سید حسن محفوظی
کارشناس اقتصادی
تجارت خارجی و موضوع درآمدهای ارزی یکی از مهمترین و شاخصترین مسائل اقتصادی کشور است. تجارت خارجی هم از منظر اجتماعی و هم از منظر افزایش تولید اهمیت دارد چراکه بسیاری از کالاها تا زمانی که بازار بزرگی نداشته باشند، تولید آنها صرفه اقتصادی ندارد. ما نباید نگاهمان به صادرات به عنوان یک اقدام لوکس باشد. صادرات، به ما رشد اقتصادی در داخل را هم میدهد و نباید فکر کنیم که هر وقت مازاد داخلی داشتیم، صادرات اهمیت پیدا میکند. یعنی حتی این رویکرد اشتباه است که در زمان مشکل اقتصادی بهصورت آنی ممنوعیتهای تجاری وضع میکنیم و میگوییم صادرات یک محصول ممنوع است. از سال ۱۳۷۵ مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی ما ۲۰ میلیارد دلار بوده و تا سال ۱۳۹۰ به ۱۵۰ میلیارد رسیده و این نشاندهنده رشد حدود ۷ برابری است اما ناگهان با وضع تحریمها از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲ رشد صادرات متوقف شده است. در دهه اخیر از ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲ میانگین صادرات ما چیزی حدود ۹۰ میلیارد دلار است، معنای این کاهش این است که ما بازارهای اطرافمان را از دست دادهایم و به هسته سخت صادراتی رسیدهایم. حالا تصور کنید علاوه بر تحریمها اتفاقاتی همچون کرونا نیز بر ما تحمیل شد؛ یعنی ما به کف صادراتی کشور در سال ۱۳۹۹ رسیدیم. هر چند الان کمی اوضاع بهتر شده اما نکته اساسی این است که ما یک دهه توقف رشد صادراتی داشتیم و تقریبا صادرات خدمات فنی و مهندسی به صفر رسیده است. صادرات خدمات فنی و مهندسی باید توسط یک شرکت معتبر انجام شود چراکه هیچکس به خدمات توجه نمیکند و بلکه اعتبار شرکت ارائهکننده خدمت مهم است. یعنی از شرکت واسط تنها برای صادرات یا واردات کالای اساسی میتوانید استفاده کنید، در حوزه خدمات فنی و مهندسی شرکتهای واسطه باعث میشوند که جریان تجاری خودمان را از دست بدهیم. همیشه با خودمان فکر کردیم و گفتیم تحریم هستیم و باید به دنبال راهکاری باشیم تا تحریمها را رفع کنیم اما باید ما فرض را بر ماندگاری تحریمها میگذاشتیم و در همین فضا تلاش میکردیم که روشهای صادرات خدمات فنی و مهندسی خود را تغییر و سپس افزایش دهیم. تجربه سهساله ما نشان داده که این امر امکانپذیر است، اما ما حتی نخواستیم به آن فکر کنیم. در فضای بینالمللی شما وارد برخی بازارها میشوید که فضای استانداردی دارد و هرکسی در آنجا مزیتهای خود را مطرح می کند و میتواند فضای رقابتی ایجاد کند و برنده مناقصات شود ولی برخی از بازارها مناسب ما نیستند به دلیل اینکه ما محدودیتی به نام تحریم داریم که برخی ابزارهایی همچون خدمات پس از فروش را نمیتوانیم عرضه کنیم. یعنی نباید سراغ چنین بازارهایی برویم بلکه باید سراغ بازارهایی برویم که چنین شرایطی را ندارد. ما نمیتوانیم مناقصات کشورهای اروپایی یا حاشیه خلیج فارس شرکت کنیم چون محدودیت های آن ها زیاد است. بنابراین اگر چه آن کشورها را نباید از دست داد و ارتباطات را باید فعال نگهداشت اما باید راهی پیدا کنیم که تمرکز خود را بر کشورهای شرق آسیا همچون سریلانکا، اندونزی، پاکستان، آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین بگذاریم و روابط دوجانبه را بر اساس معادلات قدرت بر قرار کنیم. بهطور مثال به جای تمسخر این که نفت فروختیم اما پولمان را ندادند، پول نفت را ضامن خدمات فنی و مهندسی خود کنیم.