جهان کمترین رشد اقتصادی را ثبت می‌کند

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد جهان با ضعیف‌ترین رشد اقتصادی در دهه‌های اخیر مواجه است. به گزارش ایسنا، کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) در اجلاس سران گروه ۲۰ در برزیل گفت جهان با ضعیف‌ترین چشم‌انداز رشد میان‌مدت در دهه‌های اخیر مواجه است. وی خاطرنشان کرد صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ۳.۳ درصدی در سال ۲۰۲۵ را پیش‌بینی کرده است. او اعلام کرد بخش مالی سالم و با ثبات در این زمینه مهم است، اما هشدار داد بخش مالی با عدم قطعیت‌هایی ازجمله آسیب‌پذیری موسسات مالی غیربانکی، فناوری‌های جدید مانند ارز دیجیتال و تکه تکه شدن سیستم پرداخت‌های بین‌المللی مواجه است. جورجیوا همچنین بیان کرد تلاش‌ها برای مهار تورم باید ادامه یابد و هشدار داد با وجود پیشرفت خوب کار هنوز انجام نشده است. بانک‌های مرکزی باید در برابر کاهش خیلی زودهنگام نرخ بهره زمانی که فشار بر قیمت‌ها ادامه دارد، مقاومت کنند همچنین از انتظار طولانی مدت و کند کردن فعالیت‌های اقتصادی خودداری کنند.

 

خسارت ۵ میلیارد دلاری قطعی برق به صنایع

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ، درباره خسارتی که قطع برق به صنایع مهمی چون فولاد و پتروشیمی و دیگر صنایع کشور وارد می‌کند، گفت: چالش ناترازی برق مشکل جدی صنعت برق کشور است که با شروع موج گرما خود را نشان می‌دهد. به گزارش صدای بورس، مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در چشم انداز ۵ ساله کشور ضروری است ۳۰ هزار مگاوات برق، به رقم موجود اضافه شود تا شاهد وخیم‌تر شدن صنایع کشور نباشیم. او با بیان اینکه قطع برق، صنعت کشور را زمین‌گیر کرده است، افزود: قطعی برق باعث شده صنایع سالانه حدود ۵ میلیارد دلار خسارت ببینند. بر همین اساس آسیب‌های ناشی از خاموشی‌های مکرر برق برای صنایع، تبدیل به یکی از موضوعات اساسی صاحبان واحدهای صنعتی شده است. لاهوتی با تاکید بر زیان‌های ناشی از قطعی برق بر صنایع گفت: برخی مشکلات زیرساختی چون انجام نشدن سرمایه‌گذاری در بخش ساخت نیروگاه‌ها، نوسازی نشدن به موقع آنها و همچنین موضوع تحریم، بخش تولید و صنعت را با چالش‌های مختلف مواجه کرده است. او با اعلام اینکه خساراتی که قطعی برق به تولید وارد می‌کند قابل جبران نیست، توضیح داد: کشور باید به سمت افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور پیش برود.

«تجارت» آخرین تحولات بازار سهام را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: با افزایش نرخ نیما و اصلاح تکنیکالی بازار سرمایه باید منتظر یک موج صعودی مثبت در بازار باشیم. نخستین روز معاملاتی هفته با سرخپوشی ۴۸ درصد نمادها و سبزپوشی ۲۱ درصد نمادها به کارش خاتمه داد. افت بالغ بر ۱۴ هزار واحدی شاخص کل، خروج ۲۲۸ میلیارد تومانی پول از سوی حقیقی ها و ارزش معاملات خرد ۲.۸ همتی نتیجه داد و ستد معامله گران امروز بود. می توان گفت بسیاری از ریسک های مدیریتی، نگاه قمارخانه ای به بورس، تأمین مالی شبه دولت و دولت از بورس اوراق بهادار، ابلاغیه ها و مصوبه های شبانه و پنهانی دولتی، فروش سنگین و بدون ضابطه اوراق بهادار و بسیاری از مشکلات دیگر در حال اتمام است، مهم ترین نگرانی این بازار گسترش جنگ به لبنان و کمبود برق است. اکثر فعالان بازار نگران نرخ بهره هستند، اما به نظر با کنترل تورم، نرخ بهره نیز حتی به صورت دستوری کاهش خواهد یافت و با افزایش نرخ نیما و اصلاح تکنیکالی بازار باید منتظر یک موج صعودی خوب در بازار باشیم. به این ترتیب این قیمت ها در سهام بازار، به صورت پله ای ارزش خرید دارد، در بدترین حالت می توان در دو پله ده درصدی اقدام به خرید کرد. در واقع به نظر می رسد بازار سهام یک بازار جامانده از بازارهای موازی طلا، سکه و مسکن است، پس یک دارایی ارزان با احتمال بالا فرصت خرید است.

کاهش شکاف نیما و آزاد
دیروز شاهد ادامه صعود دلار نیمایی بودیم، نرخ دلار حواله در مرکز مبادله ایران به ۴۴۰.۹۷۳ ریال افزایش یافت و شکاف نیما و آزاد کاهش یافت، بورس تهران در هفته‌های اخیر به‌طور کامل به این آیتم مثبت بی‌تفاوت بوده‌است و به‌نظر می‌رسد که اگر پارامترهای منفی پیرامون بازار حذف یا کمرنگ‌تر شوند، اثر مثبت این موضوع در جریان معاملات بیش از پیش پدیدار خواهد شد.

افزایش نرخ خودرو و حذف رانت!؟
افزایش نرخ خودرو یکی از خبرهای این گروه بود که برای ایران‌خودرو رقم خورد و احتمالاً برای سایپا نیز رخ دهد، هر چند این موضوع تأیید و تکذیب‌هایی را به همراه دارد. در مورد نرخ «خودرو»، این افزایش‌ها منطقی بوده و رانت عجیب فعلی را از بین می‌برد و به سود سهامداران و شرکت خواهد بود، «خودرو» در تیرماه رشد فروش داشت و رقم آن ۲۶۷۹۳۶ میلیارد ریال بود، در ۴ ماهه ۹۱۳۰۲۷میلیارد ریال بوده که ۲۵ درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر است. خساپا هم تیرماه خوبی زد و نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه فروش داشت و به عدد ۹۲۹۹۴ میلیارد ریالی رسید، در ۴ ماهه ۳۰۹۵۶۸ میلیارد ریال فروش داشته که ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است، در بین سایر خودرویی‌ها، «خاور» و «خزامیا» را جذاب ندیدیم، اما «خپارس» خوب بود و در حالی که ۳ ماهه ۵۰۳۴۰ میلیارد ریال بود، در تیرماه به عدد ۴۱۵۵۷ میلیارد ریالی رسید، در ۴ ماهه ۹۱۸۹۷ میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه قبل ۷۹۵۵۴ میلیارد ریال بود.

تحلیل روز شنبه بورس
پایان بورس دیروز 6 مرداد 1403 در حالی رقم خورد که بازار سهام تحت تاثیر روزی نیمه‌تعطیل، عقب‌نشینی سنگینی داشت و منفی شد. حجم و ارزش معاملات خرد نیز دیروز در کف قرار گرفت. پایان بورس دیروز با ریزش 14 هزار و 339 واحدی شاخص کل و کاهش ارتفاع دو هزار و 846 واحدی شاخص هم‌وزن بسته شد. به این ترتیب، شاخص کل بورس با عقب‌نشینی 0.66 درصدی تا سطح دو میلیون و 160 هزار و 975 واحد پایین آمد و شاخص هم‌وزن نیز با 0.41 درصد افت، به سطح 691 هزار و 603 واحد رسید. دیروز سهام فملی بالغ بر چهر هزار و 35 واحد و سهام فولاد، بالغ بر دو هزار و 990 واحد بر ریزش شاخص کل بورس اثر داشتند. کگل، تاپیکو، شپنا، فارس و کچاد، دیگر سهامی بودند که با قدرت، شاخص کل بورس را عقب راندند.

حجم و ارزش معاملات خرد
حجم و ارزش معاملات خرد سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم‌ها، دیروز کاهش داشت. حجم معاملات خرد در پایان دادوستدهای امروز به 5.7 میلیارد برگه سهم رسید و ارزش معاملات خرد هم دو هزار و 658 میلیارد تومان بود.
ورود و خروج پول حقیقی
همچنین تراز پول حقیقی در نخستین روز هفته منفی شد. به این ترتیب در پایان بورس دیروز 6 مرداد 1403 بالغ بر 233 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم‌ها خارج شد. با این حال، صندوق‌های درآمد ثابت شاهد ورود 54 میلیارد تومان پول حقیقی بودند.

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
دیروز نمادهای فملی، فولاد و کگل نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای پارسان، همراه و رمپنا از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، انتخاب و زاگرس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای حسینا، بساما و تسلیم نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس دیروز نماد فملی بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، شفام و معین بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات بازار
دیروزارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 587 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 11 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 581 میلیارد تومان رسید. در معاملات دیروز نماد فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 93 میلیارد تومان بود. پس از فملی، خنور بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و شفام در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 387 میلیون و 535 هزار و 231 سهم در صدر قرار گرفته است.
شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد خاور و فملی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.
در معاملات شنبه، 37 نماد صف خرید داشتند و 65 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 23 درصدی نسبت به روز کاری ما قبل به 138 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 51 درصدی به رقم 280 میلیارد تومان رسید.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

گروه صنعت: وزیر صمت درباره انتقادات به بخشنامه واردات خودرو گفت: آن‌هایی که منافع‌شان به خطر می‌افتد انتقاد می‌کنند. واردات خودرو آرزوی همه است. به نظر من این بخشنامه اجرایی است و اولین خدمتی که می‌کند کمک به صادرات کشور است. عباس علی‌آبادی درباره انتقادات به بخشنامه واردات خودرو به ایلنا گفت: بیخود است. این انتقادات الکی است. آن‌هایی که منافع‌شان به خطر می‌افتد انتقاد می‌کنند. واردات خودرو آرزوی همه است و همه می‌خواهند تنش در این زمینه برطرف شود. وزیر صمت یادآور شد: امروز شما می‌خواهید ماشین بخرید؛ می‌توانید هم ماشین نو خریداری کنید و هم کار کرده، ولی اول باید نو این خودروها باشد. من دفعه قبل هنوز خط نو را راه نینداخته بودیم یک کلمه گفتم «بگذارید ما خط نو را راه بیندازیم بعد بلافاصله این را هم عرضه خواهیم کرد»، هر کسی رسید می‌پرسید این چه شد؟ من می‌دانستم این نماینده یک کسی است که به هر حال منفعتی ممکن است داشته باشد. وی با اشاره به تولید خودروی ری‌را اظهار داشت: خوشبختانه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نقطه امید است. در تولید شتاب گرفته‌ایم و در داخل ماشین خوب عرضه می‌شود. ری‌را انصافاً ماشین خوبی است. یک ماشین در تراز است و واقعاً در مقایسه با ماشین‌هایی که در بازار وجود دارند، خوب است. علی آبادی ادامه داد: البته ما در آغاز راه هستیم و باید همه کمک کنیم و عیب و ایرادش را برطرف کنیم. ۳ ماه است که این ماشین را می‌‌دوانیم و عرضه نمی‌کنیم به خاطر اینکه می‌خواهیم مطمئن شویم نقصی نداشته باشد. البته تویوتا هم وقتی یک ماشینی می‌دهد چهار صباح بعد ممکن است ایرادی داشته باشد ولی باید برطرف کرد. وی درباره اینکه برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند بخشنامه واردات خودرو اجرایی نیست، عنوان کرد: به نظر من اجرایی است. اولین خدمتی که این بخشنامه می‌کند کمک به صادرات کشور است، چراکه ما از انگیزه واردات خودروهای کارکرده برای صادرات کالاهای تولیدی کشورمان استفاده می‌کنیم؛ یعنی شرکت‌ها موظف هستند کالاهای ایرانی را صادر و ارز به دست آمده را تبدیل به ماشین کنند. این‌گونه صادرات توسعه پیدا خواهد کرد و این کار خوبی است. وزیر صمت ادامه داد: اقدام دیگر این است که ایرانی‌هایی که خارج از کشور هستند مانند دانشجویان که قدیم این کار را می‌کردند (واردات خودرو به صورت فردی) می‌توانند این کار را انجام دهند. هر کسی که در خارج از کشور حساب ارزی داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد، البته این دستورالعمل هنوز تصویب نشده است ولی من ایده خودم را به شما اطلاع‌رسانی می‌کنم. وی افزود: افرادی که در خانه‌های خودشان ارز دارند، می‌توانند در نظام بانکی کشور آن را عرضه کنند، البته گفتم این طرح من است؛ چنانچه که بانک مرکزی طبق مکانیزمی که تعریف می‌کنیم صحّه‌گذاری کند که ارز مذکور ارز جمع شده از بازار نیست و تاثیری در تخریب بازار ندارد و آن ارز هم با یک مکانیزم‌هایی پذیرفته می‌شود و می‌توانند بروند از موسساتی که خودرو وارد می‌کنند، بخرند.

سرمقاله

موسی غنی نژاد
اقتصاددان

اقتصاد ما حال خوبی ندارد. آمارها از رشد اقتصادی چهار، پنج درصدی حکایت دارد؛ اما اگر این آمار درست بود، نباید وضع اقتصاد، جامعه و مردم این‌گونه می‌بود. در چهار، پنج سال اخیر نرخ تورم حدود ۴۰ درصد بوده است و اکثریت جامعه که مزد و حقوق‌بگیر هستند، در این شرایط تورمی، سال‌به‌سال فقیرتر شده‌اند و قدرت خرید آنها کاهش یافته است. این رشد اقتصادی بیشتر ناشی از فرآورده‌های نفتی است که نقش مهمی در فضای کسب‌وکار ندارد و مربوط به رشد اقتصادی دولت یا خصولتی‌ها می‌شود. اقتصاد ایران با تورمی مواجه است که هیچ‌گونه پایین نمی‌آید، اقتصاد در شرایط تورمی هیچ ثباتی ندارد و کارآفرین‌ها برای فعالیت خود نیازمند چشم‌انداز ثابت و با ثبات هستند. اگر آینده قابل پیش‌بینی نباشد، سرمایه‌گذاری ممکن نیست. ناترازی بودجه باعث افزایش نقدینگی شده و افزایش نقدینگی منجر به بروز تورم می‌شود. برای حل مشکلات اقتصادی باید برای این مسئله برنامه‌ریزی کرد. اینکه به هر دلیلی دولتمردان ما به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر از علم اقتصاد می‌توانند امور را اداره کنند، جای سؤال دارد. در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که بانک‌ها وام نمی‌دهند. زمانی که نرخ بهره بانکی پایین‌تر از نرخ تورم است، بانک‌ها تمایلی به پرداخت وام به تولیدکنندگان ندارند. کاهش نرخ بهره بانکی نه‌تنها به توسعه تولید کمک نمی‌کند، بلکه شرایطی ایجاد می‌کند که بانک‌ها تمایلی به پرداخت وام به بخش خصوصی نداشته باشند. در حال حاضر بیشتر بانک‌های ما خود تولیدکننده شده‌اند و به خرید ملک و سهام روی آورده‌اند. این سیاست‌ها باعث بروز مشکلات متعددی شده و به رانت تبدیل شده است. باید منطق اقتصاد یا عقل سلیم بر اقتصاد کشور حاکم شود. رئیس‌جمهور جدید، برای مدت محدودی، فعالیت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و شورای رقابت را به حالت تعلیق دربیاورد، چراکه این سازمان‌ها نه‌تنها نتوانستند از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حمایت کنند، بلکه خود به عاملی برای ایجاد مشکل تبدیل شده‌اند. برگشت به قیمت‌گذاری دستوری به معنای زنده کردن جاهلیت و بازگشت به عصر جاهلیت است. مشکل ما فقط اقتصاد دستوری نیست. برخی افراد به اسلام ربط می‌دهند، درحالی‌که در اسلام از دستور صحبتی نشده است. بلکه قاعده و عقل حاکم است. با اقتصاد دستوری منابع تلف می‌شوند. در جامعه‌ای که قیمت یک لیتر بنزین ارزان‌تر از یک لیتر آب است، یعنی عقل و منطق در کار نیست. هر چیزی که در جامعه تبدیل به مطالبه عمومی شود، قطعاً به دست خواهد آمد. مطالبات ما هم به‌عنوان جمع اقتصادی باید به‌درستی از رئیس‌جمهور منتخب باشد.

یادداشت

محمد هاشمی رفسنجانی
فعال سیاسی

پزشکیان بار‌ها و بار‌ها صحبت از تعامل، صلح، وفاق ملی و حل مشکلات با همکاری همه جناح‌ها صحبت کرده است. ایشان تاکید کرده که به تنهایی و فقط با یک جناح نمی‌شود کشور را پیشرفت و توسعه داد. اما روز‌های انتخابات و مناظره‌ها تمام شده است و در آستانه .برگزاری مراسم تحلیف هستیم. در دوره‌های قبل از آقای احمدی نژاد که بدعت گذار برخی عادات بد شد، دولت‌های مختلفی که در انتخابات پیروز می‌شدند، اعلام می‌کردند که دولت پیش رو، دولت همه مردم است و تعلق به یک حزب خاص نیست در حال حاضر نیز، آقای دکتر پزشکیان سعی کرده این سنت را احیا کند. مقام معظم رهبری هم در جلسه روز‌های اخیر خود با نمایندگان به صراحت بر اهمیت همکاری و همدلی مجلس و دولت تاکید کردند و مهر تاییدی بر گفته‌های آقای پزشکیان مبنی بر لزوم همکاری همه جانبه گروه‌های سیاسی زدند. در دورانی هستیم که باید دعوا‌های سیاسی کنار گذاشته شود و به دنبال راهی برای حل مشکلات سیاسی باشیم.
پزشکیان که صراحتا تعیین موضع کرده است، اما این وضعیت یک طرف دوم هم دارد. درواقع باید ببینیم جناح مقابل ایشان چه می‌کند و تن به همراهی و همکاری می‌دهد یا نان خود را در اختلاف و تفرقه می‌بیند؟ ایجاد تشنج و درگیری سیاسی در شرایط فعلی به نفع کدام گروه سیاسی است؟ آیا شکل گیری تنش در کشور به نفع مردم است؟ معتقدم در شرایط فعلی، این مسئله نه تنها سودی ندارد، بلکه باعث می‌شود آن‌هایی که به دنبال ایجاد درگیری و تنش هستند، بیش از پیش نزد مردم رسوا شوند. اگر ما اصل دموکراسی در کشور را پذیرفته‌ایم، اگر به رای مردم همانطور که رهبری تاکید کردند احترام می‌گذاریم، باید از ایجاد تنش و درگیری‌های سیاسی اجتناب کنیم. به نظرم می‌رسد در شرایط و برهه حساسی قرار داریم که همه حرکات افراد، تکلیف آن‌ها را به سرعت روشن می‌کند. درواقع است. اکنون کشورمان در وضعیتی نیست که در مسیر دولت پیش رو اشکال و مانع تراشی شود. هر که به دنبال مشکل سازی در مسیر دولت باشد در وهله اول خود را تخریب می‌کند و از چشم‌ها خواهد انداخت.
البته این که تا قبل از تشکیل دولت و تشکیل کابینه، برخی کری خوانی کرده یا تلاش کنند وجهه دولت آینده را تخریب کنند، جای تعجب ندارد، اما به محض این که دولت تشکیل شود، اگر شخص یا گروهی به شکل تخریبی علیه دولت و رئیس جمهور فعالیت کرده یا سخن پراکنی کند، هم در چشم مردمی که با هزار امید و از بیم تشدید مشکلات کشور رای داده اند، تخریب می‌شود و هم احترام سخن رهبری را نگه نداشته اند. رهبری در جدیدترین سخنان خود صراحتا تعیین موضع کردند و بر وفاق گروه‌ها تاکید کردند؛ بنابراین گروه‌های تخریبچی به ویژه در روز‌های آغاز به کار دولت تبدیل به افرادی خواهند شد که «ضد رهبری» هستند و نمی‌توان به این نوع افراد صفت انقلابی داد یا کارشان را انقلابی گری تلقی کرد. قرار نیست هیچکس دولت آتی را نقد کند، یا اساسا جایی برای نقد سازنده نباشد، اما تعریف نقد سازنده و تخریب متفاوت است. آن‌هایی که هنوز دولت شروع به کار نکرده دست به توهین و تهمت و تخریب می‌زنند، چه هدفی دارند و قرار است چه دردی از درد‌های مردم درمان کنند؟ آیا این‌ها واقعا دلسوز و همراه مردمند؟ با همه این ها شرایط کشور این اجازه را نخواهد داد که کسی بخواهد علیه دولت چهاردهم سم پراکنی کند. ما در شرایط بسیار حساسی در عرصه‌های سیاست خارجی، اقتصاد، معیشت مردم، وضعیت اجتماعی و فرهنگی قرار داریم و تنش روی تنش انباشته است. دیگر جایی برای تفرقه اندازی نیست.