افزایش قاچاق مواد اولیه مبلمان به کشور

نائب رئیس شورای ملی مبلمان ایران و صنایع وابسته از افزایش قاچاق مواد اولیه مبلمان به کشور خبر داد. علیرضا عباسی، نائب رئیس شورای ملی مبلمان ایران و صنایع به تجارت‌نیوز گفت: بزرگترین مشکل ما در تامین مواد اولیه است، البته ما افتخار می‌کنیم که تولید داخلی داریم اما برخی از مواد اولیه نظیر پارچه‌های مبلی از کیفیت لازم برخوردار نیستند و از نظر کمیت نیز دچار مشکل هستیم که جلوی واردات به بهانه حمایت از تولید داخلی گرفته شده و باعث افزایش اجناس قاچاق در کشور شده است. او عنوان کرد: اجناس قاچاق در بازار به وفور وجود دارد قیمت محصول نهایی ایرانی نیز در نتیجه این موضوع دچار افزایش می‌شود و از ما می‌پرسند که چرا مبل گران است؟ مواد اولیه خوب هم توزیع نمی‌شود مواد اولیه نیاز تولید است و چیزی نیست که جلوی واردات آن گرفته شود در عوض باید خدماتی ارائه شود تا تسهیلات به تولیدکننده داده شود تا او هم بتواند خدمات با کیفیتی ارائه کند. عباسی خاطرنشان کرد: در مورد تخصیص ارز مشکل و درخواست داریم که دولت برای این موضوع یارانه درنظر بگیرد تا بتوانم مواد اولیه را راحت‎‌تر خریداری کنیم و در نهایت قیمت نهایی نیز پایین‌تر بیاید و مصرف‌کننده راضی شود و مردم در رفاه باشند و اذیت نشوند.

 

لزوم سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری برای تراز کردن انرژی صنایع

مهران محجوب‌نژاد، مشاور طرح جامع فولاد کشور گفت: برای تراز کردن برق مورد نیاز صنایع به حدود ۸۴ میلیارد دلار و برای گاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمند هستیم. مهران محجوب‌نژاد اعلام کرد: صنعت فولاد ایران در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی در ظرفیت‌سازی تولید تجارت داشته، این صنعت با حفظ رتبه دهم تولید فولاد در جهان، حدود پنج درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. این کارشناس صنعت فولاد افزود: ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۰ میلیون تن رسیده اما میزان تولید ۳۲ میلیون تن است. در افق سند چشم انداز ۱۴۰۴،ظرفیت تولید فولاد ۵۵ میلیون تن پیش بینی شده اما این ظرفیت در پایان برنامه هفتم از ۶۰ میلیون تن فراتر خواهد رفت. او با اشاره به این که به دنبال افزایش ظرفیت، کسری انرژی در این صنعت هم تشدید می‌شود، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۷، یعنی در سال پایانی برنامه هفتم توسعه، ظرفیت فولاد کشور از ۶۰ میلیون تن فراتر می رود و تولید واقعی فولاد به ۳۵ تا ۳۶ میلیون تن می‌رسد و نرخ بکارگیری ظرفیت‌ کاهش می‌یابد. امروز این عدد ۶۵ درصد است ولی در سال ۱۴۰۷ به حدود ۶۰ درصد می رسد و ناترازی برق و گاز هم افزایش می‌یابد.

مصرف برق به ۸۰ هزار مگاوات نزدیک شد
مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: برای تابستان امسال سه سناریو آماده کرده بودیم که با شرایط کنونی و نزدیک شدن به ٨٠ هزار مگاوات از سناریو بدبینانه هم عبور کردیم. مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به افزایش بی‌سابقه دما در کشور و افزایش نابهنجار مصرف برق که موجب فشار مضاعف به شبکه برق کشور شده است، افزود: همکاران صنعت برق برای تابستان امسال سه سناریو با درصد رشد متفاوت پیش‌بینی و برای تامین هر سه سناریو آمادگی و پیش‌بینی لازم را انجام داده بودند. وی، سناریو اول را سناریو خوش‌بینانه و با رشد ۳ درصدی دانست و ادامه داد: سناریو دوم واقع‌بینانه و با رشد ۴.۵ درصد و سناریوی سوم بدبینانه و با رشد ۶ درصدی و تقاضای مصرف ۷۷ هزار مگاوات در نظر گرفته شده بود. مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: اکنون و در این روزها با افزایش دمای بی‌سابقه از بدبینانه‌ترین سناریوی پیش‌بینی شده صنعت برق و با نزدیک شدن به مرز تقاضای ۸۰ هزار مگاواتی هم عبور کردیم. رجبی مشهدی گفت: با وجود گذر از رشد نزدیک به ۸ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته و وقوع گرمای بی‌سابقه و فشار به تجهیزات برق و حوادثی که به طور مقطعی پیش می‌آید؛ اما همه همکاران عملیاتی و فنی و تخصصی صنعت برق در آماده‌باش کامل هستند و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و حتی در زمان‌های خواب و استراحت مردم مشغول فعالیت برای رفع مشکلات احتمالی هستند تا هموطنان لحظه‌ای دچار عدم آسودگی نشوند. وی از مردم درخواست کرد با چند راهکار ساده از جمله تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی ۲۴ درجه و یا استفاده از دور کند کولر آبی همکاران پر تلاش صنعت برق را برای برق‌رسانی مستمر یاری کنند.

آمریکا در بازار جهانی پسته
دامپینگ کرده است
به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، امریکا با کاهش ۳۰درصدی قیمت پسته نسبت به ایران در بازار جهانی دامپینگ کرده است. به گزارش ایلنا، محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: قیمت تمام‌شده تولید پسته در امریکا ۵ دلار در هر کیلو است اما برای ایران این رقم ۷ دلار است همچنین تولید امریکا در ۷۵۰ هزار تن در سال است و تولید ایران ۲۰۰هزار تن در سال است. وی افزود: امریکا در فروش پسته دامپینگ کرده و قیمت ایران حدود ۳۰درصد بیشتر از قیمت امریکاست، اما متاسفانه قوانین خلق‌الساعه و تصمیم‌گیری‌های یک‌شبه که حتی از قانون هم خارج است لطمه زیادی به کشور وارد شده است.

با افزایش غیرقانونی قیمت
خودرو برخورد می‌کنیم
سخنگوی شورای رقابت گفت: این شورا با خودروسازان متخلف درباره افزایش قیمت‌های غیر قانونی خودرو، برخورد می‌کند. سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت گفت: باتوجه به افزایش چشمگیر شکایت‌های مردمی درباره افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی محصولات خودرویی، مرکز ملی رقابت درحال بررسی نحوه محاسبه قیمت این خودروها است. سخنگوی شورای رقابت تاکید کرد: مرکز ملی رقابت پس از بررسی‌های انجام شده، گزارش خودش بر اساس مصوبه شماره ۶۳۳ به شورای رقابت ارائه خواهد داد. توکلی گفت: در صورتی که از نتایج بررسی‌ها مشخص شود که تخلفی صورت گرفته، شورای رقابت با خودروسازان متخلف برخورد خواهد کرد. به گزارش مهر، برخی خودروسازان در روزهای گذشته قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

صادرات گیاهان دارویی
به ۶۰۰ میلیون دلار رسید
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی گفت: سهم ایران از گردش مالی سالانه گیاهان دارویی ۶۰۰ میلیون دلار است. محمدعلی رضایی در این باره بیان کرد: با توجه به تنوع اقلیمی گیاهان دارویی، پتانسیل افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور وجود دارد، اما این امر مستلزم جلوگیری از خام‌فروشی، فرآوری، ماشین‌آلات مناسب و فناوری روز است تا کار را با استاندارهای جهانی پیش بریم. او با بیان اینکه ایران پتانسیل بالایی در تولید گیاهان دارویی دارد، افزود: در خصوص گل محمدی کشت، بیش از ۳۸ هزارهکتار توسعه پیدا کرده است، اما محصول تولیدی ما گلاب، گل خشک و اسانس است. درحالی که بلغارستان بیش از ۸۰ نوع محصول از گل محمدی تولید می‌کند. رضایی راهکار زنجیره ارزش مدیریت در ارتباط با کشت، تولید و صادرات دانست و افزود: همه زنجیره باید کنار هم بنشینند تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود تا به اهداف اصلی برسیم. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی کل گردش مالی سالانه گیاهان دارویی را ۱۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که گردش مالی گیاهان دارویی تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰۰ میلیارد دلار است. اما در حال حاضر سهم ما با همین تنوع و کیفیت گیاهان دارویی کمتر از نیم درصد است، اما با ایجاد زنجیره ارزش حداقل می توانیم ۱۰ درصد گردش مالی دنیا معادل ۱۳ میلیارد دلار را داشته باشیم. او کل صادرات گیاهان دارویی را ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: بنابر آمار سالانه صادرات زعفران و مابقی گیاهان دارویی ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار صادرات است که متاسفانه اکثرا خام صادر می شود، درحالیکه با به روز شدن ماشین آلات کشاورزی و توسعه زنجیره ارزش می توان میزان صادرات را به ۱۰ درصد افزایش داد.

 

خبر ناامیدکننده برای قالیبافان؛

گروه صنعت و تجارت: اخیرا رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران از قاچاق فرش‌هلس افغانستانی به داخل کشور خبر داده و گفته حتی برخی از این فرش‌ها با برند ایرانی در داخل کشور به فروش می‌رسد. او علت این موضوع را قیمت پایین‌تر فرش‌های افغانستانی عنوان کرده و در توضیح این موضوع بیان داشت: بیش از آنچه که وجود فرش‌های افغانستانی در داخل کشور نگران‌کننده باشد، توسعه و روند صعودی آن نگران‌کننده است، چون رشد فزاینده پیدا می‌کند و آسیب جدی به بازار داخلی و اشتغال ما می‌زند که تاثیرش در افت آمار صادراتی ما متبلور می‌شود. این فرش‌ها به شیوه قاچاق و با سهولت وارد می‌شود. طبیعتا عوارض ورودی پرداخت نمی‌کنند، به دلیل این که فرش‌های باکیفیتی هم نیستند، با قیمت پایین‌تری از فرش ایرانی در اختیار مشتری قرار می‌گیرند و علاوه بر تخریب بازار، باعث ضربه به تولید داخل می‌شوند. بنا به گفته حاجی‌آقامیری؛ طی چند سال گذشته تجار آمریکایی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و قالیبافی را در این کشور توسعه داده‌اند، در سه سال اخیر هم شاهد شدت گرفتن تعداد فرش‌های قاچاق افغانستانی در ایران هستیم.

تفاوت فرش‌های افغانستانی با فرش ایرانی
حاجی‌آقامیری عنوان کرد: فرش‌های افغانستانی هم به لحاظ نقشه و هم تکنیک بافت با فرش ایرانی تفاوت دارند و این موضوع توسط کارشناسان قابل تشخیص است، اما برای مردم عادی قابل تشخیص نیست. باید امکاناتی را در اختیار داشته باشیم تا به مردم آگاهی و آموزش دهیم که اساسا فرش خوب خریدن یعنی چی و فرش ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد که فرش افغانستانی و هندی ندارد. رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران بیان کرد: وقتی ما تحریم هستیم، به هر حال کسانی که در حوزه فرش کار می‌کنند نیازشان را از جای دیگر تامین می‌کنند، به همین دلیل هم بلافاصله بعد از تحریم‌ها، هند در غیاب ما بازار آمریکا را تسخیر کرد.
در حالی مدتی است که از پدیده واردات قاچاق فرش به کشور سخن گفته می‌شود که آمار صادرات فرش بسیار نگران‌کننده شده است. طبق اعلام گمرک صادرات فرش دستباف در سال ۱۴۰۲ به کمتر از ۵۰ میلیون دلار رسید؛ در واقع صادرات فرش دستباف ایران از رکورد ۲ میلیارد دلاری سالانه خود در دهه 70 و میانگین ۵۰۰ میلیون دلاری در ۱۰ سال پیش از تحریم‌ها، به کمتر از ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده این در حالی است که بررسی روند صادرات فرش دستباف ایران طی دهه گذشته نیز روند نزولی این محصول را نشان می‌دهد. همچنین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که سهم ایران از صادرات فرش دستباف در جهان در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ کاهش یافته و از ۲۵.۵ درصد به ۷.۴ درصد رسیده و در همین دوره زمانی سهم رقبای ایران از جمله هند، چین، نپال و پاکستان در حال افزایش بوده است. اوایل فروردین‌ماه نیز نود اقتصادی بر اساس داده‌های گمرک ایران و انجمن نساجی آماری منتشر کرد و نوشت: در حالی ارزش وزنی صادرات فرش ماشینی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ افزایش ۵۰ درصدی داشته، اما ارزش دلاری صادرات از ۳۲۳ میلیون دلار با کاهش ۲۷/۴ درصدی به ۲۳۵ میلیون دلار رسیده است. همچنین میانگین قیمت هر تن فرش ماشینی صادراتی از ۸۲۱۳ دلار در سال ۱۳۹۶ با کاهش ۵۲ درصدی به ۳۹۷۱ دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است. به نظر می‌رسد دلیل این اتفاق عجیب علاوه‌بر تاثیر تحریم‌ها (تخفیف‌ در بازارها وهزینه دور زدن تحریم)، عمدتا به موضوع کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری برمی‌گردد. به‌عبارتی، ممکن است برخی از صادرکنندگان در شرایط غیر تحریمی برای برخورداری از جوایز و مزایا رقم صادرات خود را بیشتر از مقدار اعلام کرده و در شرایط تحریم برای کاهش حجم تعهد ارزی، کم‌اظهاری کنند.

رشد صنعت فرش کشورهای رقیب در نبود ایران
یکی از آسیب‌هایی که تحریم‌ها به فرش ایرانی وارد کرد، رشد صنعت فرش در کشورهای رقیب مثل چین، هند و پاکستان بوده است. این کشورها با کپی کردن فرش و نقوش قالی ایرانی از نبود ایران در بازارهای هدف بهره برده و فرش‌های کپی خود را روانه بازارهای هدف می‌کنند. فعالان حوزه فرش عنوان می‌کنند، فرش ایرانی اکنون بازارهای خود را در امریکا از دست داده و بیشتر به کشورهای خلیج فارس، آلمان و روسیه صادر می‌شود که البته به آنجاها هم خیلی نمی‌توانیم صادر کنیم. وقتی رقم دو میلیارد و صد میلیون دلار صادرات که داشتیم الان به 50 میلیون دلار رسیده نشان می‌دهد که دیگر صادرات نیست. زمانی بازار چین برایمان خوب بود که الآن خیلی به چین صادرات نمی‌شود. چین هم چون گذشته خریدار فرش ایرانی نیست.

تولید فرش دستباف آب رفت
در همین رابطه نیز عبداله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های فرش دستباف به تسنیم گفته بود: تا سال‌های قبل بیش از 2 میلیون نفر بافنده در کشور وجود داشت ولی اکنون زیر یک میلیون بافنده در کشور داریم. در دهه 70 ظرفیت تولید ما 6 میلیون متر مربع بود که امروز به کمتر از 2میلیون متر مربع رسیده و طبعا به همان نسبت تعداد بافندگان کاهش یافته است. در خصوص اینکه آیا می‌شود همچنان بازار فرش ایرانی را در بازارهای جهانی احیا کرد، محمدرضا تاجر رشتی، بنیانگذار مرجع صدور شناسنامه فرش دستباف ایران به خبرنگاران گفته بود: به‌رغم آنکه حجم صادرات فرش دستباف ایران از ۲میلیارد دلار در سال به زیر ۵۰میلیون دلار رسیده است، اما با این حال هنوز کشورهایی نظیر هندوستان، افغانستان، ترکیه، پاکستان و چین که در سال‌های غیبت ایران از بازار جهانی فرش دستباف، اقدام به کپی‌سازی از فرش ایرانی و فروش آنها با نام فرش دستباف ایران کرده‌اند، نتوانسته‌اند جای خالی ایران را در این بازار جهانی پر کنند. بنابراین نیاز اصلی آن است که فرش ایرانی بار دیگر در تبلیغات جهانی جا باز کند و بار دیگر از منظر هنر و فرهنگ شرقی ایران به دنیا معرفی شود. متأسفانه بازرگانان و تجار فرش ایرانی نتوانسته‌اند ارزش و جایگاه فرش ایران را در بازار جهانی حفظ کنند و حاضر شدند، شناسنامه دوم ایران را به قیمت‌های اندک در جهان عرضه کنند.

گروه صنعت و تجارت: مدیرکل دفتر مدیریت انرژی توانیر گفت: به طور کلی ۱۳۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق در کشور با کاهش ساعات کاری ادارات به ثبت رسید. یاقوتی مدیر امور انرژی توانیر در برنامه میز اقتصاد گفت: باید در ساعات غیر اداری تمام تجهیزات خاموش باشد چرا که مصرف برق به شدت افزایش یافته است. با کاهش ساعات اداری مصرف برق کاهش یافت. توان مصرفی ما از ۷۹ هزار مگاوات گذشت که نسبت به سال گذشته مصرف برق ۸ درصد رشد داشته است. خوشبختانه با تجهیزات هوشمند مصرف برق اداراتی که افزایش یابد قطع می‌شود. یاقوتی با اشاره به اینکه استفاده از این راهکار ساده و بکارگیری آن موجب افزایش پایداری شبکه برق می شود، تصریح کرد: کولرهای آبی با تبخیر آب، گرمای نهان هوا را گرفته و هوای خنک به درون منازل دمیده می‌شود در این روند عواملی چون دمای هوا و میزان تبدیل گرمای نهان به هوای خنک موثر است به طوری که هرچه دمای هوا پایین تر باشد، خنکی بیشتری هم از طریق تبخیر وارد خانه می‌شود.او گفت: با هر انشعابی در خصوص ادارات که مصرف برق خود را کاهش ندهند برخورد خواهیم کرد. خوشبختانه تمامی نیروگاه های کشور در حال تولید برق هستند تامشکلی نداشته باشیم. یاقوتی تصریح کرد: ما خاموشی در هیج کجای کشور نداشته‌ایم و اگر خاموشی رخ داده است به علت گرما و تحت تاثیر قرار گرفتن شبکه است در غیر این صورت قطعی برق تا این لحظه نداشته ایم. صنایع بزرگ ۱۰ هزار مگاوات مصرف برق دارند ۸ درصد مصرف برق در بخش کشاورزی است و همچنین بخش خانگی ۳۲ هزار مگاوات مصرف برق را شامل می‌شوند. او گفت: برنامه‌ریزی شده با وزارت صمت که صنایع باید ۳۵ درصد کاهش مصرف برق را داشته باشند، همچنین شهرک‌های صنعتی یک روز در ایام معمول خود را تعطیل کنند و به روز تعطیل مانند جمعه انتقال دهند. مدیر امور انرژی توانیر اضافه کرد: الگوی مصرف برای ماه‌های گرم مناطق گرمسیر ۱ کشور ۳۰۰۰ کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر ۲ کشور ۲۰۰۰ کیلو وات ساعت، مناطق گرمسیر ۳ کشور ۱۰۰۰ کیلووات ساعت و مناطق گرمسیر ۴ کشور ۴۰۰ کیلووات ساعت بوده و با توجه به ابلاغیه‌های توانیر الگوی فوق در ماه‌های گرم سال می‌تواند متفاوت باشد. او افزود: ما ۳۲ میلیون مشترک برق در کشور داریم که ۷۵ درصد مشترکین زیر الگو مصرف برق هستند، تعرفه‌های برق به گونه‌ای تنظیم شده که با افزایش مصرف، تعرفه‌ها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد به صورتی که در صورت افزایش ٣ برابر بیش از الگوی مصرف، مبلغ قبض تا ٢٠ برابر افزایش خواهد یافت. یاقوتی در ادامه با بیان اینکه ۱۰ درصد مشترکان تا ۱.۵ برابر الگو و شش درصد مشترکان ۱.۵ تا دو برابر الگو و چهار درصد بیش از دو برابر الگو برق مصرف می‌کنند، اظهار کرد: برای تعداد محدودی از مشترکان قبوض نجومی و غیر متعارف صادر می‌شود. به گفته، مدیر کل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر قبض برق یک‌مشترک ۷۰ میلیون تومان بود. او افزود: اگر مشترکین برق که الگوی مصرف را رعایت نکنند برقشان را بعد از اخطار قطع خواهیم کرد.

الگوی انرژی کشور ما اشتباه است
در ادامه این برنامه حقیقی، معاون ساماندهی شبکه ملی بهره‌وری گفت :متاسفانه میزان انرژی در کشور ما بالا است و ما از این انرژی به صورت مطلوب استفاده نمی کنیم. میزان مصرف انرژی کشور در حال افزایش است. او افزود: الگوی انرژی کشور ما اشتباه است طبق آمارهای سال ۱۴۰۱، رشد بهره‌وری کل عوامل تولید در کشور ۳.۳۳ درصد، رشد نیروی کار ۰.۵ درصد، رشد موجودی سرمایه ۰.۲ درصد و رشد اقتصادی ۴ درصد ثبت شده است، از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ در رشد بهره‌وری تقریباً درجا زدیم و این زنگ خطری برای نظام مدیریت کشور است. حقیقی بیان کرد: ۳۰ درصد کولر آبی در کشور داریم که هر موتور این کولرها ۷۰۰ مگاوات مصرف برق دارند و امروز کولرهایی با قیمت بالا در کشور وجود دارد که برخی‌ها واقعا توان خرید آن‌ها را ندارند و از این رو مصرف برق افزایش می‌یابد، به‌طورکلی باید در این بخش ملاحظاتی برای خریداران در نظر گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت خبر داد:

گروه صنعت:‌سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در چهار ماهه نخست امسال ۱۷.۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از کشور صادر شده که با رشد ۸.۳ درصدی، یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار نسبت مدت مشابه سال کذشته افزایش داشته است.
به گزارش ایرنا، سید روح اله لطیفی با اشاره به تجارت خارجی کشور در سال جاری، اظهار داشت: در چهار ماهه نخست امسال حدود ۱۷.۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از کشور صادر شده که با رشد ۸.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده و بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار نسبت با چهار ماهه نخست سال قبل صادرات افزایش یافته است.
وی افزود: صادرات غیرنفتی کشور در فروردین ماه به سه میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار رسید که با وجود کاهش ۱۷ درصدی صادرات در این ماه نسبت به فروردین ۱۴۰۲، در دومین ماه سال، علاوه بر جبران، صادرات با رشد ۲۴ درصدی نسبت به اردیبهشت سال قبل همراه بوده و در این ماه (اردیبهشت)، با صادرات چهار میلیارد و ۸۴۹ میلیون دلاری کالای غیرنفتی، ۹۳۴ میلیون دلار بیشتر از اردیبهشت سال قبل، کالا صادر شده است.
سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت گفت: بالاترین میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت مربوط به خرداد ماه بود با پنج میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلار که نسبت به خرداد ما سال قبل با رشد ۱۴ درصدی همراه بوده و ۶۶۳ میلیون دلار کالا نسبت به سومین ماه سال قبل بیشتر صادر شده است.
لطیفی درباره صادرات در تیرماه گفت: بر اساس آمارهای تجاری منتشر شده توسط گمرک، در ماه چهارم امسال چهار میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر شده که بیش از ۴۰۰ میلیون دلار از تیر ماه سال قبل بیشتر بوده و رشد ۱۱.۵ درصدی نسبت به تیر ماه ۱۴۰۲ داشته است.
وی ابراز امیدواری کرد: در دولت چهاردهم ضمن ادامه و سرعت بخشی به مسیر رو به رشد صادرات در دولت سیزدهم، با کاهش مداخلات غیرکارشناسی، هماهنگ سازی نهادهای مرتبط با تجارت خارجی چه سیاستگذار و یا مجری، ایفای نقش موثری تسهیلگری دولت در بازاریابی و بازار رسانی، ایجاد بستر مناسب برای حمل و نقل مستمر و ارزان،
فعال‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی، همکاری و مشارکت بیشتر دولت و بخش خصوصی، تسهیل در تبادلات مالی، رفع موانع ارزی در داخل و خارج
از کشور، سوق دادن کشور به تولید کالاهای با ارزش افزوده بیشتر، با کیفیت و با قیمت رقابتی به جای کالاهای خام و نیمه‌خام، رفع موانع تولید صادراتی، فعال‌سازی سازوکار تجارت آزاد با کشورهای بیشتر یا امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، بهره‌گیری بیشتر اقتصادی از ظرفیت‌های سازمان‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که در آن عضویت داریم و یا سایر سازمان‌ها،
شاهد رشد چند برابری صادرات غیرنفتی در کشور در ماه‌ها و سال‌های پیش رو باشیم.