به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از مهر، محمد سعیدنژاد در نشست خبری در پاسخ به پرسش مهر درباره دوران پساتحریم در آینده اظهار داشت: در طول تحریمها هیچ یک از بنادر کشور تحریم نبودند اما یک اپراتور و بیمه کشتی ها شامل تحریم شده بود. بنابراین، همواره شرکتهای کشتیرانی در حالت انتظار بودند تا بتوانند وارد بنادر ایران شوند.
وی افزود: با توجه به رفع تحریمها در آینده و شروع مذاکرات، هر هفته از خطوط کشتیرانی تقاضا برای ورود به بنادر ایران داریم و در حال حاضر تمام خطوط کشتیرانی که در گذشته به ایران می آمدند، درخواست ورود دوباره دادند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در گذشته از کشور آمریکا خط کشتیرانی وارد ایران نمی شده است، تصریح کرد: پیش بینی می کنیم که با توجه به مذاکرات انجام شده و رفع تحریمها در آینده، خطوط کشتیرانی آمریکایی هم وارد بنادر ایران شود.
سعیدنژاد با اشاره به اینکه در سال ۸۲ ورود و خروج کانتینر به کشور بیشتر از سال ۹۳ بوده است، گفت: در آن سال ما ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته عملکرد حمل و نقل کانتینری در کشور داشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی در دو سال گذشته توسعه دریامحور بوده است، بیان کرد: تراکم جمعیت در سواحل کشور ۵ نفر در هر کیلومتر مربع است که با متوسط کل کشور فاصله زیادی دارد.
وی اضافه کرد: در صورتی که در سواحل کشور می توان جمعیت و امکانات بیشتری را فراهم کرد که برای این منظور مطالعاتی انجام شده و مصوبات آن در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه بندر شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان محور این طرح توسعه ای قرار گرفته که با توجه به سرمایه گذاری انجام شده در بهمن سال گذشته اسکله این بندر را مورد بهره برداری قرار داد که به همین دلیل کشتی اقیانوس پیما در این بندر پهلو گرفت.
وی با اشاره به اینکه در گذشته باید این کشتی ها در داخل دریا سبک سازی می شد، تا با آبخور کم وارد اسکله شود، گفت: امیدواریم با اجرای طرحهای توسعه در چابهار بخشهای مختلف صنعتی و بازرگانی بیش از گذشته رونق پیدا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی به رفع تنشهای بندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: تحریم اپراتور بندر شهید رجایی موجب تردید کشتی ها برای ورود به این بندر شده بود که با اقداماتی که در تغییر اپراتور انجام گرفت، تا پایان سال قبل دو خط جدید کشتیرانی در بندر شهید رجایی پهلوگیری می کردند.
سعیدنژاد افزود: محیط زیست دریایی و ایمنی دریایی دو اقدامی جدی است که در سازمان انجام شد و مانورهای ملی استانی در این بخش انجام گرفت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به طرح همیار ناجی اشاره کرد و اضافه کرد: در همه بنادر و سواحل کشور در نوروز امسال و سال قبل همیاران ناجی بخش خصوصی و مردمی را داشتیم که در بنادر مستقر بودند.
وی با اشاره به اینکه موضوع پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور هم از دیگر اقدامات سازمان بود، گفت: در قالب ستادی که در ریاست جمهوری تشکیل شده بود، دو بند ۱۰ و ۱۱ به سازمان بنادر مربوط می شد که توسعه امکانات ترانزیت کالا در مبادی ورودی و طرح توسعه مناطق ویژه و آزاد مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به طرح توسعه بندر شهید بهشتی در این رابطه اشاره کرد و افزود: امیدواریم در سال جدید بتوانیم با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عملیات اجرایی این بندر را به انجام برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات احداث فاز سه بندر شهید رجایی از سال گذشته شروع شده است، بیان کرد: توسعه بندر انزلی و فاز دو بندر امیرآباد نیز در حال انجام است.
سعیدنژاد با اشاره به اینکه بنادر نقش اساسی را در ترانزیت و توسعه کشور دارد، تصریح کرد: اولویت بنادر به کالاهای ترانزیتی و تخفیف پلکانی برای ترانزیت اختصاص پیدا کرد تا رشد عملکرد در این بخش را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد سرمایهگذاری منعقد شد، گفت: این سیاست در سال جاری ادامه پیدا می کند، ضمن آنکه سازمان در قانون بودجه موضوع تضامین را پیش بینی کرده بود که امسال به همه بخش های حمل و نقل تسری یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی به پرداخت تسهیلات ریالی از منابع صندوق توسعه ملی در بخش حمل و نقل اشاره کرد و افزود: جذب سرمایه در بنادر کشور به طور جدی از سوی سازمان انجام می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه گردشگری و سفرهای دریایی اشاره کرد و اظهار داشت: از محل وجوه اداره شده تسهیلات به بخش مسافری پرداخت می شود که هزینه مالی این تسهیلات صفر است، ضمن آنکه هیچگونه هزینه بندری و دریایی از شناورهای مسافری دریافت نمی کنیم.
سعیدنژاد با بیان اینکه داوطلب عضویت در شورای آیمو شده ایم که امیدواریم با تلاش وزارت امور خارجه به این موضوع دست پیدا کنیم، ادامه داد: اجلاس حوزه دریای خزر در سال جاری در بندر امیرآباد برگزار می شود و موافقتنامه سه جانبه بین ایران، پاکستان و افغانستان هم در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه در آینده نزدیک برای پنجمین سال متوالی به عنوان کشوری که در لیست سفید سازمان جهانی دریانوردی قرار دارد، انتخاب شدیم، تصریح کرد: در حدود ۲ هزار صفحه اقدامات ممیزی در بنادر کشور انجام شده تا جزء این لیست قرار بگیریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی به ایمنی آبراههها و شناورهای دریایی اشاره و خاطر نشان کرد: ترمینال های مسافری بنادر در نوروز مجهز و آماده شدند تا به مسافران خدمترسانی کنند و با وجود رشد ۱۱ درصدی در جابجایی مسافر، امسال با حادثه ای روبرو نبودیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در نوروز سال جاری ورود و خروج مسافر به بنادر کشور ۸ میلیون مسافر بوده است، اضافه کرد: این تعداد در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است، ضمن آنکه تعداد مسافر خروجی دریایی کشور حدود ۴ میلیون و ۳۶ هزار مسافر بوده است.
سعیدنژاد کل عملکرد بنادر کشور را ۱۴۶ میلیون تن عنوان کرد و توضیح داد: این رقم در مقایسه با سال ۹۲ که ۱۳۹ میلیون تن بود، با پنج درصد رشد مواجه بوده است.
وی تصریح کرد: در بخش ترانزیت غیرنفتی در سال ۹۲، ۹۵ میلیون تن عملکرد داشتیم که این رقم در سال ۹۳ به ۱۰۲میلیون تن رسید که رشد ۷.۴ درصدی را نشان می دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش ترانزیت سال ۹۲، ۷.۷ میلیون تن عملکرد داشتیم، بیان کرد: در سال ۹۳ به ۱۰.۸ میلیون تن رسید که ۴۰ درصد رشد داشت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بخش کانتینری اشاره و عنوان کرد: در سال ۹۲، ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار TEU کانتینر داشتیم که در سال ۹۳ این عملکرد به ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار TEU رسید که رشد ۱۰.۳ درصدی را نشان میدهد.
سعیدنژاد با بیان اینکه عملکرد بنادر در بخش مسافری پذیرش و اعزام ۱۷.۱ میلیون نفر بوده است، ادامه داد: سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۹.۶ درصد رشد عملکرد داشتیم.
وی به میزان انتظار کشتی ها در بنادر کشور اشاره و خاطر نشان کرد: به ازای هر کشتی ۳.۸۷ درصد روز بوده است که این عدد در سال ۹۳، ۲.۷۸ درصد بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مجموعه تخلیه و بارگیری کشتی ها نسبت به سال قبل ۲۸ درصد بهبود یافته است، اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت بنادر ۱۸۵ میلیون تن است و عملکرد ما در سال گذشته ۱۴۶ میلیون تن بوده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تاکید بر سیاست توسعه دریامحور، طرح های توسعه سواحل جنوب کشور و توسعه ناوگان و نوسازی تاکید شده است، گفت: بهبود بهره وری، حمل و نقل دریایی و افزایش و استقرار تجهیزات بهروز در بنادر کشور از دیگر اهداف برنامه ششم است.
سعیدنژاد با اشاره به طرح های حمایتی از دریانوردان اذعان کرد: در حال حاضر ۱۴۰ هزار دریانورد دارای گواهینامه بینالمللی در کشور داریم که هیچ یک از آنها بیکار نیستند.
وی به طرح توسعه فاز سه بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: فاز دو تکمیل شده است، اما هنوز تجهیزات آن تکمیل نشده که در این رابطه به دنبال فاینانس ۱۰۷ میلیون دلاری هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فراخوان برای ادامه ساخت فاز سه از اسفند سال گذشته شروع شد، توضیح داد: پیش بینی می شود اگر امسال پیمانکار را انتخاب کنیم، در ۳ سال آینده ساخت فاز سه بندر شهید رجایی به پایان می رسد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هزینه این پروژه را ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: تکمیل این مجموعه سه میلیون TEU کانتینر به ظرفیت بنادر کشور اضافه می کند.