به گزارش تجارتنیوز، صنعت لوازم خانگی همواره یکی از صنایع رقابتپذیر در بازار ایران بوده است. طی دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ این رقابت به اوج خود رسیده بود.در آن مقطع که الجی و سامسونگ فعالیت خود را در ایران گسترش میدادند، برندهای متعدد داخلی نیز هر روز جای جدیدی از خانه ایرانیها را برای جا خوشکردن انتخاب میکردند. ارج، آزمایش، آبسال، پارس الکتریک، پارس خزر، امرسان، الکترواستیل و … ازجمله برندهای خوشنام ایرانی بودند. این تولیدکنندگان داخلی بهخوبی توانستند در برابر غولهای جهانی لوازم خانگی که در ایران فعالیت داشتند، قد علم کنند.تمایل دولتهای وقت به تعامل با جهان باعث شد تا پیش از آغاز دور اول تحریمها، سرمایهگذاری شرکتهای خارجی در بازار لوازم خانگی ایران محدود به کره نماند. پاناسونیک، بوش، توشیبا، آریستون، تکنوگاز و … ازجمله برندهای غیرکرهای بودند که پای آنها به این بازار باز شد. شرکتهایی که فعالیت آنها پس از برجام به اوج خود رسید.اما با لغو یکطرفه برجام از سوی آمریکا، این شرکتها دیگر چارهای جز ترک ایران نداشتند. پس از این اتفاق و ممنوعشدن واردات تولیدکنندگان ایرانی توانستند رکورد تولید سالانه را به ثب برسانند. اما اخیرا سرعت رشد قیمتها و کیفیت پایین محصولات مورد انتقاد مسئولان ارشد کشور هم قرار گرفت.بازگشت برندهای خارجی منوط به قدرت خرید مردمحال پس از نزدیکشدن به لغو تحریمها، پرسش بسیاری از متقاضیان لوازم خانگی این است که آیا الجی و سامسونگ به ایران بازمیگردند؟در پاسخ به این پرسش مدیرعامل سابق سامالکترونیک، نماینده وقت سامسونگ در ایران، گفت: امروز بازگشت برندهای خارجی لوازم خانگی بیش از هر چیزی، به قدرت خرید مردم بستگی دارد. اگر خارجیها احساس کنند که ایرانیها توان خرید محصولاتشان را دارند، میتوان گفت که الجی و سامسونگ به ایران بازمیگردند.محمدحسین برخوردار در گفتگو با تجارتنیوز درباره نحوه سنجش قدرت خرید مردم از سوی خارجیها توضیح داد: قیمت دلار مبنایی برای این سنجش است. اگر بازارها آرام بگیرند، طبیعتا ارزش ریال هم تا حدودی افزایش مییابد و قدرت خرید مردم هم بالا میرود. آنگاه میتوان منتظر بازگشت برندهای خارجی لوازم خانگی بود.او در رابطه با تمایل ایران برای ورود برندهای خارجی به بازار پس از احیای احتمالی برجام اظهار کرد: این امر نیز به بستگی به نحوه همکاری دارد. اگر تولیدکنندگان لوازم خانگی کره، ژاپن، ترکیه، آلمان، ایتالیا و … حاضر به انتقال تکنولوژی باشند این همکاری شدنی است. با این حال هنوز دولت و وزارت صمت به حمایت از تولید داخلی تاکید دارند.گفتنی است بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی اصلیترین مشکل این صنعت را گسترش قاچاق میدانند. چنانکه به اعتقاد آنان ۴۰ درصد بازار را محصولات قاچاق پر کردهاند. بنابراین، علاوه بر متقاضیان که خواستار حق انتخاب هستند، تولیدکنندگان نیز از سرمایهگذاری برندهای خارجی استقبال میکنند. چراکه ترجیح میدهند در فضای قانونی به رقابت با خارجیها بپردازند.برای مطالعه بیشتر خبر فروش لوازم خانگی قاچاق با گارانتی تقلبی را بخوانید. مطالعه بیشتر: واردات لوازم خانگی آزاد میشود؟