فایروال بانک توسعه صادرات ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن تغییر یافت

با همکاری معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی و مشارکت شرکت فناوری آرمان، تغییر زیرساخت‌های فایروال بانک به صورت چابک میسر شد.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، در ادامه تاکید مدیرعامل این بانک در مورد ارتقای امنیت شبکه و زیرساخت و رعایت دستورالعمل‌های افتا و پیگیری‌های معاونت فاوا و برنامه‌ریزی، مرکز کاشف و پدافند غیرعامل، تغییر مهم و عمده فایروال دیتاسنتر بانک با موفقیت و در بازه زمانی برنامه‌ریزی شده انجام پذیرفت.بر اساس این گزارش، با تلاش و همت همکاران معاونت فاوا و برنامه‌ریزی و بخصوص همکاران شبکه و زیرساخت، امنیت، سیستم‌ها و همچنین توسعه نوآوری و هوش تجاری این تغییر در سریع‌ترین زمان ممکن و در شرایط بسیار سخت کاری با وجود محدودیت استفاده از انرژی برق، با موفقیت انجام شد.گفتنی است که تغییرات فایروال مرکز داده در بانک‌ها یک تغییر اساسی و مهم محسوب می‌شود که می‌تواند تمامی سامانه‌های جانبی، سیستم‌ها و سرویس‌های قابل ارائه به مشتریان در شعب را تحت تاثیر قرار دهد.فایروال‌های مرکز داده تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند که به منظور جلوگیری از نفوذ حملات ویروسی، حملات بدافزاری و مدیریت ترافیک شبکه نصب می‌شوند.به عبارت دیگر تجهیزات فایروال با قرار گرفتن در بخش دروازه (Gateway) مرکز داده از دسترسی های غیرمجاز به درون شبکه ها بانک محافظت می کند.

 

کسب سود 5 هزار و 718 میلیارد ریالی بانک سینا تا پایان خردادماه

بانک سینا گزارش عملکرد 3ماهه نخست خود را در سال 1403 منتشر کرد. به گزارش تجارت به نقل از روابط‌عمومی بانک سینا، انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی نشده میان‌دوره‌ای 3ماهه نخست امسال در سامانه کدال نشان می‌دهد بانک سینا در این مدت از محل اعطای تسهیلات، حدود 29 هزار و 336 میلیارد ریال درآمد کسب کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد 62 درصدی برخوردار بوده است. بر اساس این گزارش، در مدت یاد‌شده درآمدهای بانک از مجموع تسهیلات اعطاشده، سپرده‌گذاری، اوراق، سرمایه‌گذاری و جایزه سپرده قانونی به حدود 35 هزار و 26 میلیارد ریال رسیده است که حکایت از رشد 50 درصدی نسبت به سه ماهه نخست سال ما قبل آن دارد. این در حالی است که طی این مدت جمع سود اعطایی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری‌شده در این بانک به 20 هزار و 146 میلیارد ریال رسیده است. همچنین در آمدهای حاصل از کارمزدهای دریافتی بانک سینا در این مدت حدود چهار هزار و 112 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد 130 درصدی همراه بوده است. بر این اساس، بانک سینا توانست در سه ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، سود خالص خود را با 29 درصد افزایش به رقم 5 هزار و 718 میلیارد ریال ارتقا دهد. سود محقق‌شده هر سهم نیز برابر با 143 ریال شد. گفتنی است تراز این بانک در پایان سه ماهه نخست امسال، 14 هزار و 880 میلیارد ریال مثبت به ثبت رسیده است.

پرداخت بیش از 17 هزار یورو از سوی بیمه معلم برای عمل مغز استخوان یک نوجوان
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی اعلام کرد، پس از پیگیری‌ها و مکاتبات صورت‌گرفته با شرکت بیمه معلم به عنوان شرکت بیمه طرف قرارداد فرهنگیان این استان، بیش از 17 هزار یورو به فرزند یکی از فرهنگیان تحت پوشش بیمه برای ادامه روند درمان او پرداخت شد. ابوالقاسم اکبری، با اشاره به این پرونده افزود: فرزند یکی از همکاران فرهنگی، به انجام عمل مغز استخوان نیاز داشت که با مذاکره با شرکت بیمه معلم و با ارائه مستندات پزشکی، مبلغ 17 هزار یورو، معادل 11 میلیارد و 269 میلیون ریال به او پرداخت شد. مهدی رحیم‌زاده، مدیر شعبه بیمه معلم در بجنورد، نیز ضمن تائید این خبر، تصریح کرد: بیمه معلم به عنوان شرکت بیمه طرف قرارداد با فرهنگیان، خود را حامی جامعه تعلیم و تربیت این استان می‌داند و با تمام توان در تلاش خواهد بود برای رفع دغدغه‌های بیمه‌ای و درمانی فرهنگیان همراه آن‌ها باشد.


سپرده‌گذاران بانک اقتصادنوین سود مازاد دریافت کردند
بانک اقتصادنوین برای چهارمین سال پیاپی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار مشتریان در سال 1402 سودی مازاد بر سود علی‌الحساب (سود قطعی) پرداخت کرد.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک اقتصادنوین، عملکرد درخشان این بانک در سال 1402، این زمینه را فراهم کرد تا این بانک بتواند در پاسخ به اعتماد سپرده‌گذاران و در راستای اجرای عملیات بانکداری اسلامی، برای چهارمین سال مالی متوالی مابه‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب پرداخت کند.مابه‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب در سال 1402 نسبت به سال 1401 حدود 25درصد رشد داشت که بر اساس دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های بانک مرکزی ج.ا.ا محاسبه و به حساب سپرده‌گذاران بانک اقتصادنوین واریز شد.گفتنی است، بانک اقتصادنوین از جمله بانک‌های تجاری با تراز مثبت است که موفق شد، سود خالص خود را از 3.7هزار میلیارد تومان در سال 1401 به بیش از 8.7 هزار میلیارد تومان در سال 1402 افزایش دهد.

مدیرعامل بانک پارسیان مطرح کرد:

گروه بانک و بیمه: شهره حقی - مدیرعامل بانک پارسیان مهم‌ترین برنامه این بانک را مولدسازی دارایی‌ها و فروش اموال و دارایی‌های مازاد عنوان کرد و افزود: امیدوار هستیم که در یک دوره سه‌ساله بتوانیم از بخش زیادی از دارایی‌های غیرمولد خارج و منابع آن را به چرخه عملیات بانکداری وارد کنیم.
دکتر جواد شکرخواه، مدیرعامل بانک پارسیان در مجمع عمومی سالیانه به تشریح فعالیت‌های این بانک در سال 1402 پرداخت و اظهار کرد: تعداد معاملات سهام بانک پارسیان در بازار سرمایه افزایش داشته و ارزش بازار دارای ثبات بوده است. سهام بانک پارسیان در سال 1402، 236 روز معامله‌شده است و قیمت هر سهم به‌صورت میانگین 2082 ریال بوده است.مدیرعامل بانک پارسیان در تشریح ساختار شعب این بانک، گفت: تعداد 181 شعب در تهران و 166 شعبه در استان‌ها، دو شعبه در مناطق آزاد و دو شعبه در خارج از کشور داریم که درمجموع تعداد شعب بانک پارسیان ۳۵۱ شعبه است. ۲۲۴ شعبه ملکی و ۱۲7 شعبه استیجاری است. با توجه به افزایش نرخ‌های اجاره‌بها در تلاش هستیم که شعب را ساماندهی و به سمت ملکی شدن پیش برویم. درواقع بودجه‌ریزی برای شعب در حال انجام است.دکتر شکرخواه به رشد مناسب سرانه سپرده و سرانه تسهیلات شعب اشاره کرد و افزود: سرانه عملکرد بر اساس نیروی انسانی رشد مناسبی داشته است به‌نحوی‌که سرانه‌های مجموع درآمدها، سپرده‌ها، تسهیلات و دارایی‌ها از ۲۱ تا ۲۳ درصد رشد را به ثبت رسانده است.مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: در مانده تسهیلات ریالی رشد ۱۵ درصدی، تسهیلات ارزی رشد ۳۶ درصدی و درمجموع در بخش تسهیلات رشد ۲۶ درصدی را ثبت کردیم. در بخش تعهدات که شامل ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات اسنادی می‌شود، در اعتبارات اسنادی رشد ۳87 درصد و ضمانت‌نامه‌ها رشد ۵۲ درصد و مجموع تعهدات این بخش رشد ۱۱۱ درصدی داشته‌ایم.

رونق تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به سیاست‌های این بانک در راستای تحقق شعار سال 1402 تحت عنوان " مهار تورم، رشد تولید " اشاره و تصریح کرد: این بانک توانست با توزیع مناسب تسهیلات به بخش مهم اقتصادی شامل؛ قرض‌الحسنه، صنعت و معدن، ساختمان، کشاورزی، بازرگانی و خدمات و با پرداخت 133 همت تسهیلات در سال 1402، نقش مهمی در رونق تولید و کمک به توسعه کشور ایفا نماید.دکتر شکرخواه در ادامه به نقش بانک پارسیان در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری " مدظله العالی" مبنی بر رشد تولید، بانک پارسیان اهتمام ویژه‌ای در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و با ایجاد زنجیره ارزش خدمات دانش‌بنیان، اقدام به حمایت از فعالیت‌های دانش‌محور و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نموده است.مدیرعامل بانک پارسیان بابیان اینکه در حوزه تأمین مالی صنایع و تقویت زیربنای اقتصادی کشور، حمایت از تولید داخلی و سرمایه‌گذاری و توسعه کارآفرینی نیز در شرایطی که اقتصاد کشور با محدودیت‌های زیادی مواجه است، توانست رسالت‌ خود را جامه عمل بپوشاند، افزود: این بانک توانست با تأمین مالی ۹۳۰ میلیون دلار (ارزی) و ۱۲0 همت (ریالی) طرح‌ها و پروژه‌های ملی، نقش مهمی در توسعه بخش واقعی اقتصاد ایفا کند.

قرض‌الحسنه
دکتر شکرخواه بابیان اینکه بانک پارسیان در زمره بانک‌های برتر در زمینه‌ی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه است، خاطرنشان کرد: این بانک در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و سیاست‌های کلی نظام و دولت، توانسته است با استفاده از ظرفیت‌های صندوق مستقل قرض‌الحسنه خود و با پرداخت بیش از 80 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در سال 1402، در جهت تحکیم بنیان خانواده و تسهیل ازدواج جوانان، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کاهش نرخ بیکاری در روستاها و مناطق کم برخوردار و ایجاد اشتغال پایدار در بخش روستایی و عشایری، توانمندسازی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و تأمین نیازهای مسکن، ضروری و درمان نیازمندان، گام‌های مؤثری بردارد و انشاالله این سنت حسنه را با جدیت ارتقا می بخشد.

وصول مطالبات
دکتر شکرخواه در تشریح سیاست‌ها و اقدامات بانک در بخش وصول مطالبات بابیان اینکه این بانک با شجاعت منافع سهامداران و بیت المال را پیگیری می‌کند، گفت: بررسی و واکاوی پرونده‌های مطالباتی کلان بانک به‌منظور تعیین تکلیف آن‌ها و وصول بالغ بر مبلغ 115 هزار میلیارد ریال از مطالبات غیرجاری بانک طی سال 1402، ازجمله سیاست‌های بانک در راستای بهداشت اعتباری و وصول مطالبات بوده است . مدیرعامل بانک پارسیان گفت: وصول مطالبات و تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی با جدیت لازم و ایجاد تعامل مناسب با بخش‌های قضایی و اجرایی در دستور کار بوده و امیدوار هستیم بتوانیم منافع سهامداران را حفظ و ارتقا دهیم.

فعالیت‌های ارزی
مدیرعامل بانک پارسیان افزود: در حوزه فعالیت‌های ارزی نیز با توجه به شرایط تحریم و چالش‌های موجود در تعاملات بین‌المللی، این بانک توانست نقش
مؤثری در تأمین کالاهای اساسی ایفا نماید. رشد 11 درصدی واردات کالا از طریق فعالیت‌های ارزی بانک نسبت به سال 1401، سهم 6/6 درصدی بین بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور در واردات کالا و رشد 34 درصدی سود
نسبت به سال 1401 را می‌توان ازجمله اقدامات و فعالیت‌های بانک در حوزه ارزی اشاره کرد.
وی در خصوص عملکرد بانک در بخش بانکداری الکترونیک توضیح داد: در این بخش، تعداد خودپرداز‌های داخل شعبه و نیز خارج شعبه افزایش‌یافته و همچنین تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در کارت‌خوان‌ها در حال رشد است.

عبور مصرف برق از پیش‌بینی بدبینانه
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: برای تابستان امسال سه سناریو آماده کرده بودیم که با شرایط کنونی و نزدیک شدن به ٨٠ هزار مگاوات از سناریو بدبینانه هم عبور کردیم.
به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به افزایش بی سابقه دما در کشور و افزایش نا بهنجار مصرف برق که موجب فشار مضاعف به شبکه برق کشور شده است، گفت: همکاران صنعت برق برای تابستان امسال سه سناریو با درصد رشد متفاوت پیش بینی و برای تامین هر سه سناریو آمادگی و پیش بینی لازم را انجام دادند بودند.
وی با بیان اینکه سناریو اول سناریو خوش بینانه و با رشد ٣ درصد در نظر گرفته شد گفت که سناریوی دوم واقع بینانه و با رشد ٤.٥ درصد و سناریوی سوم بدبینانه و با رشد ٦ درصدی و تقاضای مصرف ٧٧ هزار مگاوات در نظر گرفته شده بود.
رجبی مشهدی تصریح کرد: اکنون و در این روزها با افزایش دمای بی سابقه از بدبینانه ترین سناریوی پیش بینی شده صنعت برق و با نزدیک شدن به مرز تقاضای ٨٠ هزار مگاواتی هم عبور کردیم.
مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: علیرغم گذر از رشد نزدیک به ٨ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته و وقوع گرمای بی سابقه و فشار به تجهیزات برق و حوادثی که به طور مقطعی پیش می آید اما تمامی همکاران عملیاتی و فنی و تخصصی صنعت برق در آماده باش کامل هستند و در ٢٤ ساعت شبانه روز و حتی در زمانهای خواب و استراحت مردم مشغول فعالیت برای رفع مشکلات احتمالی هستند تا هموطنان لحظه ای دچار عدم آسودگی نشوند.
سخنگوی صنعت برق از مردم درخواست کرد با چند راهکار ساده از جمله تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی ٢٤ درجه و یا استفاده از دور کند کولر آبی همکاران پر تلاش صنعت برق را برای برق رسانی مستمر یاری کنند.

تامین بیش از ۲۲ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی
از اول فروردین ماه تا ۵ مردادماه ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است. به گزارش مهر به نقل از بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۵ مردادماه ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.
در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۲ میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار، برای خدمات ۴۱۳ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۴ میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه صنعت ریلی ایران دارای مشکلات بسیاری است و درمان شود، گفت:اتمام خط ریلی کرمانشاه - خسروی در دستور کار دولت چهاردهم باشد. سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اولویت‌های تکمیل و احداث خطوط ریلی کشور در دولت چهاردهم، گفت: روند رشد حمل‌ونقل ریلی کشور مطلوب نیست، و جهش در حمل‌ونقل ریلی کشور لازم است و می‌تواند در فرآیند توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور مؤثر باشد؛ بر همین اساس رشد صنعت ریلی نیازمند مدیریت اصولی و همه جانبه و تخصصی است.
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه تاکید کرد: خدمات حمل‌ونقل یکی از عوامل مؤثر و پیشران اقتصاد کشور به شمار می‌رود اما طی ۲ دهه گذشته به حوزه حمل‌ونقل توجه علمی و صحیحی نشده و بر همین اساس مرحوم رحمان دادمان وزیر اسبق راه و ترابری می‌گفت: «آنقدر که در وزارت راه به ساخت و ساز زیربناها توجه می‌شود، به مبحث اصلی حمل‌ونقل توجهی نمی‌شود»، طبق این گفته هدف اصلی حمل‌ونقل است نه ساخت‌وساز زیربناها. وی ادامه داد: با توسعه و مدیریت حوزه حمل‌ونقل، بی‌شک می‌توان شرایط بهتری را در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور (صادرات و واردات، تولید معادن و کارخانه‌ها، گردشگری، مسافرت و ترانزیت) فراهم کرد، این بخش‌ها خواستار بهره‌مندی از ماهیت اصلی حمل‌ونقل هستند، لذا بخش حمل‌ونقل به عنوان پیشران کلیدی در اقتصاد کشور، دچار مشکلات اساسی (کمبود خدمات حمل‌ونقل همگانی، آمار بالای سوانح و تلفات آن، مصرف انبوه سوخت، آلایندگی، پایین بودن سطح کیفی خدمات ترابری به تناسب قیمت‌ها و…) است.

صنعت ریلی ایران باید درمان شود
این مسؤول تصریح کرد: آنچه که در حوزه حمل‌ونقل زمینه شکوفایی بالاتری دارد و با توسعه پایدار هماهنگی دارد، حمل‌ونقل ریلی خواهد بود، زیرا فرصت‌های قابل توجهی برای رشد این صنعت فراهم است که متأسفانه عملی نمی‌شود؛ آمار بهره‌وری در راه‌آهن ایران در شبکه و ناوگان ریلی نصف شاخص‌های میانگین جهانی است. اگر راه‌آهن کشورمان را با کشورهای پیشرو در صنعت ریلی (مانند روسیه، چین و آمریکا) قیاس کنیم، شاخص‌های ایران نسبت به میانگین آنها ۶ برابر پایین‌تر است که این آمار نشان می‌دهد که نقص‌های جدی در راه‌آهن ایران وجود دارد و برای رفع این نواقص دولت چهاردهم باید تدابیری داشته باشد و اگر موانع موجود در صنعت ریلی کشور به صورت جامع بررسی و با اولویت‌بندی رفع شوند، قطعاً بهره‌وری مطلوبی از امکانات موجود بخش ریلی کسب خواهیم کرد. و می‌توان خدمات مناسب‌تری به صاحبان بار و مسافرین ارائه کرد

طرح جامع حمل و نقل سریعاً تصویب و ابلاغ شود
ناصریان افزود: راه‌آهن‌های که در کشور ساخته می‌شود، بناست سالانه بار انبوه در مقیاس چند میلیون تن یا مسافرین در مقیاس صدها هزار نفر یا بیشتر را جا به جا کند اما طبق مشاهدات خطوط ریلی که ساخته شده آمار قابل توجهی از مسافر و بار را جا به جا نمی‌کند؛ بعضی از این خطوط ریلی فایده چندانی ندارند و برخی دچار گلوگاه ظرفیتی هستند، به عبارت دیگر شبکه ریلی راه‌آهن متعادل نیست و جا دارد هر چه سریع‌تر طرح جامع حمل و نقل مصوب شود تا از افراط و تفریط در برنامه‌های توسعه خطوط پرهیز شود. به طور مثال خطوط ریلی موجود طی دهها سال با سرمایه‌های نجومی در کشور ساخته شده‌اند اما به دلیل عدم نگهداری درست از شبکه ریلی، وضعیت مناسبی ندارند و موجب کاهش سرعت قطارها می‌شود، به همین دلیل تعمیر و نگهداری شبکه ریلی نسبت به ساخت خطوط ریلی جدید اولویت بیشتری دارد.

رفع گلوگاه‌های ریلی و احداث خطوط فرعی در اولویت قرار گیرد
وی در خصوص رفع گلوگاه‌های ریلی افزود: برخی از خطوط ریلی گلوگاه ظرفیتی به شمار می‌روند، یعنی تقاضای ترابری در برخی از خطوط ریلی بالاست اما زیرساخت آن پاسخگوی حجم تقاضا نیست؛ نقاطی که گلوگاه ظرفیت هستند نیازمند چاره‌جویی و افزایش ظرفیت هستند و نسبت به احداث خطوط جدید اولویت دارند؛ البته راهکار افزایش ظرفیت هر خط ریلی نیز باید با بررسی تخصصی معلوم شود. کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه سرچشمه‌های بار به شبکه راه‌آهن متصل نیستند، گفت: مثلاً محور اصفهان - شیراز به طول ۵۰۰ کیلومتر ساخته شده اما کارخانه پتروشیمی فارس به آن متصل نشده یا محور تهران-همدان - سنندج به طول ۴۵۰ کیلومتر ساخته شده اما معادن و کارخانه‌های اطراف به این خط ریلی اصلی متصل نیست، زمانی که دسترسی‌ها فراهم نباشد، تبادل بارانجام نمی‌شود؛ اگر خطوط فرعی ساخته و به خطوط اصلی متصل شود، موجب رونق حمل‌ونقل ریلی خواهد شد، ساخت خطوط فرعی ریلی کم هزینه است اما تأثیر به‌سزایی در افزایش بهره‌وری راه‌آهن کشور رقم خواهد زد.و به همین علت ساخت خطوط فرعی نیز اولویت دارد.
به گفته ناصریان؛ اگر توجه خود را روی طرح‌های توسعه شبکه اصلی راه آهن متمرکز نمائیم، پروژه‌های ریلی که رو به خاتمه هستند، باید هرچه سریع‌تر تمام شود، مثل خط ریلی میانه - اردبیل که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می‌رود تا پایان امسال تکمیل شود. همچنین تعداد خطوط ریلی هم وجود دارد که پیشرفت فیزیکی پایینی دارند اما اتمام آنها حائز اهمیت است، به طور مثال کرمانشاه - مرز خسروی حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به لحاظ ارتباط ریلی بین ایران و عراق اهمیت بالایی دارد. البته تکمیل این خط از ابعاد مسافری، صادرات و واردات می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند یا بارهای کشور عراق به سمت کشورهای ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان یا دیگر کشورهای همسایه ایران و بالعکس را جابجا نماید و ارتباط ترانزیتی ایجاد نماید.
وی ادامه داد: از دیگر پروژه‌های ریلی دارای اولویت می‌توان به برقی کردن خط ریلی تهران - مشهد اشاره کرد، اجرای این پروژه همراه با بهسازی زیربنایی با حدود هزینه یک میلیارد یورو موجب افزایش سرعت به حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌گردد و مسافر می‌تواند ۶ ساعته از تهران به مشهد برسد. همچنین بسیاری از لوکوموتیوهای دیزل که در این محور تردد دارند، می‌تواند برای جبران کمبود لکوموتیو در خطوط دیگر فعالیت کنند و حمل انبوه مسافرین این محور باعث کاهش فشار به ناوگان هوایی نیز می‌گردد.

اهمیت تکمیل پروژه ریلی چابهار - زاهدان
وی افزود: این پروژه بیش‌از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راه‌آهن متصل می‌نماید و می‌تواند تبادلات باری در استان سیستان و بلوچستان را تسهیل کند. همچنین این خط ریلی مقدمه‌ای برای ترانزیت ریلی در شرق کشور خواهد بود.
این مسؤول ادامه داد: پروژه ریلی نیمه‌کاره شهرکرد به اصفهان که در بین مسیر خود شهر بروجن را در برمی‌گیرد بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، البته در شهر بروجن کارخانه‌های بسیاری وجود دارد که اتصال این خط ریلی از بعد باری و مسافری اهمیت دارد که در دولت چهاردهم اتمام این خط ریلی مقدور و ارزنده است.

صرف هزینه چند برابری برای ساخت خطوط ریلی کوهستانی
ناصریان افزود: پروژه‌های ریلی که در مناطق کوهستانی قرار دارند نسبت به پروژه‌های دیگر هزینه بیشتر را صرف می‌کنند و مراحل ساخت آنها نیز دشوارتر است، به طور مثال خط ریلی موجود دورود به اندیمشک ظرفیت پایینی دارد اما تقاضای آن زیاد است، این محور موجود قابلیت افزایش ظرفیت قابل توجهی را ندارد و برای جبران کمبود ظرفیت، خط ریلی جدید دورود –خرم آباد- اندیمشک در دست اجراست البته این پروژه مسیری کوهستانی و دشوار دارد اما منافع قابل توجهی برای استان خوزستان و فعالیت بندر امام خمینی (ره) به دنبال خواهد داشت.
به گفته وی؛ خط ریلی رشت - آستارا نیز برای کشور اولویت دارد و هرچه سریع باید ساخته شود، زیرا شاخه غربی کریدور شمال - جنوب را تکمیل می‌کند و همچنین برای اتصال خط ریلی ایران به دریای سیاه از طریق گرجستان می‌تواند، مفید باشد. همچنین برای صادرات و واردات و ترانزیت به کشورهای آذربایجان و روسیه منافع چشمگیری برای کشور خواهد داشت.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان" با نرم‌افزار جامع مدیریت مالی ظرفیت توقف سفته‌بازی‌های مضر برای اقتصاد ایران را دارد، گفت: استفاده از این ظرفیت به نظر وزیر راه و شهرسازی جدید بستگی دارد.
به گزارش تسنیم، محمدرضا مهدیار اسماعیلی با بیان این‌که 2 ظرفیت همزمان در اختیار نرم‌افزار جامع مدیریت مالی صندوق ملی مسکن وجود دارد، اظهار کرد:‌ هم از طریق ظرفیت‌های بورسی می‌توان به آن پرداخت مانند صندوق‌های املاک و مستغلات و زمین ساختمان یا شکل‌های دیگر که در بازار سرمایه کشور معتبر است. وی افزود: همانگونه که در صندوق‌ها ذکر شده یونیت (واحد) تعریف می‌شود، برای منابع صندوق ملی مسکن نیز یونیت تعریف شده و مردم می‌توانند آنرا خریداری کنند.
وی تصریح کرد: همچنین این امکان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد بسته به صلاحدید وزیر آینده راه و شهرسازی، مستقیماً از درگاه در اختیار این وزارتخانه تامین مالی شود. با توجه به این‌که اوراق صندوق ملی مسکن بهادار نیست و خارج از ضوابط سازمان بورس به‌گونه‌ای می‌تواند عرضه شود که با قوانین این سازمان تعارض نداشته باشد.
مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان " برای این‌که بتوانیم منابع را در اختیار بخش سرمایه‌گذاری بیرونی قرار داریم نیازمند یک نرم‌افزار اولیه داشتیم" گفت: این نرم‌افزار باید بتواند منابع مالی یکپارچه و یکدست و شیوه رسیدگی را مشخص کند. روی این شیوه رسیدگی نیز رابط کاربری مردمی قرار دهیم.
مهدیار اسماعیلی با اشاره به رونمایی از نرم‌افزار جامع مدیریت مالی صندوق ملی مسکن اضافه کرد: این نرم‌افزار امکان نصب رابط کاربری را فراهم خواهد کرد.