کد خبر: ۷۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
دبیرشورای عالی رسانه بسیج اصناف:
مفهوم مسئولیت اجتماعی آنچنان مهم و راهبردی است که امروزه به عنوان یک اصل بی بدیل برای توسعه پایدار اقتصادی پذیرفته شده است.
مسئولیت اجتماعی مهم ترین راهبرد توسعه پایدار اقتصادیبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ مجید طلیمی دبیرشورای عالی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با بیان این مطلب گفت :بر اساس اهداف سازمان ملل، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰، همه کشورهای عضو سازمان ملل باید تلاش کنند به اهداف و شاخص‌های توسعه‌ پایدار در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دست یابند.

مجید طلیمی اظهار داشت: سازمان ملل متحد برای رسیدن به اهداف توسعه‌ پایدار، ۱۷ هدف کلان را تعیین و تصویب کرده است که در این میان اهداف زندگی سالم، در دسترس بودن آب سالم، دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه، مبارزه با تغییرات اقلیم، استفاده پایدار از اقیانوس‌ها و دریاها، ارتقای اکوسیستم و احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار به منزله اسناد بالادستی ملی و یا بین‌المللی حوزه‌ محیط زیست مطرح می‌شوند. بر این اساس، مسئولیت اجتماعی، استاندارد ایزو 26000 را با رعایت دستورالعمل‌های ویژه خود دارد که خود شامل ۷ شاخص پاسخگویی، شفاف‌سازی و مسئولیت‌پذیری، اخلاق حرفه‌ای ، احترام به حقوق ذینفعان، احترام به قانون، احترام به هنجارهای بین‌المللی و احترام به حقوق بشر می‌شود.

رئیس مرکز مطالعاتی مدیریت دانش خاورمیانه گفت : مسئولیت اجتماعی به طور عمده تعهدات شرکتی یا سازمانی را در قبال محیط طبیعی و اجتماعی در برمی‌گیرد و این تعهدات را در کنار فعالیت اقتصادی بنگاه قرار می‌دهد. روح این نوع مسئولیت مبتنی بر اخلاق بوده و در کنار نفع اقتصادی، به منافع ذینفعان شرکت یا سازمان نیز توجه دارد.  
وی عنوان کرد: از دیدگاه مرکز جهانی توسعه پایدار کسب‌و‌کار، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها باید به نحو احسن صورت پذیرد تا کیفیت زندگی بهبود پیدا کند.
بر این اساس ، وظیفه اصلی نهادینه‌سازی وجدان حرفه‌ای و رفتاری و باور به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در وهله نخست متوجه مدیران، تصمیم‌گیران و سیاستگذاران است و سپس باید کارشناسان، صاحبان و مردم نیز توجه خود را به این مهم معطوف کنند.  
دبیر شورای عالی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور تصریح کرد: از سوی دیگر نهادینه شدن فرهنگ فقه بازار و آموزه های دین اسلام توسط سازمان بسیج اصناف در میان فعالان اقتصادی ، اصناف و بازاریان و تعمیق باور در بین واحد های صنفی و بنگاه‌های اقتصادی که در تولید کالا و خدمت نقش دارند، در دستیابی به شاخص‌های توسعه پایدار هر روز پررنگ‌تر می‌شود.
مجید طلیمی خاطرنشان کرد: رسیدن به جامعه آرمانی اسلامی مستلزم عمل جهاد گونه مبتنی بر علم و دانش است و تأکید مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) بر تقویت اقتصادِ مستقلِّ کشور مبتنی‌ بر "تولید انبوه" و باکیفیّت ، توزیع عدالت‌ محور ، مصرف به ‌اندازه ، بی ‌‌اسراف و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سال های اخیر بارها از جانب معظم له تکرار و بر آن تأکید شده است و به همین دلیل می توان گفت که مسئولیت اجتماعی مهم ترین راهبرد توسعه پایدار اقتصادی است.
وی پیش از این هم گفته اتحادیه ها و انجمن های صنفی به ویژه اتحادیه های اقتصادی بازوان دولت در مدیریت هوشمند بازار و تحقق آرمان های اقتصادی هستند و باید به مسئئولیت اجتماعی خود عمل کنند.
دبیر شورای عالی سازمان بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور می گوید: وظیفه این اتحادیه طبق قانون تعریف شده است و هر گونه حرکت خارج از این محدوده ؛ غیراقتصادی ، غیرقانونی و غیر علمی است و باید مواظب باشند رانت خواری و دلالی و فساد اقتصادی ترویج نشود.  
طلیمی گفته است اتاق اصناف از بزرگترین تشکل های اقتصادی است که باید برای رونق کسب و کار ، افزایش و مدیریت اشتغال زایی ، تنظیم بازار و تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کند.
طلیمی گفت : درجهت ارزش های اصلیِ انقلاب و شعارهای انقلاب و اصول بنیادین انقلاب، ملّت ایران توانسته است اصول بنیادین و شعارهای اصلی انقلاب ( استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، اعتماد به نفس ملّی و خود‌باوری ملّی، عدالت، و برتر و بالاتر از همه‌ اینها تحقّق و پیاده شدن احکام دین و شریعت در کشور) را به همان استحکامِ اوّل، تا امروز حفظ کند و در دوره جنگ اقتصادی دشمن هم مسئولان اتحادیه ها وظیفه دارند برای حفظ منافع ملی تلاش کنند.اتحادیه ها باید به آرمان های اقتصادی ملی متعهد باشند.
 

نام:
ایمیل:
* نظر: