مجید محمدی؛ رئیس کمیسیون دانشبنیان اتاق تعاون ایران در گفتوگو با خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مشکلات شرکتهای دانشبنیان گفت: اکوسیستمی که مدنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، در بخش تعاون، با سرعت بسیار پایین در حال اجرا است.
وی با تأکید بر نداشتن چارت سازمانی مشخص برای شرکتهای دانشبنیان، تصریح کرد: وقتی جذب نیرو در شرکتهای دانشبنیان، به صورت غیرتخصصی انجام میشود، افرادی وارد این عرصه میشوند که با بزرگتر شدن شرکت، دچار مشکل خواهند شد؛ شرکتهای دانشبنیان در موضوعات پایهای همچون بیمه، مالیات، دارایی، حسابداری و گرفتن تسهیلات نیز دچار مشکل هستند و بیشتر وقتشان به این موضوعات سپری میشود.
شرکتهای مشاوره، جایگزین شتابدهندهها در حمایت از دانشبنیانها
محمدی با ناکافی دانستن شتابدهندهها در کشور گفت: بیش از 5400 شرکت دانشبنیان در کشور داریم که شتابدهندهها، قادر به ارائه مشاوره به این تعداد از شرکتها نیستند؛ به عنوان مثال، شرکت ما در سال 1387 ثبت شده است و در آن زمان اصلاً شتابدهندهای وجود نداشت؛ بعضی شرکتها به صورت مشاوره در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار میگیرند و از صفر تا 100 تولید و صادرات در کنار آنها هستند که یکی از شرکتهای زیرمجموعه خود ما، این کار را انجام میدهد.
رئیس کمیسیون دانشبنیان اتاق تعاون ایران با تاکید بر اهمیت تمرکز بر تولید، تصریح کرد: مدیرعامل یک شرکت، تمام وقت خود را به خرید مواد اولیه، بازاریابی و صادرات میکند و تنها جایی که مغفول واقع میشود، موضوع تولید است و به همین خاطر، باید شرکتهای مشاور، در کنار شرکتهای دانشبنیان قرار بگیرند، اما این شرکتهای مشاور، نباید شتابدهندهها باشند.
محمدی با اشاره به "طرح جهش تولید دانشبنیان" در مجلس گفت: در طرحهایی که به یکباره ظاهر میشوند، معمولاً نظری نمیدهم، چرا که این طرح ممکن است امسال باشد اما سال بعد نباشد؛ برای به نتیجه رسیدن جهش تولید، باید چند سال وقت بگذاریم و طرح جهش تولید به 1 ماه یا 2 ماه نیست و این طرح معلوم نیست در مجلس تصویب بشود یا خیر.
شکلگیری دانشگاههای نسل چهارم با ایده "ایجاد شرکت تعاونیهای دانشبنیان دانشگاهی"
وی با مطرح کردن ایده "ایجاد شرکت تعاونیهای دانشبنیان دانشگاهی" گفت: دانشگاههای نسل چهارم به دانشگاههایی گفته میشود که صنعت در کنار دانشگاه قرار میگیرد و به عبارتی فارغالتحصیلان در شرکتها مشغول به کار میشوند؛ برای تشکیل یک تعاونی حداقل 7 نفر باید در آن عضو بشوند که این 7 نفر به عنوان مثال شامل 3 متخصص حوزه نانو از همان دانشگاه، 1 نفر مدیر حسابداری، 1 نفر بازاریابی و 1 نفر بازرگانی که همگی از همان دانشگاه هستند؛ وظیفه 2 نفر بازاریاب و بازرگانی، سنجش بازار و شناسایی محصولات پرطرفدار در بازار است چراکه 3 متخصص حوزه نانو، علمی و آکادمیک هستند و نمیتوانند در بازار ورود کنند.
رئیس کمیسیون دانشبنیان اتاق تعاون ایران با بیان اینکه وزارت تعاون، بودجههای اشتغال برای جوانان تخصیص داده است، تصریح کرد: معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دانشبنیان حمایت میکنند و محصولات شرکتهای دانشبنیان براساس مشکلات کشور تولید شده است و این شرکتها، قرار است بر روی مشکلات و گلوگاههای کشور تمرکز کنند.
محمدی با تشریح وضعیت دانشگاه در این ایده گفت: دانشگاه باید 20 درصد در شرکتها سهامدار شود و مراکز رشد خودش را به آنها بدهد و منفعت دانشگاه نیز در این است که خروجی دانشگاه در شرکتها مشغول به کار میشود؛ دانشگاهها از حالت "مدرکمحور" خارج میشوند و افراد به دانشگاههایی وارد میشوند که شرکتهای خوبی پشت آنها هستند و مطمئن هستند که بعد از فارغالتحصیلی در همان شرکتها مشغول به کار خواهند شد و عملاً کنکور نیز معنای خود را از دست خواهد داد.
رئیس کمیسیون دانشبنیان اتاق تعاون ایران با بیان اینکه در این طرح، دانشگاهها به سراغ دانشجویان قوی خواهند رفت و نه پول، بیان کرد: دانشگاهها برای قوی کردن شرکتهای خود دانشجویان قوی را جذب میکنند و شرکتها نیز از دانشگاه حمایت میکنند که 20 درصد آن شرکت نیز برای دانشگاهها است؛ به عنوان نمونه اگر دانشگاه امیرکبیر یک شرکت همانند اسنپ در اختیار داشت، آیا دیگر نیازی به دریافت شهریه از دانشجویان بود؟!
وی در پایان با انتقاد از بحث خامفروشی نیز خاطرنشان کرد: بحث خامفروشی نیز موضوع جدی است که در کشور به آن توجه نمیشود، به عنوان نمونه ما گیاهان دارویی را خام میفروشیم، در صورتی که با تهیه ماده موثره آن، با ارزش افزوده بالاتری قادر به فروش آن هستیم.
انتهای پیام/