کد خبر: ۱۳۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳

عبدالناصر درخشان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

افزایش قیمت خودرو هر سه ماه یک بار از سوی کارخانه، اشتباهی راهبردی است که باعث دامن زدن به آشفته بازار خودرو می شود. شرکتهای خودروسازی باید به این موضوع بیاندیشند که افزایش قیمت خودرو هر سه ماه یکبار حتی اگر یک میلیون تومان باشد، موجب گرانتر شدن بهای چهارچرخ ها در بازار میشود؛ بطور مثال اگر قیمت خودرو در کارخانه ۲ میلیون بیشتر شود، بهای خودرو در بازار ۵ برابر خواهد شد. با بررسی وضعیت بازار خودرو در سایر کشورها مشخص میشود، قیمت تمام شده تولید خودرو در کشورهایی مانند ترکیه و مالزی از ایران کمتر است به طور مثال قیمت خودروی جنتو در مالزی با بهای خودروی تولید شده در ایران قابل محاسبه نیست.

اشکالی که اکنون وجود دارد قیمت خودروهای داخلی متناسب با دلار افزایش مییابد. به طور مثال قیمت پراید در سال ۹۹ براساس نرخ ارز حدود ۵ هزار دلار است درحالیکه اگر قیمت پراید در سال ۸۰ را نیز براساس دلار محاسبه کنیم به همین عدد میرسیم.

اشکال اصلی این است که ایران خودرو و سایپا هزینه سربار بسیاری دارند و این امر موجب افزایش هزینهی تمام شده تولید آنها شده است. از سوی دیگر چون عرضه خودرو به بازار از تقاضا کمتر بوده و به دلیل تبدیل خودرو به کالایی سرمایهای تقاضا افزایش یافته، خودرو گران شد.

این موارد چالش اصلی کشور است و نیاز به کار کارشناسی دارد بنابر این باید از متخصصان و نخبگان بسیاری که در کشور وجود دارد، برای ارتقاء صنعت خودروسازی که تاکنون صنعتی زیانده و آسیبزا بوده، استفاده کرد تا با کاهش هزینه ها و افزایش تولید، به فکر سوددهی بود نه گران کردن بی رویه خودروهای داخلی.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار