کد خبر: ۲۳۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
تلفن‌های همراه ورتو به‌طور رسمی وارد کشور می‌شود و با اینکه قیمت آن‌ها از مدل‌های آیفون ۱۴ و بالاتر از آن، نیز خیلی گران‌تر است بدون هیچ محدودیتی رجیستر می‌شود.

موبایل یک میلیارد تومانی در ایران رجیستر شد

بررسی میدانی در بازار موبایل ایران نشان می‌دهد گوشی‌هایی از یک برند خاص که قیمت آن‌ها از حدود ۲۰۰ میلیون تومان شروع شده و تا بیش از یک میلیارد تومان ادامه دارد رجیستر می‌شوند و بدون هیچ محدودیتی مورد استفاده خریدار‌ان قرار می‌گیرند.

به گزارش میزان، تلفن همراه امروزه به جزئی جدانشدنی از زندگی افراد تبدیل شده و کمتر کسی است که از این وسیله کاربردی بهره نبرده باشد؛ در این بین افراد باتوجه به نیاز و بودجه خود از برند‌های مختلف تلفن‌همراه استفاده می‌کنند.

اواخر خرداد ۱۴۰۳ وزارت صمت پیشنهاد قبلی ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه هوشمند با برند اپل (Apple) را اصلاح و با اعلام اینکه ممنوعیت واردات گوشی با برند اپل فقط شامل مدل‌های ۱۴ و بالاتر از آن می‌شود، سود بازرگانی واردات گوشی‌های تلفن همراه با نشان تجاری اپل را به ۹۶ درصد افزایش داد.

ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون مدل‌های ۱۴ و بالاتر از آن درحالی انجام می‌شود که رئیس انجمن تلفن همراه ایران می‌گوید این ممنوعیت هدف «مدیریت منابع ارزی کشور» را محقق نکرده است.

مقابله با واردات برخی از مدل‌های آیفون با هدف مدیریت منابع ارزی درحالی با قدرت ادامه دارد که تلفن‌های همراه برند سامسونگ که رقیب اپل نیز محسوب می‌شود، در بازار با قیمت‌های بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند و مشکلی برای رجیسترشدن ندارند.

اما ماجرای رجسیتر شدن گوشی‌های لاکچری به اینجا ختم نمی‌شود، بررسی‌های میدانی خبرنگار میزان نشان می‌دهد گوشی‎‌های لوکسی در بازار ایران خرید و فروش می‌شوند که حداقل قیمت آن‌ها ۲۰۰ میلیون تومان بوده و در برخی مدل‌ها قیمت آن به بیش از یک میلیارد تومان هم می‌رسد.

برای نمونه، تلفن‌های همراه ورتو به‌طور رسمی وارد کشور می‌شود و با اینکه قیمت آن‌ها از مدل‌های آیفون ۱۴ و بالاتر از آن، نیز خیلی گران‌تر است بدون هیچ محدودیتی رجیستر می‌شود.

هدف از انتشار این گزارش حمایت از نشان (برند) خاصی نیست و قصد پرداختن به درستی یا نادرستی رجیسترشدن یا نشدن گوشی‌های وارداتی را نیز ندارد، اما نکته مهم و قابل توجه، سیاست‌های دوگانه در رجیستری‌شدن تلفن‌های همراه است و بررسی‌های خبرنگار میزان نیز نشان داد که تلفن‌های همراه با قیمت بسیار بالا بدون هیچ مشکلی رجیستر شده، اما تلفن‌هایی که قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به برخی برند‌های خاص دارند رجیستر نمی‌شوند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار