به گزارش ایسنا، شرکت مادر فیس بوک (مِتا پلتفرمز) اعلام کرد تغییر حریم خصوصی که اپل سال گذشته در سیستم عامل iOS انجام داد، فروش این شرکت شبکه اجتماعی را امسال حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد.
دیو وهنر، مدیر مالی شرکت مِتا پس از انتشار گزارش درآمدهای سه ماهه چهارم این شرکت در جلسه ای با تحلیلگران گفت: ما بر این باوریم که تاثیر این تغییر در iOS، مانعی در کسب و کار ما در سال ۲۰۲۲ است که به ۱۰ میلیارد دلار می رسد بنابراین مانع قابل توجهی برای کسب و کار ما محسوب می شود.
اذعان فیس بوک، ملموسترین اطلاعاتی است که تاکنون درباره تاثیر قابلیت "شفافیت ردیابی اپلیکیشن" اپل بر صنعت تبلیغات علنی شده است. این قابلیت امکان دسترسی تبلیغات کنندگان هدفمند به کاربران آیفون را کمتر می کند.
پس از این که شرکت مِتا درباره چالشهای متعدد و عملکرد مالی ضعیفتر از حد مطلوب هشدار داد، با ریزش ۲۳ درصدی ارزش سهام خود روبرو شد. فیس بوک اعلام کرد درآمد سه ماهه نخست این شرکت ۲۷ تا ۲۹ میلیارد دلار خواهد بود در حالی که تحلیلگران این رقم را فراتر از ۳۰ میلیارد دلار پیش بینی کرده بودند.
وهنر گفت: کاهش ۱۰ میلیارد دلاری درآمد در سال ۲۰۲۲ بهترین حدس ماست. ما تنها تاثیر کلی که انتظار داریم تغییرات iOS بر پیش بینی درآمد ما داشته باشد را برآورد کردیم.
اپل برای نخستین بار قابلیت مذکور را در نسخه ۱۴.۵ سیستم عامل iOS معرفی کرد که سال گذشته منتشر شد. همچنین این قابلیت در نسخه ۱۵ iOS قرار دارد که در ۷۲ درصد از گوشیهای جدید آیفون کار می کند. این قابلیت از کاربران درباره تمایل به ردیابی شدن در زمان گشودن یک اپلیکیشن سوال میکند. اگر کاربر جواب منفی دهد، طراح برنامه دیگر نمیتواند به IDFA (ID دستگاه که برای هدف قرار دادن و سنجش تاثیر تبلیغات آنلاین استفاده می شود) دسترسی داشته باشد.
بررسی شرکت اپس فلایر در اکتبر نشان داد ۶۲ درصد از کاربران آیفون عدم اشتراک گذاری IDFA خود را انتخاب میکنند. این قابلیت حریم خصوصی، مکانیزم پشت صحنه بسیاری از تبلیغات موبایلی به خصوص تبلیغاتی که تایید می کنند خرید یا دانلودی انجام گرفته است را مختل میکند. اپلیکیشنهای آیفون با تبلیغات هدفمند میتوانند از ابزار اسکاد نت ورک اپل استفاده کنند که اپل می گویند محرمانه تر است.
شرکتهای تبلیغات آنلاین نارضایتی خود را از این قابلیت از نخستین باری که در ژوئن سال ۲۰۲۰ معرفی شد، اعلام کردند اما فیس بوک شدیدترین انتقاد را داشت. این شرکت در دسامبر سال ۲۰۲۰ کمپین تبلیغاتی را اجرا کرد که شامل یک تبلیغات تمام صفحه در روزنامههای بزرگ بود و در آن به انتقاد از این قابلیت پرداخته و اعلام کرد این تغییرات ربطی به حریم خصوصی ندارد و تنها به سود مربوط می شود.
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، شریل سندبرگ، مدیر عملیاتی فیس بوک اظهار کرد: این قابلیت به کسب و کارهای کوچکی که به تبلیغات دیجیتال برای رشد وابسته هستند و به تبلیغات شخصی شده وابستگی بیشتری در مقایسه با شرکتهای بزرگتر دارند، آسیب می زند.
انتهای پیام