کد خبر: ۱۴۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵

سلامت نیوز:آلودگی هوای تهران باز به این شهر برگشته است. امروز نهمین روزی است که این غول خاکستری بی‌وقفه در آسمان پایتخت جولان می‌دهد. البته فقط این هشت، نه روز نیست که آلودگی هوا، آسمان پایتخت را به‌محاصره خود درآورده است، در پاییز امسال ۳۷روز هوای تهران آلوده بود و پایتخت نشینان ۳۷روز هوای آلوده تنفس کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،تهرانی‌ها از ابتدای پاییز تاکنون ۵۳روز هوای قابل قبول و ۳۷روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس- به‌دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون- تنفس کردند. هوای تهران درحالی طی پاییز ۳۷روز آلوده بود که در این بین سهم آذرماه از آلودگی هوا ۱۹روز گزارش شده، این یعنی آذرماه آلوده‌ترین ماه پاییز طی امسال بوده است.

تعطیلی مدارس هم بر آلودگی هوا تاثیرندارد

بررسی آمار نشان می‌دهد که کیفیت هوای تهران پاییز سال گذشته با درصدی تفاوت، کم و بیش مشابه امسال بود.در پاییز ۹۸ تهران ۵۸روز هوای قابل قبول و ۳۲روز هوای آلوده داشت که از این بین سهم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ۲۹روز و سهم هوای ناسالم برای همه سه روز بود. با این تفاوت که در پائیز سال گذشته خبری از کرونا نبود که مراکز علمی و برخی از مشاغل را به تعطیلی بکشاند. درحالی‌که بیش از ۴۰درصد از روزهای پائیزی هوای تهران آلوده بوده که در این مدت برخی از مشاغل نیز به خاطر جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا به دور کاری روی آوردند و مدارس و دانشگاه‌ها نیز به‌همین دلیل تعطیل بودند.

علاوه‌بر تعطیلی مراکز علمی و دورکاری برخی از مشاغل، محدودیت‌های کرونایی هم در پاییز امسال اجرا شد و این چندین هفته است که رفت‌وآمدها در برخی از شهرها از جمله تهران بعد از ساعت ۹شب قدغن است و جریمه دارد. اما با تمام این موارد آلودگی هوای تهران مانند سابق و حتی بدتر از آن پابرجاست و خیال رفتن هم ندارد.در سال‌های گذشته در مواجهه با آلودگی هوا تنها معمولا استراتژی مسولان تعطیلی مدارس بود، گویا مقصر آلودگی هوا مدارس و دانش‌آموزان بودند.اما امسال کرونا نشان داد که مشکل آلودگی هوای تهران بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر از آن است که تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی بتواند بر آن تاثیر بگذارد یا حداقل آن را کمرنگ کند.

سازمان محیط‌زیست مقصر آلودگی هوا

ناگفته پیداست که سازمان محیط‌زیست مسئول هوای پاک است. اما معمولا این سازمان با شانه خالی کردن از مسئولیت خود، کم کاری این سازمان را به مسائل دیگری ربط‌ می‌دهد. «مازوت» یا همان نفت کوره یکی از توجیهاتی است رئیس سازمان محیط زبست در چند سال اخیر آلودگی هوای پایتخت را به آن گره زده است.

چندوقت پیش عیسی کلانتری دلیل آلودگی هوای تهران را مازوت دانست و گفت: چون ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به خاطر تحریم کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم تن بدهیم این مازوت‌ها را در شهرها بسوزانند.این درحالی است که غلظت گوگرد در سوخت مازوت تولیدی ایران حدود ۳.۵درصد است که هفت برابر استانداردهای بین‌المللی برای سوخت کشتی‌ها در آب‌های آزاد است، چه رسد به مصرف آن در شهرها، آن هم تهران که با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است.

درحالی سازمان محیط‌زیست به دنبال استفاده از ریه مردم به عنوان انبار مازوت است که این سازمان می‌تواند با متوقف کردن طرح‌های غیرکارشناسی مانند طرح‌های انتقال آب، بودجه آن پروژه‌ها را انبار بسازد تا برای انبار کردن مازوت چشم طمع به ریه شهروندان ندوزد.قصه تلخ ماجرا آن‌جاست عیسی کلانتری خود به تبعات منفی مازوت بر سلامتی آگاه است با این حال به سوزاندن آن چراغ سبز نشان داده است. وی چند وقت پیش در مورد تاثیر منفی مازوت بر سلامتی گفته بود:

«آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را تا 6 برابر افزایش می‌دهد.»لازم به یادآوری است مازت یا نفت کوره یا مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید به‌دست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفتسیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتور‌های دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است ونه تنها ارزش بسیار نازلی در مقابل بنزین یا گازوئیل دارد، بلکه میزان غلظت گوگرد آن نیز بسیار بالا است و آلایندگی زیادی را ایجاد می‌کند.

آلودگی هوای تهران به شورای شهر هم رسید

آلودگی هوای تهران صدای اعتراض اعضای شورای شهر تهران را نیز درآورده است‌. دیروز هیات رئیسه شورای شهر تهران از وضعیت آلاینده هوای تهران با وجود محدودیت رفت‌وآمد و تعطیلی برخی مشاغل، گلایه کرد. زهرا نژادبهرام در تذکر پیش از دستور خود در جلسه دیروز شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت:

به‌تازگی با یک موج سنگین آلودگی مواجه هستیم، هرچند که در چند سال گذشته هرازچندگاهی، آلودگی هوا را تجربه کرده‌ایم، اما این بار آنقدر آلودگی سنگین بود که توصیه می‌شد همین رفت‌وآمدهای محدود نیز کمتر شود و همین حالا نیز شاخص ۱۰۴ است و در شرایط ناسالم هستیم.نژادبهرام با بیان ‌این‌که علیرغم تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها، همایش‌ها، سینماها و فعالیت‌های هنری و محدود بودن فعالیت بسیاری از اصناف و رسته‌های فعالیتی در سطح پایتخت، امسال نیز شاهد آلودگی هوا هستیم، افزود:

«درحالی‌که هرساله با اشاره به سهم قریب به ۸۰درصدی منابع آلاینده متحرک و خودروها در بروز آلودگی هوا، بر ضرورت چاره‌اندیشی برای غلبه بر این موضوع تمرکز می‌شد، شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های جدی زمینه کاهش قابل توجه تردد و عبور و مرور را فراهم آورد. اما مشاهده می‌شود که کماکان با شرایط نامطلوب آب و هوایی از نظر ذرات معلق در هوا و بروز خطرات جدی برای شهروندان مواجه هستیم.»

برچسب ها: آلودگی هوا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار