به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات این سازمان برای دریافت مجوز خرید شناورهای رو-رو، اظهار کرد: سازمان بنادر از محل وجوهاداره شده، تسهیلات ویژه با بهره کم در اختیار سرمایه گذاران بخشخصوصی قرار میدهد.
به گفته وی، یکی از رویکردهای تجاری سازمان بنادر، پیگیری و عملیاتی کردن جریان تجاری استانهای غرب چین از طریق بندر آکتائو به بنادر انزلی و امیرآباد است.
صفایی با دعوت از سرمایهگذاران قزاقستان برای حضور در بنادر جنوب و شمال ایران، افزود: برگزاری نشست بین مدیران دریایی و بندری ایران و قزاقستان از راهکارهای افزایش تجارت و مبادله است.
علاقهمندی قزاقستان برای سرمایهگذاری در بنادر ایران
همچنین مجید صمدزادهصابر؛ سفیر ایران در کشور قزاقستان، با اشاره به دریاگریزی تاریخی ایران تا سیسال اخیر و تبعات عقبماندگی کشور ناشی از این نقیصه بزرگ، اظهارداشت: با رویکردهای توسعه دریامحور و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر راهبردی بودن اقتصاد دریا در اقتصاد کلان کشور، اقتدار دریایی به شکل روزافزون در حال افزایش است.
سفیر ایران در قزاقستان با اشاره به رشد 112 درصدی فعالیتهای کشتیرانی ایران با بندر آکتائو در قزاقستان، طی سال جاری، افزود: دولت قزاقستان به دنبال توسعه همکاریهای دریایی با جمهوری اسلامی ایران است.
صمدزادهصابر گفت: ایران میتواند بخشی از فعالیتهای تجاری و بازرگانی خود اعم از صادرات و واردات با کشور چین را از طریق بندر آکتائو قزاقستان دنبال کند؛ چنانچه بتوانیم مسیر مبادلات کالا از چین را از طریق دریای خزر و بنادر قزاقستان انجام دهیم، به واسطه دوسر بار شدن معاملات تجاری، نرخها نیز عادلانه خواهد شد.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی ایران به جای سرمایهگذاری صرف در حوزه بندری و دریایی، باید در فرآیند صادرات و واردات و مدیریت این بخشها مشارکت داشته باشد.
سفیر ایران در قزاقستان، با اشاره به ضرورت فعال شدن کشتیرانی رو-رو ایران در دریای خزر، گفت: لازم است با تسهیلاتی که دولت ایران در اختیار بخشخصوصی توانمند قرار میدهد، سرمایهگذاری خرید یا سفارش ساخت شناورهای رو-رو در فاز اجرا قرار گیرد.
صمدزادهصابر با اشاره به علاقهمندی دولت قزاقستان برای سرمایهگذاری در بنادر شهیدرجایی و شهیدبهشتی چابهار، خاطرنشان کرد: عدم اتصال چابهار به راهآهن سراسری و تحریمهای دریایی دو مانع جدی برای عملیاتی کردن برخی از سرمایه گذاری های است.
متناسب سازی سرمایهگذاری برای کشتی های رو-رو
در این نشست جلیل اسلامی؛ سرپرست معاونت بندری و اقتصادی سازمان بنادر نیز با اشاره به آمادگی این سازمان برای پذیرش سرمایهگذاران خارجی در پسکرانه تجاری، بندری و لجستیکی بنادر ایران، گفت: در حال حاضر در صدد متناسب سازی سرمایهگذاری و نحوه ارائه تسهیلات وجوه اداره شده به بخشهای خصوصی و غیردولتی در مورد کشتی های رو-رو هستیم.
ضرورت ایمنی دریایی خزر و توازن دریایی
حسین عباسنژاد؛ سرپرست معاونت امور دریایی نیز کاهش تراز آب دریای خزر را یکی از چالشهای جدی کشتیرانی و تاثیر آن بر فعالیت و کارایی بنادر و تجارت دریایی عنوان کرد و گفت: در این خصوص، کشور قزاقستان در متقاعد کردن سایر کشورهای این حوزه آبی و رسیدن به راهکارهای مشترک بسیار موثر خواهد بود.
وی اجرایی سازی توافقات دوجانبه در خصوص ایمنی دریایی خزر و توازن دریایی را یکی دیگر موضوعات کاری بین دو کشور برشمرد.
انتهای پیام/