ایل جورناله اواسط خرداد ماه و در
میانه روزهای برگزاری اکسپو 2015 میلان، در گزارشی از استقبال
بازدیدکنندگان و صف های طویل در مقابل رستوران غرفه ایران در این رویداد
خبر داد.
اما آوازه چنین استقبالی، قبل از اینکه در سطور این روزنامه
پرتیراژ ایتالیایی جا خوش کند، به گوش «آنیزه رنتزی» همسر «متئو رنتزی»
نخست وزیر ایتالیا رسیده بود و وی را بر آن داشت با حضور در غرفه ایران،
ناهار را با غذای ایرانی به همراه دوستان خود صرف کند.
غرفه ایران پیش
ازآغاز اکسپو میلان، با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معاون و تجارت
بصورت آزمایشی افتتاح شد، اما 11 اردیبهشت ماه همزمان با گشایش رسمی این
رویداد، در آن به روی بازدیدکنندگان باز شد.
غرفه ایران در قسمت جنوب
شرقی اکسپو و در مساحتی حدود دو هزار متر مربع بنا شده و در یکی از مطلوب
ترین موقعیت های موجود در اکسپو، روبروی غرفه کشورهای سوئیس، آمریکا و
آلمان و در مجاورت غرفه شیلی قرار گرفته است.
شعار اکسپو میلان «تغذیه
زمین، انرژی برای زندگی» نام دارد و غرفه جمهوری اسلامی ایران با الهام از
این شعار در چارچوب مفهومی عدالت، قناعت و شکرگزاری بر سر سفره ایرانی
طراحی و برپا شده که تفکر اصیل آن ریشه در باور ایرانی پیرامون میهمانی
الهی و گستردگی نعمات بر روی سفره خداوندی است.
طرح غرفه ایران از میان 11 طرح پیشنهادی مورد پذیرش قرار گرفت و حاصل تلاش شبانه روزی یک تیم 50 نفره و متخصص است.
نکته
مهم اینکه ایران در تاریخ برگزاری اکسپو، برای نخستین باراست که خود اقدام
به ساخت غرفه دراین رویداد جهانی کرده و در دوره های گذشته اکسپو، سازنده
غرفه نبوده است.
غرفه ایران در دو طبقه احداث شده که طبقه فوقانی به
فضای نمایشگاهی اختصاص یافته و به تناسب اقلیم های هفت گانه آب و هوایی
ایران زمین تقسیم بندی شده است.
طبقه پایین نیز به ارائه محصولات بومی و غذاهای سنتی و گیاهان دارویی کشور وهمچنین خدمات پذیرای بازدیدکنندگان اختصاص یافته است.
جذاب
ترین بخش غرفه ایران، رستورانی است که در طبقه اول قرار دارد، و با طبخ و
عرضه غذاهای ایرانی، به همراه عرضه شربت نظیر آبلیمو و خاک شیر و شیرین های
مانند بامیه میزبان بازدیدکنندگان فراوانی بوده است.
همچنین درغرفه
ایران، انواع و اقسام گیاهان دارویی و نیز گیاهانی مانند زرشک، پسته و
زعفران کاشته شده و بصورت زنده در معرض دید عموم قرار گرفته و تبلت هایی
نیز در کنار آنها تعبیه شده که اطلاعات علمی، پزشکی و غذایی هر کدام از
محصولات به سه زبان فارسی، انگلیسی و ایتالیایی قابل مطالعه است.
پخش
فیلم های از فرهنگ، آداب و رسوم، جاذبه های گردشگری، صنایع دستی و موسیقی
ایرانی، جذابیت متفاوتی به غرفه ایران بخشیده و مسئولان غرفه برای بهرمندی
بازدید کنندگان، 165 متر «ال ای دی» با کیفیت پخش بالا، نصب کرده اند.
یکی دیگر از جذابیت غرفه ایران، پخش تصاویر مجازی در کف غرفه است که در آن تصاویری از ماهی های شناور در آب را به نمایش می گذارد.
بدون شک جذابیت های موجود در غرفه ایران عامل مهم و متمایز کننده آن با
غرفه سایر کشورهاست و این عامل سبب شده از ابتدای برپایی اکسپو تاکنون، به
گفته سیدحسین میرظفرجویان رییس غرفه ایران چهارمیلیون نفر از آن دیدن کنند.
همچنین تحسین بازدید کنندگان از غرفه ایران، به گفته معاون وزیر صنعت،
معدن و تجارت، احتمال کسب عنوان بهترین غرفه و میان 10 غرفه منتخب اکسپو
را تقویت کرده است.
** ایران و اکسپو
اکسپو جهانی - WORLD
EXPOSITION - یک رویداد جهانی است که از سوی کشورهای منتخب متشکل از اعضای
سازمان بین المللی هماهنگ کننده برپایی اکسپو، هر پنج سال یکبار و به مدت
شش ماه برگزار می شود.
کشورهای حاضر در این رویداد به ارائه دستاوردهای
فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی خود می پردازند که به گفته صاحب نظران،
انعکاسی از دورنمایی توسعه این کشورها است.
اکسپو 2105 میلان - MILAN0 2015 -، هفتمین اکسپوی جهانی است و جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب در آن شرکت می کند.
این
رویداد جهانی میزبان 145 کشور است و از 11 اردیبهشت ماه آغاز شد و تا 9
آبان ماه برپا است و پیش بینی می شود با اتمام اکسپو، حدود 20 میلیون نفر
از آن دیدن کنند.
ایران پیشتر در اکسپو کره جنوبی در سال 1993(1372)،
لیسبون پرتغال در سال 1998(1377)، هانوفر آلمان در سال 2000(1379)، ائی جی
ژاپن در سال 2005(1382) و شانگهای چین در سال در سال 2010(1389) حضور داشته
است.
انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی کمیته راهبردی
اکسپو میلان از جمله موفقیت های کشورمان طی برپایی این رویداد جهانی است.
در
این انتخاب، ایران با کسب اکثریت قاطع آرا کشورهای شرکت کننده در اکسپو
میلان، به عنوان عضو اصلی کمیته راهبردی آن انتخاب شد و فرانسه و سوئیس و
امارات متحده عربی نیز به عضویت این کمیته در آمدند.
موفقیت ایران در
کسب عنوان عضو اصلی کمیته راهبردی اکسپو درحالی صورت گرفت که آمریکا،
انگلیس و آلمان با وجود نامزدی برای عضویت در این کمیته موفق به اخذ رای
لازم نشده بودند.
کمیته راهبردی اکسپو، بالاترین نهاد تصمیم گیری در
مورد رسیدگی به شکایات، بررسی طرح ها و نظرات ارائه شده و نظارت بر تمامی
امور نمایشگاه اکسپو است و تصمیم و رای نهایی را نیز این کمیته اتخاذ می
کند.
** ایران و اکسپو 2020
از اکسپو به خاطر فراوانی و گستردگی ابعاد حضور کشورها در یک مصاف جهانی به عنوان «المپیک» یاد می شود.
نظر
به تجارب شش گانه حضور ایران در این رویداد و موفقیت های حاصله از اکسپو
میلان، ضروریست مسئولان با بهره مندی از چنین ظرفیت فراخی، ضمن برنامه ریزی
دقیق، حضور موفق تری را برای عرضه دستاوردها و داشته های کشورمان در اکسپو
2020 که قرار است در دبی برپا شود، رقم بزنند.
مهمتر آنکه ایران به
عنوان کشوری مهم در منطقه و پیشرو در آسیا و برخوردار از ظرفیت های کم
مانند، نظیر نیروی انسانی، داشته ها فرهنگی و ملی، اقتصادی، علمی و
اجتماعی، جغرافیایی و طبیعی، باید گزینه میزبانی این رویداد را روز میز
قرار داده و نقشه راه بلندمدتی را برای تحقق این هدف طراحی کند.
منبع : ایرنا