کد خبر: ۱۳۹۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
شتاب کرونا در پیک سوم باعث شده برخی از مسئولان چندین‌بار خواستار تعطیلی پایتخت شوند

سلامت نیوز:روزانه نزدیک به 9هزار نفر طبق آمار رسمی به کووید-19 مبتلا می‌شوند و آمار رسمی جانباختگان کرونا همچنان بالای روزی 400نفر ثبت می‌شود. رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران پیش از این گفته بود که نیمی از آمار جانباختگان کرونا متعلق به پایتخت است و مسئولان وزارت بهداشت هم بارها گفته‌اند که تهران یکی از مراکز اصلی انتقال بیماری به دیگر شهرهای کشور است؛ با وجود این درخواست‌ها برای تعطیلی موقت و فراگیر مراکز اداری و اصناف در تهران از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان بی‌پاسخ مانده است.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه همشهری ،پنجشنبه گذشته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، بار دیگر بر ضرورت تعطیلی 2هفته‌ای تهران به‌منظور کنترل بیماری کرونا تأکید کرد. علیرضا زالی، در جلسه‌ای با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در پیک سوم بیماری هستیم، گفت که در این پیک برخلاف 2پیک قبلی با سرعت بیشتری به اوج بیماری رسیدیم که این موضوع نشان می‌دهد شتاب گرفتاری بیماری در تهران افزایش داشته است.

باید بدانید تهران در وضعیت خطرناکی قرار دارد و اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، با نارسانایی‌های درمانی زیادی روبه‌رو خواهیم شد.در هفته‌های گذشته ستاد مقابله با کرونا در تهران بارها خواستار تعطیلی پایتخت و اعمال محدودیت‌های حداکثری شده است.

این بار فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران وضعیت را نگران‌کننده‌تر از همیشه توصیف کرده و گفته است که در فاز فعلی با خوشه‌های جمعیتی خانوادگی مبتلایان نیاز به بستری مواجه هستیم. از طرفی ابتلای همکاران در مجموعه ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی چالش دیگری در این زمینه است. افزون بر این، دکتر جلیلی خشنود، رئیس بیمارستان شهدای تجریش هم می‌گوید: تعداد ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها در روزهای اخیر بسیار بالا و حال عمومی مراجعه‌کنندگان بسیار وخیم‌تر از گذشته است.

به گفته او، بیماران هم‌اکنون با حال عمومی بدتر، علائم شدید ریوی و به‌صورت فامیلی و خانوادگی مراجعه می‌کنند و تعداد ترخیص‌ها هم کاهش یافته است. آنطور که زالی می‌گوید، تهران در شرایط کنونی نیازمند اجرای تعطیلی دست‌کم 2تا 3هفته است؛ برای اینکه شمار مبتلایان و آمار مرگ‌ومیر روند نزولی پیدا کند: «پیش از این عنوان شد تهران با این شتاب بیماری بهتر است برای تجدید قوای نیروی بهداشتی و درمانی 2هفته تعطیل شود. استان تهران بالغ بر یک‌میلیون نفر جمعیت شناور دارد.

پیش از بحران کرونا، ۲میلیون‌و۴۰۰هزار نفر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کردند که این میزان به حدود یک‌میلیون نفر کاهش یافته است. همچنین در تهران ۵هزار اتوبوس و ۷۰هزار تاکسی مشغول خدمت‌رسانی هستند که همه اینها برای شرایط کنونی مخاطره‌آمیز است.» به گفته او، یکی از مهم‌ترین معضلات کادر سلامت با توجه به نزدیک بودن فصل زمستان، تأمین ذخایر راهبردی، دارو، تجهیزات، اقلام مصرفی و اقلام سرمایه‌ای است.


استانداری: 3بار درخواست دادیم تهران تعطیل شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران نیز 2هفته پیش، گفت: استانداری ۳بار درخواست تعطیلی تهران را داده، اما مورد موافقت قرار نگرفته است.منصور درجاتی در گفت‌وگو با مهر، تأکیدکرده است که درصورت رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم شاهد تشدید کرونا خواهیم بود: «باید همه مردم دست در دست هم داده و با استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی به مدافعان سلامت در کنترل این ویروس کمک کنند.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران درخصوص پیشنهاد رئیس شورای اسلامی شهر تهران برای تعطیلی پایتخت، گفت: «تاکنون 3بار درخواست تعطیلی پایتخت توسط استانداری تهران داده شده، اما به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولان مربوطه نرسیده است. او گفته است که تعطیلی پایتخت تبعات فراوانی دارد و باید درنظر گرفته شود و در اختیار استانداری تهران نیست: «مدت‌هاست، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران و نیز استاندار تهران درخواست افزایش محدودیت‌ها را داده‌اند، اما هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.»


درخواست 30نماینده مجلس برای تعطیلی پایتخت

افزون بر اینها همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اینکه تعطیلی 2هفته‌ای تهران در حد پیشنهاد باقی مانده است، انتقاد کرد و گفت: «۳۰ نماینده تهران پیشنهاد تعطیلی پایتخت را به‌مدت 2هفته ارائه دادند، اما در مورد این مسئله، دیگر نمایندگان نظری نداده‌اند و تا به این لحظه در این خصوص در کمیسیون بهداشت بحثی صورت نگرفته است.» او افزود: «کمیسیون بهداشت همواره در جریان برنامه‌های وزارت بهداشت بوده و در این راستا جلسات متعددی با وزیر بهداشت و همکارانشان برگزار کرده است؛ بنابراین بیشترین بحث در کمیسیون بهداشت مجلس، کرونا و تبعات آن برای جامعه است.

این طرح همچنان در حد یک پیشنهاد باقی‌مانده است، ولی به‌نظر شخصی خودم تا زمانی که فرهنگ مردم به سوی رعایت پروتکل‌ها به‌صورت همگانی هدایت نشود، این تعطیلی‌ها تنها تأثیرات موقتی در تعداد مبتلایان و فوتی‌ها خواهد داشت. این تجربه را در تعطیلی فروردین‌ماه داشتیم؛ به‌طوری‌که تعداد فوتی‌ها به 30نفر رسید، ولی پس از آن دوباره روند افزایشی پیدا کرد.»

احتمال محدودیت‌های ساعتی برای مقابله با کرونا

احتمال اعمال محدودیت‌های ساعتی کرونایی به‌عنوان تازه‌ترین تدبیر برای مقابله با کرونا مطرح شده و ممکن است در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شود. این خبر را خبرگزاری ایرنا منتشر کرده و نوشته است که در جلسه روز پنجشنبه روسای کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، پیشنهاد درخصوص اعمال محدودیت‌های شدیدتر برای مدیریت سریع‌تر مقابله با شیوع بیماری، موضوع تعطیلی کسب و کارهای غیرضروری در همه مراکز استان‌ها از ساعت ۱۸ هر روز از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر‌ماه و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در همه مراکز استان‌ها از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر سال‌جاری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقرر شده برای تصویب در جلسه روز شنبه (امروز) ستاد ملی ارائه شود.

درباره اینکه محدودیت‌های ساعتی چگونه قرار است اجرا شود جزئیات بیشتری منتشر نشده است. در ماه‌های گذشته تعدادی از کشورهای اروپایی محدودیت در رفت‌وآمد از ساعات مشخصی را در شهرهای به‌اصطلاح پرخطر و با آمار شیوع بالا به اجرا گذاشته‌اند. مسئله اصلی در اجرای چنین طرح‌هایی پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی و سازوکار مبتنی بر دریافت جریمه است؛ وزیر بهداشت کشور در هفته‌های گذشته و پس از پیش‌بینی جریمه‌های نسبتا سنگین برای خودروهایی که خارج از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در جاده‌های بین شهری تردد کرده بودند از برخی ناهماهنگی‌ها و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرده و گفته بود:« اگر این بال شکسته ما را ترمیم نکنند، اپیدمی در این مملکت جمع نمی‌شود و ما ته رودخانه باید جنازه جمع کنیم.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار