خبرگزاری تسنیم- مجتبی برزگر
صداوسیما با شبکههای داخلی و خارجی مأموریت ابلاغ پیام اسلام و انقلاب را به همه مناطق جغرافیایی ایران و جهان دارد؛ با بخش سیما، برنامهسازی و سریالسازی میکند تا با ایجاد سرگرمی، نشاط و فرهنگسازی، مأموریت رسانهایاش را به جایی برساند و در بخش برونمرزی با رسانههای متعدد دیداری و شنیدانی در مدل کاملاً سازمانی و در جایگاهی قابل قبول ایستاده است. شبکههای برونمرزی مأموریت ابلاغ پیام اسلام و انقلاب را در مناطق مختلف جغرافیایی و میان متکلمان بهزبانهای مختلف بهعهده دارد.
نگاهی به جزئیات شبکههای تلویزیونی و رادیویی برونمرزی صداوسیما
32 رادیو به زبانها و زمان پخشهای متفاوت در برونمرزی فعالند که 29 رادیو از این میان در قالب چهار اداره کل «آسیای میانه و قفقاز»، «اروپا و آمریکا»، «عربی و آفریقایی» و «شبهقاره هند و شرق آسیا» فعالیت میکنند و 3 رادیوی دیگر نیز در دل شبکه رادیو و تلویزیونی سحر مشغول به تولید و پخش برنامههای رادیوییاند.
علاوه بر این، شبکههای «آی فیلم» (با چهار کانال 24ساعته زیرمجموعه خود)، «پرستیوی»، «الکوثر»، شبکه رادیو و تلویزیونی «سحر» (با چهار کانال 24ساعته تلویزیونی و 3 رادیو)، «العالم»، «هیسپانتیوی»، «هوساتیوی» و کانال «العالم سوری» در واقع جزو 14 شبکه تلویزیونی معاونت برونمرزی صداوسیما به شمار میروند که در حوزههای تخصصی خود به تولید و پخش برنامه میپردازند.
32 رادیو، 14 شبکه تلویزیونی، خبرگزاری بینالمللی تصویری «ایران پرس» و مجموعه خبری ــ اینترنتی «پارستودی» و بیش از این تعداد، سایتهای مختلف و متنوع؛ جادوی رسانه را با چنان طعم و عطر و رنگی از ایران و ایرانی در عرصههای جهانی عرضه میکنند که چشم و دل میلیونها انسان در جای جای جهان را مشغول خود ساخته است.
شبکه آیفیلم (iFILM) عربی با شعار «آیفیلم، دوست خانواده تو» در شهریور 1389 همزمان با عید سعید فطر بهمنظور پخش فیلم، سریال و برنامه برای مخاطبان عربزبان بهصورت 24ساعته کار خود را آغاز کرد. در خرداد سال 1390 نیز، شبکه آیفیلم فارسی برای فارسیزبانهای داخل و خارج کشور افتتاح شد. سپس شبکه آیفیلم انگلیسی در 22 اسفند 1391 با مأموریت پخش فیلم، سریال و برنامه برای مخاطبان انگلیسیزبان سراسر دنیا شروع به کار کرد و در 26 اسفند 1396 نیز کانال «آیفیلم2» با گویش دری برای مخاطبان فیلم و سریالهای ایرانی در کشورهای افغانستان و تاجیکستان و با هدف پوشش تمامی فارسیزبانان آسیای میانه و شبهقاره هند و... دایره تمدنی بزرگ پارسی در سراسر جهان تأسیس شد.
شبکه آیفیلم با داشتن پشتوانه غنی آثار نمایشی ایرانی با رویکرد آشنا کردن جامعه 350میلیونی عربزبان و جمعیت یکمیلیارد و 500میلیونی انگلیسیزبان دنیا با فرهنگ و هنر و تاریخ و جامعه امروز ایران اسلامی و در مرحله بعد برای پر کردن اوقات فراغت جامعه 150میلیونی خانوادههای ایرانی و فارسیزبانها (داخل و خارج از مرزهای ایران) راهاندازی شده است.
شبکه آیفیلم علاوه بر پخش ماهوارهای، داخل کشور نیز از طریق دستگاه گیرنده دیجیتال و همچنین از طریق پخش اینترنتی در وبگاه و اپلیکیشنهای موبایل قابل دریافت است.
شبکه جهانی الکوثر در هفدهم بهمنماه سال 1384 همزمان با عید سعید غدیر خم آغاز فعالیت رسمی خود را اعلام کرد. در سال 1359 بخش سیمای عربی در صدا و سیما با یک ساعت و نیم پخش راهاندازی شد و بهتدریج برنامههای آن گسترش یافت، بهطوری که جمهوری اسلامی ایران جهت صدور پیام انقلاب اسلامی و تحت پوشش قرار دادن جهان عرب ضرورت تأسیس یک شبکه عربیزبان را احساس نمود و از سال 1384 سیمای عربی بهعنوان یک شبکه ماهوارهای مستقل و با نام الکوثر و با 14 ساعت پخش، کار خود را ادامه داد و در سال 1389 و با آغاز ماه رمضان پخش آن به 24 ساعت ارتقا یافت.
شبکه الکوثر بهعنوان شبکه معارف اهلبیت(ع) ترویج صحیح معارف ثقلین شریفین را با تکیه بر اصول اتحاد امت اسلامی در دستور کار خود دارد و در این راستا با ارائه برنامههای متنوّع در موضوعات مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، اسلام ناب محمدی(ص) را به مخاطبان خود معرفی میکند و با برخورداری از بخشهای مختلف خبری، و شبکه خبرنگاران متنوع در کشورها و شهرهای مختلف، تازهترین رویدادهای جهان را منعکس میکند. تنوّع برنامهسازی و پخش و آرایش رسانهای در شبکه الکوثر در موضوعات مختلف مذهبی، اجتماعی، سیاسی، کودک و نوجوان و فیلم و سریال و... موجب شده مخاطبان جهان عرب، خاصّه مسلمانان و شیعیان با سلیقههای مختلف بتوانند از برنامههای الکوثر بهرهمند شوند.
شبکه جهانی سحر، نخستین شبکه تلویزیونی برونمرزی سیمای جمهوری اسلامی ایران است که در بیست و پنجم آبان 1376 هجری شمسی بهصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این شبکه چهارکاناله متشکل از کانالهای 24ساعته اردو، کردی، آذری و بالکان است و سه کانال اردو، کردی و بالکان آن کنار تلویزیون، شبکههای رادیویی مستقل خود را نیز دارند.
شبکه سحر شبکهای رادیو و تلویزیونی، ایرانی، برای مخاطبان غیرایرانی و با ساختار یک شبکه عمومی است که نهتنها به پخش اخبار و برنامههای سیاسی تحلیلی و گفتگو میپردازد که تولید و پخش قالبهای مختلف برنامهسازی تلویزیونی از مستند، ترکیبی و غیرترکیبی، نمایشی، انیمیشن و جنگ را در موضوعات گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معارف دینی را برای همه گروههای مختلف سنی، جنسی، صنفی، تحصیلی و مذهبی مخاطب شبکه سحر در دستور کار دارد.
در ضمن رادیوهای همزبان با کانالهای سحر هم تحت پوشش این شبکه قرار دارند که از طرق مختلف فرکانسی و اینترنتی در دسترس مخاطب قرارگرفتهاند و بهعنوان مکمل تلویزیون عمل میکنند.
هیسپانتیوی نخستین شبکه 24ساعته اسپانیاییزبان در خاورمیانه است که با شعار «بازتاب بیطرفانه خبرهای مهم جهان و خبر از دیدگاهی نو» فعالیت خود را از یازدهم بهمن 1390 با حضور رئیس وقت سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه وقت و برخی از سفرای کشورهای اسپانیاییزبان نظیر کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، اکوادور و بولیوی بهطور رسمی آغاز کرد.
این شبکه پیشتر کار خود را با راهاندازی وبسایت در 14 آبان سال 1389 شروع کرده و بهعنوان نخستین شبکه ایرانی با کیفیت HD در دورترین نقاط جهان و بیشتر کشورهای آمریکای لاتین درحال پخش است. هیسپانتیوی با پخش 24ساعته خبر، برنامههای مستند، فیلم و سریال و طرحریزی برنامههای ابتکاری همچون برنامههای هفتگی نقد مسائل روز دنیا، مصاحبه با شخصیتهای مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اسپانیا، آمریکای لاتین و ایران با رویکرد گفتمان انقلاب اسلامی میپردازد.
پرستیوی نخستین شبکه خبری بینالمللی ایرانی بهزبان انگلیسی است که بهصورت 24ساعته به پخش اخبار، برنامههای مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و پخش مستندهای جذاب میپردازد. شبکه پرستیوی پس از تقریباً چهار ماه دوره آزمایشی در یازدهم تیرماه سال 1386 رسماً فعالیت خود را کلید زد و چند روز بعد نیز با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح رسمی شد.
با توجه به انگلیسیبودن زبان شبکه، این شبکه ابتدا با هدفگذاری پخش برنامه برای مردم اروپا و آمریکا برنامهریزی کرده بود اما بعدها سعی شد پوشش آن گسترش یابد. هدفگذاری محتوایی پرستیوی؛ مقابله با سلطه رسانههای غربی در حوزه خبر و برنامهسازی و ایجاد پل ارتباطی با ملل دنیا و معرفی سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در قالبی بدون واسطه است.
پایگاه اصلی این شبکه در تهران است و خبرنگاران مقیم بسیاری در نقاط استراتژیک و مهم جهان مستقر کرده است. فراهم آوردن زمینه و پلی برای درک متقابل فرهنگهای گوناگون جهان، تشویق و ترغیب ملل و اقوام مختلف بشر با دیدگاهها و اعتقادات دینی مختلف به برقراری ارتباط با یکدیگر از دیگر اولویتهای پرستیوی است. برنامهسازی در پرستیوی در زمینههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام میشود و شعار اصلی شبکه پرستیوی «خبر از نگاه جدید» برای شکستن سلطه رسانههای گروهی غربی است.
شبکه العالم در حالی در اسفند 1381 و همزمان با تجاوز نیروهای آمریکایی و انگلیسی به عراق فعالیت خود را بهزبان عربی شروع کرد که شعار «العالم بین یدیک» و بهمعنی «جهان در دستان توست» را با هدف اطلاعرسانی سریع و شفاف از رویدادها و تحولات سیاسی جهان و نیز اتخاذ سیاست رسانهای فعال در برابر جریانات یکسویه امپریالیزم خبری غرب سرلوحه خود ساخته بود.
این شبکه روزانه در بیش از 43 بخش کوتاه و مشروح خبری همراه با تحلیل و گزارش، رویدادهای مهم بینالمللی را بهاطلاع بینندگان خود میرساند. هرچند مسائل تأثیرگذار جهان اسلام مورد اهتمام بخشهای خبری و برنامههای تحلیلی این شبکه است، ولیکن برخی از آنها بهدلیل اهمیت، سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. مسائل مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، سوریه، عراق، فلسطین، یمن، لبنان، بحرین، شمال آفریقا و حوزههای بیداری اسلامی از جمله این موضوعات هستند.
راهاندازی کانال العالم سوریه، نخستین تجربه رسانه ملی برای تأسیس شبکهای خارج از مرزهای ایران اسلامی با بهرهگیری از عوامل بومی یک کشور مشخص است. بعد از پیروزی قاطع و تاریخی مردم، ارتش و همپیمانان و دوستان واقعی سوریه مقابل گروههای تروریستی، شبکه العالم سوریه با شعار «امید و آینده» بهصورت آزمایشی در آذرماه 96 و نیز در بیست و هفتم فروردینماه 98 بهصورت رسمی، بهمنظور انعکاس آمال و آرزوهای مردم سوریه با شعار «امید و آینده» افتتاح شد. این کانال هماکنون 4 ساعت در شبانهروز پخش برنامه دارد.
شبکههای تلویزیونی معاونت برونمرزی در مجموع روزانه 283 ساعت پخش دارند، مضاف بر آن شبکه هوسا تیوی نیز بهطور 24ساعته به پخش اینترنتی برنامههای خود میپردازد.
پارستودی یک سایت خبری ایرانی است که با بهرهگیری از بیش از 70 سال سابقه سرویس برونمرزی صداوسیما با رویکرد نوین رسانهای، فعالیت خود را در زمستان 95 آغاز کرده است و به ارائه آنلاین اخبار و پوشش رویدادها به 30 زبان زنده دنیا میپردازد. پارس تودی بهدنبال آن است تا سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مهم منطقهای و بینالمللی را به گوش افکار عمومی جهان برساند و مردم جهان را با پتانسیل و ظرفیتهای ایران اسلامی در حوزههای مختلف همچون گردشگری، اقتصادی، علمی و پزشکی و همچنین علم و فناوری آشنا سازد.
یکی از مأموریتهای مهم پارستودی تولید خبر، عکس و بهویژه تصاویر خبری از ایران و موضوعات خبری از سایر نقاط جهان است و یکی از مزیتهای مهم آن بارگذاری خبر و تصویر به 30 زبان دنیاست که میتواند گستره مخاطبان این خبرگزاری را افزایش دهد، علاوه بر اینکه رادیوهای برونمرزی که هماکنون به 30 زبان دنیا در حال پخش برنامه هستند، برنامههای خود را بهروی فضای وب برای مخاطبان عرضه میکنند.
برای تحولات برونمرزی صداوسیما در سال 1399 و دیگر اتفاقات شبکههای خارجی تلویزیون به سراغ پیمان جبلی معاون برونمرزی رسانهملی رفتیم و با او گفتوگویی تفصیلی داشتیم:
چشمانداز 1399 برونمرزی رسانهملی
* بگذارید با این سؤال گفتوگو را آغاز کنیم که از برنامه ها و اتفاقات سال 1399 که در دستور کارتان دارید و به آن فکر کردهاید در امسال شاهد آن باشیم، بگویید. به نوعی چشم انداز سال 1399 برونمرزی صداوسیما را تشریح کنید.
چشمانداز سال 1399 برای معاونت برون مرزی صداوسیما با 14 شبکه تلویزیونی و 33 رادیو که به 30 زبان زنده دنیا، وظیفه انتقال دیدگاهها و منویات انقلاب اسلامی و خط مقاومت را به جهانیان عهدهدار است، در افقی فراگیر، محمل پیشبرد اهدافی است که در سال 1398 پایهریزی شده است. ما سال 1398 را با افتتاح چند طرح مهم معاونت برونمرزی نظیر آغاز به کار رسمی خبرگزاری بینالمللی تصویری «ایران پرس» به عنوان اولین و تنها خبرگزاری از این نوع در سطح کشور، شروع رسمی فعالیت شبکه رادیو و تلویزیونی هوسا برای گفتوگو و ارتباط فرهنگی با آفریقای سرشار از مواهب و مهیای تعامل فرهنگی و اقتصادی و ... و افتتاح رسمی تجربه بینظیر رسانهملی و معاونت برونمرزی در راه اندازی و اداره صد درصدی شبکهای در خارج از خاک جمهوری اسلامی ایران یعنی شبکه «العالم سوریه» شروع کردیم.
اولویت با گسترش دایره فعالیت "ایرانپرس"
در سال 1399 گسترش دایره فعالیت و مرجعیت خبرگزاری «ایران پرس» برای ما بسیار مهم و اولویتمند است. این خبرگزاری میتواند گفتمان ایران را در حرفهایترین شکل رسانهای توسعه داده و ترویج کند. با این که از ابتدای فعالیت رسمی، «ایران پرس» تصاویر خود را به طور عمومی و برخلاف شیوه معمول، به صورت رایگان در اختیار منابع خبری قرار میدهد، اما در قریب یک سال سپری شده از افتتاح رسمی، تعداد متقاضیان عقد قرارداد مالی در آستانه ورود خبرگزاری به رسته تجاری رسانه، رو به افزایش است؛ این اقبال بالا نشاندهنده موفقیت خبرگزاری است.
البته باید بگویم با این که نهادها و مراجع مهمی در کشور به اهمیت و جایگاه «ایران پرس» واقفند و همکاری خوبی با ما دارند ولی بسط آگاهی درباره اثرگذاری فعالیت «ایران پرس» هنوز جای کار دارد و توقع ما از رسانهها این است که در این زمینه همافزایی و اطلاعرسانی بیشتری داشته باشند.
شبکه "هوسا" ماهوارهای پخش شود
در سال 1399 همچنین تلاش خواهیم کرد فعالیت شبکه «هوسا» را که فعلاً به صورت اینترنتی فعالیت دارد، به مرحله پخش ماهوارهای نزدیک کنیم. آفریقا قاره فرصتها است و مردمان آفریقا مشتاق شنیدن صدای ایرانند. این اشتیاق را ما بعد از راهاندازی «هوسا تی وی» به وضوح و بیشتر از قبل دریافتیم. با اینکه معاونت برونمرزی به واسطه رواج انگلیسی و فرانسوی علاوه بر زبانهای محلی مثل هوسا و سواحیلی، پیش از این و همزمان با آن، رسانههای دیداری و شنیداری و مکتوب برای ارتباط با آفریقا در اختیار داشته است اما استعداد و آمادگی مردم آفریقا برای ارتباط با ایران و انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، نیازمند رسانههای متنوع و با دایره دربرگیری بیشتر است که "هوسا تی وی" یکی از آنهاست. مخاطبان ما با جدیت متقاضی پخش ماهوارهای و انتقال امواج از طریق فرکانس و پخش تلویزیونیاند و ما در سال 1399 در این زمینه تلاش میکنیم؛ امیدوارم بودجه راهاندازی پخش ماهوارهای فراهم شود.
24 ساعته شدن شبکه العالم سوریه
یکی دیگر از زمینههای کاری ما هم بالطبع افزایش تولید و مدت پخش شبکه «العالم سوریه» خواهد بود. این شبکه فعلا 6 ساعته است و در سال 1399 به سمت 24 ساعته شدن آن حرکت خواهیم کرد.
شبکه العالم HD میشود
* چه پیشیبنیهایی در زمینه ارتقای فنی و زیرساختهای تولید و پخش برنامهای در سال 1399 دارید؟
قطعاً برنامه داریم و یکی از مهمترین آنها HDشدن پخش شبکه «العالم» است که با زحمات همکارانمان در معاونت توسعه و فناوری رسانهبه زودی به بار خواهد نشست و از آن رونمایی خواهیم کرد.
فضای جدید و انحصاری در مقابل تحریمهای مزدورانه/ حذف صفحات اجتماعی شبکههای برونمرزی
* در سال 1398 شاهد چندین و چند مرحله ایجاد محدودیت برای شبکههای برونمرزی رسانهملی بودیم. این بار ناظر آن بودیم که این اعمال محدودیتها از تنگناهای پخش ماهوارهای، به حذف اکانتها در فضای شبکههای اجتماعی و نوعی تروریسم فضای مجازی تغییر ماهیت دادند. با اینکه ما معتقدیم حرف متفاوت سرانجام مسیر خودش را در دنیای مجازی پیدا میکند، اما پاتک مناسبی برای این حملات و مقابله با این شکل نوین تروریسم اندیشیدهاید؟ اساساً چه راهحلی پیشنهاد میدهید؟
واقعیت را باید پذیرفت که زمین بازی رسانههای جدید، برساخته و در کنترل قدرتهاست. غرب مبدع و صاحب شبکههای اجتماعی محبوب و پرکاربر در سطح جهان است. زیرساختهای فنی، توزیع و دسترسی این شبکهها هم در اختیار غرب و به ویژه عمدتاً در اختیار آمریکاست، لذا ما یا باید تابع قواعد بازی آنها باشیم یا با پیامدهایشان بر خلاف مسیر آب رو به رو شویم. عاملی که در یک سال گذشته، حتی از این هم فراتر آمد و بدون هرگونه دلیل منطقی هم به حذف صفحات ما در شبکههای اجتماعی مختلف انجامید.
در چنین شرایطی، ما فقط یک راه پیشرو داشتیم و آن ایجاد فضایی جدید و انحصاری برای انتقال پیامهایمان بود. در این راستا گام اول را در ایجاد فضایی جایگزین «یوتیوب» برداشتیم و «یورمدیوم» را به عنوان پلتفرم اشتراکگذاری ویدئوی اختصاصی معاونت برونمرزی ایجاد کردیم که فعلاً به طور آزمایشی فعالیت میکند.
پلتفرمی مشابه "یوتیوب" با کارکردی میان رسانهای برای برونمرزی
* یعنی این پروژه در سال 1399 راهاندازی رسمی میشود؟
پلتفرمی مشابه «یوتیوب» احتیاج به زیرساختهای قوی دارد. در حال کاریم و امید داریم بتوانیم به زودی به نقطه اطمینان کامل برسیم. البته این پلتفرم یک کارکرد میان رسانهای برای رادیوها و تلویزیونهای برونمرزی هم دارد که در 9 ماه گذشته که از شروع بهرهبرداری آزمایشی «یورمدیوم» میگذرد، اثرات و نتایج خوبی برای رسانههای برونمرزی در بر داشته است.
در «یورمدیوم» دو فضا و شکل دسترسی داریم
* چه مکانیسمی دنبال میشود و چه نتایجی گرفته شده است؟
بله، توضیح میدهم. ما در «یورمدیوم» دو فضا و شکل دسترسی داریم. یکی برای رسانههای داخلی معاونت و احیاناً رسانههای همسو که بخواهند از محتوای ما استفاده کنند و یک فضا و دسترسی عمومی برای هر شخص حقیقی یا رسانه ای که مایل باشند محتوای تصویری خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.
در بخش داخلی، ویدئو به صورت Clean(بدون لوگو و زیرنویس و...) به انضمام متن قابل ذخیرهسازی گفتار متن، نوشته و.... در اختیار رسانههای دارای حساب کاربری در این بخش قرار داده میشود. به این ترتیب نوعی همافزایی مستقیم و در اسرع زمان، بین شبکههای تلویزیونی و رادیویی ما اتفاق میافتد که مهمترین نتیجه آن، همافزایی تولیدی، ارتقای کیفیت آنتن و اشتراکگذاری توانمندیهای تولید محتوایی و ساختاری در داخل برونمرزی بوده است.
شبکهسازی تولید محتوای متفاوت و مستقل از قدرتها
* اگر رسانههای همسوی با شما هم متقاضی چنین خدمتی باشند، برای آنها هم زمینه استفاده فراهم میشود؟
حتماً. اساساً ما هدف بزرگی مدنظر داریم و آن شبکهسازی تولید محتوای متفاوت و مستقل از قدرتها و انقلابی در جهان است؛ «یورمدیوم» ابزار و بستری برای همین هدف میتواند باشد. کمااینکه ما نزدیک به 1600 رسانه و فعال رسانهای اثرگذار در جهان که با ما همسو هستند، شناسایی کردهایم و با نزدیک به 600 مورد ارتباط برقرار کردهایم و امیدواریم این ارتباط به بروندادهای منسجم رسانهای منتج شود.
اضافه شدن کانالهای آیفیلم و گردآمدن گنجینهای بزرگ از فیلمهای ایرانی
* اما سوال آخر و آن این که آیا در سال 99 اتفاقی نظیر اضافه شدن کانالهای شبکه آیفیلم یا افتتاح شبکههای روسی و فرانسوی که شما در سال 1396 از تصمیم معاونت برونمرزی برای راه اندازی آنها سخن گفته بودید، رخ خواهد داد؟
در زمینه آی فیلم باید بگویم اضافه شدن کانالهای این شبکه شاید به ظاهر محتملترین و سهلترین کار در برونمرزی صداوسیما باشد چون همه میدانند که مثلاً در شبکه «سحر» سالهاست که فیلم و سریال به زبانهای آذری، کردی، اردو و بوسنیایی زبانگردانی و به شکل دوبله و زیرنویس آماده و پخش میشوند و همین باعث گردآمدن گنجینهای بزرگ از فیلم و سریالهای ایرانی زبانگردانی شده به این زبانهاست.
ما نیاز مبرم به گشایش بودجهای فوری و کافی داریم
طبیعتاً هیچکس هم منکر اثرگذاری فیلم و سریال برای معرفی سبک زندگی ایرانی- اسلامی به دنیا و مخاطبان غیر ایرانی نیست، اما واقعیت این است که ما با وجود این گنجینه و پایه کار، نیازمند بودجه برای زیرساختهای پخش، توزیع امواج و مهمتر از آن ادامه و استمرار کاریم. آنتن به سرعت، محتوا و داشتهها را میبلعد و ما نیاز مبرم به یک گشایش بودجهای فوری و کافی داریم. نهادهای تصمیمگیر باید توجه خود را به ضرورتهای رسانهملی در بخش برون مرزی معطوف کنند و وظیفه خود را در حمایت از این بخش استراتژیک از رسانه ملی به انجام برسانند.
شبکه فرانسوی نیاز به بودجه دارد و روسی منتظر پخش ماهوارهای!
از طرف دیگر باید درباره دو شبکه روسی و فرانسوی هم توضیح بدهم؛ اهمیت و ضرورت راه اندازی دو شبکه یاد شده آنقدر واضح و ملموس است که نیازی به یادآوری ندارد. برای بسترسازی شبکه فرانسوی پرستیوی از سال 1394 تاکنون، همکاران ما در حال فعالیت و اداره وبسایت فرانسوی پرستیویاند که بسیار اثرگذار است، اما هنوز بودجه راهاندازی شبکه تلویزیونی را در اختیار نداریم.
به عنوان مقدمه راهاندازی شبکه روسی هم از دیماه سال گذشته (1398)، رادیو روسی ما تغییر فعالیت داد و به تلویزیون اینترنتی 2 ساعته روسی تبدیل شد. هر دوی این شبکهها برای ورود به فاز اجرایی جدی نیاز به بودجه، برای فراهم کردن امکانات، تجهیزات، فضای فیزیکی و نیروی انسانیاند. امری که تاکنون نیز با تأخیر غیر قابل اغماض رو به روست و هر روز تأخیر و کم توجهی نهادهای مسئول در این زمینه، گامی رو به عقب در دنیای رقابتهای رسانهای امروز است.
انتهای پیام/