بررسی ها نشان دهنده این واقعیت است كه در طرح احیای جاده ابریشم چین،
ایران یكی از مهمترین و زیربنایی ترین بخش های این طرح خواهد بود كه رئیس
جمهوری چین تلاش بسیاری برای اجرایی شدن آن دارد.
ایران از نظر چین،
عنصر مركزی در كمربند اقتصادی جاده ابریشم است، كمربندی كه به شدت برای
تحقق آن تلاش می شود و بسیاری از كارشناسان، بخشی از این تلاش ها را گسترش
نفوذ فرامرزی چین از طریق آسیای مركزی به خلیج فارس و اروپا می دانند.
اهمیت
اجرای این طرح باعث شده تا وزارت بازرگانی چین اخیرا در گزارشی با بررسی
مجدد راهبرد جاده ابریشم و راه ابریشم دریایی اعلام كند كه حجم تبادلات
تجاری كه قرار است در این راه جدید صورت گیرد، معادل یك چهارم از كل تجارت
چین با دنیا است.
«شین دایانگ» سخنگوی این وزارتخانه در سخنانی اعلام
كرده است كه چین به همین منظور بیش از 50 مركز و منطقه ویژه اقتصادی در
كشورهای مرتبط با طرح احیای راه ابریشم ایجاد كرده كه از جمله می توان به
منطقه چین و بلاروس، چین ـ تایلند و چین و اندونزی اشاره كرد.
گزارش های
منتشر شده بیانگر این موضوع است كه در سال گذشته میلادی شركت های چینی
برای اجرای برنامه های مرتبط با راه ابریشم نزدیك به 2 میلیارد دلار سرمایه
گذاری كرده اند.
این رقم در مقایسه با سال 2014 میلادی نشانگر 40 درصد
افزایش است و وزارت بازرگانی از احتمالا فزونی گرفتن این سرمایه گذاری در
سال جاری میلادی خبر داده است.
وزارت بازرگانی چین اعلام كرده است كه در
سال گذشته میلادی كشورهای راه ابریشم یك میلیارد دلار در این كشور سرمایه
گذاری كرده اند كه در مقایسه با یك سال قبل از آن پنج درصد افزایش نشان می
دهد.
ایده «یك كمربند - یك جاده» راهبرد توسعه جدیدی است كه توسط رئیس
جمهوری چین در سال 2013 مطرح شد و به كمربند اقتصادی جاده ابریشم جدید
اشاره دارد و چین را از مسیر آسیای میانه به اروپا وصل می كند و جاده
ابریشم دریایی نیز چین را به كشورهای جنوب شرقی آسیا، آفریقا و اروپا متصل
می سازد.
«مردم» ارگان حزب حاكم چین نیز امروز در گزارشی با انتشار
تصویری از قطار باربری كه برای اولین بار در 28 ژانویه (بهمن سال گذشته) از
مسیر ریلی ابریشم و از شهر «یی وو» در شرق چین به تهران عزیمت كرد، نوشت:
چنانچه كشورهای راه ابریشم، همانند ایران اینگونه همكاری های نزدیك با چین
داشته باشند طبیعتا زیرساخت های منطقه ای با كمك یكدیگر به سرعت توسعه می
یابد.
چین برای اجرای این طرح یك صندوق ویژه با ارزش سرمایه 40 میلیارد
دلار نیز در نظر گرفته و از سرمایه 100 میلیارد دلاری بانك زیرساختی توسعه
سرمایه گذاری آسیایی (AIIB) نیز برای اجرای طرح های راه ابریشم بهره مند
خواهد شد.
همین اشتیاق چین است كه سبب شد تا ایران به عنوان هیات موسس
به عضویت بانك سرمایه گذاری توسعه زیرساخت آسیا (AIIB) درآید كه تابستان
سال گذشته اساسنامه آن امضا شد.
برآوردها نشان می دهد كه چنانچه طرح جاده ابریشم اجرایی شود ایران محل انتقال و گذر 12 میلیون تن كالا در سال خواهد بود.
«شی
جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین پیش بینی كرده كه در مدت یك دهه از راه
اندازی این مسیر، ارزش تجاری آن برای كشورهای قرار گرفته در این مسیر كه
یكی از آنها ایران است به 2 هزار و 500 میلیارد دلار برسد.