به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی ربیعی روز شنبه ۱۹ در حاشیه بازدید از ایستگاههای متروی تئاترشهر، دروازه دولت و تجریش با اشاره به لزوم استفاده همه شهروندان از ماسک برای حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع کرونا گفت: در حال حاضر شاهد استفاده تمامی مسافرن مترو از ماسک هستیم.وی تصریح کرد: هر فردی که در آزمایشگاه به او اعلام شده مبتلا به کروناست از شیوههایی مانند ردیابی موبایل کنترل میشود و در صورت خروج از خانه، جرایم سنگینی متوجه اش خواهد شد.سخنگوی دولت با اشاره به اینکه با امکانات موجود در متروی تهران رعایت دیگر پروتکلهای بهداشتی مثل رعایت فاصله اجتماعی در ساعات پیک غیر ممکن است تصریح کرد: شهرداری تهران با سازمان مدیریت برنامه ریزی جلساتی را داشته و مذاکرات اولیه پرداخت هزار ۵۰۰ میلیارد تومان برای اورهال قطارها مطرح شده و باید تبصرههای دولت را بگیرد و پیگیر این موضوع هستم تا زودتر به نتیجه برسد.سخنگوی دولت با بیان اینکه مشکل ما در مکانهایی که مردم تجمع دارند مانند فرودگاهها، پاساژها و بعضی از صنوف مثل نانواییهاست و از سوی دیگر نیز کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ است.وی یادآور شد: در دو جلسه قبل ستاد اقتصادی دولت، وزیر کشور طرحی را با همکاری وزارت صمت و با کمک شهرداریها مطرح کرد تا از محل منابع تهاتر یا به شکلی دیگر، ارز تامین و اتوبوسهایی را در داخل تولید کنیم.ربیعی در پایان گفت: اکنون سه وزارتخانه روی طرحی برای تامین منابع مالی و ارزی کار میکنند تا اتوبوسهایی که از رده خارج شده، اما نوسازی آنها امکانپذیر است، به چرخه حمل و نقل برگردد. ربیعی گفت:مصوبه دولت برای اجباری شدن استفاده از ماسک تصمیم درستی است و ما نیز در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد چگونگی مجازات افرادی که مبتلا هستند و از خانه خارج میشوند و افرادی که مبتلا نیستند، اما پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمیکنند، تصمیمگیری خواهیم کرد.وی افزود:در خصوص موضوع جرایم و شیوه شناسایی افراد مبتلا کار شده است و آزمایشگاههای دولتی و خصوصی باید همه اطلاعات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند که وزارت بهداشت نیز آنها را به صورت آنلاین در اختیار نیروی انتظامی، بسیج و سایر بازرسان قرار میدهد.وی همچنین تاکید کرد: نمیخواهیم درگیری فیزیکی در قبال اجرای این طرح رخ دهد و شیوههایی اتخاذ خواهد شد که افرادی که رعایت نمیکنند، جریمه شوند. ربیعی یادآور شد: دیگران هم حقوقی دارند و باید به حقوق دیگران احترام گذاشته شود. مبارزه با کرونا به رعایت پروتکلها به خصوص استفاده از ماسک نیاز دارد. همه کشورهایی که پروتکلهای بهداشتی مربوط را رعایت کردهاند، در مبارزه با کویید ۱۹ موفق شدهاند؛ در مدتی که ما پروتکلها را بیشتر رعایت میکردیم نیز میزان مرگ و میر پایین بوده، اما در دوره اخیر در شهر تهران رعایت پروتکلها به زیر ۴۰ درصد رسید. در ادامه هاشمی به بازدید امروز اشاره کرد و گفت: در این بازدیدها واقعیت مدیریت شهری و جامعه دیده میشود و خیلی خوب است که دولت مردان نیز خود را جای مردم قرار دهند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و حومه در پایان این بازدید خواستههای خود را برای اورهال کردن اتوبوس و متروی را مطرح کرد و گفت: برای خرید همین امکانات نیاز به هزاران میلیارد تومان داریم، اما با پرداخت هزینههای کمتر میتوانیم اورهال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و ۳۰۰ واگن خود را انجام دهیم.وی تصریح کرد: اگر یک یا دو قرارداد با واگن سازی تهران یا دیگر واگن سازیهای کشور در سال جهش تولید انجام شود ۵۰ درصد هزینهها را ما پرداخت میکنیم. هاشمی با اشاره به اینکه ظرفیت زیر ساختهای مترو ۳ هزار واگن است گفت: در حال حاضر هزارو ۵۰۰ واگن داریم اگر قرار داد ۲۰۰ تا ۳۰۰ واگن تولید داخل انجام شود حمایت یارانهای خوبی انجام میشود.معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: در شرایط بد اقتصادی اگرچه شاهد کاهش مسافران در مترو واتوبوس هسیم، اما هنوز هم در بعضی از ساعات روز حجم زیاد مسافر را شاهد هستیم؛ و سخنگوی دولت قول مساعد دادند تا این موضوع را درستاد کرونا مطرح کنند اگرچه بحث اصلی ستاد امروز وضع جرایم برای افرادی است که پروتکلها را رعایت نمیکنند.وی در پایان گفت: منابع مالی برای عرضه ماسک رایگان نداریم و باید خیرین در این موضوع ورود پیدا کنند و یا یارانهای به تولید کنندگان داده شود تا ماسک ارزرانتر در اختیار شهروندان قرار گیرد. در پایان نوبخت مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو هم به شلوغی ایستگا ههای تقاطعی از جمله دروازدولت، صادقیه و پانزده خرداد اشاره کرد وگفت: متروی تهران یک شبکه گسترده است و در ایستگاههای تقاطعی بخاطر تبادل مسافران دو ایستگاه با ازدحام بیشتری روبرو هستیم. وی خاطرنشان کرد: برای کاهش این ازدحام مسافران باید زمان سفر خود را مدیریت کنند و در ساعاتی که مترو شلوغ است از سفرهای غیر ضرور جلوگیری کنند.