با ۲ پله صعود در بخش ثابت و 3 پله صعود در بخش سیار ؛

آماری که به تازگی توسط سایت جهانی اسپیدتست منتشر شده، نشان می‌دهد سرعت اینترنت ثابت و موبایل کشور نسبت به حدود ۶ ماه گذشته (دی ۱۴۰۲) ۲۰ درصد بهبود داشته و این جهش و ارتقای چشمگیر در بهبود سرعت و کیفیت اینترنت تقریبا کم‌سابقه است.
آخرین گزارش سایت جهانی اسپیدتست منتهی به ماه «می» میلادی نشان از ارتقای ۲ پله‌ای رتبه جهانی ایران در کیفیت اینترنت ثابت با میانگین سرعت ۱۵.۲۸مگابیت بر ثانیه (رتبه ۱۵۴) و ارتقای ۳پله‌ای رتبه جهانی ایران در کیفیت اینترنت سیار با میانگین سرعت ۳۷.۳۶ مگابیت بر ثانیه (رتبه ۷۳) دارد. در واقع این نخستین ماه در سال جدید میلادی نیست که سرعت اینترنت کشور رو به بهبود است و آمارهای اسپیدتست از ۵ ماه قبل تاکنون گویای روند صعودی بهبود سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران است.

مسیر بهبود اینترنت ثابت ایران
بر اساس آمار اسپیدتست از نخستین ماه سال ۲۰۲۴ (ماه ژانویه) میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران ۱۳.۵۹ مگابیت بر ثانیه بوده است؛ بر اساس این گزارش، در ماه بعدی یعنی فوریه، میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران ۱۳.۵۳مگابیت برثانیه بوده است و در ماه مارس میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران ۱۳.۷۸مگابیت برثانیه رسید. میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران در ماه آوریل نیز افزایش یافت و به ۱۴.۲۳ مگابیت برثانیه رسید؛ و در نهایت در جدیدترین گزارش این مرجع برای ماه می، میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران با ادامه سیر صعودی خود به رکورد ۱۵.۲۸مگابیت برثانیه رسید.

مسیر بهبود اینترنت سیار ایران
آمار اسپیدتست در ۵ ماه اخیر نشان از تداوم بهبود بیشتر در سرعت و کیفیت اینترنت سیار ایران نیز دارد. بر این اساس در نخستین ماه سال ۲۰۲۴ (ماه ژانویه) میانگین سرعت اینترنت سیار ایران ۳۲.۷۷مگابیت بر ثانیه بوده است. در ماه بعدی یعنی فوریه، میانگین سرعت اینترنت سیار ایران باز هم ارتقا یافت و به ۳۴.۷۱مگابیت بر ثانیه رسید. بر اساس این گزارش، در ماه مارس میانگین سرعت اینترنت سیار ایران رقم ۳۶.۱۶مگابیت برثانیه را ثبت کرد. اگرچه میانگین سرعت اینترنت سیار ایران در ماه آوریل، به ۳۵.۶۶مگابیت بر ثانیه رسید، اما این میزان در آخرین گزارش ماه می اسپیدتست، اکنون رکورد به ۳۷.۳۶مگابیت بر ثانیه را ثبت کرده است.
بنا بر این گزارش، مقطع آغاز بهبود کیفیت و سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران، همزمان با اقدام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همکاری اپراتورهای کشور در اجرای یک تعهد است.
۲۶ دی ماه سال قبل بود که کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزایش ۳۴درصدی تعرفه اینترنت را با اخذ تعهد و الزام بهبود کیفیت و سرعت اینترنت از اپراتورها ابلاغ کرد. اکنون با گذشت ۵ ماه از این اقدام، آمارها گویای تحقق این وعده است و با توجه به اقداماتی کلان و زیربنایی همچون طرح ملی توسعه فیبرنوری، گسترش شبکه پیشرفته نسل ۵ موبایل، شرط وزارت ارتباطات برای بهبود کیفیت اینترنت و اخذ تعهد از اپراتورها در زمان افزایش تعرفه‌ها، به‌روزرسانی و نوسازی بسترهای ارتباطی کشور از دو سال قبل نه تنها نتیجه ملموس این اقدامات در حال آشکار شدن و تداوم است، بلکه جهش‌های بیشتر در سرعت و کیفیت اینترنت در ماه‌های آینده نیز مورد انتظار است.
به عبارت دیگر با توجه به هموار شدن مسیر ارتقای کیفیت کشور، بهبود مستمر رتبه جهانی ایران نیز حاصل خواهد شد.

مسئول پویش اهدای عروسک و اسباب بازی به کودکان غزه از اهدا یک کشتی مملو از اسباب بازی و عروسک به کودکان غزه در روز عید غدیر خبر داد.
احسان خداپرست مسئول پویش اهدای عروسک و اسباب بازی به کودکان غزه گفت: پویش هدیه اسباب بازی سه سالی است که در حال برگزاری و هر سال هم اتفاقات خوبی رقم می‌خورد و با استقبال پرشور مردم مواجه است.
وی افزود: امسال طبق جلسات که انجام شد و اتفاقاتی که در جهان رخ داده به خصوص مسئله غزه مبنا بر این شد که اسباب بازی‌هایی که جمع‌آوری می‌شود را به دست کودکان غزه برسانیم
خداپرست گفت: ان شاالله بعد از عید قربان تبلیغات پویش آغاز خواهد شد و مردم را تشویق و ترغیب به شرکت در این پویش می‌کنیم تا روحیه ایثار و فداکاری و گذشت ترویج دهیم.
وی ادامه داد: خانواده می‌توانند اسباب بازی‌های کودکان خود را یا اسباب بازی‌های نو و یا با پرداخت هزینه پ اسباب بازی در این پویش شرکت کنند و محمول کشتی را آماده کنند.
مسئول پویش اهدای عروسک و اسباب بازی به کودکان غزه بیان داشت: در روز عید غدیر در میدان امام حسین ع جشن اهدای اسباب بازی را خواهیم داشت و یکی از اتفاقات ویژه آن روز کشتی بزرگی است که در میدان امام حسین قرار گرفته و کودکان می‌توانند اسباب بازی‌ها را به صورت حضوری داخل کشتی بیندازند.
وی گفت: این اسباب بازی‌ها بعد از جمع‌آوری وارد مرحله غربالگری، بسته بندی، تقسیم بندی و لیبل خوردن و سپس آماده ارسال می‌شوند.
خداپرست در پایان گفت: تمام تلاش ما این است به صورتی اینها جمع‌آوری و ارسال کنیم و در تلاش هستیم که راهکارهای ارسال این اسباب بازی‌های را فراهم کنیم.

نائب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید آئین نامه خودروهای کارکرده ابلاغ شود، گفت: انتظار داریم یک تحول اساسی در حوزه خودرو به نفع مردم صورت گیرد. علی نیکزاد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: در خصوص واردات خودروهای کارکرده علی‌رغم پیگیری‌های متعدد نظارتی مجلس هنوز آیین‌نامه مرتبط با واردات این خودروها توسط دولت ابلاغ نشده است و دلیل آن نیز کمبود منابع ارزی اعلام می‌شود. وی با بیان این که ما انتظار داریم به این موضوع رسیدگی شود، اظهار داشت: لازم است ارتقای فناوری در بخش خودرو را شاهد باشیم و راهکار آن نیز اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است. باید شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های خودروسازی بزرگ کار کنند تا شاهد انتقال تکنولوژی به این حوزه باشیم. وی ادامه داد: اصلاح ساز و کار قیمت‌گذاری خودرو از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود، اکنون هم خودروساز ناراضی است و هم مردم ناراضی هستند، از سویی دیگر اجرای تعهد خودروسازان است، آنان باید به تعهدات خود پایبند بوده و سر موعد خودروها را تحویل دهند. نیکزاد افزود: اولویت داشتن خودروهای برقی و هیبریدی موضوعی است که باید وزارت صمت با کمیسیون صنایع بررسی کنند و در این موضوع و هم‌افزایی داشته باشند. وی در ادامه تاکید کرد: موضوع اسقاط خودرو از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. نمی‌شود ما اسقاط خودرو نداشته باشیم و روز به روز به تعداد خودروها اضافه شود. آنگاه بحث آلایندگی هوا و ناترازی بنزین چگونه حل خواهد شد؟