حتی یک مترسک هم میتواند در کاخ سفید بنشیند
رئیسجمهور پیشین روسیه گفت که چهره رئیسجمهور ایالات متحده چیزی بیش از یک دکور نیست که در پشت آن «دولت عمیق» عمل میکند، بنابراین حتی یک «مترسک» هم میتواند در کاخ سفید بنشیند. «دیمیتری مدودف»، رئیسجمهور پیشین روسیه که در حال حاضر معاون شورای امنیت این کشور است، گفت: «هیچ رئیسجمهور آمریکا قبل از جو بایدن در چشم شهروندان کشورش و تمام جهان اینقدر مایهخنده نبوده است. این یک بار دیگر ثابت میکند که چهره رهبر رسمی آمریکا اکنون فقط یک نماست، و چیزی بیش از یک صفحه نمایش نیست.» مدودف که سابقا نخستوزیر روسیه هم بوده است، ادامه داد: «سیاستمداران غیرمسئول ایالات متحده که سلاحهای هستهای را کنترل میکنند، تهدیدی برای روسیه و کل جهان هستند.» دیمیتری مدودف معتقد است: «سیاستمداران بیمغز و غیرمسئول که توانایی استفاده از سلاحهای هستهای، تامین مالی رژیم تهاجمی نئونازی کییف، و وسواس در جاهطلبیهای تسلط جهانی را دارند، تهدیدی بسیار جدی برای روسیه و کل جهان هستند. روسیه هدف خود را جلوگیری از ایجاد یک فاجعه جهانی توسط سیاستمداران غیرمسئول - دیوانگان در واشنگتن – میداند. مسکو در این زمینه روی حمایت کشورهای دوست حساب میکند.»
هشدار صریح تهران به رژیم صهیونیستی
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی در قبال لبنان به بهانه حادثه "مجدل شمس" واقع در منطقه جولان اشغالی شدیدا هشدار داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به بیانیه حزبالله لبنان و نیز مواضع برخی مقامات عالیرتبه این کشور در نفی هرگونه نقش خود در حمله به مجدل شمس گفت: رژیم آپارتاید اسرائیل پس از ده ماه کشتار جمعی در نوار غزه و قتل عام کودکان و زنان فلسطینی، با یک سناریوی ساختگی، به دنبال انحراف افکار عمومی و توجهات جهانی از جنایات گسترده خود در فلسطین است. کنعانی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی از کمترین صلاحیت اخلاقی برای اظهار نظر و قضاوت در خصوص ماجرای رخ داده در منطقه مجدل شمس برخوردار نیست و ادعاهای این رژیم علیه دیگران نیز مسموع نخواهد بود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان حمایت از ثبات و امنیت لبنان و منطقه در مقابل ماجراجوییهای رژیم متجاوز صهیونیستی را وظیفه جامعه جهانی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و تاکید کرد: هرگونه اقدام جاهلانه رژیم صهیونیستی میتواند زمینهساز توسعه دامنه بیثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه گردد که در این صورت رژیم یادشده مسئول قطعی و اصلی پیامدها و واکنشهای پیشبینی نشده چنین رفتار احمقانهای خواهد بود.
گروه سیاسی: حضرت آیتالله خامنهای صبح دیروز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ در مراسم تنفیذ و اعظای حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان برای دولت چهاردهم با سپاس به درگاه الهی، مراسم تنفیذ را آخرین برگ کتاب پرمضمونی خواندند که ملت ایران و دستاندرکاران انتخابات چهاردهم، در مجموعه افتخارات ملت، ماندگار کردند. به گزارش «تجارت»، ایشان با اشاره به فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور شهید، گفتند: با وجود این، انتخابات با آرامش، سلامت، رقابت و برخورد تحسینبرانگیز نامزدها با رئیس جمهور منتخب انجام شد که از زحمات دو ماهه آقای مخبر سرپرست محترم ریاست جمهوری و هیأت دولت در این زمینه تشکر میکنیم. رهبر انقلاب، مردمسالاری توأم با رقابت و سلامت در کشور را نتیجه قیام و انقلاب ملت در قبال وضع مصیبتبار گذشته دانستند و افزودند: امام راحل بزرگوار از همان روز اول پیروزی، با قاطعیت تمام، دخالت و حضور و تأثیر مردم در اداره کشور را به عنوان امری بیسابقه تثبیت کرد و یکی از مهمترین حوادث تاریخساز کشور را رقم زد.
مردمسالاری جاری در کشور هدیه انقلاب به ملت ایران است
ایشان با اشاره به تجربه ناکام مشروطیت گفتند: با وجود مجاهدت مردم، آن تجربه به علت نبود یک رهبری قدرتمند، متنفذ و مردمی، بینتیجه ماند و آشفتگی اوضاع داخلی و دخالت بیگانگان، حدود ۱۵ سال بعد منجر به روی کارآمدن یک دیکتاتور بیرحم و خشن به نام رضا شاه شد و همه زحمات ملت به باد رفت. حضرت آیتالله خامنهای، دیکتاتوری، «مظلومکشی و فشار به ملت» و«ذلت و اطاعت در مقابل بیگانگان» را مهمترین خصوصیت حکومت پهلوی اول خواندند و افزودند: انگلیسیها با رویکارآوردن آن شخص، ضمن غارت منابع ملی ایران هرکاری خواستند در زمینه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اداره ایران و دینستیزی و روحانیتستیزی، انجام دادند و سرانجام هم دستنشانده خود را به علت گرایش به آلمان هیتلری از ایران تبعید و اخراج کردند و پسر نالایق او را برای ادامه همان سیاستها، به قدرت نشاندند. ایشان، اختناق شدید داخلی، ذلت در مقابل سیاستهای بیگانه و اجازه غارت منابع کشور از جمله نفت را از ویژگیهای اصلی محمدرضا پهلوی برشمردند و گفتتند: کار دستنشانده دوم بجایی رسید که برای سرنگون کردن یک دولت ملی که استثنائاً با رأی مردم روی کار آمده بود، به کودتای آمریکایی-انگلیسی متوسل شد که جنایتی بالاتر از این کار قابل تصور نیست. رهبر انقلاب مردمسالاری جاری در کشور را هدیه انقلاب به ملت نامیدند و گفتند: در چهل و چند سال اخیر، دهها انتخابات همراه با رقابت، سلامت و حضور پرانگیزه مردم برگزار شده که البته گاهی مشارکت بالا و گاهی کمتر بوده اما در درجه اول اهمیت، انگیزهدار بودن مردم است که همیشه وجود داشته است. حضرت آیتالله خامنهای سخنان رئیس جمهور در مراسم دیروز را متقن، عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردمسالاری دینی خواندند و افزودند: امیدواریم با عنایت پروردگار و کمک همه، رئیس جمهور شایسته کشور و دولتی که تشکیل میشود بتوانند کارهای بزرگی برای ملت و کشور انجام دهند.
7 توصیه مهم رهبری خطاب به رئیسجمهور
رهبر انقلاب در ادامه هفت توصیه مهم خطاب به رئیس جمهور، دولت و مسئولان بخشهای مختلف بیان کردند. ایشان در توصیه اول با اشاره به ثروتها و ظرفیتهای پر شمار طبیعی و انسانی ایران بزرگ، دولت جدید را به بهرهگیری از این ظرفیتها فراخواندند و گفتند: در کشور، افراد صاحب فکر و ابتکار فراوانی وجود دارد که سخنان پیشنهادی یا اعتراضی آنها، خوب راهگشا و شگفتانگیز است، بیشمار است و دولت و رئیسجمهور محترم باید با خط مشی «برای مردم، با مردم و در میان مردم»، از این ظرفیت عظیم برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.
رهبر انقلاب توصیه دوم را به اهمیت کار جهادی اختصاص دادند و با تأکید بر اینکه با روحیه جهادی میتوان کوههای مشکلات را جابجا کرد، افزودند: کار جهادی یعنی «خستگیناپذیر و بیمزد و منت کار کردن و با هدف انجام وظیفه انسانی و خدایی، پیش رفتن.» حضرت آیتالله خامنهای، شهید رئیسی را اهل کار جهادی خواندند و خاطرنشان کردند: او واقعاً برای کار و تلاش شب و روز نمیشناخت و برای انبوه کارهای خود، دنبال احسنت و آفرین دیگران هم نبود. ایشان لازمه کار جهادی را حضور مسئولان در میدان و اجتناب از کنترل از راه دور دانستند و گفتند: اینکه مدیری بخواهد از راه دور کارها را کنترل کند، ممکن نیست و باید به دل کارها برود. رهبر انقلاب در توصیه بعدی، «تعامل ارکان کشور» را ضروری خواندند و گفتند: هم مجلس باید به دولت کمک کند و هم دولت باید به حساسیتهای مجلس توجه کند. قوه قضائیه نیز در هر نقطه مورد نیاز حضور فعال داشته باشد. ایشان با اشاره به توصیه خود به رؤسای قوا مبنی بر تشکیل جلسات مشترک، گفتند: جلسات رؤسای قوا و تبادل نظر در مسائل گوناگون، فرصت بسیار خوبی است که باید جدی گرفته شود. رعایت اولویتها، توصیه چهارمی بود که حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر آن، گفتند: به مسائل فرهنگی و اجتماعی حساسیت زیادی دارم اما امروز از لحاظ زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است و تحرک اقتصادیِ قوی، پیگیر و حسابشدهای مورد نیاز است. البته کارهای با ارزشی در دولت قبل انجام گرفته که باید ادامه یابد و کارهای دیگری هم باید اضافه شود. ایشان اقدامات اقتصادی در مسائل کلان مانند ارزش پول ملی، تولید، سرمایهگذاری، بهبود محیط کسب و کار و همچنین اقدامات فوری و کوتاهمدت برای بهبود معیشت مردم را ضروری دانستند و گفتند: میتوان کارهایی در این زمینه انجام داد. رهبر انقلاب در توصیهای دیگر که مخاطب آن آحاد مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی بود، با اشاره به فضای انتخابات و احساسات عمومی ناشی از چالشها و رقابتهای انتخاباتی تأکید کردند: پس از انتخابات، نباید به وسوسههای دوقطبیسازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه مؤکد بنده است. ایشان در توصیه بعدی، مسئولان و مجریان کشور را به قدرشناسی توان داخلی و تکیه به آن سفارش کردند و گفتند: به توان داخلی اهمیت بدهید تا «ما میتوانیم» یک شعار همیشگی باقی بماند. حضرت آیتالله خامنهای توصیه به اتکاء به توان داخلی را به معنای استفاده نکردن از ظرفیتهای خارجی ندانستند و افزودند: هیچ عاقلی نمیگوید از توان و امکانات خارجی استفاده نشود بلکه باید از همه ظرفیتهای داخلی و خارجی استفاده کرد، حتی گاهی دشمنان ما کاری میکنند که به نفع ما است و از آن هم باید استفاده کرد اما توان داخلی را نباید نادیده گرفت و هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف و آویزان یک موضوع خارجی کرد. توصیه پایانی رهبر انقلاب مربوط به مسائل سیاست خارجی بود؛ ایشان در این زمینه گفتند: در مقابل امواج و حوادث جهانی و بخصوص منطقهای و مسائل سیاسی و حتی علمی مانند هوش مصنوعی، فعال و اثرگذار برخورد کنید نه منفعل. حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به اینکه غفلت و تغافل از اتفاقات دنیا و منطقه جایز نیست، افزودند: در قبال هر حادثهای موضع کشور را صریح، روشن و با متانت ابراز کنید تا دنیا موضع ایران اسلامی را بشناسد. ایشان با گرامیداشت یاد شهید خدمت امیرعبداللهیان که در کسوتِ یک دیپلمات و مذاکره کننده خوب، تحرک و فعالیت و تلاش مفیدی داشت، گفتند: این فعالیتها و تلاشها باید ادامه پیدا کند. رهبر انقلاب در بیان اولویتهای سیاست خارجی کشور، با اشاره به امتیاز ایران در برخورداری از همسایگان متعدد، کار و تلاش جدی برای تقویت ارتباط با همسایگان را ضروری خواندند و گفتند: یکی دیگر از اولویتهای سیاست خارجی، ارتباط با کشورهایی مانند کشورهای آفریقایی و آسیایی است که میتوانند میدان دیپلماسی ایران را گسترش دهند. ایشان اولویت دیگر سیاست خارجی را قدرشناسی و مستحکم کردن ارتباط با کشورهایی دانستند که در این سالها در مقابل فشارها از ایران حمایت و در میدان دیپلماسی و اقتصادی کمک کردند. حضرت آیتالله خامنهای دراینباره افزودند: اینکه در میان اولویتهای سیاست خارجی، اسمی از کشورهای اروپایی نیاوردیم، به معنی مخالفت و دشمنی نیست بلکه به این علت است که آنها با ایران رفتار و برخورد خوبی در قضایایی همچون تحریمها، نفت و موارد جعلی مانند حقوق بشر نداشتهاند که اگر این رفتار بد را نداشته باشند ارتباط با آنها هم جزو اولویتهای ما است؛ البته چند کشور هستند که ما اذیتهای آنها و رفتار عنادآمیزشان را فراموش نمیکنیم.
گروه سیاسی: مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز با حضور رهبر معظم انقلاب، سران قوای مقننه و قضاییه، مسئولان کشوری و لشکری و همچنین برخی از سفرا و مقامات کشورهای خارجی برگزار شد.
به گزارش «تجارت»، پس از انجام مراسم تنفیذ، پزشکیان دفتر ریاست جمهوری را در پاستور تحویل گرفت تا از دیروز رسما به عنوان نهمین رئیسجمهور و رئیس دولت چهاردهم فعالیت خود را شروع کند. مراسم تحلیف رئیسجمهور نیز روز سهشنبه (9 مرداد) در مجلس شورای اسلامی با حضور میهمانان خارجی برگزاری میشود. بعد از آن نیز موضوع تایید صلاحیت وزرا در دستور کار قرار میگیرد.
متن حکم تنفید رهبر انقلاب برای پزشکیان
راسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دورهی ریاست جمهوری اسلامی ایران و آغاز بهکار رسمی رئیس جمهور منتخب، دیروز -یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳- با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیهی امام خمینی(ره) برگزار شد و حکم منتخب ملّت برای ریاست جمهوری بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، توسط رئیس دفتر رهبر انقلاب قرائت شد.
متن کامل حکم رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:
سپاس پروردگار دانا و توانا را که بار دیگر ایران اسلامی را سرافراز و چهرهی ملت عظیمالشأن را درخشان ساخت؛ آزمون سرنوشتساز انتخابات ریاست جمهوری به همّت مردم و مسئولان، در شرائطی دشوار، با آرامش و متانت به سرانجام رسید و شخصیت برگزیدهی ملت برای ادای مسئولیتی بزرگ آماده گشت. چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دورهی ناتمامْماندهی رئیسجمهور فقید شهید، یکی از افتخارات ملت ایران، و نشانهی استقرار نظام پایدار اسلامی، و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است. نگاه به برخی پدیدههای ناپسند در برخی از آزمونهای مشابه در برخی از مناطق جهان، نشاندهندهی برجستگی ایران و ایرانی است. اکنون اینجانب با تشکر از همهی کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریدهاند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق، و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم. و با دعا و آرزوی صمیمانه برای موفقیت ایشان، یادآوری میکنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت. والسلام علی عبادالله الصالحین سید علی خامنهای ۷/مرداد/۱۴۰۳
زمان پاسخگویی به انتظارات مردم فرا رسیده است
مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران دیروز یکشنبه - ۷ مرداد ۱۴۰۳ - پس از تنفیذ و دریافت حکم رئیس جمهوری توسط رهبر انقلاب اسلامی که طی مراسمی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، با گرامیداشت یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و شهدا به ویژه سپهبد قاسم سلیمانی، اظهار کرد: به روان پاک روسای دولت شهیدان رجایی و باهنر و شهید خدمت آیت الله رئیسی و همه خدمتگزاران شهید نظام درود میفرستم. همچنین سپاسگزار لطف و تدبیر رهبر معظم انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت موثر ملت و رقابت معنادار تفکرات و سیاستهای متفاوت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشودند. وی با تاکید بر اینکه همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رای خود به تغییر، بار سنگینی را در شرایطی خطیر به دوش این حقیر قرار دادند، گفت: آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رای دادند و یا حتی از سر دغدغه مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار و تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز آغاز میشود.
رئیس جمهوری اظهار کرد: اکنون مقام معظم رهبری با تنفیذ رای ملت و امضای حکم ریاست جمهوری، این بنده کوچک خدا را رسماً مکلف به انجام مسئولیتی بزرگ در قبال همه ملت ایران فرمودند؛ منتخب ملت به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی از امروز رئیس جمهور میشود؛ مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز اموری که مستقیماً به رهبری مربوط میشود، بر عهده دارد. آنچه که مسئولیت قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است در حقیقت بر اساس مسیر روشنی که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاستهای کلی ابلاغی و قانون برنامه است که باید به طرف آن حرکت کنیم. پزشکیان تاکید کرد: آنچه که چشم انداز نظام جمهوری اسلامی است، ایرانی را تصویر میکند که در آن ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و با هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بینالملل است.
ضرورت همگرایی، وحدت و انسجام ملی
پزشکیان افزود: این قدرتی است که وجود دارد و ما میتوانیم به اینجا برسیم و این موضوع جز با همگرایی، وحدت و انسجام ملی امکانپذیر نیست و در حقیقت در قرآن خداوند میفرمایند که این وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خداست که میتواند ما را به آنجایی که لیاقت و شایستگی آن را داریم برساند. آنچه که ما را از رفتن باز میدارد و باید مواظب باشیم، هوای نفس است؛ تمام اختلافاتی که وجود دارد به خاطر هوای نفس است؛ چراکه راه که روشن و سیاست مشخص است و اگر ما در چهارچوب این سیاست و آن چشم انداز حرکت کنیم باید در جایی میبودیم که الان شایسته و لایق آن هستیم؛ در نتیجه این وحدت و انسجام است که میتوانند ما را به آن جایگاه اصلی برساند. وی با بیان اینکه «مسئله بعدی پشتوانه مردمی و رضایت مردمی است»، اظهار کرد: دلیل اینکه ما درست خدمتگزار خواهیم بود یا نه این است که آیا مردم از از ما راضی خواهند بود یا نه. ما باید برای خودمان و مجریان و مسئولان دو نوع رفتار را در قبال مردم بر اساس سیاستها، چشم اندازها و برنامهها در نظر بگیریم؛ نخست، من به عنوان مسئول باید با تمام وجود به مردم محبت کنم و عشق بورزم؛ حضرت علی (ع) به مالک اشتر میفرمایند که در مقابل مردم نایست؛ خدمت به مردم باید سرلوحه زندگی ما همه مدیران مسئولان و وزرایی باشند که ما انتخاب میکنیم و ما باید با تمام وجود به مردم عشق بورزیم؛ این رفتار شخصی و باور ماست.
عارف معاون اول شد
در اولین دستور اجرایی، مسعود پزشکیان رئیسجمهور در حکمی «محمدرضا عارف» را به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد. محمدرضا عارف نیز در اولین پیام خود به عنوان معاون اول رئیس در شبکه ایکس نوشت: «برای خدمت به مردم، به همراهی و کمک همه دوستداران ایران عزیز نیازمندیم.»
حاجی میرزایی رئیس دفتر رییس جمهور شد
در حکمی دیگر، رئیس دولت چهاردهم در حکمی محسن حاجی میرزایی را به عنوان رئیس دفتر رییس جمهور انتخاب کرد. در واقع، محسن حاجی میرزایی در حکمی از سوی مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دفتر وی منصوب شد.
وحید شقاقی شهری
اقتصاددان
بازار سرمایه نیاز به دو اصلاح دارد، اولین اصلاح بازار سرمایه این است که شرکتهای شبه دولتی به شرکتهای خصوصی تبدیل شوند، چرا که در حال حاضر ۶۰ درصد شرکتهای بورسی مانند بانکها، خودروسازیها، فولادیها، پتروشیمیها شبه دولتی هستند که نشان میدهد اختیارات اصلی و قانونگذاری اصلی بورس با دولت است. در گام اول باید این اختیارات را در دست مردم و سهامداران حقیقی قرار داد تا بورس به معنی واقعی شکل گیرد، در چنین شرایطی وقتی سهامدار خرد ضرر و زیان پی در پی را مشاهده میکند سرمایه خود را از این نابازار خارج و وارد بازارهای موازی میکند. طبق آمارها در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۵ همت وارد بازار سرمایه شد و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ همت از این بازار خارج و در سال ۱۴۰۱ هم بیش از ۶۰ همت خروجی پول از بازار داشتیم و در سال ۱۴۰۲ که بدترین سال بورس بود، خروج پول حقیقی به بیش از ۸۵ همت رسید. در شرایطی که حقیقیها ریسکهای بازار سرمایه را میپذیرند اما وقتی سهامداران میبینند که حکمرانی بورس در دستان دولت است،از آن خارج میشوند، طبیعی است که در این شرایط مردم از بورس قهر میکنند. اقدام دولت در بورس دقیقاً شبیه به کسی است که شاخهای از درخت که بر روی آن ایستاده را اره میکند. در حالی که دولت میتوانست از طریق بورس تأمین مالی کند؛ اما این بیاعتمادی به جایی رسیده که در حال حاضر حقوقیها هم اوراقی که منتشر میشود را خریداری نمیکنند و حتی شبهدولتیها هم خریدار اوراق نیستند. دومین اصلاح بازار سرمایه اصلاحات خرد که باید انجام شود که به چند بخش تقسیم میشود در اولین گام دولت چهاردهم کانون سهامداران حقیقی را تاسیس کند تا سهامداران تخلفاتی که میبینند را اعلام کنند تا کانون به دنبال حق آنها باشد. دومین گام نهاد ناظر بازار سرمایه باید تقویت شود تا با دستکاری و رانت اطلاعاتی موجود در بورس مقابله کند؛ نهادناظر فعلی در این خصوص موفق عمل نکرده بلکه اشکالاتی را برای بازار سرمایه نیز ایجاد کرده است. گام سوم حدف قیمتگذاریهای دستوری است که آفت اقتصاد و بازار سرمایه شده است، رییس شورای عالی بورس باید تلاش کند تا بازار سرمایه حداقل از قیمتگذاری دستوری فاصله بگیرد. چهارمین گام برای اصلاحات بازار سرمایه تلاش برای ثبات متغیرهای اثرگذاری بازار است مثلا نرخ خوراک و... باید پیشبینی پذیر شود تا فعالان بازار سرمایه روند بازار را به درستی تشخیص دهند. ثبات متغیرها تنها برای ثبات نرخها نیست به طور مثال دولت سیزدهم برای حمایت از بازار سرمایه مصوبه ای برای کاهش نرخ سود بانکی که زیر بیست درصد شود را ابلاغ کرد و این کار باعث شد تا مردم به بازار سرمایه روی بیاورند و سرمایه خود را وارد بورس کنند اما بعداز چند هفته دولت زیر مصوبه زد ونرخ سود بانکی را بازگرداند و در این میان مردم ضرر کردند، اگر دولتها به مصوبات پایبند بمانند و نرخ متغیرها نیز ثابت بماند میتواند امید به رونق بازار سرمایه داشت.
عبدالرضا فرجی راد
کارشناس مسائل بین الملل
با کنار رفتن بایدن و حمایت او از کامالا هریس و سایر سران دموکرات، اجماعی بین دموکراتها ایجاد شده است و بین تمام گروههای فکری حزب که ایشان را در مقابل ترامپ تقویت کنند. نظرسنجیها الان خانم هریس را حتی مقداری جلوتر از ترامپ نشان میدهد اما در پنج ایالت مهم .آقای ترامپ از نظر کارت الکترال جلوتر است. با این حال هنوز زمان برای خانم هریس وجود دارد. وقتی کاندیداتوری هریس قطعی شود به نظر من فعالیتهای بیشتری میتواند داشته باشد و سایر دموکراتها از جمله اوباما، کلینتونها و خانم پلوسی از او حمایت میکنند.
ترامپ الان به عنوان مسنترین فرد در تاریخ انتخابات آمریکا است و این یک ضعف است، به علاوه مخالفت با زنان و صحبت علیه کامالا هریس و سیاست های ضد مهاجران و نگرانی که جامعه آمریکا و طبقه متوسط از آمدن ترامپ دارند به ما میگوید که انتخاباتی تنگاتنگ در پیش داریم. البته در مناظره دوم که بسیار مهم است خانم هریس موقعیت بهتری نسبت به ترامپ دارد چرا که هریس خیلی نقظه ضعف ندارد که ترامپ بخواهد به او حمله کند و برعکس خانم هریس خیلی مطلب دارد که علیه ترامپ بیان کند. اولا ۲۰۰ میلیون دلار در اختیار بایدن بود که حالا خانم هریس از آن استفاده میکند و این چند روز بعد از کناره گیری بایدن و حمایتها از هریس، ۱۳۰ میلیون دلار جمع آوری شده است که از سوی حامیان دموکرات ها و مردم بوده است و نشان میدهد جمعیت زیادی در پراخت آن شراکت داشتند و حاکی از علاقه جامعه آمریکا است که خواهان شکست ترامپ در انتخابات است و به نظر من پول بیشتری از این به بعد هم به ویژه بعد از کنگره ملی دموکراتها جمعآوری می شود تا جایی که حتی از پولی که ترامپ برای انتخابات جمع کرده است بیشتر شود.
در بین دموکراتها درباره خانم هریس یک مقدار نگرانی وجود دارد، اما یکی از دلایلش این است که او خیلی در این چهار سال گذشته فعال نبوده است اما آن هم به این خاطر است که ایشان نمی خواست طوری عمل کند که بایدن در سایه قرار گیرد و در این چند روز هم نشان داد که می تواند به خوبی فعال باشد و در برخورد با نتانیاهو هم سعی کرد حامیان فلسطین را در سمت خود نگه دارد و این حاکی از آن است که سیاستهای حزبیاش را به خوبی پیش میبرد و درک میکند. هریس از لحاظ رای مشکلی ندارد. شانس هریس را خوب میبینم و همین الان ۵۰ / ۵۰ است. بخشی از رشد آرا خانم هریس البته به خود او برمیگردد که در مناظره چطور برخورد کند، به هر حال او ۲۰ سال جوان تر از ترامپ است. احساسات مردم آمریکا از جمله سفید پوستان، رنگین پوستان و زنان و مهاجران در حمایت از هریس در مقابله با ترامپ بسیار خوب است و جای امیدواری دارد. در عین حال مسائل و عناصر بیرونی از جمله چین و روسیه در انتخابات آمریکا را بی تاثیر نیستند. حل مسائلی از جمله مساله غزه و ایران میتواند در کمپین انتخاباتی دموکراتها موثر باشد.
گروه اقتصاد کلان: بانک جهانی در تحلیلی از سیاست های پولی دولت ایران اعلام کرد این سیاست ها منجر به کاهش تورم از ۵۵ درصد به ۴۰ درصد و تثبیت نرخ ارز و پایداری ارزش ریال شده است. بانک جهانی در تحلیلی از سیاست های پولی بانک مرکزی گفته است علیرغم یک روند تعدیلکننده، تورم قیمت مصرفکننده برای پنجمین سال متوالی در سال 1402 بالای 40 درصد باقی ماند. به گزارش تجارت، از زمان اعلام تغییرات در یارانه نرخ ارز در ژوئن 2022 و افزایش تورم متعاقب آن، تورم بهتدریج کم شد و از 55.5 درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) در آوریل 2023 به 31 درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) در می 2024 کاهش یافت. این روند با انقباض سیاست پولی اخیر و تثبیت ارزش ریال به دنبال برخی پیشرفتهای جزئی در مذاکرات با ایالاتمتحده و اخبار مربوط به لغو مسدود شدن وجوه در خارج از کشور حمایت شد. بانک جهانی در جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد ایران پیشبینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۳ (۲۵ -۲۰۲۴) به ۳.۲ درصد و نرخ تورم به ۳۵.۳ درصد برسد. بر اساس برآورد این نهاد بینالمللی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ رشد ۵ درصد و تورم ۴۰.۸ درصدی را تجربه کرده بود. در میان بخشهای مختلف اقتصادی، بخش صنعت پیشرو رشد در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. پیشبینی شده است این بخش رشد ۴.۹ درصدی را در سال ۱۴۰۳ تجربه کند. رشد بخش خدمات نیز به ۲.۷ درصد و بخش کشاورزی به ۰.۹ درصد در این سال خواهد رسید.
بانک جهانی در ادامه گزارش خود پیشبینی کرده است صادرات کالا و خدمات ایران در سال جاری ۷.۱ درصد بیشتر از سال قبل باشد و واردات نیز در این سال ۱.۸ درصد رشد کند. تراز حسابهای جاری ایران نیز همچنان مثبت خواهد بود و به معادل ۲.۷ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۳ خواهد رسید. تورم کل و تورم مبنا در سال 1402 به ترتیب به 40.7 درصد و 40.8 درصد رسید. تورم بالا در درجه اول به تورم قیمت مواد غذایی نسبت داده میشود که تقریباً یکسوم نرخ تورم کلی و به دنبال آن هزینه مسکن را به همراه دارد. تورم بالاتر بهطور نامتناسبی بر خانوارهای کمدرآمد تأثیر میگذارد زیرا غذا و مسکن حدود 80 درصد از سبد مصرفی آنها را تشکیل میدهد. پیشرفت جزئی در مذاکرات هستهای و تلاش برای تشدید سیاست پولی به این روند کمک کرده است. در روندی مشابه، تورم قیمت تولیدکننده نیز در سال 1402 به 32.6 درصد کاهش یافت که پایینترین نرخ طی پنج سال گذشته است.
بانک مرکزی برای مهار تورم و تثبیت اقتصاد اقدامات مختلفی را انجام داد. این اقدامات شامل محدود کردن رشد ترازنامه بانکی به محدوده 1.5 تا 2.5 درصد، افزایش ذخایر الزامی برای بانکهای پرریسک و افزایش نرخ سپرده و سود بین بانکی است. درنتیجه، رشد نقدینگی به 24.3 درصد در سال 1402 رسید و نسبت به 31.1 درصد در سال 1401 کاهش یافته است. رشد پول پایه نیز به 28.1 درصد در سال 1402 رسید و نسبت به 42.3 درصد در سال 1401 کاهش یافته است . بااینحال، اِعمال این محدودیتها بر بانکها، همراه با تأمین مالی کسری بودجه دولت و ابتکارات وامدهی دستوری، منجر به افزایش استقراض از بانک مرکزی شده است. محدودیتهای زیاد بر بانکها نیز منجر به کاهش اعتبار نسبی تخصیصیافته به بخشهای مختلف شده است. نظام بانکی همچنان با چالشها و عدم تعادل ساختاری مواجه است. بخش بانکداری با سطوح بالای وامهای غیرجاری و سرمایه ناکافی دستوپنجه نرم میکند، بیش از 70 درصد از بانکها نمیتوانند الزامات نسبت کفایت سرمایه را برآورده کنند و نزدیک به نیمی از آنها دارای «نسبت کفایت سرمایه» منفی هستند. این امر، که با افزایش اعطای اعتبارات هدایتشده توسط دولت تشدید میشود، خطر ورشکستگی را به همراه دارد. انباشت وامهای غیرجاری و عدم کفایت سرمایه، خطر ورشکستگی بانکها را افزایش میدهد و ثبات مالی را تهدید مینماید. درحالیکه بانک مرکزی اقداماتی را برای کاهش ریسکها انجام میدهد، کمبود نقدینگی همچنان ادامه دارد. این امر منجر به محدودیتهای برداشت و افزایش نرخ سپرده میشود. این امر تخصیص اعتبار را محدود میکند. حل این مسائل نیازمند راهکارهایی جامع است.
پیشبینی رشد اقتصادی دومین اقتصاد جهان
بانک جهانی پیشبینی رشد خود برای چین در سال جاری را ۰.۳ درصد افزایش داد و به ۴.۸ درصد رساند که دلیل آن فعالیت اقتصادی قویتر از حد انتظار در اوایل سال ۲۰۲۴، بهویژه در بخش صادرات بوده است. پیشبینی میشود دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۵ با ۰.۳۲ درصد کاهش نسبت به گزارش ماه ژانویه، ۴.۱ درصد رشد کند. پیشبینی میشود که رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال ۲۰۲۴ به ۰.۷ درصد برسد که همان میزان اعلام شده در گزارش قبلی است و رقم ۱.۴ درصد را در سال ۲۰۲۵ ثبت کند. پیشبینی رشد اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به میزان ۵.۰ درصد اعلام شد که در مقابل رقم ۳.۸ درصد سال ۲۰۲۲ قرار دارد. بانک جهانی اعلام کرد در میان صادرکنندگان نفت، برآورد میشود که رشد جمهوری اسلامی ایران در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به پنج درصد افزایش یابد. از آنجایی که این کشور از توافق اوپک پلاس مستثنی شده است، تولید و صادرات نفت افزایش یافته و رشد در بخش غیرنفتی از جمله خدمات نیز قوی بوده است. بانک جهانی پیشبینی رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴ را به میزان ۲.۵ درصد اعلام کرد که این رقم در مقایسه با رقم منفی ۰.۹ درصد سال ۲۰۲۲ است. همچنین پیشبینی رشد اقتصادی عراق منفی ۰.۳ درصد، لبنان ۰.۵ درصد، عمان ۱.۵ درصد، قطر ۲.۱ و بحرین ۳.۵ درصد اعلام شده است. پیشبینی رشد اقتصادی ترکیه با ۰.۱ واحد کاهش به سه درصد برای سال ۲۰۲۴ و با ۰.۳ واحد به ۳.۶ درصد برای سال آینده نزول کرد. بانک جهانی میانگین تورم جهانی در سال جاری را ۳.۵ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۲.۹ درصد پیشبینی کرده است.
گروه صنعت و تجارت: اخیرا رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران از قاچاق فرشهلس افغانستانی به داخل کشور خبر داده و گفته حتی برخی از این فرشها با برند ایرانی در داخل کشور به فروش میرسد. او علت این موضوع را قیمت پایینتر فرشهای افغانستانی عنوان کرده و در توضیح این موضوع بیان داشت: بیش از آنچه که وجود فرشهای افغانستانی در داخل کشور نگرانکننده باشد، توسعه و روند صعودی آن نگرانکننده است، چون رشد فزاینده پیدا میکند و آسیب جدی به بازار داخلی و اشتغال ما میزند که تاثیرش در افت آمار صادراتی ما متبلور میشود. این فرشها به شیوه قاچاق و با سهولت وارد میشود. طبیعتا عوارض ورودی پرداخت نمیکنند، به دلیل این که فرشهای باکیفیتی هم نیستند، با قیمت پایینتری از فرش ایرانی در اختیار مشتری قرار میگیرند و علاوه بر تخریب بازار، باعث ضربه به تولید داخل میشوند. بنا به گفته حاجیآقامیری؛ طی چند سال گذشته تجار آمریکایی در افغانستان سرمایهگذاری کردهاند و قالیبافی را در این کشور توسعه دادهاند، در سه سال اخیر هم شاهد شدت گرفتن تعداد فرشهای قاچاق افغانستانی در ایران هستیم.
تفاوت فرشهای افغانستانی با فرش ایرانی
حاجیآقامیری عنوان کرد: فرشهای افغانستانی هم به لحاظ نقشه و هم تکنیک بافت با فرش ایرانی تفاوت دارند و این موضوع توسط کارشناسان قابل تشخیص است، اما برای مردم عادی قابل تشخیص نیست. باید امکاناتی را در اختیار داشته باشیم تا به مردم آگاهی و آموزش دهیم که اساسا فرش خوب خریدن یعنی چی و فرش ایرانی چه ویژگیهایی دارد که فرش افغانستانی و هندی ندارد. رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران بیان کرد: وقتی ما تحریم هستیم، به هر حال کسانی که در حوزه فرش کار میکنند نیازشان را از جای دیگر تامین میکنند، به همین دلیل هم بلافاصله بعد از تحریمها، هند در غیاب ما بازار آمریکا را تسخیر کرد.
در حالی مدتی است که از پدیده واردات قاچاق فرش به کشور سخن گفته میشود که آمار صادرات فرش بسیار نگرانکننده شده است. طبق اعلام گمرک صادرات فرش دستباف در سال ۱۴۰۲ به کمتر از ۵۰ میلیون دلار رسید؛ در واقع صادرات فرش دستباف ایران از رکورد ۲ میلیارد دلاری سالانه خود در دهه 70 و میانگین ۵۰۰ میلیون دلاری در ۱۰ سال پیش از تحریمها، به کمتر از ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده این در حالی است که بررسی روند صادرات فرش دستباف ایران طی دهه گذشته نیز روند نزولی این محصول را نشان میدهد. همچنین آمارهای منتشر شده نشان میدهد که سهم ایران از صادرات فرش دستباف در جهان در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ کاهش یافته و از ۲۵.۵ درصد به ۷.۴ درصد رسیده و در همین دوره زمانی سهم رقبای ایران از جمله هند، چین، نپال و پاکستان در حال افزایش بوده است. اوایل فروردینماه نیز نود اقتصادی بر اساس دادههای گمرک ایران و انجمن نساجی آماری منتشر کرد و نوشت: در حالی ارزش وزنی صادرات فرش ماشینی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ افزایش ۵۰ درصدی داشته، اما ارزش دلاری صادرات از ۳۲۳ میلیون دلار با کاهش ۲۷/۴ درصدی به ۲۳۵ میلیون دلار رسیده است. همچنین میانگین قیمت هر تن فرش ماشینی صادراتی از ۸۲۱۳ دلار در سال ۱۳۹۶ با کاهش ۵۲ درصدی به ۳۹۷۱ دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است. به نظر میرسد دلیل این اتفاق عجیب علاوهبر تاثیر تحریمها (تخفیف در بازارها وهزینه دور زدن تحریم)، عمدتا به موضوع کماظهاری و بیشاظهاری برمیگردد. بهعبارتی، ممکن است برخی از صادرکنندگان در شرایط غیر تحریمی برای برخورداری از جوایز و مزایا رقم صادرات خود را بیشتر از مقدار اعلام کرده و در شرایط تحریم برای کاهش حجم تعهد ارزی، کماظهاری کنند.
رشد صنعت فرش کشورهای رقیب در نبود ایران
یکی از آسیبهایی که تحریمها به فرش ایرانی وارد کرد، رشد صنعت فرش در کشورهای رقیب مثل چین، هند و پاکستان بوده است. این کشورها با کپی کردن فرش و نقوش قالی ایرانی از نبود ایران در بازارهای هدف بهره برده و فرشهای کپی خود را روانه بازارهای هدف میکنند. فعالان حوزه فرش عنوان میکنند، فرش ایرانی اکنون بازارهای خود را در امریکا از دست داده و بیشتر به کشورهای خلیج فارس، آلمان و روسیه صادر میشود که البته به آنجاها هم خیلی نمیتوانیم صادر کنیم. وقتی رقم دو میلیارد و صد میلیون دلار صادرات که داشتیم الان به 50 میلیون دلار رسیده نشان میدهد که دیگر صادرات نیست. زمانی بازار چین برایمان خوب بود که الآن خیلی به چین صادرات نمیشود. چین هم چون گذشته خریدار فرش ایرانی نیست.
تولید فرش دستباف آب رفت
در همین رابطه نیز عبداله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای فرش دستباف به تسنیم گفته بود: تا سالهای قبل بیش از 2 میلیون نفر بافنده در کشور وجود داشت ولی اکنون زیر یک میلیون بافنده در کشور داریم. در دهه 70 ظرفیت تولید ما 6 میلیون متر مربع بود که امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع رسیده و طبعا به همان نسبت تعداد بافندگان کاهش یافته است. در خصوص اینکه آیا میشود همچنان بازار فرش ایرانی را در بازارهای جهانی احیا کرد، محمدرضا تاجر رشتی، بنیانگذار مرجع صدور شناسنامه فرش دستباف ایران به خبرنگاران گفته بود: بهرغم آنکه حجم صادرات فرش دستباف ایران از ۲میلیارد دلار در سال به زیر ۵۰میلیون دلار رسیده است، اما با این حال هنوز کشورهایی نظیر هندوستان، افغانستان، ترکیه، پاکستان و چین که در سالهای غیبت ایران از بازار جهانی فرش دستباف، اقدام به کپیسازی از فرش ایرانی و فروش آنها با نام فرش دستباف ایران کردهاند، نتوانستهاند جای خالی ایران را در این بازار جهانی پر کنند. بنابراین نیاز اصلی آن است که فرش ایرانی بار دیگر در تبلیغات جهانی جا باز کند و بار دیگر از منظر هنر و فرهنگ شرقی ایران به دنیا معرفی شود. متأسفانه بازرگانان و تجار فرش ایرانی نتوانستهاند ارزش و جایگاه فرش ایران را در بازار جهانی حفظ کنند و حاضر شدند، شناسنامه دوم ایران را به قیمتهای اندک در جهان عرضه کنند.
عبور مصرف برق از پیشبینی بدبینانه
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: برای تابستان امسال سه سناریو آماده کرده بودیم که با شرایط کنونی و نزدیک شدن به ٨٠ هزار مگاوات از سناریو بدبینانه هم عبور کردیم.
به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به افزایش بی سابقه دما در کشور و افزایش نا بهنجار مصرف برق که موجب فشار مضاعف به شبکه برق کشور شده است، گفت: همکاران صنعت برق برای تابستان امسال سه سناریو با درصد رشد متفاوت پیش بینی و برای تامین هر سه سناریو آمادگی و پیش بینی لازم را انجام دادند بودند.
وی با بیان اینکه سناریو اول سناریو خوش بینانه و با رشد ٣ درصد در نظر گرفته شد گفت که سناریوی دوم واقع بینانه و با رشد ٤.٥ درصد و سناریوی سوم بدبینانه و با رشد ٦ درصدی و تقاضای مصرف ٧٧ هزار مگاوات در نظر گرفته شده بود.
رجبی مشهدی تصریح کرد: اکنون و در این روزها با افزایش دمای بی سابقه از بدبینانه ترین سناریوی پیش بینی شده صنعت برق و با نزدیک شدن به مرز تقاضای ٨٠ هزار مگاواتی هم عبور کردیم.
مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: علیرغم گذر از رشد نزدیک به ٨ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته و وقوع گرمای بی سابقه و فشار به تجهیزات برق و حوادثی که به طور مقطعی پیش می آید اما تمامی همکاران عملیاتی و فنی و تخصصی صنعت برق در آماده باش کامل هستند و در ٢٤ ساعت شبانه روز و حتی در زمانهای خواب و استراحت مردم مشغول فعالیت برای رفع مشکلات احتمالی هستند تا هموطنان لحظه ای دچار عدم آسودگی نشوند.
سخنگوی صنعت برق از مردم درخواست کرد با چند راهکار ساده از جمله تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی ٢٤ درجه و یا استفاده از دور کند کولر آبی همکاران پر تلاش صنعت برق را برای برق رسانی مستمر یاری کنند.
تامین بیش از ۲۲ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی
از اول فروردین ماه تا ۵ مردادماه ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است. به گزارش مهر به نقل از بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۵ مردادماه ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.
در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۲ میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار، برای خدمات ۴۱۳ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۴ میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.
جلیل کریمی- یکی از منابع گسترده ی کشور ما سواحل هستند که به اندازه پتانسیل شان از آن ها استفاده نشده است. هیچ کس نمی تواند اهمیت خلیج فارس را برای کشورمان منکر شود اما فقط به این خلیج فارس لاجوردی بسنده کردن ماندن در گذشته است و پیشرفتی آنچنانی از منطقه را آن گونه که درخور است، به همراه نخواهد داشت. سواحل مکران یا همان سواحل دریای عمان، عقبه منطقه خلیج فارس در برابر دشمنان خارجی ایران به حساب می آید و جایگاه استراتژیک برای کشورمان در زمینه های مختلف مخصوصا امنیتی دارد.
در خصوص فرصت های ویژه اقتصادی و توسعه کسب و کار مرتبط با فعالیت در منطقه مکران و پتانسیل های سرمایه گذاری که در این منطقه مهم و استراتژیک ایران نهفته است،پای صحبت های دکتر ضیاء اصانلو؛ مدیرعامل هلدینگ سیماتک 3000 ، نشستیم ؛ مردی که حرف های زیادی برای گفتن دارد و در عمل نیز موفقیت های بسیار زیادی در زمینه کسب و کار و سرمایه گذاری داشته است.با ما همراه شوید:
ابتدا در خصوص سواحل مکران و اهمیت آن برای کشور، توضیخاتی بیان کنید؟
مکران از نظر جغرافیایی در جنوب شرقی ایران و مشتمل بر استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، در منطقه استراتژیکی قرار گرفته است و به واسطه ظرفیت های فوق العاده اقتصادی، امنیتی، دسترسی و ارتباطات منطقه ای و بین المللی واجد شرایط استراتژیکی برای کشور است که توسعه آن از نظر ارتقای سطح معیشت و رفاه ساکنان منطقه و نیز از نظر سیاسی و اقتصادی می تواند منافع ملی زیادی را برای کشور به ارمغان آورد. منطقه ساحلی مکران به دلیل اینکه در جوار دریای عمان قرار دارد و بندر چابهار و جاسک نیز در این منطقه قرار دارند؛ منطقهای منحصر به فرد است که از ویژگیهای آن دسترسی به آبهای آزاد و کریدورهای جهانی است که میتواند صنایع انرژیبر و آببر در این حاشیه مستقر شود.
به نظر شما برای استفاده از فرصت های ویژه اقتصادی و توسعه کسب و کار مرتبط با فعالیت در منطقه مکران چه کار باید کرد؟
واگذاری امور به بخش خصوصی ، توسعه سواحل مکران را متحول می سازد. به عبارت دیگر واگذاری امور به بخش خصوصی و تسهیل در قوانین و مقررات واگذاری ها، در طرح توسعه سواحل مکران تحول عظیمی ایجاد می کند. از ظرفیت ها و قابلیت های اقتصادی سواحل مکران می توان به دسترسی به آب های آزاد و گذرگاه های جهانی، قابلیت استقرار صنایع انرژی بر در حاشیه کرانه های سواحل مکران، وجود بازاراچه مرزی و غیره اشاره کرد.
چه ظرفیت هایی در این منطقه وجود دارد که می تواند برای سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد؟
به عنوان مثال سواحل مکران با داشتن ۵۴۱ کیلومتر نوار ساحلی و وجود ظرفیت های صید و صیادی از عوامل اصلی ایجاد اشتغال و توسعه شهرها و روستاهای محدوده سواحل مکران است، این سواحل ویژگی های منحصر به فردی دارد که نه تنها در ایران بلکه در جهان بی نظیر است.از دیگر قابلیت ها و ظرفیت های اصلی نهفته در دل منطقه مکران، توانمندی های محیطی کلان این منطقه در حوزه کشاورزی و شیلات است که در اسناد بالا دستی سواحل مکران، قرار است محصولات گرمسیری و گلخانه ای شبه قاره با فناوری شیرین سازی آب های عمان تولید شود.توسعه سواحل مکران علاوه بر جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی به تسهیل ارتباطات بازرگانان و سرمایه گذاری های اقتصادی کمک شایانی می کند و به دلیل موقعیت ممتاز استراتژیک و دسترسی به آب ها آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات تجاری کشورمان با سایر کشورهای منطقه خواهد داشت .
با فرض توسعه سرمایه گذاری در این منطقه چه تاثیراتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟
امنیت ملی و اشتغالزایی بالا، دو امتیاز منطقه مکران به عنوان دروازه طلایی کشور است. این منطقه، قابلیت تبدیل شدن به کانون بازرگانی و مبادله های اقتصادی ایران و کشورهای همسایه را داراست، به شرط اینکه حرکت توسعه ای آن روند کاهشی نگیرد و در این مسیر فرصت ها را از دست نداد.
به نظر شما آیا امکان ایجاد قطب جدید اقتصادی در جنوب شرقی کشور یعنی سواحل مکران در حال حاضر وجود دارد؟
ایجاد قطب جدید اقتصادی در جنوب شرقی کشور یعنی سواحل مکران ، در برنامه ششم توسعه، سرمایهگذاری در دروازه طلایی کشور مورد توجه قرار گرفته و اهمیت اقتصادی بالای این منطقه به گونه ای است که کشورهایی چون هند، کرهجنوبی و چین برای سرمایهگذاری در مکران وارد عمل شدهاند. امروز سرمایه گذاران بخش خصوصی داخل کشور با انتقال سرمایه خود به این مناطق انتظار دارند بدون توقف در برنامه های اجرایی و با روند پیشرفت این پروژه بتوانند نتیجه مطلوبی از انتقال سرمایه خود بگیرند نه اینکه تنها نظاره گر فرصت سوزی به دلیل وارد شدن تکان ها به بخش اجرایی باشند.
چه ویژگی شاخصی در توسعه منطقه مکران وجود دارد که آن را از سایر مناطق متمایز می سازد؟
ویژگی توسعه و راه اندازی منطقه مکران به دلیل اهمیت جغرافیای آن است. لجستیک این منطقه با توجه به نیاز اقتصادی کشور طراحی شده است ، این منطقه از دو بخش اساسی تشکیل شده که از جاسک شروع و تا مرز پاکستان ادامه دارد. منطقه آزاد چابهار دارای فرصت های کم نظیر سرمایه گذاری در زمینه فولاد، پتروشیمی و استقرار صنایع بزرگ و کوچک است که می تواند پس از تکمیل زیرساخت های راه آهن، حمل و نقل هوایی، جاده ای و بندری به کانون اصلی تولید، حمل و نقل، تجارت و ترانزیت تبدیل شود. از جمله مزیت های منطقه آزاد چابهار این است که در آینده کانون بازرگانی و مبادله های اقتصادی ایران و کشورهای همسایه خواهد شد. امیدوارم دولت جدید در راستای تکمیل طرح های این منطقه همچنان تا انتها مصمم و پیگیر باشد و در آینده نزدیک، توسعه این منطقه را شاهد باشیم.
در خصوص موقعیت ژئوپلیتیک سواحل مکران نیز توضیحاتی بفرمایید؟
یکی از مهمترین قابلیتهایی سواحل مکران، موقعیت ژئوپلیتیک آن و مجاورت با آبهای آزاد در سراسر مرزهای جنوبی و همسایگی مستقیم با کشورهای افغانستان و پاکستان و همسایگی غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی از طریق ترکمنستان است. مکران راه غیرقابل چشمپوشی برای کشورهای محصور در خشکی است.سواحل مکران را «دروازه طلایی کشور» می دانند که بهسوی دریاهای آزاد و فرصتهای ارزشمند آن گشوده میشود. ازنظر تاریخی، مکران سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از راسالکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است.استان سیستان و بلوچستان در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد واین امر، منطقه مکران را بهعنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح میکند. منطقه مکران از لحاظ سیاسی و امنیتی دارای اهمیت ویژه ای است، بدیهی است که قدرت گرفتن مکران کلید تسلط بر خلیج فارس است و برای دستیابی به نتایج مطلوب در خصوص این منطقه لزوم تلاش در سیاستهای کلان ضروری به نظر میرسد.
فارغ از موقعیت ژئوپلیتیکی،چه پتانسیل هایی دیگری برای سرمایه گذاری در مکران وجود دارد که می تواند مثمر ثمر باشد؟
از دیر باز منطقه ساحلی مكران به پرورش دام سنگین به عبارت دقیق تر به پرورش شتر شهرت داشته به شكلی كه بیشترین ظرفیت منطقه در حوزه دامداری به این مهم اختصاص یافته است.هنگامی كه صحبت از دامداری در منطقه مكران به میان می آید باید همزمان پرورش دام سنگین و دام سبك مدنظر باشد و در برنامه ریزی ها لحاظ شود.استفاده از تجارب مردم منطقه مكران و بهره گیری از دانش بومی در كنار تاسیس دامداری های مدرن و مبتنی بر روش های نوین تولید باید مدنظر قرار گیرد كه توسعه درون زا این حوزه را می تواند در منطقه به همراه داشته باشد.این خطه زرخیز توانایی تولید بخش مهمی از پروتئین حیوانی و همینطور كمك به امنیت غذایی كشور را دارد كه باید از این ظرفیت به بهترین وجه استفاده كرد.
به نظر شما توسعه پایدار منطقه مکران تا چه اندازه حائز اهمیت است؟
مکران دروازهای بهسوی توسعه پایدار و راه غیرقابل چشمپوشی برای کشورهای محصور در خشکی و منطقه است؛ مکران ظرفیتی برای توسعه منطقه، کشورهای عضو اکو و ایران است و کریدوری برای ارتباط شمال-جنوب و دروازهای بهسوی توسعه پایدار ایران و کشورهای عضو اکواست و چابهار کریدور توسعه اقتصادی منطقه می باشد. ایران جایگاه مهمی در کشورهای عضو اکو دارد و در اهداف اصلی این سازمان، ارتقای شرایط برای توسعه پایدار و افزایش کیفیت زندگی، کاهش موانع برای ارتباط درون منطقهای مد نظر است.بنابراین تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با نظام جهانی از اصولی است که در کشورهای عضو اکو موردتوجه است و زیربنای حملونقل و ارتباطات باید موردتوجه قرار گیرد. ضمن اینکه کشورهای عضو اکو و ایران به خوبی می دانند که مکران کریدور شمال-جنوب است.
چه موانع زیرساختی بر سر راه توسعه سواحل مکران وجود دارد و راهکار آن چیست؟
نبود فرودگاه در منطقه یکی از مشکلات زیرساختی سواحل مکران است و احداث فرودگاه بینالمللی در چابهار و جاسک از دیگر ضروریات منطقه است، البته یک فرودگاه کوچک نظامی در بندر کنارک وجود دارد که کفایت نمیکند.در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، شاهد بودیم کشتیها و نفتکشهای ایران در خلیج فارس مورد تجاوز و حمله قرار میگرفتند؛ اما کشتیها در دریای عمان چون قوانین بینالمللی بر آن حاکم است در زمان جنگ و صلح بههیچ وجه مورد تعرض قرار نمیگیرند که این یک ظرفیت بسیار بالا را بهعنوان عمق استراتژیک ایران، برای ما فراهم میکند.
به نظر حضرتعالی، آیا جغرافیای توسعه نیافته مکران مانع بزرگی بر سر راه سرمایه گذاران خواهد بود یا بر عکس اشتیاق آنها برای سرمایه گذاری در این منطقه را دوچندان می کند؟
سرمایه گذاری در منطقه مکران سودآور است، در واقع سواحل مکران باید از نظر حمل و نقل، اسکلهها شرایط مدرنی داشته باشد که در اختیار گذاشتن این امکانات در منطقه منجر به رونق اقتصادی خواهد شد و نه تنها طی یک الی دو سال منجر به بازگشت سرمایه فراوانی میشود ، بلکه امنیت ملی را در این منطقه ارتقاء خواهد داد و مراودات بیشتر اقتصادی را برای ایران به همراه دارد.
دولت در راستای توسعه مکران چه اقداماتی باید انجام دهد؟
ایجاد توسعه پایدار و بالفعل کردن ظرفیتها و ارتقای توانمندیهای منطقه در راستای سیاستهای کلان باید سرلوحه مأموریت های اصلی دولت باشد . در این راستا، ایجاد هماهنگی و همافزایی دستگاههای مختلف ملی و منطقهای بهمنظور توسعه پایدار سواحل امری کاملا ضروری است.مکران بخشی از استان سیستانوبلوچستان به اضافه بخشی از استان هرمزگان را دربر میگیرد. آنچه که این منطقه را نسبت به مابقی ایران متمایز میکند این است که این نقطه تنها بخشی از کشور است که به آبهای آزاد بینالمللی(کنارههای دریای عمان و اقیانوس هند) راه دارد. سالهاست که از «مکران» بهعنوان دروازه بزرگ توسعه ایران یاد میشود و دولتهای مختلف بر اهمیت و ضرورت توجه به این منطقه به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیشرفت نه تنها این منطقه که سایر نقاط ایران اتفاق نظر دارند. وجود ظرفیت ۵۵ درصدی صیادی کشور در منطقه مکران، ظرفیت بینظیر معادن، وجود پتانسیل گردشگری بسیار بالا و قرارگیری بخشی از کریدور شمال- جنوب در این منطقه و دیگر ظرفیتهای موجود سبب شده توجه به این نقطه، هم مورد توجه اسناد بالادستی قرار گیرد و هم مورد توجه رهبر معظم انقلاب؛ به طوری که ایشان از این منطقه به عنوان یک «گنج پنهان» یاد میکنند.باوجود اینکه سالهاست «برنامه جامع توسعه سواحل مکران» در دستور کار قرار گرفته است؛ اما مشاهده میکنیم که همچون بسیاری از برنامههای توسعه کشور در حد حرف باقی مانده و جلو نرفته است.
برگردیم به مجموعه تحت مدیرت شما یعنی« سیما تک3000» ،در این خصوص کمی صحبت کنید؟
شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی سیما تک 3000 که یک هلدینگ در صنعت است و فعالیت اصلی آن سرمایه گذاری در شرکت ها، مجتمعها و طرح های تولیدی، صنعتی، تجاری، خدماتی و فرهنگی به منظور ایجاد، راهاندازی و مشارکت درتوسعه این گونه واحدهاست.استراتژی این شرکت شامل؛سرمایه گذاری در سهام مدیریتی و غیر مدیریتی ،ایجاد هم افزایی بیشتر از طریق تمرکز بر کسب و کارهای محوری شرکت،خروج از کسب و کارهای غیر مرتبط با استفاده از سه رویکرد کلی(آماده سازی و تلاش برای رشد کسب و کارهای قابل توسعه با هدف افزایش ارزش نهایی شرکت در هنگام فروش و واگذاری،فروش یا انحلال کسب و کارهایی که از قابلیت توسعه اندکی برخوردار بوده و خروج از آنها منفعت بیشتر برای شرکت به همراه دارد وهموار نمودن فرآیند توسعه و تامین مالی از طریق ورود شرکت های زیر مجموعه به بازار سرمایه و بهره گیری بیشتر از کلیه ظرفیت های بازار سرمایه) می باشد.
زمینه فعالیت هلدینگ سیماتک 3000 بیشتر در چه زمینه هایی است؟
هلدینگ سیما تک 3000 وشرکت های زیرمجموعه آن در زمینه پالایش و فرآوری نفت خام ، پالایش و فرآوری گاز طبیعی ، انواع نوشیدنی ، مخابراتی و الکترونیکی ، هواپیمایی – ایرلاین ، دانش بنیان ، هواپیمایی و ایرلاین ، امور بانکی ، مهندسین مالی ، تحقیقاتی – پژوهشی ، خودرو سازی ، تاسیسات و ابزار دقیق ، سوخت و انرژی ، مهندسی مالی و اقتصاد ، دام و طیور ، سیستم نگهدار و الکترونیکی و IT ، پخش و پالایش ، خط و لوله و مخابرات ، هتل و .... ، خودرو سازی ، شیلات و آبزی ، حمل و نقل چند منظوره ، راه و ساختمان ، مهندسین مشاور صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ، زیست محیطی و بهداشت حرفه ای ، توریستی گردشگری ، خدمات و پشتیبانی ، کشت و صنعت ، تبلیغاتی، مهندسین مشاور تاسیسات برق و انرژی ، حمل و نقل چند منظوره ، مدیریت سرمایه گذاری - EPCF ، خدمات و پشتیبانی ، خدماتی و نگهداری ،حسابرسی و حسابداری ، پزشکی و خدمات پزشکی ، بازرگانی و امور بین الملل ،امور گمرگی و بندری ، آموزشی و فرهنگی ، نخودرو سازی - سنگین ، کسب و کار ، راه و ساختمان ) ، امور و خدمات دریایی ، حقوقی ، قضایی ، کسب و کار ، و... فعالیت می کنند.
از سوابق علمی خودتان هم برای مخاطبان ما بگویید؟
بنده دارای پروانه نظام مهندسی در رشته عمران ،عضو انجمن خدمات مهندسی نفت و گاز و پتروشیمی و دارای بیش از ۲۰ ایزو بین المللی ، کارشناس عامل کسب و کار آسیا - خوشه صنعتی، کارشناس عامل توسعه صنعتی UNIDO ، ابعاد فنی قرارداد های EPC در صنعت نفت و گاز ،ابعاد فنی حقوق محیط زیست در صنعت نفت و گاز، آشنایی با حقوق و سیاست های نفت و گاز در کشور ایران ، آشنایی با حقوق قراردادهای پیشرفته سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز، دوره C D A سازمان توسعه صنعتی ملل متحد - یونیدو « بنیاد کسب و کار آسیا » هستم.همچنین دارای مجوز احداث و بهره برداری از پروژه پالایشگاه نفت یکصد هزار بشکه ای و نیزمجوز فنی مهندسی در زمینه صنایع برق ، الکترونیک ، کنترل و اتوماسیون و سیستم های مدیریت و بهبود کیفیت و همچنین مواد و فرآیندهای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از وزارت صنعت ، معدن و تجارت می باشم.
چه پروژه هایی را در دستور کار دارید یا مجوز اجرای آنها را دریافت کرده اید؟
بنده مجوز اجرای پروژه های GTL ، واحد تبدیل مازوت به دیگر فراوری ها ، واحد پالایشگاه روغن ، واحد پالایشگاه قیر ، واحد فراوری روان گردان ها ، واحد پتروشیمی ، واحدهای زیر مجموعه پتروشیمی ، واحد بشکه سازی ، واحد پلی بک ، واحد تبدیل اسید سولفوریک ، واحد فرآوری گوگرد، واحد فرآوری کک نفتی، واحد نیروگاه 150 مگاواتی C.H.P ، واحد نیروگاه 350 مگاواتی C.H.P ، مجتمع تولید تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی ، مجتمع تولید تجهیزات آب و فاضلاب، مجتمع تولید خودرو سنگین ، مجتمع تولید خودرو سبک ، واحد ماشین آلات راه سازی ، واحد ماشین آلات ساختمانی ، واحد ماشین آلات معدنی، واحد های دانه بندی شن و ماسه، واحد های تولید بتن آماده، واحدهای تولید آسفالت، واحد های تولید مصالح نوین، مجتمع تولید سازه های فلزی ، واحد تولید لباس کار و لباس نظامی ، واحد تولید پوشاک کت و شلوارو پالتو، واحد های مسکونی، مجتمع تخصصی و فوق تخصصی پزشکی ، بخش ابنیه و تاسیسات، مزرعه مجتمع کشت و صنعت، واحد فرآوری ایزوگام، مجتمع های آموزشی پایه دبستانی ، مجتمع های آموزشی پایه دبیرستان نوبت اول، مجتمع های آموزشی پایه دبیرستان نوبت دوم، مجتمع های آموزشی عالی، مجتمع های فرهنگی و ورزشی، ایرلاین، امداد هوایی، واحد آب معدنی 20000 بطری در ساعت، طرح مخازن مراکز استان ها، مجتمع های پمپ بنزین و رفاهی، مجتمع مگامال، سایت گمرگ در محل پروژه ها و مجوزهای گرفته شده دیگر و اسکله های تجاری ، گردشگری صنعتی و احداث زیر ساخت های صنعتی و مسکونی و شهرک های معدنی و دیگر پروژه های مرتبط را دریافت نموده و درحال تهیه مقدمات اجرای آنها می باشم.
از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید،سپاسگزارم .چنانچه صحبت خاصی دارید،عنوان بفرمایید.
هفت استان ایران ساحلی هستند و جزایر زیادی هم در میان آبهای جنوب وجود دارد که هر کدام فرصتی عظیم برای استفاده از ظرفیتهای دریا و به تبع آن شکوفایی اقتصاد کشور هستند. با این حال ایران با ۲۰۰هزار کیلومترمربع آبهای سرزمینی و حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی، تنها ۱۰درصد از تولید ناخالص ملی را از دریا تأمین میکند. در شرایطی که فقط بندر اقیانوسی چابهار، سواحل مکران و جزایر قشم و کیش به علت دسترسی به آبهای آزاد یکی از بهترین موقعیتهای ترانزیت کالا برای صادرات و واردات کشورهای مجاور بهشمار میرود.
بنادر ایران بهدلیل راه داشتن به آبهای آزاد دنیا در اصل گوهری هستند که پایانی برای ارزش و قیمتشان وجود ندارد.فراهم آوردن زیرساختها، لازمه بهرهگیری از ظرفیت اقتصادی مکران است و با فراهم شدن این زیرساختها میتوان حلقه مفقوده کریدور معروف شمال- جنوب را تکمیل و از آن طریق روسیه و اروپا را از مسیر ایران به آبهای آزاد دریای عمان و اقیانوس هند متصل کرد. این بخش از سرزمین ما، تنها نقطهای از ایران است که کمترین تراکم جمعیتی و در عین حال بیشترین کشش در پذیرش جمعیت و ایجاد انواع صنایع سبک و سنگین آببر را داراست.
باتوجه به اینکه منطقه سیستانوبلوچستان و به طور کل جنوب شرق ایران و بهویژه سواحل مکران، جزو خالیترین مناطق ایران محسوب میشود، بنابراین میتوانیم صنایع را به این بخش وارد کنیم که هم نزدیک آب است و هم نزدیک به منابع انرژی. مزیتهای اقتصادی و سیاسی منطقه مکران از جمله زنجیره حملونقل و لجستیک،
ترانزیت، تجارت بین الملل و کریدور تردد تجار و گردشگری برای کشور بسیار مهم و اساسی است که میتواند مکران را به یک منطقه تجاری، اقتصادی و گردشگری مبدل کند و ثروت عظیمی برای کشور به ارمغان بیاورد.
رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: کشورهای عضو گروه بریکس در حال تبادلنظر و کار بر روی ایجاد سیستم پرداخت برای کشورهای عضو این گروه است. الویرا نابیولینا در این باره افزود: بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه در حال گفتوگو با دیگر کشورهای عضو گروه بریکس هستند، البته قبلا گفته بودم که این پروژه کاملأ پیچیده است، یعنی درک و ترویج آن در میان شرکا نیاز به زمان دارد. وی خاطرنشان کرد: ایجاد سامانه پرداخت بریکس در حال بحث و بررسی است و تا نهایی شدن این مباحث، ما از روشها و ابتکارات دیگر برای تسویه حسابهای مالی همچون پلتفرم پل بریکس استفاده خواهیم کرد.
وبگاه Watcher.Guru روسیه نیز در این باره نوشت: گروه بریکس به دنبال دور زدن سیستم سوئیفت غربی و جایگزینی آن با مکانیسم مالی خود است. این پایگاه خبری نوشت: ایجاد یک سیستم پیام رسان مالی جدید مشابه سوئیفت به گروه بریکس اجازه می دهد تا چشم انداز تجارت جهانی را تغییر دهد. در این گزارش آمده است: بیشتر تراکنشهای فرامرزی اکنون با استفاده از سوئیفت تسویه میشوند و ایجاد سامانه مشابه، اهرمی را برای اتحاد کشورهای عضو و انجام عملیات پرداخت بدون استفاده از دلار آمریکا ایجاد میکند. تحلیلگر این وبگاه اقتصادی معتقد است: سیستم پرداخت بریکس، از ارزهای محلی برای تسویه حساب های تجاری استفاده میکند و برای همیشه به اتکای این کشورها به دلار آمریکا پایان می دهد؛ این سیستم پرداخت، قادر خواهد بود که سلطه جهانی دلار آمریکا را بشکند.
این پایگاه خبری در ادامه از قول الکساندر باباکوف نایبرئیس دومای دولتی روسیه گفت: ایجاد سیستم پیامرسان مالی مشابه سوئیفت برای کشورهای بریکس در دستور کار است؛ سیستمی که مبتنی بر همکاری بانکهای دولتی کشورهای عضو خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به چنین هدفی، باید سیستمی جدید طراحی و عملیاتی شود که از نظر فنی با زیرساختهای مالی کشورهای عضو بریکس سازگار و از سطح بالایی از امنیت و حفاظت از دادهها برای جلوگیری از حملات سایبری و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مالی برخوردار باشد. پیشتر آندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در این باره به خبرگزاری تاس گفته بود: کشورهای عضو گروه بریکس در حال بررسی پیشنهاد ایران برای یکپارچه سازی سیستم های پرداخت ملی هستند رودنکو با بیان اینکه پیشنهاد تهران به توافقات اخیر بانکهای مرکزی و پیمان پولی دوجانبه ایران و روسیه، به عنوان الگویی برای کشورهای بریکس اشاره دارد، تاکید کرد: ایجاد زیرساخت های ترخیص و پرداخت مستقل و مقاوم در برابر فشار تحریم ها، گام مهمی در تقویت حاکمیت مالی بریکس خواهد بود. این دیپلمات روسی افزود: ابتکار عمل ایران هنوز در حال بحث است و هنوز برای صحبت درباره پارامترهای نهایی زود است.
پیش از این، رئیسکل بانک مرکزی ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳ از امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه برای تبادلات تجاری میان ایران و روسیه خبر داد و اعلام کرد: زیرساخت معاملات توافقی ریال برونمرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. محمدرضا فرزین در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: در نشست دو جانبه رؤسای کل بانک های مرکزی دو کشور ایران و روسیه در حاشیه کنگره مالی روسیه در سنپترزبورگ، همه اقدامات مشترکی که در گذشته توافق شده بود نهایی شد و بدین ترتیب کلیه اقدامات توافق شده قبلی وارد مرحله عملیاتی شد. رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در این نشست سند همکاری جدیدی در خصوص اقدامات مشترک آتی به امضای رؤسای کل بانک های مرکزی دو کشور رسید.