این نوع تهویه پارکینگ یکی از سیستم های نوین در تهویه پارکینگ بوده که با استفاده از آن علاوه بر حذف کانال کشی تخلیه هوای پارکینگ ، تهویه پارکینگ را با دقت واقع گرایانه تری انجام می دهد و تا 80 % صرفه جویی در مصرف برق را دارد. در این سیستم با حذف کامل کانال کشی ، فضای پارکینگ برای سایر تجهیزات باز شده و همچنین در طبقات امکان جاگذاری تعداد بیشتری از خودرو را میسر می نماید.
ضمنا هزینه های مربوط به سقف کاذب در نقاط کانال کشی کاهش چشمگیری داشته. در این سیستم هوای تازه FRESH Air با استفاده از فن آکسیال ساپلای که در داخل یک شفت ساختمانی متصل به هوای آزاد تعبیه می گردد و با استفاده از جت فن ها و زون بندی سطوح پارکینگ ، گردش هوای مطلوب در کل حجم پارکینگ صورت می گیرد.
جت فن های هر طبقه از سنسورهای CO نصب شده در زون های مختلف دستور گرفته به نحوی که با افزایش CO در محیط جت فن ها هر ناحیه روشن شده و با کاهش غلظت CO جت فن مربوطه خاموش می شوند.
از آنجایی که این سیستم هوشمند بوده (بر خلاف سیستم های سنتی با کانال و یوتیلیتی فن ها ) که دائم کار می کردند ، موجب صرفه جویی 80% در مصرف انرژی می گردند.
فن های فوق قابلیت کارکرد در دمای 300 درجه سانتی گراد به مدت 2 ساعت در زمان حریق را دارا می باشند و قادر خواهند بود دود ناشی از حریق را مطابق با استاندارد BS به میزان 10 با تعویض هوا تخلیه نمایند، که این امر باعث جلوگیری از خفگی و تلفات ناشی از حریق میشود.
عملکرد سیستم
در پارکینگ های بسته یا نیمه باز امکان تخلیه هوا بصورت طبیعی وجود ندارد و می بایست عملیات تزریق هوای تازه،خروج هوای آلوده و ایجاد جریان مابین این دو نقطه بصورت مکانیکی انجام شود.
در ایران روش مرسوم جهت این امر استفاده از کانال جهت انتقال هوای تازه و همچنین برای خروج هوای آلوده می باشد که طبعاً دارای محدودیت هائی نیز هست.
مثلاً در صورت افزایش فاصله کانال ها یا منابع تغذیه با کانال های تخلیه عملکرد سیستم شدیداً تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و یا در بسیاری از پارکینگ ها از رمپ مشترک بجای منبع تغذیه هوای تازه استفاده می شود که این امر در پارکینگ های چند طبقه زیرزمینی درست به نظر نمی رسد زیرا آنچه که به طبقات پایین به عنوان هوای تازه وارد می شود در واقع هوای آلوده طبقات فوقانی است.
سیستم کانال کشی در پارکینگ ها همیشه بعنوان سیستمی جاگیر و به عقیده بسیاری نازیبا مطرح بوده است حتی در بسیاری از پارکینگ ها به دلیل حجم زیاد کانالهای تخلیه ، طراح ناچار به افزایش ارتفاع سقف پارکینگ برای ایجاد فضای قرارگرفتن کانال ها شده است.
در سیستم تخلیه هوای پارکینگ به کمک جت فن ، کانال های افقی کاملاً حذف شده و جت فن ها جایگزین آنها خواهند شد . این جت فن ها در ابعاد کوچک و با صدای کم با عملکرد هماهنگ خود می توانند باعث ایجاد جریان هوا در فضای پارکینگ شده و وظیفه انتقال هوا از منبع تغذیه به منبع تخلیه را به نحو احسن به انجام برسانند.
تهویه پارکینگ
معمولاً در پارکینگ های نیمه باز (مانند پارکینگ های طبقاتی بالای سطح زمین که دارای مجاری عبور هوای بزرگ بر روی جداره خارجی خود می باشند ولی جریان هوا به علت وسعت زیاد سطح پارکینگ به خوبی برقرار نمی شود) پیش بینی منابعی جهت تغذیه یا تخلیه هوا مورد نیاز نیست و تنها به نصب جت فن ها در محیط پارکینگ می توان به جریان دلخواه دست یافت ولی در پارکینگ های بسته (مانند پارکینگ های طبقاتی زیرزمینی) حتماً می بایست منابعی مناسب جهت تغذیه هوای تازه و تخلیه هوای آلوده در نظر گرفت.
در اکثر چنین پارکینگ ها شفت ها به اندازه معین جهت دمش و مکش مکانیکی هوای پارکینگ در نظر گرفته می شوند که بصورت شماتیک در دیاگرام زیر نمایش داده شده اند.
انواع جت فن
جت فن به وسیلهی جت جریان با فشار بالا تولید میشود.این نوع جریان با افزایش فشار، میتواند توسط هر نوع فن پرفشاری تولید شود، نه فقط فن آکسیال. به عنوان مثال، فنهای سانتریفیوژ (گریز از مرکز) مانند جت فن القایی پارکینگی نیزمیتوانند به عنوان جت فن استفاده شوند. در ادامه، به تفکیک و توضیحات بیشتر درباره انواع جت فنهای آکسیال پرداخته خواهد شد.
انواع جت فن آکسیال بر مبنای ساختار
این فنها از نظر ساختاری به چهار دسته تقسیم میشوند:
۱. پروانه تنها (rotor only type):
در این نوع، فقط یک پروانه وجود دارد که جریان هوا را از یک طرف فن مکش میکند و از طرف مقابل آن خروجی میدهد. این فنها انرژی زیادی را به دلیل چرخش جریان هوا از دست میدهند.
۲. پیش چرخان به همراه پروانه (stator/rotor type):
در این دسته، قبل از پروانه اصلی، پیش چرخان (پرههای ثابت) وجود دارد. این پرهها باعث میشوند جریان هوا به جهت معکوس چرخش پروانه منحرف شود. فشار خروجی از این فنها بیشتر است و راندمان آنها نیز بهتر از فنهای پروانه تنها است.
۳. پروانه به همراه پس چرخان (rotor/stator type):
در این نوع، پس از پروانه، پس چرخان (پرههای ثابت) وجود دارد. جریان چرخشی پس از عبور از پروانه از طریق این پرهها تغییر جهت میدهد و به صورت مستقیم الخط از فن خارج میشود. این نوع جت فن همچنین دارای فشار و راندمان بالاتری است.
۴. دو پروانه هم سرعت (rotor/rotor type):
در این دسته، دو پروانه وجود دارد که یکی در جهت ساعتگرد و دیگری در جهت پادساعتگرد میچرخند. جریان چرخشی تولید شده توسط پروانه اول، توسط پروانه دوم در جهت معکوس چرخش میشود و در نهایت به صورت مستقیم الخط از فن خارج میشود. این نوع جت فن، پرفشارترین و با بالاترین راندمان است.
اجزای جت فن
اجزای جت فن به بخش های مختلف تقسیم می شود مه عبارت است از :
الکتروموتور
قلب اصلی سیستم جتفن، موتور الکتریکی است که باعث حرکت پرهها و راهاندازی سیستم میشود. کیفیت و عملکرد موتور تعیینکننده کیفیت جتفن است. اگر موتور قوی و مقاوم باشد و توانایی کار در شرایط دما و فشار بالا را داشته باشد، هزینه جتفن نیز بیشتر است. برای حفاظت از موتور در دماهای خاص، از ترمیستورهای PTCاستفاده میشود.
بدنه
بسته به نوع استفادهی جتفن، بدنهی آن میتواند انواع مختلفی داشته باشد:
۱. بدنهی گالوانیزه داغ: استفادهی معمولی
۲. بدنهی پیشگالوانیزه: مناسب برای محیطهای کنترل تهویه
۳. بدنهی فولاد ضد زنگ: برای محیطهایی که بازدهی آنها در برابر فلزات خورنده بالاست.
بدنهی جتفن وظیفه دارد که اجزای داخلی سیستم را حفاظت کند و آنها را در یکجا نگه دارد. برخی از جتفنها دارای بدنهای هستند که میتوانند جهت جریان هوای خروجی را در شرایط مختلف اقلیمی تنظیم کنند. این نوع جتفنها به جتفن موزی یا Banana Fan معروف هستند.
جعبه اتصال
یک جعبه اتصال استاندارد برای نصب سریع و آسان خارج از بدنهی فن استفاده میشود. جنس این جعبه بسته به نوع استفادهی جتفن میتواند از موادی مثل عایق IP65، آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ باشد.
پروانه
پروانه ی جتفن، بسته به استفادهی مورد نظر، اشکال مختلفی دارد و جریان هوای لازم برای تهویه را فراهم میکند. تیغههای آن معمولاً از آلومینیوم ساخته شده و قابلیت چرخش به دو طرف را دارند.
پارامترهای طراحی:
براساس 5 نیوتن به ازای هر 100 متر پارکینگ حداقل نیروی تراست توصیه شده برابر خواهد بود با :
ابعاد پارکینگ برابر است با 67 متر طول و 29 متر عرض لذا خواهیم داشت که:
minimum total fan thrust = car park floor area x 5N/100m2
1920m2 x 5N/100m2 = 96N
معیار حداقل نیروی تراست از کاتالوگ شرکت سازنده به صورت زیر خواهد بود با 4 عدد جت فن 25 نیوتن در حالت دور " کند"
و شرایط کارکرد عملیاتی:
Minimum thrust criteria can be achieved with 4 x JISU-CPC-50N fans on low speed (operating thrust 25N), total fan thrust= 25N x 4= 100N.
جانمایی جت فن ها با فاصله توصیه شده 30 متری برای نیروی تراست 25 نیوتن انجام خواهد شد.
شرکت طنین سازه مهر البرز(سهامی خاص) در سال 1396 با همکاری گروهی از کارشناسان و متخصصین در زمینههای سازه، معماری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی تأسیس گردید. این شرکت افتخار دارد که طرحها و پروژههای متعددی را در اقصی نقاط کشور انجام داده است. مشاوره آتش نشانی ، طراحی، نظارت و اجرای سیستم اعلام حریق و اطفا حریق ، تاسیسات حرارتی و برودتی از جمله فعالیتهای مهم این شرکت بوده است.
شرکت طنین سازه با نام تجاری Fire-Gas فروشنده و تامین کننده انواع تجهیزات جت فن ، سیستم های تخلیه دود ، بوستر پمپ ، درب ضد حریق ، شیر حساس به زلزله ، سیستم های اعلام گازی ، سیستم Fm200 ، بوستر پمپ آتش نشانی،شیر برقی و سایر تجهیزات اعلام و اطفا حریق می باشد . برای دریافت مشاوره و راهنمایی با شماره 02634492461 و 09393280127 تماس حاصل فرمایید . مشاورین ما به صورت کامل به تمامی سئوالات شما پاسخگو خواهند بود.
برچسب ها : اگزاست,تخلیه دود,جت فن,خرید جت فن,قیمت جت فن,فن پارکینگ,تخلیه دود پارکینگ,fire-gas.com,fire-gas,اخوان,دکتر اخوان,طراحی سیستم تخلیه دود,سیستم تخلیه دود