کد خبر: ۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
پایگاه خبری ترکیه‌ای:
پایگاه خبری ترکیش ویکلی با اشاره به چشم انداز لغو تحریم های ایران نوشت: ایران به دنبال حضور در بازارهای اروپایی برای صادرات گاز طبیعی است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛یک کارشناس حوزه انرژی از دانشگاه باکو به خبرگزاری آنادولو ترکیه گفت: ایران به رغم احتمال عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای در حال تمرکز روی اروپا به عنوان بازار اصلی انرژی خود است.
 
بختیار اسلان‌بایلی کارشناس مسائل انرژی افزود: ایران بیشتر علاقه‌مند به اروپا است تا فن‌آوری‌های‌ مدرن را برای اکتشافات کارآمد و مولد‌ بدست آورد. در زمینه عرضه گاز معتقدم ایران بیشتر علاقه‌مند به بازار اروپا است.
 
بر اساس توافق حاصل شده بین ایران و شش قدرت جهانی در نوامبر سال گذشته برخی از تحریم های غرب علیه اقتصاد ایران در ازای کاهش فعالیتهای هسته‌ای لغو شد. روند لغو تحریمها این فرصت را برای ایران به وجود می‌آورد که به تامین کننده‌ انرژی برای اروپا تبدیل شود.
 
وی افزود: مشخصا ایران به فناوریهای مدرن برای فعالیت‌های اکتشافی کارآمد و مولد احتیاج دارد و این فناوریها باید از غرب وارد شود. بنابراین معتقدم ایران علاقه‌مند به بازار اروپا است، اما روابط کنونی خود در زمینه‌ انرژی را نیز حفظ خواهد کرد.
 
این کارشناس انرژی افزود: با توجه به علاقه اتحادیه اروپا به گسترش منابع گازی خود به جز روسیه، ایران می‌تواند به سادگی به بازار اروپا دست پیدا کند.
 
اسلان‌بایلی درباره تمایل ایران به عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای گفت: ایران به احتمال زیاد علاقه‌مند به عضویت کامل در این سازمان است تا در تحولات مهم منطقه نقش داشته باشد.
 
سازمان همکاریهای شانگهای قصد دارد مناسبات منطقه‌ای خود را در اورآسیا گسترش دهد و همکاریهای خود را در زمینه سیاست، اقتصاد، ‌انرژی و دیگر زمینه‌ها توسعه ببخشد و همچنین تلاشهای مشترکی برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه دارد.
 
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که اعضای ناظر سازمان همکاریهای شانگهای شامل ایران، پاکستان و هند تقاضای عضویت کامل در سازمان را هفته گذشته و قبل از نشست این سازمان در دوشنبه(پایتخت تاجیکستان) مطرح کردند و یکی از موضوعات اصلی نشست سران سازمان همکاریهای شانگهای عضویت کامل کشور‌های ناظر بود.
 
به گفته اسلان‌بایلی ایران به دلیل تحریم‌های موجود نمی‌تواند به سادگی به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای درآید و براساس مقررات جاری عضویت این امر غیرممکن است.
 
وی افزود: عضویت کامل ایران، پاکستان و هند موضوعی است که در آینده نزدیک اعمال خواهد شد.
 
اسلان‌بایلی گفت: پاکستان و هند هنوز روابط نسبتا متشنجی دارند و پذیرفتن دو عضو جدید با مناقشات حل نشده می‌تواند تاثیر منفی روی کارآیی این سازمان داشته باشد.
 
وی گفت: چین و هند هرگز به طور علنی و فعال از روسیه در مناقشه با آمریکا و اتحادیه اروپا جانبداری نمی‌کنند. هر دو این کشورها ممکن است برای استفاده از این شرایط و دریافت گاز ارزانتر از روسیه روابط اقتصادی خود را توسعه دهند اما هرگز موافق یک اتحادیه سیاسی علنی در تعارض با آمریکا و اتحادیه اروپا نیستند.
 
روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاریهای شانگهای و افغانستان، هند، ایران، مغولستان و پاکستان اعضای ناظر این سازمان و بلاروس، ترکیه و سریلانکا شرکای این سازمان هستند.
 

انتهای پیام/
 


برچسب ها: اروپا ، ایران ، بازار ، تحریم ، انرژی
نام:
ایمیل:
* نظر: