به گزارش صبحانه،دولت اما علاقه زیادی به قیمتگذاری دستوری دارد و حتی برای کالاهایی با بازار رقابتی قیمت تعیین میکند و بدیهی است که زیر بار آزادسازی قیمت، برای خودروسازهایی که انحصار بازار را دارند، نمیروند.
در مقابل اما برای صنعت ورشکسته خودروسازی در ایران تسهیلات کلانی در نظر میگیرد که نتیجهای جز افزایش نقدینگی و تحمیل تورم به عموم جامعه ندارد. در این معادلات ناکوک صنعت خودروسازی، خودروسازان قیمتهای گزافی برای پراید قائل هستند. با این حال آنها با اشاره به نرخ دلاری پراید آن را ارزانترین خودروی جهان توصیف میکنند.
حالا در شرایطی که بهای پراید در بازار ایران تا ۱۲۰ میلیون تومان هم رسیده است، کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند که ارزان تمام شدن قیمت دلاری پراید به دلیل سقوط ارزش ریال ایران است و خودروسازان با استناد به این موضوع سفسطه میکنند. آنها همچنین به کیفیت پایین این خودرو اشاره کرده و آن را در حد مقایسه با خودروهای بازار جهان نمیدانند.
از آن سمت سازمان استاندارد هم سالهاست وعده میدهد که خط تولید پراید را متوقف کند اما نه تنها این وعده را به صورت کامل اجرا نکرده است که متولیان صنعت معتقدند که در آشفته بازار خودروی ایران پراید جز انگشت شمار گزینههایی است که در قدرت خرید عموم خانواده های ایرانی است.
با این وجود مخاطبان تجارتنیوز اعتقاد دارند که ارزش واقعی پراید بسیار پایینتر از نرخهای متداول آن دربازار مصرف کننده است. در ادامه بخشی از این نظرات را میبینید:
«هر کس دوتا آپشن مفید از پراید گفت حق میدم این قیمت»
«پراید رو کدام کشور میتونن بفروشن اخه کی میخره این اهن پاره ها رو میمونه تو دستشان اونوقت به قیمت واقعیش میخریم مثلا پراید پانزده تومن»
«پراید ۱۲۰ میلیون خداااااا چرا احه این لگن ب اینجا رسید»
«بخرید ۱۰۰ برابر قیمت واقعی»
«دلار بالا رفت پراید ۱۲۰ میلیون پایین اومد پراید ۱۲۰ میلیون»
«خدا شاهده اگه پراید بیشتر از ۲۰ میلیون تومان بیارزد»/تجارتنیوز