لامبورگینی سیان ۲۰۱۹ (Lamborghini Siàn 2019) جدیدترین سوپر اسپرت ایتالیایی در نمایشگاه خودرو فرانکفورت است و در این چند روزه نگاه های زیادی را به سمت خود کشانده است.
سیان در مجموعه لامبورگینی یک نقطه آغاز محسوب می شود زیرا اولین محصول سنآگاتا(سنت آگاتا به انگلیسی) مجهز به پیشرانه هیبریدی است که عنوان سریع ترین لامبورگینی استاندارد(کارخانه ای) را نیز به خود اختصاص داده است. با آنکه لامبورگینی تصاویر استودیویی سیان را اندکی پیش از برگزاری نمایشگاه بین المللی خودروی فرانکفورت منتشر کرد اما این رویداد مهم خودرویی بهترین فرصت را برای نمایش عمومی "سیان" فراهم آورده تا خود را به عنوان تک ستاره این نمایشگاه مطرح کند. همانطور که نمایندگان لامبورگینی در هنگام معرفی این محصول در فرانکفورت اعلام کردند؛ سیان در گویش بولونزی به معنای صاعقه به کار می رود که انتخاب مناسبی برای چنین خودرویی به نظر می رسد
۸۱۹ اسب بخار برای نخستین خودروی هیبریدی سنت آگاتا (Sant’Agata)
سریع ترین «لامبورگینی» همه زمان ها: این گونه برند «سنت آگاتا»ی بلونیایی نخستین خودروی هیبریدی خود «سیان» را ارائه میدهد. این خودروی ۱۲ سیلندر سوپراسپرت دارای راه حل های فنی نوآورانه است، با سیستم های الکتریکی ای شروع می شود که برای نخستین بار ابَرخازن ها را برای حفظ و کنترل وزن و تضمین کارایی بالا به دنیای خودرو وارد میکند. از لامبورگینی سیان فقط ۶۳ نمونه ساخته خواهد شد، هرکدام از آن ها در مرکز Stile Lamborghini و بخش Ald Personam با هدف ایجاد یک نمونه تک و منحصربه فرد برای هرکدام از خریداران، سفارشی سازی می شوند. اولین ۱۲ سیلندر جدید برای نمایشگاه فرانکفورت تعیین شده است، جاییکه نمونه ای با روکش طلایی چندلایه براق و فضای داخلی تزیین شده با مبلمان چرمی Poltrona Frau و چاپ سه بعدی به نمایش گذاشته می شود.
سیستم الکتریکی این خودرو از ۱۲ سیلندر پشتیبانی میکند. سیان با ارائه نسخه پیشرفته ۶.۵ لیتری V12 Aventador از SVJ به همراه یک موتور الکتریکی ۴۸ ولت، به تاریخچه این برند وفادار است. سیستم احتراقی که با شیرهای ورودی تیتانیوم به روز شده است، قدرتمندترین بر روی لامبورگینی های استاندارد نصب شده است: ۱۲ سیلندر با سرعت ۸۵۰۰ دور در دقیقه به ۷۸۵ اسب بخار میرسد. برای افزایش کارایی بیش تر، یک موتور الکتریکی ۳۴ اسب بخار که در جعبه دنده یکپارچه شده و مستقیم به محورها متصل میشود که حداکثر توان سیستم را به ۸۱۹ اسب بخار می رساند و از مانور سرعت کم از جمله دنده معکوس پشتیبانی می کند و پس از رسیدن به آن با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت موتور برقی از کار می افتد.
ارائه اولین ابَرخازن ها:
برق مورد نیاز برای بهره برداری از سیستم های هیبریدی داخل یک ابرخازن جمع می شود نه در باتری های لیتیوم یونی. این راه حل ابتکاری که در ابتدا روی Aventador تست شده بود، به لامبورگینی این امکان را می دهد تا یک سیستم ذخیره انرژی، سه برابر سبک تر از یک باتری با قدرت مساوی و سه برابر قدرتمندتر از یک باتری با وزن برابر ارائه دهد. از این رو جزءِ ترکیبی (موتور و ابرکندانسور) تنها ۳۴ کیلوگرم وزن دارد و نسبت وزن/توان یک کیلوگرم بر اسب بخار را تضمین می کند. استفاده از این فن آوری همچنین باعث شده بیش ترین استفاده از ترمزهای احیاکننده را داشته باشیم. به لطف این عملکرد متقارن ابرخازن که با همان توان تخلیه و شارژ می شود، سیستم در هر ترمز کامل شارژ می شود و افزایش قدرت موجود را تضمین می کند.
کارایی ها:
عملکرد ۱۲ سیلندر و سیستم الکتریکی به سیان یک اولویت دیگر هم می دهد؛ لامبورگینی با بهترین شتاب نسبت به همیشه. در این خودروی هیبریدی اسپرت درواقع ۲.۸ ثانیه برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون کافی است. همچنین با آغاز مجدد، داده ها به وضوح بهبود می یابند: با افزایش ۱۰٪ نیروی کششی در دنده سه، شتاب ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت ۰٫۲ بهبود می یابد و در شتاب ۷۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت با نیرو الکتریکی، حداکثر زمان ۱.۲ ثانیه ثبت شده است. درحقیقت، در سرعت های پایین تر سیستم ترکیبی می تواند نیروی دنده را در دنده های بالاتر ۲۰٪ بهبود بخشد. بیشینه سرعت بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
مواد ساخت جدید و ظاهر الهام گرفته از مدل Countach
افزون بر فن آوری ها، خودروی اسپرت سنت آگاتا ظاهر جدیدش را با جزییات گرفته شده از گذشته به نمایش میگذارد. با الهام گرفتن از مدل لامبورگینی کنتاچ (Countach) خودروی سیان ایده هایی جدید برای استایل مدل هایش ارائه می دهد. از جمله چراغ های روز Y شکل برگرفته شده از هزاره سوم و امتداد المان های شیشه ایی روی سقف در محفظه موتور. افزون بر این، برای نخستین بار تیغه های سیستم خنک کننده از موادی ساخته شده اند که به دمای بالای تولیدشده توسط اگزوز واکنش نشان می دهند و شکل آن را برای بهبود خنک کردن، تغییر می دهند.