کد خبر: ۱۴۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری امروز ‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۷ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر رسید.

وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسید.

آغاز محدودیت های جدید 

دکتر علیرضا رئیسی از اعمال محدودیت یک ماهه فعالیت برای مشاغل (غیر از رده های شغلی شماره یک) از ساعت ۱۸ هر روز و از ۲۰ آبان ماه خبر داد.

وی با اشاره به تصمیم های جدید اتخاذ شده در زمینه مقابله با کرونا گفت: امروز تصمیم بسیار مهمی گرفته و قرار شد از ۲۰ آبان ماه به مدت یک ماه (از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر) از ساعت ۱۸ هر روز محدودیتی اعمال شود که همه مراکز به جز مراکز ضروری تعطیل خواهند بود.

رئیسی ادامه داد: مراکز ضروری شامل رده های شغلی شماره یک هستند که شامل مراکز درمانی، داروخانه ها، امداد و نجات، آتش نشانی، آمبولانسها و سرویس های ارایه دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارایه دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکتها و فروشگاه های زنجیره ای می توانند فعالیت داشته باشند. بقیه مشاغل از ساعت ۱۸ تعطیل خواهند بود تا روز بعد.

***

پیروزی بایدن زمینه ساز پیروزی ظریف در 1400 می شود؟

روزنامه آرمان ملی نوشت: «برخی معتقدند که روی کار آمدن بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند معادلات سیاسی تحت تاثیر و تغییر قرار دهد و چه بسا در این میان اصلاح‌طلبان و جریانات مثلا اعتدالی در کشور انگیزه دوباره برای ورود به انتخابات 1400 بگیرند.

تا جایی که از هم‌اکنون به فکر این هستند تا با به تصویر کشیدن اظهارات پیشین ظریف وزیر خارجه ایران درباره ارتباطاتش با جو بایدن در زمان سناتوری او یکبار دیگر برای انتخابات 1400 مهره‌چینی کرده و چه بسا مانند سال 92 که مذاکرات برجامی را سرفصل اهداف انتخاباتی خود برشمرده بودند، این‌بار هم از فرمولی مشابه برای چندماه دیگر باقی‌مانده به انتخابات 1400 بهره بجویند.

با این تفاوت که امسال با پیش کشیدن نام ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران و چه بسا موضوع کاندیداتوری او در 1400 وی را به عنوان حلال مشکلات کنونی معرفی کنند. از دید اصلاح‌طلبان با وجود بایدن، ظریف از سویی به واسطه ارتباطات و روابط دوستانه پیشین خود با بایدن و به عنوان اصطلاحا معمار برجام می‌تواند یکبار دیگر مردم را به سمت صندوق‌های رای بکشاند. اصلاح‌طلبان چنین فرضیه‌ای را دارند که ممکن است مردم با خود بگویند حالا که قرار است تغییراتی رخ دهد، پس بهتر است با همین روش اما با این تفاوت که با رای به ظریف در 1400 یکبار دیگر فرمول برجام را به شکل و سیاقی دیگر آزمود.

شاید به این طریق از آلام کاست و اقتصاد را مدیریت کرد. از سویی دیگر هم البته که عده‌ای با استناد به این موضوع که ظریف خود بارها گفته که در انتخابات کاندیدا نمی‌شود، اگرچه حضور وی به عنوان رئیس‌جمهور را در 1400 منتفی می‌دانند اما بازهم از نام او به‌عنوان کلیدواژه 1400 بهره می‌برند.

بدین معنا که با توجه به ریاست‌جمهوری بایدن در چنین شرایطی باز هم حضور ظریف به عنوان وزیر خارجه در سال‌های آتی لازم است و از این رو تنها عاملی که می‌تواند چنین مهمی یعنی وزارت ظریف را تحقق بخشد روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب است. به هر روی جریان چپ بازهم تلاش می‌کند تا بتواند بدین طریق پایگاه اجتماعی دلسرد خود را به پای صندوق‌های رای بیاورد. دراین میان، البته که عده‌ای از این جریان نیز منتظر تاثیرات سریع حضور بایدن هستند، چنانچه تا قبل از خرداد1400 بهبود وضع اقتصادی و برخی گشایش‌ها باردیگر چشم‌ها را به سمت اصلاح‌طلبان و کاندیدایشان بکشانند.

چراکه اگر با حضور بایدن ظرف چند ماهه قبل از انتخابات شرایط به‌گونه‌ای برای جناح‌ها تغییر پیدا کند، آنگاه تیم دولت فعلی و اصلاح‌طلبان می‌توانند مدعی این باشند که آنچه باعث همه خرابی‌های امروز در عرصه سیاست و اقتصاد کشور شد، ترامپ بود و بس و خود را از زیر این بار برهانند و باردیگر برای مشروعیت خود رای بخواهند. از این رو امروز جریان اصلاح‌طلب تلاش دارد تا به اشکال مختلف از این موضوع در انتخابات 1400 استفاده کند.»

***

روایت مصباحی مقدم از شورای عالی انتخاباتی اصولگرایان

غلامرضا مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز درباره جلسه تشکل های اصولگرا به میزبانی این تشکل به اعتماد گفت: «روز پنجشنبه ساعت ۹ صبح به دعوت جامعه روحانیت مبارز جلسه‌ای با حضور اکثریت قریب به اتفاق احزاب اصولگرا تشکیل شد. ۴۳ حزب و جریان انقلابی و ارزشی که از سوی وزارت کشور به رسمیت شناخته می‌شوند، دعوت شده و تقریبا ۴۰ حزب حضور داشتند... این فعالیت‌ها از نیمه خردادماه امسال آغاز شده است. جامعه روحانیت مبارز مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه ما باید در انتخابات ۱۴۰۰ فعال مشارکتی باشیم. فعال هستیم یعنی صبر نمی‌کنیم و انتظار نمی‌کشیم که دیگران حرکت را آغاز کنند و بعد جامعه روحانیت به‌دنبال آنها راه بیفتد. مشارکتی هستیم؛ یعنی به همه احزاب جریان انقلابی و همه شخصیت‌های این جریان در این حرکت نقش خواهیم داد...

جامعه روحانیت مبارز هم‌اکنون در حال شکل دادن ساختاری است که ماندگار باشد و برای هر انتخابات تغییر نکند. البته این ساختار را با موافقت و مشارکت جریان‌های سیاسی هم‌سو شکل می‌دهیم. در این راستا، یک هیات‌ عالی خواهیم داشت؛ یعنی نهادی شکل خواهد گرفت که تمام جریانات سیاسی مرتبط را پوشش بدهد. البته هنوز عنوان آن مشخص نیست اما بنابر پیشنهاد احزاب، قرار است ۵ نفر به نمایندگی از هر حزب برای عضویت در این تشکل معرفی شوند...

این هیات عالی که مسوولیت اصلی را برعهده خواهد داشت، قرار است انتخابات را ساماندهی و مدیریت کند و جامعه روحانیت مبارز نیز به عنوان میزبان امین این مجموعه وارد کار شده است...

بنا بر این است که برای انتخاب گزینه نهایی کاندیداتوری ریاست‌جمهوری از مجموعه کسانی که کف جامعه فعالند، استفاده شود و روند تصمیم‌گیری از همان ‌جا آغاز شده و بالا بیاید تا به نقطه نهایی برسد. به عبارت دیگر این گونه نیست که تصمیمات از بالا به پایین دیکته شود.»

***

نفرت به ترامپ مساوی با علاقه به بایدن نیست

روزنامه جوان نوشت: «اینکه تلاش می‌شود روی کارآمدن بایدن به معنای پایان گرانی، تورم و بیکاری القا شود، بادلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد بیشتر از آنکه از داده‌های واقعی بهره گرفته باشد یک عملیات روانی است برای فریب افکار عمومی. عامل اصلی مشکلات امروز کشور «تحریم- ترامپ» نیست اگر چه نقش این دو را نمی‌توان در وضعیت موجود کمرنگ دانست و ناکارآمدی طیفی است که تعمداً اوضاع اقتصادی- معیشتی را به مرحله‌ای از التهاب و اضطرار رسانده است که با ایجاد نارضایتی عمومی، حاکمیت سیاسی کشور را ملزم به پذیرش توافقاتی جدید در حوزه‌های غیرهسته‌ای کند...

تفاوت گذاری میان بایدن و ترامپ در خوش بینانه‌ترین حالت ناشی از ساده لوحی و هیجان زدگی و فقدان فهم مناسب از مؤلفه‌های سیاست خارجه ایالات متحده در رویارویی با ایران است. خوشحالی نسبت به پیروزی بایدن به معنای عدم شناخت مناسب از اصول و مبانی سیاست خارجه امریکا، فقدان شناخت نسبت به ساختار تحریم‌های ایرانی و چگونگی لغو کردن آن و بی توجهی به سابقه تحریم‌های دامنه دار ضدایرانی در طول سال‌های گذشته است.

خوشحالی زائدالوصف از پیروزی بایدن به‌واسطه پایان یافتن مشکلات اقتصادی-معیشتی تنها مقدمه‌ای است برای یک هدف بزرگ‌تر و آن پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ با این توجیه که «دوستان بایدن در ایران بهتر می‌توانند با بایدن کنار بیایند». ایده این روز‌های جریان غرب باور داخلی ناشی از همین تفکر است. مهمتر از پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰، استانداردسازی رفتار ایران توسط دولت آینده است که غایت آن «تهی سازی نظام از عناصرماهیت‌ساز است». از این رو با دو دوره زمانی مواجه هستیم؛ نخست، بعد از یک دوره کوتاه مدت که بازار روی آرامش تصنعی را به خود خواهد دید، باید منتظر تشدید مشکلات اقتصادی تا روز برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ با هدف تحمیل توافقات جدید در دولت کنونی باشیم؛ و در دوره بعد به فرض روی کارآمدن گزینه متبوع جریان غرب باور، شاهد اقداماتی شبیه دوره زمانی ۹۲ تا ۹۴ برای تحمیل برجام‌های ۲ و ۳ به نظام خواهیم بود.»

***

ظریف: بایدن با ترامپ متفاوت است

محمدجواد ظریف در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی گفت: «درباره موضع ایران درباره نتیجه انتخابات آمریکا و این که آیا بر سر کار بودن دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در کاخ سفید تفاوتی دارد، گفت: هنوز نمی‌دانیم که چه کسی پس از این انتخابت پیروز خوهد شد، اما معلوم است که تفاوتی میان این دو مورد وجود دارد، خصوصا در دوران دولت ترامپ که حتی اختلافاتی میان خود جمهوری‌خواهان نیز وجود داشت و دیپلماسی‌ای که دولت ترامپ در پیش گرفت، اگرچه دیپلماسی زیادی هم از آن ندیدیم، بر اساس تهدیدهای شخص او و وزیر امور خارجه‌اش بود. بنابراین تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن و کلمات نیست بلکه عملکردهاست. آمریکا فعالیتی غیرقانونی علیه ایران داشته است به دلیل این که به اقتصاد و مردم ما لطمه زد و اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد.

عراقچی: سیاست آمریکا با عوض شدن رئیس جمهور، تغییر نمی کند

سید عباس عراقچی در گفتگویی رادیویی در پاسخ به سوالی در خصوص اثرات نتایج انتخابات آمریکا بر کشورمان گفت: سیاست سلطه‌طلبانه و قلدرمآبانه آمریکا با تغییر رئیس جمهور در آن کشور تغییر نخواهد کرد ولی با تغییر افراد ممکن است شیوه ها و رویکردهای جدیدی بر سیاست آمریکا حاکم شود.

وی در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران تاکید کرد: سیاست های اصولی ایران نیز که مبتنی بر مقابله با سلطه و مقاومت در برابر فشارهای غیرقانونی است مسلما تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار نخواهد گرفت اما طبیعی است که در صورت بروز شرایط جدید جمهوری اسلامی نیز شیوه ها و راه حل های مناسب و منطبق با آن شرایط را برای تامین منافع خود، و برای مقابله با هر گونه فشار یا تهدید احتمالی جدید، اتخاذ خواهد کرد.

***

امان مسئولان چاپلوس

 روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «چاپلوسی، از آفت‌های بزرگ تعامل اجتماعی به‌ویژه در عرصه مدیریت است. این آفت، معمولاً به جان افراد ضعیف، ناکارآمد، وابسته و فاقد برنامه روشن مدیریتی می‌افتد... از جمله عوارض آفت چاپلوسی این است که بلافاصله بعد از آنکه رهبری درباره یکی از مشکلات سخن می‌گویند و خواستار حل آن می‌شوند، عده‌ای از مدیران اقدام به تشکیل جلسه فوری می‌کنند و درباره ضرورت حل همان مشکل داد سخن می‌دهند و عجیب اینست که خیلی فوری و حتی آنی به این نتیجه می‌رسند که این مشکل قابل حل است و وعده می‌دهند که سریعاً آن را برطرف خواهند کرد. عجیب‌تر اینکه همین حضرات باز هم در برابر مشکلات دیگر ناکارآمدی نشان می‌دهند و یا از کنار آن‌ها تا زمانی که نهیبی زده نشود بی‌تفاوت عبور می‌کنند...

سوال اینست که مدیرانی که بلافاصله بعد از تذکر رهبری اقدام به تشکیل جلسه و مثلاً تلاش برای حل مشکل نمودند، آیا نمی‌دانستند این گرانی‌ها وجود دارند و توجیه‌پذیر نیستند یا می‌دانستند؟ اگر نمی‌دانستند، باید بپذیرند که اهلیت تکیه زدن بر صندلی‌هائی که بر روی آن‌ها نشسته‌اند را ندارند؛ و اگر می‌دانستند و در عین حال کاری برای حل مشکل نمی‌کردند، باید به این نتیجه رسید که این حضرات، ناکارآمد هستند و باید جای خود را به افراد کارآمد بدهند تا مردم از اینهمه مشکلات رهائی یابند.»

***

انتقاد میرسلیم از نطق های شعاری نمایندگان

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران به خبرآنلاین گفت: «مردم‌سالاری مانند هر سکه دو رو دارد: یک روی آن انعکاس دادن مطالبات مردم به مجلس برای جستجوی راه پاسخگویی مناسب به آن مطالبات است و روی دیگر آن منعکس کردن مسائل کشور؛ اما در کل آگاه کردن مردم از نیازهای کشور است و موضوع اولویت اقداماتی که باید با ترتیبی منطقی انجام گیرد تا خیرآن نصیب همگان شود.این موضوع درباره رئیس جمهوری هم مصداق پیدا می کند و البته عوام‌زدگی رئیس جمهوری از عوام‌زدگی چند نماینده مجلس بمراتب خسارت‌بارتر است.

جنبه دیگر این عوام‌زدگی که آن نیز به ضرورت جلب توجه رأی دهندگان برمی گردد، خودنمایی برای اظهار وجود و حفظ محبوبیت نزد مردم رأی دهنده در حوزه انتخابیه است. این خودنمایی به چند شکل ظاهر می شود:١) ایراد نطق‌های آتشین در جلسه علنی با توجه به انعکاس آن بویژه از طریق رسانه ملی؛ ٢) سفرهای متعدد و برنامه‌ریزی‌شده با نیت اثبات حضور خود در صحنه و انعکاس دادن نوعی تحرک خدمتگزارانه در اذهان عمومی؛ ٣) ارائه پیشنهادهای گوناگون برای طرح ها و لوایح با استفاده از امکانی که قانون آیین نامه داخلی در اختیار او قرارداده است که به تجربه ثابت شده که اغلب این پیشنهادها (در حدود ۹۰ درصد‏ آنها) مقبولیت لازم را برای رأی آوری ندارد و فقط وقت نمایدگان در جلسات مجلس ضایع می شود.

بعضی از نمایندگان مجلس در این زمینه حرفه ای می شوند و اگر یک روز در جلسه علنی مناسبتی برای اظهار نظر و ارائه پیشنهاد و تذکر پیدا نکنند احساس غبن می کنند! اما راهکار نجات یافتن از این نقیصه و افزایش کارآیی مجلس ابتدا در قبول کردن خسارات این رویه و سپس عزم کردن بر اصلاح قانون آیین نامه داخلی است به گونه ای که هم مجلس صحنه تاخت و تاز برای خودنمایی نمایندگان نشود و هم پیشنهادهایشان بتواند بویژه از طریق کمیسیون های مجلس مطرح و بهره برداری شود.»

***

واکنش معاون روحانی به تلاش نمایندگان برای استیضاح وزیر اقتصاد

حسینعلی امیری، معاون رئیس جمهور در امور مجلس شورای اسلامی، در مورد طرح استیضاح فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس گفت: دولت همیشه حق مجلس شورای اسلامی را به رسمیت شناخته است. طرح سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس است... آنچه مهم خواهد بود این است که این حق چه زمانی استفاده می‌شود. الان ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با آمریکا هستیم. آمریکایی‌ها هم یکی از جاهایی که هدف قرار دادند بحث اقتصاد کشور است. در چنین شرایطی آیا استیضاح وزیر اقتصاد واقعاً به مصلحت است؟

***

وعده های اقتصادی محسن رضایی بوی انتخابات می دهد

روزنامه خراسان نوشت: «محسن رضایی یکی از چهره‌های نام‌آشنا برای ایرانیان و دنبال‌کنندگان سیاست  است. پس از جنگ و خداحافظی موقتش با لباس سپاه، در قامت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ظاهر شد اما چند نوبت تلاش او نتیجه موفقیت آمیزی  عایدش نکرد از این‌رو برخی ناظران احتمال حضور مجدد او در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 را ناچیز می‌دانند و معتقدند که او احتمالا فرصت را به جوان‌ترها واگذار خواهد کرد.

اما او این روزها نه‌تنها فعالیتش را تشدید کرده و به انتقاداتی صریح از سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی روی آورده، بلکه سفرهای خود را نیز از سرگرفته است.ابتدای هفته گذشته  و همزمان با اصلاح طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس، یکی از افراد شاخصی که به تصویب این طرح بهارستانی ها، واکنش نشان داد محسن رضایی بود.

او در صفحه اینستاگرام خود به  تبیین روند انحراف از جوان گرایی از سی سال پیش تا کنون پرداخت و محدود کردن سن 40 سال در رقابت های ۱۴۰۰ را یک « اشتباه بزرگ» توصیف کرد. دوشنبه به استان سمنان رفت و در جلسه ای  با روسای دفاتر بنیاد ملی نخبگان، از نخبگان کشور خواست که در امر  سیاست گذاری های مجمع مشارکت کنند.  فردای آن روز یعنی 13 آبان درحالی که محدودیت های کرونایی مانع از آمد و شد ها شده بود، به استان قم سفر کرد  و به دیدار آیت ا... اعرافی رئیس حوزه های علمیه رفت.

او در دیدار خود همانند دیگر دیدارهایش  بر برنامه هفتم توسعه  تاکید کرده و از حوزه علمیه خواست که نظرات و پیشنهادهای خود را درباره این برنامه ارائه کنند. اگر دیدار ها و جلسات او به همین جا ختم می شد قضاوت در باره حضور او در انتخابات  خیلی راحت نبود  اما او در پایان هفته به دیدار جوانان عضو جمعیت گام دوم انقلاب رفت و این بار سمت و سوی سخن خود را انتخاباتی تر از همیشه کرد.

او در بخشی از این دیدار خود پرسشی انتخاباتی مطرح می کند و پاسخی انتخاباتی تر به آن می دهد:« از من سوال می کنند که طرح شما برای اقتصاد بدون نفت چیست؟ آیا فقط به فروش محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی فکر می کنید؟ پاسخ من این است که این کار حداقل کاری است که باید با نفت کرد. می توانیم با جهش تولیدات ملی و رونق اقتصادی علاوه بر این که نفتی برای فروش به صورت خام نداشته باشیم،   روزانه    واردات نفت از کشورهای دیگر داشته باشیم  تا بتوانیم پاسخ صنعت و کشاورزی مدرن ایران را بدهیم.»

رضایی در ادامه سخنان خود در موضعی که بیشتر به شعار های انتخاباتی شبیه است،  بیان می کند که اگر اقتصاد فعال شود در آمد هر ایرانی کمتر از 50 هزار دلار نخواهد بود:« اگر اقتصاد و تولید ملی ما راه بیفتد هیچ ایرانی نیست که درآمد سرانه آن زیر 50 هزار دلار باشد. همه چیز برای این جهش و تحول آماده است. هر تحول در ایران، بر زندگی 500میلیون نفر در اطراف ایران تاثیر می گذارد به شرط آن که بازارهای منطقه و حوزه نفوذ فرهنگی را در اهداف خود داشته باشیم.»

البته باید گفت رقمی که محسن رضایی آن را مطرح می کند ، حدود ده برابر درآمد سرانه ملی در زمان حال است و از همین رو بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که این ادعای محسن رضایی حداقل در شرایط فعلی دست نیافتنی و غیر ممکن است. با این حال باید منتظر ماند و دید رضایی در ادامه مسیر خود بار دیگر عزم کارزار انتخابات را خواهد کرد یا این که این بار میدان رقابت را به دیگران  واگذار می‌کند و همچنان به نظریه پردازی می پردازد . 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار