حتی یک مترسک هم می‌تواند در کاخ سفید بنشیند

رئیس‌جمهور پیشین روسیه گفت که چهره رئیس‌جمهور ایالات متحده چیزی بیش از یک دکور نیست که در پشت آن «دولت عمیق» عمل می‌کند، بنابراین حتی یک «مترسک» هم می‌تواند در کاخ سفید بنشیند. «دیمیتری مدودف»، رئیس‌جمهور پیشین روسیه که در حال حاضر معاون شورای امنیت این کشور است، گفت: «هیچ رئیس‌جمهور آمریکا قبل از جو بایدن در چشم شهروندان کشورش و تمام جهان اینقدر مایه‌خنده نبوده است. این یک بار دیگر ثابت می‌کند که چهره رهبر رسمی آمریکا اکنون فقط یک نماست، و چیزی بیش از یک صفحه نمایش نیست.» مدودف که سابقا نخست‌وزیر روسیه هم بوده است، ادامه داد: «سیاستمداران غیرمسئول ایالات متحده که سلاح‌های هسته‌ای را کنترل می‌کنند، تهدیدی برای روسیه و کل جهان هستند.» دیمیتری مدودف معتقد است: «سیاستمداران بی‌مغز و غیرمسئول که توانایی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، تامین مالی رژیم تهاجمی نئونازی کی‌یف، و وسواس در جاه‌طلبی‌های تسلط جهانی را دارند، تهدیدی بسیار جدی برای روسیه و کل جهان هستند. روسیه هدف خود را جلوگیری از ایجاد یک فاجعه جهانی توسط سیاستمداران غیرمسئول - دیوانگان در واشنگتن – می‌داند. مسکو در این زمینه روی حمایت کشورهای دوست حساب می‌کند.»

 

هشدار صریح تهران به رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی در قبال لبنان به بهانه حادثه "مجدل شمس" واقع در منطقه جولان اشغالی شدیدا هشدار داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به بیانیه حزب‌الله لبنان و نیز مواضع برخی مقامات عالیرتبه این کشور در نفی هرگونه نقش خود در حمله به مجدل شمس گفت: رژیم آپارتاید اسرائیل پس از ده ماه کشتار جمعی در نوار غزه و قتل عام کودکان و زنان فلسطینی، با یک سناریوی ساختگی، به دنبال انحراف افکار عمومی و توجهات جهانی از جنایات گسترده خود در فلسطین است. کنعانی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی از کمترین صلاحیت اخلاقی برای اظهار نظر و قضاوت در خصوص ماجرای رخ داده در منطقه مجدل شمس برخوردار نیست و ادعاهای این رژیم علیه دیگران نیز مسموع نخواهد بود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان حمایت از ثبات و امنیت لبنان و منطقه در مقابل ماجراجویی‌های رژیم متجاوز صهیونیستی را وظیفه‌ جامعه جهانی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و تاکید کرد: هرگونه اقدام جاهلانه رژیم صهیونیستی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه‌ گردد که در این صورت رژیم یادشده مسئول قطعی و اصلی پیامدها و واکنش‌های پیش‌بینی نشده چنین رفتار احمقانه‌ای خواهد بود.

۳۹ هزار و ۳۲۴ شهید؛ نتیجه ۲۹۶ روز تجاوز به نوار غزه
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از شهادت و زخمی شدن ۳۰۷ فلسطینی در حملات ۲۴ ساعت گذشته ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه و افزایش شمار شهدا به ۳۹ هزار و ۳۲۴ نفر خبر داد. در بیانیه وزارت بهداشت فلسطین که در دویست و نود و ششمین روز جنگ منتشر شده، آمده است: ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه جنایت در نوار غزه شد که ۶۶ شهید و ۲۴۱ زخمی در پی داشت. در این بیانیه آمده است: با احتساب این شهدا و زخمی‌ها، از ابتدای آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون، ۳۹ هزار و ۳۲۴ فلسطینی شهید و ۹۰ هزار و ۸۳۰ فلسطینی دیگر زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که به دلیل ادامه حملات، پیکر شماری از شهدا همچنان در زیر آوار باقیمانده و نهادهای امدادی قادر به کشف و انتقال آنها به مراکز بهداشتی نیستند. این خبر در حالی منتشر می شود که سازمان هلال احمر فلسطین امروز هشدار داد که در نتیجه تداوم سیاست قحطی در نوار غزه، جان هزاران بیمار، کودک و غیرنظامی در این منطقه در خطر است. سازمان هلال احمر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: شیوع قحطی و گرسنگی در نوار غزه منجر به شهادت شمار زیادی شده است که بیشتر این شهدا کودک هستند.

حمله حزب‌الله لبنان به مواضع نظامیان صهیونیست
مقاومت لبنان دیروز (یکشنبه) در راستای حمایت از مردم فلسطین و در پاسخ به تجاوزات دشمن صهیونیستی در جنوب لبنان محل استقرار نظامیان اسرائیلی را هدف حمله قرار داد. ، مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد در راستای حمایت از ملت مقاوم فلسطین در نوار غزه و در راستای پشتیبانی از مقاومت شجاعانه آن و در پاسخ به تجاوزات دشمن صهیونیستی به روستاهای جنوبی لبنان و منازل امن، رزمندگان مقاومت امروز (یکشنبه) مواضع نظامیان دشمن صهیونیستی در شهرک المناره را با سلاح‌های مناسب هدف قرار دادند. در بیانیه مقاومت لبنان آمده است که این حملات مستقیما به اهداف اصابت کردند و منجر به آتش گرفتن مکان و زخمی شدن افراد حاضر در آن شد. از زمان آغاز جنگ غزه مرزهای جنوبی لبنان و شمال فلسطین اشغالی صحنه تبادل آتش میان نیروهای مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی است.

هشدار پوتین به آمریکا درباره پیامد استقرار موشک در آلمان
رئیس جمهور روسیه به واشنگتن هشدار داد که مسکو، پایبندی خود به تعلیق یکجانبه استقرار تسلیحات ضربتی میان‌برد و با برد کوتاه‌تر را در صورت مستقر شدن موشک‌های دوربرد آمریکایی در آلمان متوقف خواهد کرد. ولادیمیر پوتین این سخنان را دیروز یکشنبه در آیین گرامیداشت سالروز تشکیل نیروی دریایی روسیه که با رژه نیروهای این کشور در سن‌پترزبورگ همراه بود، بیان کرد. در این آیین شماری از فرماندهان نیروی دریایی برخی کشورها نیز حضور داشتند. دریادار عبدالملکی معاون بازرسی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در رأس هیأتی به دعوت فرمانده نیروی دریایی روسیه در این آیین شرکت کرد. رئیس‌جمهور روسیه در این آیین گفت: استقرار سامانه‌های موشکی دوربرد آمریکا در خاک آلمان از سال ۲۰۲۶ میلادی، تأسیسات دولتی و نظامی روسیه و همچنین مراکز اداری، صنعتی و زیرساخت‌های دفاعی این کشور در محدوده عملیاتی هدف این تسلیحات خواهد بود. پوتین تصریح کرد: مدت‌ زمانی که این موشک‌ها به خاک روسیه می‌رسند، حدود ۱۰ دقیقه خواهد بود؛ موشک‌هایی که ممکن است در آینده به کلاهک هسته‌ای نیز مجهز شوند. رئیس‌جمهور روسیه افزود: اگر ایالات متحده آمریکا چنین طرح‌هایی را اجرا کند، به تعلیق یک‌جانبه استقرار سلاح‌های ضربتی میان‌برد و کوتاه‌تر، از جمله افزایش توانمندی‌های نیروهای ساحلی نیروی دریایی‌مان ادامه نمی‌دهیم.

کمبود سوخت در ارتش اوکراین
یک فرمانده نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که ارتش این کشور از کمبود سوخت رنج می برد. «نیکولای ملنیک» فرمانده تیپ مکانیزه ۴۷ نیروهای ارتش اوکراین در مصاحبه با یک نشریه اوکراینی گفت که نیروهای مسلح این کشور با کمبود سوخت برای آموزش های عادی نظامی رو به رو هستند. وی افزود: به دلیل کمبود سوخت، نیروهای نظامی نمی توانند به خوبی آموزش ببینند. ملنیک در ادامه با مقایسه وضعیت فعلی آموزش نظامی در اوکراین و آمریکا اعلام کرد که در این کشور نگرانی برای کمبود سوخت وجود ندارد، در حالی که در اوکراین، به خاطر این مساله تمرین های نظامی با تجهیزات با موتور خاموش انجام می شود. در اوکراین محاصره دریایی روسیه مانع از واردات سوخت از کشورهای جمهوری آذربایجان و رومانی، از طریق دریای سیاه شده است. این در حالیست که کشور بلاروس که قبلا تامین کننده اصلی سوخت اوکراین بود، دیگر سوختی را به این کشور تحویل نمی دهد.

هلاکت ۶۸۹ نظامی صهیونیست
از ابتدای جنگ غزه
ارتش رژیم صهیونیستی از افزایش شمار نظامیان کشته شده خود در جنگ غزه خبر داد و اعلام کرد که تاکنون ۶۸۹ نفر از آنها به هلاکت رسیده اند. ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که «یوناتان گرینبلات» یک نظامی دیگر این رژیم در حمله رزمندگان مقاومت فلسطین در شهر «رفح» واقع در جنوب نوار غزه به هلاکت رسید. رسانه‌های صهیونیستی به نقل از ارتش رژیم اشغالگر اعلام کردند که از ابتدای جنگ علیه نوار غزه تاکنون ۶۸۹ نظامی به هلاکت رسیده اند.

رهبر انقلاب:رای‌ ملت ایران به شخصیت فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند را تنفیذ می‌کنم

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دیروز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ در مراسم تنفیذ و اعظای حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان برای دولت چهاردهم با سپاس به درگاه الهی، مراسم تنفیذ را آخرین برگ کتاب پرمضمونی خواندند که ملت ایران و دست‌اندرکاران انتخابات چهاردهم، در مجموعه افتخارات ملت،‌ ماندگار کردند. به گزارش «تجارت»، ایشان با اشاره به فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور شهید، گفتند: با وجود این، انتخابات با آرامش، سلامت، رقابت و برخورد تحسین‌برانگیز نامزدها با رئیس جمهور منتخب انجام شد که از زحمات دو ماهه آقای مخبر سرپرست محترم ریاست جمهوری و هیأت دولت در این زمینه تشکر می‌کنیم. رهبر انقلاب، مردم‌سالاری توأم با رقابت و سلامت در کشور را نتیجه قیام و انقلاب ملت در قبال وضع مصیبت‌بار گذشته دانستند و افزودند: امام راحل بزرگوار از همان روز اول پیروزی، با قاطعیت تمام، دخالت و حضور و تأثیر مردم در اداره کشور را به عنوان امری بی‌سابقه تثبیت کرد و یکی از مهمترین حوادث تاریخ‌ساز کشور را رقم زد.

مردم‌سالاری جاری در کشور هدیه انقلاب به ملت ایران است
ایشان با اشاره به تجربه ناکام مشروطیت گفتند: با وجود مجاهدت مردم، آن تجربه به علت نبود یک رهبری قدرتمند، متنفذ و مردمی، بی‌نتیجه ماند و آشفتگی اوضاع داخلی و دخالت بیگانگان، حدود ۱۵ سال بعد منجر به روی کارآمدن یک دیکتاتور بی‌رحم و خشن به نام رضا شاه شد و همه زحمات ملت به باد رفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دیکتاتوری، «مظلوم‌کشی و فشار به ملت» و«ذلت و اطاعت در مقابل بیگانگان» را مهمترین خصوصیت حکومت پهلوی اول خواندند و افزودند: انگلیسی‌ها با روی‌کارآوردن آن شخص، ضمن غارت منابع ملی ایران هرکاری خواستند در زمینه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اداره ایران و دین‌ستیزی و روحانیت‌ستیزی، انجام دادند و سرانجام هم دست‌نشانده خود را به علت گرایش به آلمان هیتلری از ایران تبعید و اخراج کردند و پسر نالایق او را برای ادامه همان سیاست‌ها، به قدرت نشاندند. ایشان، اختناق شدید داخلی، ذلت در مقابل سیاست‌های بیگانه و اجازه غارت منابع کشور از جمله نفت را از ویژگی‌های اصلی محمدرضا پهلوی برشمردند و گفتتند: کار دست‌نشانده دوم بجایی رسید که برای سرنگون کردن یک دولت ملی که استثنائاً با رأی مردم روی کار آمده بود، به کودتای آمریکایی-انگلیسی متوسل شد که جنایتی بالاتر از این کار قابل تصور نیست. رهبر انقلاب مردم‌سالاری جاری در کشور را هدیه انقلاب به ملت نامیدند و گفتند: در چهل و چند سال اخیر، ده‌ها انتخابات همراه با رقابت، سلامت و حضور پرانگیزه مردم برگزار شده که البته گاهی مشارکت بالا و گاهی کمتر بوده اما در درجه اول اهمیت، انگیزه‌دار بودن مردم است که همیشه وجود داشته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخنان رئیس جمهور در مراسم دیروز را متقن، عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردمسالاری دینی خواندند و افزودند: امیدواریم با عنایت پروردگار و کمک همه، رئیس جمهور شایسته کشور و دولتی که تشکیل می‌شود بتوانند کارهای بزرگی برای ملت و کشور انجام دهند.

7 توصیه مهم رهبری خطاب به رئیس‌جمهور
رهبر انقلاب در ادامه هفت توصیه مهم خطاب به رئیس جمهور، دولت و مسئولان بخش‌های مختلف بیان کردند. ایشان در توصیه اول با اشاره به ثروت‌ها و ظرفیت‌های پر شمار طبیعی و انسانی ایران بزرگ، دولت جدید را به بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها فراخواندند و گفتند: در کشور، افراد صاحب فکر و ابتکار فراوانی وجود دارد که سخنان پیشنهادی یا اعتراضی آنها، خوب راهگشا و شگفت‌انگیز است، بی‌شمار است و دولت و رئیس‌جمهور محترم باید با خط مشی «برای مردم، با مردم و در میان مردم»، از این ظرفیت عظیم برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.
رهبر انقلاب توصیه دوم را به اهمیت کار جهادی اختصاص دادند و با تأکید بر اینکه با روحیه جهادی می‌توان کوههای مشکلات را جابجا کرد، افزودند: کار جهادی یعنی «خستگی‌ناپذیر و بی‌مزد و منت کار کردن و با هدف انجام وظیفه انسانی و خدایی، پیش رفتن.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید رئیسی را اهل کار جهادی خواندند و خاطرنشان کردند: او واقعاً برای کار و تلاش شب و روز نمی‌شناخت و برای انبوه کارهای خود، دنبال احسنت و آفرین دیگران هم نبود. ایشان لازمه کار جهادی را حضور مسئولان در میدان و اجتناب از کنترل از راه دور دانستند و گفتند: اینکه مدیری بخواهد از راه دور کارها را کنترل کند، ممکن نیست و باید به دل کارها برود. رهبر انقلاب در توصیه بعدی، «تعامل ارکان کشور» را ضروری خواندند و گفتند: هم مجلس باید به دولت کمک کند و هم دولت باید به حساسیت‌های مجلس توجه کند. قوه قضائیه نیز در هر نقطه مورد نیاز حضور فعال داشته باشد. ایشان با اشاره به توصیه خود به رؤسای قوا مبنی بر تشکیل جلسات مشترک، گفتند: جلسات رؤسای قوا و تبادل نظر در مسائل گوناگون، فرصت بسیار خوبی است که باید جدی گرفته شود. رعایت اولویت‌ها، توصیه چهارمی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر آن، گفتند: به مسائل فرهنگی و اجتماعی حساسیت زیادی دارم اما امروز از لحاظ زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است و تحرک اقتصادیِ قوی، پیگیر و حساب‌شده‌ای مورد نیاز است. البته کارهای با ارزشی در دولت قبل انجام گرفته که باید ادامه یابد و کارهای دیگری هم باید اضافه شود. ایشان اقدامات اقتصادی در مسائل کلان مانند ارزش پول ملی، تولید، سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب و کار و همچنین اقدامات فوری و کوتاه‌مدت برای بهبود معیشت مردم را ضروری دانستند و گفتند: می‌توان کارهایی در این زمینه انجام داد. رهبر انقلاب در توصیه‌ای دیگر که مخاطب آن آحاد مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی بود، با اشاره به فضای انتخابات و احساسات عمومی ناشی از چالش‌ها و رقابت‌های انتخاباتی تأکید کردند: پس از انتخابات، نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه مؤکد بنده است. ایشان در توصیه بعدی، مسئولان و مجریان کشور را به قدرشناسی توان داخلی و تکیه به آن سفارش کردند و گفتند: به توان داخلی اهمیت بدهید تا «ما می‌توانیم» یک شعار همیشگی باقی بماند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توصیه به اتکاء به توان داخلی را به معنای استفاده نکردن از ظرفیت‌های خارجی ندانستند و افزودند: هیچ عاقلی نمی‌گوید از توان و امکانات خارجی استفاده نشود بلکه باید از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده کرد، حتی گاهی دشمنان ما کاری می‌کنند که به نفع ما است و از آن هم باید استفاده کرد اما توان داخلی را نباید نادیده گرفت و هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف و آویزان یک موضوع خارجی کرد. توصیه پایانی رهبر انقلاب مربوط به مسائل سیاست خارجی بود؛ ایشان در این زمینه گفتند: در مقابل امواج و حوادث جهانی و بخصوص منطقه‌ای و مسائل سیاسی و حتی علمی مانند هوش مصنوعی، فعال و اثرگذار برخورد کنید نه منفعل. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه غفلت و تغافل از اتفاقات دنیا و منطقه جایز نیست، افزودند: در قبال هر حادثه‌ای موضع کشور را صریح، روشن و با متانت ابراز کنید تا دنیا موضع ایران اسلامی را بشناسد. ایشان با گرامیداشت یاد شهید خدمت امیرعبداللهیان که در کسوتِ یک دیپلمات و مذاکره کننده خوب، تحرک و فعالیت و تلاش مفیدی داشت، گفتند: این فعالیت‌ها و تلاش‌ها باید ادامه پیدا کند. رهبر انقلاب در بیان اولویت‌های سیاست خارجی کشور، با اشاره به امتیاز ایران در برخورداری از همسایگان متعدد، کار و تلاش جدی برای تقویت ارتباط با همسایگان را ضروری خواندند و گفتند: یکی دیگر از اولویت‌های سیاست خارجی، ارتباط با کشورهایی مانند کشورهای آفریقایی و آسیایی است که می‌توانند میدان دیپلماسی ایران را گسترش دهند. ایشان اولویت دیگر سیاست خارجی را قدرشناسی و مستحکم کردن ارتباط با کشورهایی دانستند که در این سالها در مقابل فشارها از ایران حمایت و در میدان دیپلماسی و اقتصادی کمک کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دراین‌باره افزودند: اینکه در میان اولویت‌های سیاست خارجی، اسمی از کشورهای اروپایی نیاوردیم، به معنی مخالفت و دشمنی نیست بلکه به این علت است که آنها با ایران رفتار و برخورد خوبی در قضایایی همچون تحریم‌ها، نفت و موارد جعلی مانند حقوق بشر نداشته‌اند که اگر این رفتار بد را نداشته باشند ارتباط با آنها هم جزو اولویت‌های ما است؛ البته چند کشور هستند که ما اذیت‌های آنها و رفتار عنادآمیزشان را فراموش نمی‌کنیم.

گزارش «تجارت» از مراسم تنفیذ نهمین رئیس‌جمهور ایران:

گروه سیاسی: مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز با حضور رهبر معظم انقلاب، سران قوای مقننه و قضاییه، مسئولان کشوری و لشکری و همچنین برخی از سفرا و مقامات کشورهای خارجی برگزار شد.
به گزارش «تجارت»، پس از انجام مراسم تنفیذ، پزشکیان دفتر ریاست جمهوری را در پاستور تحویل گرفت تا از دیروز رسما به عنوان نهمین رئیس‌جمهور و رئیس دولت چهاردهم فعالیت خود را شروع کند. مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نیز روز سه‌شنبه (9 مرداد) در مجلس شورای اسلامی با حضور میهمانان خارجی برگزاری می‌شود. بعد از آن نیز موضوع تایید صلاحیت وزرا در دستور کار قرار می‌گیرد.

متن حکم تنفید رهبر انقلاب برای پزشکیان
راسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران و آغاز به‌کار رسمی رئیس جمهور منتخب، دیروز -یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳- با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) برگزار شد و حکم منتخب ملّت برای ریاست جمهوری بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، توسط رئیس دفتر رهبر انقلاب قرائت شد.
متن کامل حکم رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:
سپاس پروردگار دانا و توانا را که بار دیگر ایران اسلامی را سرافراز و چهره‌ی ملت عظیم‌الشأن را درخشان ساخت؛ آزمون سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری به همّت مردم و مسئولان، در شرائطی دشوار، با آرامش و متانت به سرانجام رسید و شخصیت برگزیده‌ی ملت برای ادای مسئولیتی بزرگ آماده گشت. چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دوره‌ی ناتمامْ‌مانده‌ی رئیس‌جمهور فقید شهید، یکی از افتخارات ملت ایران، و نشانه‌ی استقرار نظام پایدار اسلامی، و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است. نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمونهای مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان‌دهنده‌ی برجستگی ایران و ایرانی است. اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ی کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق،‌ و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم. و با دعا و آرزوی صمیمانه برای موفقیت ایشان، یادآوری میکنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت. والسلام علی عبادالله الصالحین سید علی خامنه‌ای ۷/مرداد/۱۴۰۳

زمان پاسخ‌گویی به انتظارات مردم فرا رسیده است
مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران دیروز یکشنبه - ۷ مرداد ۱۴۰۳ - پس از تنفیذ و دریافت حکم رئیس جمهوری توسط رهبر انقلاب اسلامی که طی مراسمی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، با گرامیداشت یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و شهدا به ویژه سپهبد قاسم سلیمانی، اظهار کرد: به روان پاک روسای دولت شهیدان رجایی و باهنر و شهید خدمت آیت الله رئیسی و همه خدمتگزاران شهید نظام درود می‌فرستم. همچنین سپاسگزار لطف و تدبیر رهبر معظم انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت موثر ملت و رقابت معنادار تفکرات و سیاست‌های متفاوت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشودند. وی با تاکید بر اینکه همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رای خود به تغییر، بار سنگینی را در شرایطی خطیر به دوش این حقیر قرار دادند، گفت: آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رای دادند و یا حتی از سر دغدغه مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار و تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز آغاز می‌شود.
رئیس جمهوری اظهار کرد: اکنون مقام معظم رهبری با تنفیذ رای ملت و امضای حکم ریاست جمهوری، این بنده کوچک خدا را رسماً مکلف به انجام مسئولیتی بزرگ در قبال همه ملت ایران فرمودند؛ منتخب ملت به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی از امروز رئیس جمهور می‌شود؛ مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد. آنچه که مسئولیت قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است در حقیقت بر اساس مسیر روشنی که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه است که باید به طرف آن حرکت کنیم. پزشکیان تاکید کرد: آنچه که چشم انداز نظام جمهوری اسلامی است، ایرانی را تصویر می‌کند که در آن ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و با هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بین‌الملل است.

ضرورت همگرایی، وحدت و انسجام ملی
پزشکیان افزود: این قدرتی است که وجود دارد و ما می‌توانیم به اینجا برسیم و این موضوع جز با همگرایی، وحدت و انسجام ملی امکان‌پذیر نیست و در حقیقت در قرآن خداوند می‌فرمایند که این وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خداست که می‌تواند ما را به آنجایی که لیاقت و شایستگی آن را داریم برساند. آنچه که ما را از رفتن باز می‌دارد و باید مواظب باشیم، هوای نفس است؛ تمام اختلافاتی که وجود دارد به خاطر هوای نفس است؛ چراکه راه که روشن و سیاست مشخص است و اگر ما در چهارچوب این سیاست و آن چشم انداز حرکت کنیم باید در جایی می‌بودیم که الان شایسته و لایق آن هستیم؛ در نتیجه این وحدت و انسجام است که می‌توانند ما را به آن جایگاه اصلی برساند. وی با بیان اینکه «مسئله بعدی پشتوانه مردمی و رضایت مردمی است»، اظهار کرد: دلیل اینکه ما درست خدمتگزار خواهیم بود یا نه این است که آیا مردم از از ما راضی خواهند بود یا نه. ما باید برای خودمان و مجریان و مسئولان دو نوع رفتار را در قبال مردم بر اساس سیاست‌ها، چشم اندازها و برنامه‌ها در نظر بگیریم؛ نخست، من به عنوان مسئول باید با تمام وجود به مردم محبت کنم و عشق بورزم؛ حضرت علی (ع) به مالک اشتر می‌فرمایند که در مقابل مردم نایست؛ خدمت به مردم باید سرلوحه زندگی ما همه مدیران مسئولان و وزرایی باشند که ما انتخاب می‌کنیم و ما باید با تمام وجود به مردم عشق بورزیم؛ این رفتار شخصی و باور ماست.

عارف معاون اول شد
در اولین دستور اجرایی، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در حکمی «محمدرضا عارف» را به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد. محمدرضا عارف نیز در اولین پیام خود به عنوان معاون اول رئیس در شبکه ایکس نوشت: «برای خدمت به مردم، به همراهی و کمک همه دوستداران ایران عزیز نیازمندیم.»

حاجی میرزایی رئیس دفتر رییس جمهور شد
در حکمی دیگر، رئیس دولت چهاردهم در حکمی محسن حاجی میرزایی را به عنوان رئیس دفتر رییس جمهور انتخاب کرد. در واقع، محسن حاجی میرزایی در حکمی از سوی مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دفتر وی منصوب شد.