کد خبر: ۳۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
مدیر ناحیه فولاد شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: طرح تولید ریل ملی در این شرکت در آستانه راه اندازی قرار گرفت .

ریل، فولاد نوردشده‌ای است که بشکل معین و بصورت دو رشته موازی روی ریل‌بند نصب می‌شود و هدف از ساخت و نصب ریل، گذر واگن از روی آنهاست.  
ریل، قطعه ای استاندارد است و مطابق مقیاس های تعریف شده آماده می شود و دانش فنی آن نیز تا حدودی در داخل کشور وجود دارد.  
به گزارش ایرنا، روابط عمومی ذوب آهن اصفهان روز شنبه به نقل از حمیدرضا نور محمدی افزود: تا چند هفته دیگر ریل ملی را تولید می کنیم.
وی اعلام کرد: پروژه تولید ریل ملی در ذوب آهن با اتمام مرحله آزمایش سرد در آستانه راه اندازی است.
وی توضیح داد: تجهیزی که آماده راه اندازی می شود، برای تست هماهنگی ابتدا مرحله آزمایش سرد در آن انجام می شود و در صورتی که پاسخ این مرحله، مثبت و مطلوب بود، تست گرم و تولید محصول نهایی آغاز می شود.  
وی افزود: هم اکنون 99 درصد از تست سرد طرح ریل در ذوب آهن اصفهان انجام گرفته است که پس از آن تست گرم و تولید محصول نهایی انجام می شود.  
وی خاطرنشان کرد: شرکت 'تام ایران خودرو' در پروژه ریل با ذوب آهن همکاری داشت اما بدلیل حجم ریالی و سقف قرار داد، همکاری با شرکت یادشده در آخرین مراحل کار قطع شد که البته این موضوع کوچکترین وقفه ای در روند پروژه ایجاد نکرد.
نورمحمدی افزود: اکنون بخش مهندسی ناحیه فولاد، بهره بردار و مدیر پروژه اجرایی در داخل شرکت و همچنین کارشناسان شرکت 'کوتنر' آلمان، مراحل اجرایی پروژه ریل را در درست اقدام دارند.
 
***ذوب آهن حدود 70 تُن بر ساعت ریل تولید می کند***
مدیر ناحیه فولاد در مدیریت ارشد مهندسی کارخانه ذوب آهن همچنین گفت: با توجه به سیستم خنک کننده و زیرساخت هایی که وجود دارد حدود 70 تُن بر ساعت امکان تولید ریل در این شرکت وجود دارد.  
وی افزود: با تولید ریل در طول سال، ظرفیت اسمی 400 هزار تن ریل مطابق استانداردهای اروپایی در این شرکت رقم خواهد خورد.  
وی تصریح کرد: با توجه به سفارش بازار اگر در طول روز 20 ساعت حساب کنیم روزانه یکهزارو 400 تن ریل آماده می کنیم.  
وی بااشاره به تولید تیرآهن بال پهن در ذوب آهن که در خطوط قطار شهری کاربرد دارد، گفت: هدف اصلی ذوب آهن اصفهان تولید ریل و سپس تولید تیرآهن بال پهن است.  
نورمحمدی افزود: تولید این محصول با تاخیر یک تا دو ماه و پس از انجام تعهدات شرکت در باره پروژه ریل، آغاز می شود.  
وی با بیان اینکه برخی از تجهیزات مربوط به طرح تیرآهن بال پهن مانند قفسه 5A باید نصب شود، اظهار کرد: حمل این قفسه از کشور چین آغاز شده است که پس از ورود به کشور و نصب آن در خط، تولید تیرآهن بال پهن تا سایز H300 نیز در ذوب آهن اصفهان محقق می شود.
تولید ریل در سال 70 نخستین بار در ایران و در ذوب آهن اصفهان با تولید ریل U33 ویژه خطوط فرعی و سرعت های پایین کلید خورد.
در آن زمان تلاش بسیاری صورت گرفت که دستگاه های مرتبط از این طرح حمایت کنند تا ذوب آهن بتواند ریل UIC 60 ویژه سرعت های بالا را نیز تولید کند که بدلایل مختلف تولید ریل با وقفه مواجه شد.
اما ریل U33 تولیدی شرکت در آن سال ها در ایستگاه های مواد اولیه درون مجموعه و ایستگاه زرین شهر شهرستان لنجان نصب شد.  
نام ایران در زمُره هفدهمین کشور تولیدکننده ریل در جهان قرار دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: