سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: متاسفانه به دلیل رکود حاکم بر بازار و پایین آمدن قدرت خرید مردم و کاهش شدید آمار ازدواج شرکتهای تولیدکننده مجبور شدند که امسال تعدیل نیرو داشته باشند و برخی از قراردادهای کارگران خود را تمدید نکنند.
حمیدرضا غزنوی در گفتوگو با ایلنا در خصوص آخرین تغییرات قیمتی در بازار کشور گفت: با توجه به افزایش هزینهها و بالا رفتن قیمت ارز، لوازم خانگی تولید داخل از ۷ تا ۱۲ درصد افزایش قیمت داشته است.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: این در حالی است که این افزایش قیمت فقط برای پوشش بخشی از هزینهها است و هیچ سودی به تولیدکننده اضافه نشده. متاسفانه به دلیل رکود حاکم بر بازار و پایین آمدن قدرت خرید مردم و کاهش شدید آمار ازدواج شرکتهای تولیدکننده مجبور شدند که امسال تعدیل نیرو داشته باشند و برخی از قراردادهای کارگران خود را تمدید نکنند.
وی تصریح کرد: بیشترین افزایش قیمت مربوط به مواد اولیهای بوده که در اختیار دولت است. قیمت فولاد و پتروشیمی بیپروا و بیرحمانه در حال افزایش است و هیچ کس جلودار آنها نیست. از طرف دیگر ما مجبوریم برای کنترل بازار، افزایش قیمت نداشته باشیم در حالی که سال گذشته لوازم خانگی خارجی که توسط نمایندگیها در کشور عرضه میشوند دو مرحله افزایش قیمت داشتهاند و اینبار همزمان با ما نیز قیمت خود را افزایش دادهاند اما ما فقط همین هفت درصد را افزایش دادیم. آن هم میدانیم که مسلما بر روی فروش ما تاثیر منفی خواهد گذاشت اما چارهای جز این کار نداریم.
وی درباره قیمت دلار گفت: امروز ما شاهد چسبندگی قیمت در بازار هستیم. در مقطعی قیمت دلار به صورت افسارگسیخته بالا رفت تا اینکه دولت قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان را اعلام کرد هر چند امروز در بازار بیش از ۵هزار و ۸۰۰ تومان معامله میشود متناسب با این افزایش قیمت، قیمت خدمات و تولیدات نیز بالا رفت اما حالا که دیگر دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تثبیت شده و دولت تعهد داده که تمام واردات را با این قیمت ارز تامین میکند اما همچنان شاهد پدیده چسبندگی قیمت هستیم یعنی اینکه آن قیمتی که بالا رفته دیگر کاهش پیدا نمیکند.
وی ادامه داد: ما هنوز وارداتی انجام ندادیم اما فکر نمیکنم برای واردات قطعاتی که لازم داریم مشکلی به وجود آید.
غزنوی افزود: از سوی دیگر بازار رقابت در کشورمان با کالاهای کرهای بسیار سخت است در حالی که تولیدکننده در ایران به فکر نگه داشتن نیرو و سربهسر کردن هزینهها است اما واردکننده خارجی خیالش راحت است که کلیه هزینه تبلیغات توسط شریک کرهای آنها تامین میشود. بر همین اساس امروز آنها هرچقدر بخواهند افزایش قیمت میدهند و در واقع پول برند خود را میگیرند نه کیفیت کالا و همین میشود که فروشندهها نیز به دنبال فروش کالای خارجی میروند.