کد خبر: ۱۰۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲

سلامت نیوز:ویروس کرونا علاوه بر تلفات جانی و پیامدهای بهداشتی و اجتماعی ، تبعات اقتصادی نیز برای جهان داشته است، به‌طوری‌که بسیاری از کشورهای جهان بسته‌های اقتصادی برای عبور از بحران اقتصادی تدارک دیده‌اند . با این حال برخی کارشناسان عقیده دارند با تغییر سازوکار تجارت و تغییر فرمول اقتصاد کلاسیک می‌توانیم تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،هرچند که نگاه‌ها به ویروس کرونا بهداشتی است اما این ویروس تنها در بهداشت در درمان خلاصه نمی‌شود و امروز دیگر ابعاد زندگی بشر ازجمله سیاست و اقتصاد را هم تحت تأثیر قرار داده است. برهمین اساس تصمیمات ستادهای مقابله با کرونا تنها در ابعاد بهداشتی خلاصه نمی‌شود و برای سبک زندگی در جامعه و نوع فعالیت اقتصادی نیز تصمیم‌گیری می‌کنند.امروز بخش‌های تولیدی در شرایط کرونا با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و بورس نیز هر روز رکورد می‌زند و این نشان‌دهنده پویایی اقتصاد کشور است.

در همین فروردین‌ماه گذشته فولاد مبارکه دو رکورد تولید زد و تولیدات پتروشیمی نیز باتوجه به کاهش تقاضای جهانی، قابل توجه بوده است. همچنین همزمان با شیوع کرونا و نیاز به برخی اقلام مانند تخت و تجهیزات بیمارستانی، ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، و برخی کالاهای خوراکی، آشامیدنی و مشاغل خدماتی رشد چشمگیر داشته که خود در چرخه تولید مؤثر بوده است.

هرچند که برخی از مشاغل به‌دلیل تعطیلی واحدهای صنفی آسیب دیدند اما با سیاستگذاری درست و تغییر شیوه تجارت می‌توان این آسیب‌ها را به حداقل رساند. در ادامه برای بررسی اقتصاد در شرایط کرونا گفت‌وگویی داشتیم با مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی که در ادامه می‌خوانید.


دورکاری به‌عنوان یک فرهنگ در حال نهادینه‌شدن است

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به وضعیت اقتصاد جهانی در دوران کرونا، گفت: امروز دنیا در حال تجربه کار کردن در فضای کروناست، مانند دورکاری و خرید اینترنتی که امروز به‌طور گسترده در حال شکل‌گیری است .وی افزود: امروز حتی رستوران‌ها هم اینترنتی است و غذای نیمه‌آماده به صورت بهداشتی برای مشتریان خود ارسال می‌کنند.

چیزی که در حال رخ دادن است دورکاری است و دارد به‌عنوان یک فرهنگ غالب در دنیا نهادینه می‌شود. به‌طور مثال یک شرکت را در آلمان فرض کنید که چندین کارمند دارد که باید برای محل کار کارمندان خود جای مناسبی را تهیه کند به اضافه گرمایش و سرمایش محلی که باید در اختیار کارمندان خود قرار دهد . از سوی دیگر کارگر نیز درصدی از حقوق خود را صرف رفت‌و‌آمد می‌کند.

کارفرما 4‌هزار یورو برای هر کارمند خرج می‌کند اما در نهایت 2 ‌هزار یورو نصیب کارمند می‌شود، اما امروز وقتی کارگر در خانه است به جای 8ساعت هم 10‌ساعت کار می‌کند و 2500‌یورو می‌گیرد در چنین شرایطی هم کارمند خوشحال است و هم کارفرما.وی با بیان اینکه باید مدل دورکاری را توسعه دهیم، تصریح کرد: یک رستورانی در تهران که ماهی 600‌میلیون اجازه محل می‌دهد به اضافه هزینه‌های سالن پذیرایی از مشتری.

این هزینه را من و شما به‌عنوان مصرف‌کننده پرداخت می‌کنیم.حالا اگر آن رستوران برود در یک زیرزمین به‌عنوان یک آشپزخانه همان کار را انجام دهد، هزینه‌های آن ساندویچی که 50‌هزار تومان می‌فروخت کمتر می‌شود و حالا این ساندویچ 40‌هزار تومان به دست مشتری می‌رسد هم او سود می‌کند و هم مشتری ارزان‌تر کالا را خریداری خواهد کرد.

دانشمند با بیان اینکه مدل‌های فروشی شبیه «ایمالز» شکل خواهد گرفت، گفت: منظور از این مدل تجارت، آمازون و دیجی‌‌کالا نیست. یعنی شما الکترونیکی وارد مال می‌شوید، سبد الکترونیکی خود را برمی‌دارید و در قفسه‌ها قدم می‌زنید و اجناس مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید و در صندوق هزینه را پرداخت می‌کنید و متصدی آن‌را تحویل دلیوری(موتورسوار) می‌دهد.عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: با همین فرمول قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند و با همان مبلع کالاهای بیشتری می‌توانند بخرند، درنتیجه چرخه اقتصادی تندتر می‌شود، واحدهای تولیدی بیشتر به رونق می‌افتد و شاخص‌های بورس هم افزایش می‌یابد.وی گفت:

در کنفرانس آب‌و‌هوایی پاریس در سال‌2014 کشورها تقبل کردند با کاهش فعالیت‌هایشان و گازهای گلخانه‌ای در‌2030‌ هوای کره‌زمین مانند هوای‌2010 بشود، اما امروز که 2020 هستیم به‌دلیل همین کرونا و کاهش فعالیت‌ها، هوای کره‌زمین به سال‌1990 رسید و بعضی‌ها خوشبینانه‌تر می‌گویند مانند آب‌و‌هوای زمان جنگ جهانی دوم شده است. بنابراین از این به بعد شاهد کاهش استفاده از خودرو و سایل حمل‌و‌نقل خواهیم بودیم، مصرف بنزین کاهش می‌یابد و به‌دلیل اینکه مردم در خانه‌ها هستند مصرف برق زیاد می‌شود و می‌توانیم آن نفت را به برق تبدیل کنیم.وی با بیان اینکه دیگر با فرمول‌های کلاسیک اقتصاد نمی‌توانیم زندگی کنیم، تصریح کرد:

دولت با همین مشکلات کرونا باید دست‌و‌پنجه نرم کند و علاوه بر آن باید برای آینده برنامه‌ریزی کند و از اقتصاددانان دانشگاهی اتاق فکر تشکیل دهد که بر مبنای اقتصادی کرونایی و اقتصاد بدون نفت پیش برویم.دانشمند، همچنین با تاکید براینکه با همین اقتصاد نو می‌شود درتولید جهش ایجاد کرد، اظهارداشت:

در جهش تولید اول باید به بازار نگاه کنیم. وقتی تولید افزایش یابد و در بازاهای جهانی آن‌را عرضه کنیم، قطعاً جهش تولید اتفاق می افتد. باید همزمان با تولید بازاریابی هم صورت بگیرد که براساس نیازهای آن بازار تولید انجام شود. بنابراین باید بازارهای هدف را شناسایی کنیم و با این نگاه که نحوه عرضه و توزیع در بازارها تغییر خواهد کرد، باید خود را با شرایط جدید وفق دهیم.


جابه‌جایی مشاغل در کرونا

مهدی طغیانی، منتخب مردم اصفهان در مجلس نیز در این زمینه گفته است: هرچند هزینه‌های مربوط به سفر و گردشگری به شدت کاهش یافته اما تقاضای مصرفی در حوزه ارتباطات به شدت افزایش یافته است در این جابه‌جایی‌ها حتماً بخشی از اشتغال از بین می‌رود اما به ازای آن اشتغال جدید در حوزه‌های دیگر ایجاد می‌شود.

طغیانی در واکنش به گزارش‌های مؤسسات بین‌المللی درباره حذف 200‌میلیون شغل ازاقتصاد جهانی و کاهش10‌درصدی تولید ناخالص در کشورهای اروپایی و همچنین احتمال برگشت اقتصاد آمریکا در 2‌سال بعد به حالت عادی گفت: موضوع قرار گرفتن در چرخه رکود یک امر غیر‌قابل اجتناب است اما معتقدم در کشور ما سر جمع مصرف تغییر نمی‌کند.

به هر حال باید برای زیر و رو شدن فهرست اقلام مصرفی آماده شویم. در دنیای جدید خدمات غیر ملموس با مواجهه گسترده فضای عمومی رو‌به‌رو خواهد شد. منتخب مردم در مجلس یازدهم تاکیدکرد: با توجه به تغییر فاز اقتصاد جهانی در دنیای پسا کرونا باید هرچه سریع‌تر به سمت شکل دادن محیط اقتصاد براساس رشد مبتنی بر روش‌های دانش‌بنیان حرکت کنیم.


شهبازی: فروش کسب‌وکارهای اینترنتی چند برابر شده است

موسی شهبازی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز تاکید کرد: کرونا امروز شرایط خاصی ایجاد کرده که نیازمند تدبیر است. در واقع مشاغلی که فروش و عرضه مستقیم کالا داشتند با مشکلاتی مواجه ‌شدند و از سوی دیگر تقاضا نیز کمتر شده و این محدودیت عرضه و تقاضا مشکلات اقتصادی ایجاد کرده است.وی افزود:

در کسب‌وکارها لاجرم یک تغییر و تحول جدی در حال انجام است که باید فضای کسب‌وکار در کشور ما هم خود را با شرایط جدید وفق بدهد؛ مثلا در همین ایام برخی اصنافی که فروش‌‌‌های اینترنتی داشتند، فروش‌شان چند برابر شده است؛ بنابراین کسب‌وکارهایی که مبتی بر پلتفرم‌های فناورانه هستند و انعطاف دارند و توانسته‌اند خود را با فضای آی‌تی تطبیق دهند، می‌‌توانند خود را در شرایط کرونا هم حفظ کنند و فقط در این بین بخش سنتی اقتصاد ضرر کرده است.

شهبازی با بیان اینکه دولت باید فی‌الفور مجوز‌‌های مربوط به کسب‌وکار اینترنتی را به‌شدت تسهیل کند، گفت: در واقع دولت باید مقررات و ضوابط تشکیل و توسعه کسب‌وکار اینترنتی را ابلاغ کند و وزارت صمت هم کمک بکند تا به صورت شبکه زنجیره‌‌ای تمام کسب‌وکارها را به هم وصل کند تا همه کالا دراین شبکه‌ها عرضه شود.

وی با بیان اینکه در کل کرونا به اقتصاد ضربه‌زده است، گفت: این واقعیتی است که کرونا به اقتصاد ضربه وارد می‌‌کند؛ برای همین دولت با بسته‌‌‌های اقتصادی سعی می‌کند این آسیب‌ها را جبران کند اما در کل ممکن است برای بخشی از کسب‌وکارها فرصت‌‌‌های خوبی ایجاد شده باشد ولی با توجه به اقتصاد سنتی ما تهدیدهایش بیشتر از منفعت‌هایش است، مگر اینکه از سوی دولت حمایت شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار