خبرآنلاین: یک کارشناس صنعت خودرو میگوید: ما میبینیم گزارشها با برنامههایی که داده میشود، متفاوت است. بودجه ۱۴۰۲ انحراف بسیاری دارد و حالا در بودجه ۱۴۰۳ میآییم بر همان اساس و با شدت بیشتر این انحراف را میبینیم و فقط، شدت خطاها بالا میرود.
مریم فکری: «خودروسازان روزانه ۳.۷ میلیون دلار زیان میبینند؛ زیانی که هر روز از جیب مصرفکنندگان و سهامداران میرود.» این روایت غمانگیز این روزهای صنعت خودرو کشور است به نظر میرسد آن را به شدت شکننده کرده است.
کارشناسان و تحلیلگران حوزه خودرو معتقدند که درد امروز صنعت خودرو، دولتی بودن آن و مداخلات دولتی است؛ اینکه دولت دست از سرش برنمیدارد و آزادش نمیگذارد. فرهاد احتشامزاد، کارشناس صنعت خودرو در همین خصوص معتقد است: شاید ریلگذاری اولیه در حوزه خودرو، ریلگذاری درستی بود، اما آنچه که مسیر را به اشتباه برد، دخالتهای بیجای دولت بود.
به گفته او، برای اصلاح وضعیت، به یکسری گامهای اساسی و تصمیمات بزرگ لازم است که باید در بالاترین ردههای کشوری گرفته شود و دولت از این صنعت دل بکند. احتشامزاد البته هشدار میدهد که این نگرانی وجود دارد که اگر صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار کنیم، خصوصیسوزیای که بارها و بارها در کشورمان و در حوزهها تجربه کردهایم، این بار در مقیاسی بزرگتر اتفاق بیفتد. این در حالی است که برای این صنعت، سرمایهگذاریهای زیادی شده و اگر از بین رود، سرمایه زیادی را از دست خواهیم داد.
آنچه که در ادامه میخوانید، بخش اول گفتوگو با فرهاد احتشامزاد، کارشناس صنعت خودرو در کافهخبر خبرگزاری خبرآنلاین است.
* یک موضوعی که درحالحاضر مطرح است، انتقاداتی که وزیر صمت به صنعت خودرو وارد میکند؛ اینکه دوره حمایتهای بیچون و چرا از صنعت خودرو تمام شده است. بههرحال صنعتی که در طول ۵۰ سال گذشته دولتی بوده، خیلی عجیب است که یک مقام دولتی به این شکل از آن انتقاد کند؟ این صنعت دولتی است و قیمتگذاری دستوری را دولت ایجاد کرده و آن را هم ادامه میدهد. این نوع انتقادات فقط برای جلب توجه افکارعمومی است یا شما ارزیابی دیگری دارید؟
ببینید، یک واقعیتی را که باید در نظر بگیریم، این است که ظرف ۵۰ سال گذشته خودروسازی کشور چه روندی را طی کرده و چه فراز و نشیبهایی داشته است. از پروژه خودکفایی و سرمایهگذاریهای زیادی که روی تامینکنندگان شد؛ تا توانایی تامین قطعات و توسعه فناوریای که داشتیم و.... شاید ریلگذاری اولیه، ریلگذاری درستی بود، اما آنچه که مسیر را به اشتباه برد، دخالتهای بیجای دولت بود.
وقتی که به خاطر یک نماینده و در یک شهر، یک سایت را فعال میکنیم، وقتی اجازه نداریم در مورد درخواست یک ذینفوذ یا پرسنلی که معرفی میشود، استخدام نداشته باشیم، یا وقتی اجازه ندارید به ترکیب سازمان به دلیل نفرات سفارشی دست بزنید، خروجیاش این میشود که با مجموعه خودروسازیای روبهرو شوید که روز به روز حجم ضررهای انباشتهاش بیشتر میشود. براساس آخرین اعدادی که مربوط به ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ است، سه مجموعه خودروسازی دولتی در حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان دچار زیان شدهاند که روزانه معادل ۱۸۳ میلیارد تومان زیان میدهند.