کد خبر: ۲۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
ئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی از کاهش 35 درصدی صادرات زعفران طی 10 ماهه امسال خبر داد و گفت: نوسانات قیمتی و عدم پایبندی به تعهدات در بازار جهانی باعث شده مشتریان خارجی تمایلی به خرید زعفران ایرانی نداشته باشند.
ئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی از کاهش 35 درصدی صادرات زعفران طی 10 ماهه امسال خبر داد و گفت: نوسانات قیمتی و عدم پایبندی به تعهدات در بازار جهانی باعث شده مشتریان خارجی تمایلی به خرید زعفران ایرانی نداشته باشند.

غلامرضا میری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی 10 ماهه امسال بیش از 76 تن زعفران به ارزش بیش از 160 میلیون دلار به 47 کشور صادر شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته 35.8 درصد کاهش داشته است که نشان می‌دهد نوسانات قیمت در بازار زعفران و اینکه صادرکنندگان ایرانی نتوانسته‌اند به تعهدات خودشان عمل کنند، باعث شده تقاضا برای خرید این محصول در بازار جهانی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه رکود به وجود آمده در بازار جهانی نیز در کاهش صادرات زعفران موثر بوده است، افزود: صادرکنندگان ایرانی به دلیل نداشتن نقدینگی نمی‌توانند در بازه زمانی که مشتریان خارجی دارند زعفران را با قیمتی مشخص تامین کنند و این در حالی است که اسپانیا با مشتریان خارجی اش قراردادهای یکساله می‌بندند، چرا که اسپانیایی‌ها با دریافت تسهیلات 1.5 درصدی زعفران ایرانی را خریداری و در انبارهایشان نگهداری می‌کنند و به همین دلیل می‌توانند مشتریان خارجی خود را از ثبات بلند مدت مطمئن کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی ادامه داد: نوسانات قیمتی در بازار زعفران طی سال‌های اخیر بی سابقه بوده است، چرا که هم اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران در بازار داخلی از پنج میلیون و 100 هزار تومان تا شش میلیون و 700 هزار تومان متفاوت است و این محصول در بازار جهانی نیز بسته به نوع و اندازه بسته‌بندی‌ها از کیلویی 1500 دلار تا 2300 دلار به فروش می‌رسد که البته در برخی موارد نیز قیمت زعفران به کیلویی حدود 3000 دلار نیز می‌رسد.

میری با اشاره به اینکه صادرکنندگان ایرانی نمی‌توانند با تسهیلات بانکی 24 درصدی نقدینگی مورد نیاز خود را برای ایجاد ثبات در بازار زعفران تامین کنند، گفت: اگر صادرکنندگان به جای این تسهیلات، تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار گیرد ضمن تامین و ذخیره‌سازی زعفران برای مشتریانشان می‌توانند دست دلالان را از بازار این محصول قطع کنند؛ به گونه ای که هر وقت دلالان به بازار ورود پیدا کردند، صادرکنندگان می‌توانند از ذخایر خود برای تنظیم بازار استفاده کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: