رضا نصیری تهیه کننده «کودک شو» از ویژه برنامه شب یلدا سخن گفت و به خبرنگار مهر بیان کرد: در شب یلدا یک شب نشینی با برخی از هنرمندانی که به برنامه می آیند، داریم و قرار است با انها سنتهای شب یلدا را اجرا کنیم.
اجرای آیینهای شب یلدا
وی اضافه کرد: آیینهایی در شبهای یلدا انجام میشود که ما هم دوست داریم با دعوت از بزرگان، مثلهای قدیمی و حافظ خوانی داشته باشیم و یا اجرای موسیقی و بازیهای مختلفی را تدارک ببینیم. به هر حال شب یلدای امسال شبی متفاوت است، مردم باید در خانههای خود و تنها باشند و ما میخواهیم مردم این شب را مهمان برنامه ما باشند.
وی همچنین بیان کرد: این قسمت که حمید گودرزی هم اجرای آن را بر عهده دارد ویژه شب یلدا تولید میشود و ساختار متفاوتی با دیگر قسمتها دارد. مهمانهای برنامه هنوز قطعی نشدهاند اما برنامه در حدود یک ساعت و نیم و همان راس ۲۳ روی آنتن شبکه نسیم میرود.
نصیری در ادامه درباره بازخوردهایی که در این مدت از حضور حمید گودرزی در «کودک شو» داشته است، توضیح داد: ما پژمان بازغی را براساس یک سری قواعد انتخاب کردیم و انتخاب درستی بود. او توانست از اجرای این برنامه به خوبی بربیاید و مخاطب را با خود همراه کند اما به دلیل تداخل کاری و چون وسط فصل بود مجبور شدیم از او جدا شویم. مخصوصاً که او باید در سریالی بازی میکرد که در خارج از تهران تصویربرداری داشت و نمیتوانستیم از او بهره ببریم.
وی ادامه داد: بر این اساس ما با بررسی انتخابهای بعدی به گزینه آقای حمید گودرزی رسیدیم و با او صحبت شد. گودرزی بسیار انگیزه داشت، برنامه را دنبال کرده بود. پیش از این هم کار کودک انجام داده بود و در مجموعه «دانی و من» بازی داشت و با مجموع صحبتها به این نتیجه رسیدیم که او از پس قضیه برمیآید.
نصیری اظهار کرد: اتفاقاً خیلی سخت است که به برنامهای ورود کنید که مجری موفقی داشته است و گودرزی این جسارت را داشت و انصافاً خوب از پس اجرا برآمد.
تلاش حمید گودرزی برای اجرا
وی با اشاره به تغییراتی در برنامه یادآور شد: در این فصل آیتمها را هم تغییر دادهایم و مخاطب با شیوه جدیدی از بازیها مواجه میشود. مجری را هم پذیرفته و حضور گودرزی در این ۳۰ قسمت که برنامه پخش شده جواب داده است. خودش هم الان تلاش میکند که بهتر ارتباط برقرار کند.
تهیه کننده «کودک شو» درباره این برنامه که در این فصل ۷۰۰ قسمت را هم رد خواهد کرد، گفت: تا الان حدود ۶۸۰ قسمت در حدود ۵ سال برنامه تولید کردهایم و فکر میکنم با فصلی که در حال حاضر داریم این برنامه بیش از ۷۰۰ قسمت را هم رد میکند و ما و «خندوانه» تنها برنامههایی با این میزان قسمت خواهیم بود.
وی درباره اینکه چه تلاشی برای حفظ مخاطبان برنامه دارند گفت: سختی کار حفظ همین مخاطبان است ما پنج سال برنامه داریم و در این مدت در همه نظرسنجیها جزو پنج رتبه اول بودیم. حتی زمانی رتبه چهارم را بدست آوردیم که «عصر جدید» و «دورهمی» هم برنامه داشتهاند و حفظ این جایگاه از ما انرژی میگیرد.
نصیری درباره تغییرات برنامه که بیشتر روی زوجین متمرکز شده و از کودکان فاصله گرفته است، گفت: ما در فصلهای مختلف تغییراتی داشتهایم با این حال هدف ما شناخت دنیای کودکی برای بزرگسال بوده است. «کودک شدن» این نیست که خود کودک را برجسته کنیم بلکه برنامه درباره کودکان است و بزرگان را به کودکی می بریم. این فصل همچنان بازی شناخت کودک و آیتمهای معرفی کودک را داریم. از ۶ آیتم در چهار آیتم کودک حضور دارد.
گله از برخی کپیها که مدل ایرانی موفق شان وجود دارد
وی در ادامه با طرح یک گله عنوان کرد: گلهای هم میتوان داشت از برنامههایی که به صورت کپی تولید میشوند. شبکه ای تمرکز میکند تا ببیند چه برنامهای را مخاطب پسند میکند و از روی نمونه خارجی آن کپی میکند درحالیکه مخاطب این گونه برنامهها را پس میزند چون مدل ایرانی و خلاق همان برنامه تولید شده و مخاطب هم دارد.
نصیری با اشاره به «عصر جدید» به عنوان یک کپی موفق اظهار کرد: «عصر جدید» هم کپی یک برنامه موفق خارجی است اما پیش از این در تلویزیون نمونه دیگری نبوده است و از طرفی خود برنامه هم تلاش کرد تا استعدادهای ایرانی را معرفی کند و حالا مخاطب با ان ارتباط برقرار کرده است. حالا برنامههای کپی مثل این میماند که با وجود «عصر جدید» یک شبکه دیگر برنامهای مشابه بسازد یا برنامهای برای استعدادیابی کودکان انجام شود درحالیکه در «عصر جدید» بهترین مدل آن انجام میشود.
وی اضافه کرد: خود ما ابتدا میخواستیم در برنامه «کودک شو» از عروسک استفاده کنیم اما عروسک نیاوردیم چون معتقد بودیم بهترین نوع حضور یک عروسک در برنامه با جناب خان در «خندوانه» انجام شده است و دیگر کار ما با آن کیفیت درنمیآید. در خود «خندوانه» هم زمانی آیتمی برای کودکان «نینی رو» داشتند. چهار قسمت پخش شد و بازخورد مثبتی هم دریافت نکرد رامبد جوان هم آنقدر برنامه ساز باهوشی است که این آیتم را حذف کرد چون به هر حال مخاطب میتوانست در «کودک شو» برنامهای با فضای کودکان را ببیند. ما در برنامه سازی این احترام را داریم که فکر و ایدهای که از یک مجموعه متولد میشود دیگر آن ایده را کپی نمیکنیم. در تلویزیون هم برنامههایی مورد استقبال قرار میگیرد که یک فکر و ایده اورجینال داشته باشند.
نصیری در پایان گفت: این همپوشانیها میتواند به به ساختار تلویزیون ضربه بزند. شبکه نسیم پیش از این برندهای مختلفی را بالا آورده است مثل «خندوانه»، «دورهمی»، «کودک شو»، «دست فرمون» و اینها هر یک مخاطبانی دارند که باید به آنها احترام گذاشت.