کد خبر: ۸۸۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت‌های معیشتی در گفتگو با «جوان»:
سخنگوی طرح معیشت با بیان اینکه اظهارات برخی از افراد با واقعیت دارایی و درآمد آن‌ها تفاوت دارد، به «جوان» می‌گوید: «برای آن دسته از افرادی که در حال حاضر درخواست دریافت یارانه داده‌اند به بانک‌ها درخواست ارسال می‌کنیم تا اعلام کنند مجموع گردش حساب افراد خانوار از مبلغی که تعیین شده بالاتر است یا نه، اسم این کار استعلام است، نه سرکشی به حساب افراد.»
سرویس جامعه جوان آنلاین: حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت‌های معیشتی در پاسخ به این سؤال خبرنگار «جوان آنلاین» که چرا برخی افراد از چند روز پیش اعتراض خود را از طریق کد دستوری ثبت کردند، اما کد رهگیری برای آن‌ها ارسال نشده است، می‌گوید: «تاکنون درصد زیادی از پیامک‌ها ارسال شده است. این پیامک‌ها به ترتیب بررسی و پاسخ آن ارسال می‌شود. تاریخ مراجعه افراد به همراه کدپیگیری برای آن‌ها ارسال خواهد شد و درنهایت ظرف مدت زمان ۳۰ روز نتیجه بررسی‌های لازمه را به افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، اعلام می‌کنیم.»

میرزایی با اشاره به این مسئله که از ۲۵ میلیون خانوار در کشور ۷ میلیون خانوار مشمول دریافت یارانه معیشتی نشده‌اند، اظهار می‌دارد: «اینکه گفته شده ۴/ ۵ میلیون خانوار برای درخواست طرح معیشتی ثبت‌نام کرده‌اند نادرست است، زیرا که درصد قابل توجهی از این درخواست‌ها تکراری بوده و برخی از آن‌هایی که درخواست یارانه کرده‌اند سرپرست خانوار نبوده‌اند. در حال حاضر کمتر از ۴ میلیون سرپرست خانوار درخواست دریافت یارانه معیشتی کرده‌اند.»

سخنگوی طرح معیشت در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از معلولان که تحت پوشش بهزیستی نیز هستند از یارانه معیشتی محروم شده‌اند، می‌گوید: «در کشور کسانی هستند که در عین معلولیت، صاحب کارخانه بسیار بزرگی هستند و گردش مالی بسیار خوبی دارند. ما برای دریافت یا عدم دریافت یارانه معیشتی از الگوریتم‌های دقیق اقتصادی استفاده کرده‌ایم. البته افرادی که خودشان را ذی‌حق دریافت یارانه معیشتی می‌دانند، می‌توانند درخواست بدهند و اگر مشمول دریافت این یارانه باشند حتماً مبلغ تعیین شده به حساب‌شان واریز می‌شود؛ بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.»

او درباره مبنای دریافت یا عدم دریافت یارانه معیشتی خانوار‌ها تصریح می‌کند: «اگر بازه اطمینان از اینکه خانوار مشمول دریافت یارانه معیشتی است، از ۹۰ درصد بیشتر شده باشد، یارانه به حساب آن‌ها واریز شده است، اما اگر از ۹۰ درصد کمتر شده باشد آن را موکول به بررسی بیشتر کرده‌ایم. برای این افراد یک برازشی از وضعیت اقتصادی‌شان از طریق استعلام حساب‌های بانکی انجام می‌دهیم و آن را همراه با دارایی‌هایش بر اساس الگوریتم‌های اقتصادی می‌سنجیم.»

«برخی از سرپرستان خانوار سیم‌کارتی به نام خود ندارند و نمی‌توانند برای درخواست یارانه معیشتی ثبت‌نام کنند.» میرزایی در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «برای احراز هویت افراد باید مراجعه حضوری برای افراد را ملاک قرار می‌دادیم که علاوه بر افزایش سفر‌های درون شهری و افزایش بار ترافیک، هزینه زیادی را بر دوش مراجعه‌کنندگان قرار می‌داد؛ بنابراین برای احراز هویت باید سیم‌کارت به اسم خود فرد باشد تا اطلاعات در اختیار خود سرپرست خانوار قرار بگیرد.»

او درباره راهکار آن‌دسته از سرپرستان خانواری که به عدم دریافت یارانه معیشتی اعتراض دارند می‌گوید: «سرپرستان خانوار می‌توانند با هزینه بسیار کم و صرف وقت چند دقیقه‌ای یک سیم‌کارت اعتباری به نام خود بگیرند و با آن سیم‌کارت در سامانه طرح معیشت ثبت‌نام کنند.»

میرزایی درباره این سؤال که مبنای انتخاب ۶۰ میلیون نفر که یارانه معیشتی به آن‌ها تعلق گرفته است چه بوده و آیا به حساب‌های بانکی آن‌ها سرکشی شده است، پاسخ می‌دهد: «مبنای ما اطلاعات ثبت شده‌ای است که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان قرار دارد. از آنجایی که ممکن است وضع مالی افراد تغییر کند، ما مکانیزمی برای منابع کشور مخصوصاً در حوزه رفاهی درنظر گرفته‌ایم و اینطور نیست که یک‌بار شخص را تأیید کنیم و وارد سیاست حمایت رفاهی شود تا آخر در آن بماند. بلکه افراد از نظر اقتصادی و اجتماعی دائماً در حال پایش شدن هستند.» سخنگوی طرح معیشت با بیان اینکه اظهارات برخی از افراد با واقعیت دارایی و درآمد آن‌ها تفاوت دارد، می‌گوید: «برای آن دسته از افرادی که در حال حاضر درخواست دریافت یارانه داده‌اند به بانک‌ها درخواست ارسال می‌کنیم تا اعلام کنند مجموع گردش حساب افراد خانوار از مبلغی که ما تعیین کرده‌ایم بالاتر است یا نه؟ جواب آن بله یا خیر است که اسم این کار استعلام است و نه سرکشی به حساب افراد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار