می‌شود، ابراز کرده‌اند. در واکنش به این اتهام‌زنی‌ها، پکن دیروز (سه‌شنبه) با انتقاد از موضع‌گیری گروه هفت اعلام کرد، ناتو باید به جای آنکه به دنبال حمله به چین و لکه‌دار کردن وجهه پکن باشد، به رفتار خودش بپردازد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ما به ناتو توصیه می‌کنیم که از سرزنش کردن و تفرقه‌افکنی دست بردارد و به درگیری‌ها و تقابل‌ها دامن نزند، بلکه کاری عملی برای حل و فصل سیاسی بحران انجام دهد.»

نگرانی ایرباس از تنش
بین اتحادیه اروپا و چین
سخنگوی ایرباس هلیکوپتر (Airbus Helicopters) با تبیین نگرانی‌ها و چالش‌های اخیر اتحادیه اروپا و پکن، اظهار امیدواری کرد که تجارت این شرکت در منطقه آسیا-اقیانوسیه، از جمله چین، تحت تاثیر این تنش‌ها قرار نگیرد. افزایش تنش های تجاری بین اتحادیه اروپا و چین باعث نگرانی در مورد اقدامات تلافی جویانه بالقوه پکن از جمله علیه بخش هوانوردی این کشور شده است. امانوئل هوبردو سخنگوی ایرباس هلیکوپتر (Airbus Helicopters) در جریان یوروستوری، یکی از نمایشگاه های دفاعی اروپا در پاریس اذعان کرد که امیدوار است تجارت شرکت او در منطقه آسیا-اقیانوسیه، از جمله چین، تحت تاثیر این تنش ها قرار نگیرد.

نگرانی آمریکا از تعمیق
روابط کره شمالی و روسیه
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در نشست خبری گفت: «آمریکا به شدت نگران تعمیق روابط بین روسیه و کره شمالی است.» جان کربی، سختگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما نگران سفر امروز (سه شنبه) ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به کره شمالی نیستیم. چیزی که ما نگران آن هستیم تعمیق روابط بین این ۲ کشور است.

ایده عبور از رئیس‌جمهور آمریکا تقویت شد

گروه سیاسی: ضعف‌های جسمی و عقلی بایدن، این روزها به دغدغه‌ای بزرگ برای دموکرات‌ها تبدیل شده است. بایدن در چند وقت اخیر بیش از هر زمان دیگری در محافل مختلف گاف می‌دهد و ظاهرا نشانه‌های زوال عقل در او به بالاترین حد ممکن رسیده است. همین موضوع ظاهرا دموکرات‌ها را به سوی طرح یک نقشه برای دگرگون کردن وضعیت سوق داده است. به گزارش «تجارت»، یک رسانه انگلیسی با اشاره به ضعف «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهور آمریکا در گزارشی نوشت که ایده جایگزینی او با نامزدی دیگر در میان افراد حزب و مردم بیش از پیش پررنگ شده است. در مدت اخیر، هر بار که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در انظار عمومی ظاهر می‌شود، این موضوع سر زبان‌ها می‌افتد که آیا از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ کناره‌گیری خواهد کرد؟ آیا وادار به کناره‌گیری خواهد شد؟ روزنامه دیلی‌میل با این مقدمه گزارش داد: در آخرین مورد، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، شنبه گذشته، در یک مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی در لس‌آنجلس دستش را به سوی بایدن دراز می‌کند تا فرمانده ۸۱ ساله کل قوا را از روی صحنه هدایت کند.

بایدن در قهقرای سقوط
تغییر نگرش دموکرات‌ها پس از آن بود که بایدن، دوشنبه پیش از آن، در مراسم «جونتینت» (روز آزادی) در کاخ سفید، یک دقیقه تمام بی‌حرکت ایستاد و مات‌ومبهوت در حالی که بقیه در اطراف او مشغول آوازخوانی و رقصیدن بودند، به جایی خیره شد. سرانجام، «فیلونایز فلوید» برادر «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست کشته‌شده به دست پلیس آمریکا به این مکث نگران‌کننده بایدن پی برده و دستش را برای کمک به او دورش حلقه می‌کند. اما «اندرو بِیتس» سخنگوی کاخ سفید منکر بر جای خود خشک شدن بایدن در این ویدیوی فراگیر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها شده و آن را «ساختگی» خواند. با این حال، به نظر می‌رسد که کارزار انتخاباتی حزب دموکراتیک بایدن هرچه قدر هم که تلاش کند روی آتش‌ شعله‌ور گمانه‌زنی‌ها آب یخ بریزد، آمریکایی‌ها نمی‌توانند فرضیه جایگزین کردن جو بایدن را نادیده بگیرند. در حال حاضر، این ایده مطرح است که رئیس‌جمهور، به طریقی، پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ از نامزدی حزب دموکرات کنار گذاشته خواهد شد.
نگرانی دموکرات‌ها از مخاطرات جایگزینی بایدن
«نِیت سیلور» یک کارشناس انتخابات، هفته گذشته، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: کناره‌گیری کار بسیار پرمخاطره‌ای خواهد بود. اما از سوی دیگر، موقعیت دیگری نیز وجود دارد که در آن، ممکن است ادامه دادن خطرات بیشتری به همراه داشته باشد. آیا به آن رسیده‌ایم؟ نمی‌دانم. اما واقعا جای سوال دارد. به گفته سیلور، میانگین میزان تایید بایدن به ۳۷.۴ درصد کاهش یافته است و یکی از نگرانی‌های اصلی درباره او سنش است که «نگرانی واقعا قابل‌درکی است.» او می‌گوید، «رفتار و عملکرد بایدن مطابق سن او است و بر عهده‌گرفتن این کار تا ۸۶ سالگی نیز واقعا کاری خارج از چارچوب است.» دیلی میل در ادامه نوشت: ««جیمز کارویل» مغز متفکر کارزارهای انتخاباتی «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در ماه جاری، آشکارا گفت که بایدن نباید در این دور از انتخابات شرکت می‌کرد. با این حال، حامیان بایدن سعی دارند مخالفان و منتقدان را ساکت کنند. به گفته «دیوید اکسلرود» یکی از چهره‌های برجسته کارزار انتخاباتی اوباما، تیم بایدن یکی از زودهنگام‌ترین مناظره‌های انتخاباتی تا به الان را (۲۷ ژوئن در سی‌ان‌ان) برنامه‌ریزی کرده است تا به منفی‌بافان بگوید که بایدن هیچ کجا نمی‌رود. اما این قماری پرخطر است.

نگرانی درباره عملکرد بایدن در مناظره‌ها
در حالی که عملکرد خوب در مناظره توسط بایدن ممکن است حمایت دموکرات‌ها را جلب کند، یک قدم اشتباه قابل توجه تنها ممکن است به شایعات درباره جایگزینی او دامن بزند. «مارک پن» مشاور پیشین کلینتون و کارشناس رای‌گیری معتقد است که مناظره سی‌ان‌ان آخرین فرصت بایدن خواهد بود که به رای‌دهندگان اطمینان بدهد برای این سمت مناسب است. دیلی میل مطلع شده است که اگر جو بایدن در این اولین رویارویی با «دونالد ترامپ» رقیب انتخاباتی خود از حزب جمهوری‌خواه عملکرد درستی نداشته باشد یا نتایج نظرسنجی او همچنان افت کند، این نامزد حزب دموکرات با تشکیل جبهه‌ای متحد از بزرگان لیبرال علیه او، مجبور به کناره‌گیری خواهد شد. یک نظریه‌پرداز دموکرات در این باره به دیلی‌میل گفت: تنها کسانی که می‌توانند او را مجبور به کناره‌گیری کنند، بیل کلینتون، نانسی پلوسی و چاک شومر خواهند بود.

چند هکتار از اراضی کشاورزی
سند دار شده‌اند؟
با روی کار آمدن دولت سیزدهم تا پایان آن ۸ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۹۰۸ هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده‌اند.
به گزارش ایسنا، آن طور که سازمان امور اراضی گزارش می‌دهد در دولت سیزدهم یعنی شهریور ۱۴۰۰ تا خردادماه ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون و ۳۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی رفع تداخل شده‌اند که رشد ۹۲۲ درصدی در این بخش اتفاق افتاده است. همچنین در این بازه ۸ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۹۰۸ هکتار از اراضی کشاورزی سند دار شده‌اند که این یعنی در دولت سیزدهم سند دار شدن اراضی کشاورزی ۳۸۳ درصد رشد داشته است. اجرای طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی نیز در سطح ۱۳ هزار و ۱۹۴ هکتار از اراضی کشاورزی با رشدی ۵۰۰۰ درصدی اتفاق افتاده است. همچنین ۶۰۰ هزار و۶۱۲ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این مدت شناسایی و از آن جلوگیری شده است که رشد ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد. از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش اراضی کشاورزی، تخریب و قلع و قمع ۲۰۴ هزار و ۸۴۴ مورد ساخت و سازهای غیرمجاز است که رشد ۸۷ درصدی را به همراه داشته است. بر اساس این گزارش ۷۹۹ هزار و۱۵۳ هکتار زمین برای طرح‌های کشاورزی و وابسته واگذار شده است که ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین ۱۵۵ هزار و ۸۹۱ هکتار زمین برای طرح‌های تولید و صنعتی واگذار شده که این مورد نیز رشد ۱۱ درصد داشته است. گفتنی است اتصال ۳۲ استان کشور به پنجره مدیریت واحد زمین (صدور مجوزها) و امکان رصد و پایش هوشمند اراضی کشاورزی (تصاویر ماهواره‌ای) در ۳۱ استان کشور نیز از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش اراضی کشاورزی است. بنا بر نظر کارشناسان بخش کشاورزی سند دار شدن اراضی کشاورزی می‌تواند مزایای بسیاری برای کشاورزان داشته باشد که از مهمترین آنها می‌توان به تثبیت مالکیت، حفظ کاربری اراضی کشاورزی، هویت‌دار شدن زمین کشاورزی، اخذ تسهیلات مالی، امکان نظارت و حمایت در بخش کشاورزی، منزلت بخشی به کشاورزی و کشاورزان و کمک به برنامه ‌ریزی برای کشاورزی اشاره کرد.

یک شرکت دانش‌بنیان با تولید نهال و نشاء گیاه دارویی کاپاریس (کبر) روشی را برای تثبیت خاک و جلوگیری از ریزگرد ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، زهرا رادمنش، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان گیاه «کبر» را گونه‌ای دائمی با ریشه‌های عمیق و ساقه‌های آویزان و غیر منظم دانست که با محیط‌های گرم خشک و نامساعد سازگاری دارد و گفت: زیستگاه‌ عمده کاپاریس در کشورهای جنوب اروپا، اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه، آفریقای شمالی و خاورمیانه است.
وی با بیان اینکه این گیاه در ایران نیز در دامنه‌های البرز، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل، ایلام، خوزستان، بوشهر، کرمانشاه، فارس، یزد، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز مشاهده شده است، یادآور شد: «کبر»، گیاهی سازگار با خاک‌های فقیر و قادر است در مکان‌هایی با محدودیت آب و مواد غذایی رشد کند. همچنین کاپاریس به عنوان یک گیاه مهم دارویی مطرح بوده و جوانه‌های گل برگ‌های تازه، ریشه و میوه کبر برای مصارف غذایی و دارویی مصرف می‌شوند.
رادمنش اظهار کرد: خاستگاه این گیاه مناطق بیابانی است و کشت این گیاه با هدف کاهش ریزگرد بوده، کشورهایی مانند عربستان و امارات برای کاهش بیابان‌زایی به این گیاه روی آورده‌اند، چرا که این گیاه قادر به جلوگیری از بروز ریزگرد است و از آنجایی که ریشه‌های این گیاه از سه تا ۳۰ متر در درون خاک قرار دارد، موجب تثبیت خاک نیز خواهد شد.
مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: این گیاه همیشه سبز است و مورد چرای دام قرار نمی‌گیرد و در عین حال به موضوع زنبورداری کمک می‌کند. این گیاه از اردیبهشت تا انتهای شهریورماه و بعضاً در شهرهای جنوبی کشور تا اوایل مهر در حالت گل دهی است، روی شاخه آن گل و غنچه و میوه را می‌بینید. به همین دلیل زنبورداری در کنار کشت گیاه بسیار حائز اهمیت است و در کشورهای عربی عسل آن را به دلیل خواص دارویی بالایی که دارد، کیلویی ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار می‌فروشند.

جایگاه برتر گیاه کاپاریس در طب سنتی
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، رادمنش ضمن تاکید بر اینکه گیاه کبر با دارا بودن ترکیباتی نظیر فلاوونوئیدها، پکتین و گلیکوزید جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد، خاطرنشان کرد: این گیاه دارای مقادیر فراوان آنتی اکسیدان قوی کوئرستین است؛ همچنین خواص دارویی متعددی مانند درمان دیابت، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون، جلوگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد فشار خون، خاصیت آنتی اکسیدانی و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، درمان بیماری‌های غضروف و مفاصل در این گیاه دارویی، اهمیت دارد.
وی ادامه داد: این گیاه موجب باز کردن انسداد عروق قلبی، طحال و کبد خواهد شد، ضمن آنکه میوه آن ضدسرطان است. از این رو از این گیاه با نام «خاویار گیاهی» یاد می‌شود.

دانشمندان مخمرها و گیاهان را با ژن گاو مهندسی کردند و موفق به تولید شیری مشابه شیر گاو شدند.
به گزارش ایسنا، هدف این رویکرد منحصر به فرد، شبیه‌سازی پروتئین‌های کلیدی شیر مانند کازئین و آب پنیر است که برای تغذیه و طعم ضروری هستند.
به نقل از آی‌ای، با شیوع آنفلوانزای پرندگان در شرکت‌های لبنی ایالات متحده، سلامت شیر کاهش یافته است. شیر خام یا غیر پاستوریزه می‌تواند تاثیر بدی بر حیواناتی که آن را می‌نوشند، داشته باشد. برخی از کارگران لبنیات به این بیماری مبتلا شده‌اند.
به گفته سازمان غذا و دارو شیر تجاری ایمن است، زیرا پاستوریزه است و در نتیجه همه میکروب‌ها از بین رفته‌اند. با این حال، یک عامل خطر همچنان وجود دارد، زیرا همه با نوشیدن شیر سویا یا قهوه سیاه راحت نیستند.

رویکردهای نوآورانه برای تولید شیر بدون نیاز به گاو
برخی از شرکت‌ها و مهندسان در حال ابداع راه‌هایی برای تولید شیر هستند، اما نه با استفاده از گاو. هدف آنها دستیابی به این هدف با مهندسی مخمرها و گیاهان با ژن گاو است. این به آنها اجازه می‌دهد تا پروتئین‌های کلیدی را بسازند که رنگ شیر را ایجاد می‌کند و طعم و ارزش غذایی اصلی را حفظ می‌کند.
آنها از کازئین استفاده می‌کنند که یک پلیمر سست است که فراوان‌ترین پروتئین موجود در شیر به حساب می‌آید و همان چیزی است که باعث کش آمدن پنیر پیتزا می‌شود. در کنار این، آنها از آب پنیر، ترکیبی مغذی از اسیدهای آمینه ضروری که اغلب در پودرهای انرژی استفاده می‌شود، استفاده می‌کنند. جایگزینی کردن حیوانات با موارد دیگر برای به دست آوردن شیر با ظهور شیر بادام و سویا چیز جدیدی نیست. در هر صورت، شیر معمولی نیز طبیعی نیست. کارشناسان معتقدند گاوهای زیادی وجود دارند که زباله‌های گلخانه‌ای تولید می‌کنند و در نتیجه از آب و زمین زیادی استفاده می‌کنند. مطمئنا، این نمی‌تواند بهترین راه برای تولید غذا باشد.