کد خبر: ۱۳۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد:
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: راه آهن خواف - هرات به زودی افتتاح می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: راه آهن خواف - هرات در مجموع دارای چهار قطعه است که سه قطعه آن را جمهوری اسلامی ایران ساخته و به زودی افتتاح می‌کند.

رسولیان افزود: قطعه چهارم این راه آهن داخل خاک افغانستان قرار داد که افغان‌ها این بخش را از منطقه روزنک تا شهر هرات خواهند ساخت.

وی گفت: بهره‌برداری از راه آهن خواف - هرات با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا، ترانزیت در مسیر ایران به افغانستان را تا یک و نیم برابر افزایش می‌دهد و رقابت بیشتری برای ترانزیت کالا به افغانستان بوجود آید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: مسیر ترانزیت کالا از خراسان رضوی و جمهوری اسلامی ایران از طریق کشور افغانستان است و هم اکنون عمده ترانزیت کالای کشور افغانستان نیز از مسیر ایران و از مرز دوغارون انجام می‌شود.

رسولیان گفت: مصالح ساختمانی، مواد غذایی، ابزارآلات و محصولات کشاورزی عمده کالا‌هایی است که از خراسان رضوی به افغانستان صادر می‌شود و افغانستان به آن نیاز دارد و در صورت راه اندازی راه آهن خواف – هرات هزینه بالای حمل و نقل مصالح ساختمانی کاهش محسوسی خواهد یافت.

وی افغانستان را از شرکای مهم تجاری ایران بویژه خراسان رضوی دانست و گفت: این کشور بیشترین حجم صادرات خراسان رضوی را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت بالای معادن کشور همسایه شرقی ایران افزود: افغانستان ذخایر بسیار مناسبی در حوزه سنگ آهن و مس دارد، همچنین معادن بزرگ سنگ آهن، واحد‌های تولیدی آهن، کنسانتره و گندله سازی خراسان رضوی هم در مسیر راه آهن خواف – هرات قرار گرفته است از این رو در صورت بهره برداری از این راه آهن، سرمایه گذاری در حوزه معدن با همکاری بخش خصوصی هزینه‌های اقتصادی کمتری خواهد داشت و این راه آهن می‌تواند مبادلات معدنی به صورت زمینی را به شدت کاهش دهد.

راه‌آهن در دست تکمیل خواف - هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان است.

تاکنون طرف ایرانی ۶۰ کیلومتر از بخش برون‌مرزی این مسیر ریلی را اجرا کرده است.

ساخت راه‌آهن خواف - هرات در قالب چهار قطعه از سال۱۳۸۶ آغاز شده است. این مسیر ریلی شهر هرات را در غرب افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار