رنگ آبی صندلیها، وجود زیر سیگاری در دستشوییها و... نکاتی هستند که شاید تابحال در هواپیما به آنها توجه نکرده اید
آیا تاکنون به این فکر کردهاید که چرا رنگ اکثر صندلیها در هواپیما آبی است؟ احتمالا هرگز به آنها توجه نکردهاید! یا اینکه، آیا چرا اکثر هواپیماها مجهز به زیرسیگاری هستند، در حالی که این روزها سیگار کشیدن در پرواز ممنوع است؟
زیاد تعجب نکنید؛ در این مقاله سعی داریم حقایقی نهان و جذابی را که در طراحی کابین هواپیماها مورد استفاده قرار میگیرد، برای شما شرح دهیم.
چرا صندلیها معمولا آبی رنگ هستند؟
از شرکت هواپیمایی رایان ایر گرفته تا هواپیمایی بریتانیا و آمریکا، بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان، از طیف گسترده رنگ آبی در تمامی قسمتهای طراحی کابین هواپیما استفاده کردهاند. این موضوع به نظر اتفاقی نیست و دلایل روانشناسی پشت آن قرار دارد.
بر اساس کتاب راهنمای مبتدیان در روانشناسی رنگها که در لندن با محوریت روانشناسی رنگها و تأثیرات آنها منتشر شده؛ رنگ آبی منعکسکننده اعتماد، آرامش، کارایی، کیفیت و آسودگی است.
نایجل گود، طراح و بنیان گذار هواپیماها که ۳۰ سال فضای داخلی هواپیماها را طراحی کرده است و اخیرا طراحی داخلی و طراحی صندلیهای ایرباس را انجام میدهد، در این تحقیق ما را همراهی میکند تا از این حقایق جذاب پرده برداریم.
او میگوید: کار ما بهعنوان طراح این است که برندهای تجاری را تقویت و آنها را شناختهتر کنیم، اما هدف اصلی ما این است که فضای داخلی را طوری طراحی کنیم که محیطی راحتتر و دلپذیر تر برای مسافران ایجاد کنیم.
اینها همه برای ایجاد استرس کمتر است و گفته میشود که رنگ آبی، احساس آرامش بیشتری ایجاد میکند. برخی از خطوط هوایی از سایههای تیرهتر و رنگهای روشن نیز استفاده میکنند. بهطور کلی هدف این است که فضایی ایجاد کنند که مسافران احساس راحتی کنند، بهطوریکه احساس کنند در خانه خودشان هستند؛ به همین دلیل سعی میکنند محیط را طبیعیتر و ملایمتر طراحی کنند. این روندی است که از دهها سال پیش مورد استفاده قرار گرفته شده است و همه به سادگی آن را پذیرفتهاند.
او همچنین افزود: رنگ آبی انتخاب شده است چرا که این رنگ، یک رنگ محافظهکارانه، غیرخشن با سایه مناسب است که نماد اعتماد و امنیت است، به همین دلیل میتوانید این رنگ را در اکثر شرکتهای هواپیمایی قدیمی مانند هواپیمایی بریتانیا ببینید.
مطالعات متعددی نشان میدهد که رابطهی قوی بین رنگ و واکنش مصرفکنندگان وجود دارد، برای مثال: یکی از آنها که در سال ۲۰۱۴ توسط محققان انجام شده است، نشان میدهد؛ بیش از ۹۰ درصد قضاوتهای ناگهانی در مورد محصولات تنها بر اساس رنگ محصولات انجام میشود.
حقیقت پشت نور کابینها
روشنایی کابین همچنین به ایجاد یک فضای بدون استرس در پرواز کمک میکند، بهویژه در هواپیماهای جدیدتر که نور ملایم الایدی را جایگزین نور خشن که در مدلهای قبلی استفاده میشد، کردهاند.
آقای گود میگوید: پشت رنگ روشن مورد استفاده در پرواز قطعا دلیلی علمی وجود دارد. با نگاهی به ترکیب رنگهای مورد استفاده در پرواز میتوان کیفیت پارچههای مورد استفاده را مشاهده کرد.
در هنگام انتخاب پارچهها و منسوجات داخلی کابین سناریوهای مختلفی را آزمایش میکنند و وسایل را تحت نورهای مختلف مورد آزمایش قرار میدهند، برای مثال: نورها را در زمانهای مختلف مانند هنگام پرواز، هنگام خوردن غذا و هنگام خوابیدن آزمایش میکنند. با متخصصان زیادی در زمینه انتخاب رنگ، مواد و رنگ روغن همکاری میکنند تا صندلیها را راحتتر و در عین حال جذاب کنند.
Jane Priestman، طراح داخلی و بریتانیایی، مدیرکل سابق و مدیر معماری و طراحی سازمان فرودگاه و خط ریلی بریتانیا، خاطرنشان کرد: نورپردازی و رنگ در محیط بسیار مهم است. او گفت: تحقیقات ما در فرودگاهها و ایستگاههای راهآهن نشان داده است که قدرت روانشناسی رنگ و کنترل روشنایی میتواند بر خلق و خوی مردم تأثیر بگذارد.
دیوارهای ضد صدا
در سالهای اخیر مطالعات زیادی در زمینه تأثیر سر و صدای هواپیما بر سلامتی انسان انجام شده است. طبق مطالعهای که در سال ۲۰۱۰ انجام شده است نشان دادهاند که احتمال حمله قلبی افراد در اثر افزایش صدای هواپیما بیشتر میشود.
اخیرا تکنولوژیهای جدیدی برای کاهش صدای هواپیما پیادهسازی شده است. برای مثال بدنه هواپیما را با یک لایه نازک عایق میکنند تا در هنگام پرواز صدای موتورهای هواپیما را کاهش دهد. البته در تلاش هستند که از پردههای صوتی برای خنثی کردن صداهای اطراف استفاده کنند.
اهمیت پارچهها
بهعنوان یک قاعده کلی در پروازهای طولانی مدت از صندلیهای چرم استفاده نمیکنند، این نوع صندلیها به دلیل عرق کردن ناخوشایند است. پارچههای ترکیبی معمولا نتیجه بهتری دارند و احساس راحتی بیشتری به مسافران میدهد. برای شرکتهای هواپیمایی، معمولا پارچههای با کیفیت بالا و تیره رنگ، به دلیل تعمیر و نگهداری راحتتر، استفاده میشود. برای مثال: پاک کردن یک رنگ قرمز از پارچه سفید نسبت به سیاه، آسانتر است؛ بنابراین رنگهای تیره، کثیفیها را میپوشاند و ظاهر آنها را تمیزتر نشان میدهد، بنابراین از رنگهای تیره بیشتر از رنگهای روشن استفاده میشود.
آقای گود میگوید: رنگهای روشن در طراحیهای داخلی پروازهای فرست کلاس و کلاسهای تجاری بیشتر استفاده میشود، این در حالی است که در کلاسهای اقتصادی که بیشتر مسافران از آنها استفاده میکنند، رنگ تیره، بیشتر به چشم میخورد.
اتاق مخفی
تنها در هواپیماهای گستردهای مانند: Dreamliner Boeing، یک اتاق کوچک وجود دارد که پنهان است. این اتاق بهعنوان اتاق استراحت خدمه شناخته میشود و دارای چند صندلی و تخت است که خدمه میتوانند بخوابند.
آقای گود میگوید: این اتاقهای مخفی کمتر از ۵ فوت ارتفاع دارند و تنها ۴ نفر میتوانند در آن حضور پیدا کنند. این فضا در نوک هواپیما قرار دارد و بیشتر مسافران متوجه آن نمیشوند.
فضاهای استفاده نشده
هواپیما با این عظمت دارای فضاهای زیادی است که مورد استفاده قرار نمیگیرد. از این فضاها به دلیل ارتفاع کم و نبود پنجره نمیتوان برای جایگاه مسافران استفاده کرد. همین موضوع محدودیت فضای مناسب، باعث میشود کابین برای مسافران رنجآور شود.
آقای گود میگوید: قبلا که روی A340 برای لوفت هانزا کار میکردیم، از این فضاهای بیهوده برای ارائه خدمات به مسافران استفاده میکردیم و دستشوییها را در این مکانها قرار میدادیم، اما هواپیما A340 یک هواپیمای بزرگ است و به دلایل اقتصادی، دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد.
او اضافه کرد: میتوان از این فضاهای کوچک که مورد استفاده قرار نمیگیرند، مکانی مناسب برای خدمه هواپیما ایجاد کرد، اما برای تبدیل این مکانها به صندلی مسافران باید فرآیند پیچیدهای انجام گیرد و گواهینامه دریافت شود که این کار هزینهبر است.
همه صندلیهای هواپیماها باید توسط مقامات هواپیمایی تأیید شوند و گواهینامه دریافت کنند. این اعتبارسنجی بر اساس مسیر متفاوت است. برای مثال هنگامی که طراحی صندلی برای یک هواپیما گواهینامه معتبر دریافت میکند، همین طراحی صندلی برای یک هواپیمای دیگر باید مجددا گواهینامه دریافت کند.
آقای گود میگوید: این فرایند دریافت گواهینامه بسیار هزینهبر است، به همین دلیل است که شرکتهای هواپیمایی اغلب، کمتر به طراحی مجدد صندلیها و تغییر آنها میپردازند. بهطور میانگین صندلی مسافران بعد از ۷ تا ۱۰ سال تعویض میشوند.
بسیاری از شرکتهای هواپیمایی کمهزینه، تمایل دارند از صندلیهای استاندارد استفاده کنند که مستقیما از تولیدکنندگان خریداری میشوند و قبلا گواهینامه دریافت کردهاند؛ این صندلیها برای آنها بسیار ارزانتر حساب میشوند.
صندلیها و آزمون 16g
تمام صندلیهای مسافران با یک آدمک شبیهسازی شده باید تست 16g را بگذرانند. در این تست مقاومت صندلیها در برابر سرعت زیاد و صدمه در محیطی شیبدار آزموده میشوند و سقوط احتمالی هواپیما شبیهسازی میشود. تمام صندلیها لازم است در برابر نیروی پویای 16g مقاومت کنند.
صندلیها از سطوح شیبدار با زاویههای مختلف به پایین انداخته میشوند تا در سناریوهای مختلف سقوط ارزیابی شوند و دریابند که کدام قسمتهای صندلیها باید حداکثر ایمنی را دریافت کنند و کدام قسمتها را باید تغییر داد.
آقای گود میگوید: تمام پارچهها نیز باید تست آتش را نیز بگذرانند که مطمئن شوند که در صورت آتشسوزی بهراحتی خاموش شوند.
آیا دوباره سیگار کشیدن در پرواز آزاد میشود؟
جالب است بدانید، در حالی که سیگار کشیدن مدتها است در هواپیما ممنوع است، اما وجود زیرسیگاری در توالت هواپیما هنوز یک مورد لازم، مطابق با لیست هواپیمایی فدرال آمریکا است و جز حداقل تجهیزات لازم برای هواپیما به حساب میآید.
اما اداره هواپیمایی کشوری انگلیس میگوید اجباری برای وجود زیرسیگاری در هواپیما نیست، چراکه سیگار کشیدن در هواپیما غیرقانونی است.
آقای گود میگوید: این زیرسیگاریهایی که تعبیه شده اس،ت برای افرادی است که قانونشکنی میکنند، آنها حداقل جایی برای خارج کردن زباله سیگار خواهند داشت.
او همچنین خاطر نشان کرد: من فکر نمیکنم سیگار کشیدن در پرواز دوباره مجاز شود؛ اما ما هنگام طراحی بهندرت، پیشنهادهایی مبنی بر طراحی یک محیط برای سیگار کشیدن افراد در هواپیما دریافت میکنیم.
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: kojaro.com