کد خبر: ۱۴۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷

ایرج ندیمی

نماینده ادوار مجلس

انتخابات آمریکا برگزار شد اما هنوز اما و اگرهایی درمورد آن وجود دارد. اگر فرض بر این باشد که انتخابات آمریکا به اتمام رسیده و جو بایدن رئیس جمهور این کشور است؛ باید گفت که چند انتظار از دولت آمریکا و همچنین چند انتظار از خودمان در این زمینه وجود دارد. انتظار از آمریکا این است که روابط خصمانه خود با ایران و فشارهایی که از طریق تحریم به مردم آورده است را فراموش نکندو در صدد جبرانش بر بیاید. آمریکا حق نداشت از برجام خارج شود، مگر آنکه سایر اعضای آن توافق نامه را قانع می کرد؛ پس رفتار ترامپ غیر مدنی بوده و دولت جدید این موضوع را نباید نادیده بگیرد و برای جبران نسبت به کاهش فشارها ورفع موانع خصمانه باید قدم بر دارد. از سوی دیگر ما وظیفه داریم بدانیم در عین حال که ماهیت امپریالیست عوض نشده اما همیشه حداقل و حداکثرهایی در حوزه سیاست خارجی وجود دارد و همواره دفع شر، خیر است. اگر بتوانیم فشارهای آمریکاییها را در دولت بایدن کاهش دهیم، قطعا مشکلات داخلیمان نیز کمتر میشود.

البته رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به ظرفیت داخلی تاکید داشتند، اما نگفتند باید با جهان ارتباطمان را قطع کنیم. روابط دیپلماتیک، واردات و صادرات امری ضروری است و بر اساس این نیار انتظار این است که دولتمردان به نوعی شرایط جدید آمریکا را مدیریت کنند تا با حداکثر دشمنیها مشکلاتمان را پشت سر بگذاریم. نکته مهم این است که خط قرمز ما رژیم صهیونیستی است اما برای رابطه دو سویه و منصفانه با بقیه کشورها می شود تلاش کرد. ما می دانیم بایدن وظایفی برای تامین منافع ملی خود دارد اما وعده های انتخاباتی او هم قابل مدیریت است. وعده های انتخاباتی او یک فرصت است که باید برای برگشت آمریکا به برجام استفاده کنیم.

حقیقت آن است که باید همواره منافع خود را در نظر داشته باشیم. نقد های داخلی به روابط خارجی که گاه کاملا درست هم هست ما را نباید از فرصت ها غافل کند. در داخل ایرادهای به حقی به برجام می گیرند اما الان در مقابل بیگانه باید از تمام فرصت های بین المللی موجود استفاده کنیم. پیشنهاد من این است که با توجه به شرایط خاص امریکا و حذف ترامپ حداکثر تلاشمان را برای بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام انجام دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار