کد خبر: ۱۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
رئيس جمهور چين شي جينپينگ در دو طرف تور بازي شرق و غرب بازي مي‌كند.
روزنامه تجارت – فاطمه مهتدي؛ وي در جريان مراسم سالگرد پيروزي جنگ جهاني دوم مهمان ويژه ولاديمير پوتين در مسكو بود اما بعد از‌اين مراسم به بلاروس رفت. اين سفر نشانه واضحي به روسيه بود كه چين مي‌خواهد با مسكو همكاري نزديك داشته باشد و نفت و گاز بخرد ولي در اروپاي شرقي نيز منافع خود را دنبال مي‌كند. به گزارش دويچه وله، رئيس جمهور چين بعد از 14 سال به بلاروس سفر كرد و در ديدار با همتاي بلاروس اش الكساندر لوكاشنكو خواستار همكاري اقتصادي شد‌اين ديدار منجر به توافق مجتمع بزرگ صنعتي چيني بلاروسي در‌اين كشور شد. شي جينپينگ رشد صنعتي بلاروس را به مرواريدي در جاده جديد ابريشم تشبيه كرد. بلاروس مي‌تواند چين را از نظر اقتصادي به بقيه جهان وصل كند. چين آماده سرمايه گذاري بالا در كشورهاي حوزه بالكان است و به زيرساختهاي‌اين منطقه براي انتقال كالاهايش نياز دارد. چين تمايل دارد تا نقشي به عنوان بزرگترين سرمايه گذار در كشورهاي جنوب و شرق اروپا در چالش با مشكلات اقتصادي ،ايفا كند. درحاليكه كشورهاي اروپايي غيرعضو در اتحاديه اروپا شديدا به كمك نيازمندند، اعضاي كشورهاي اتحاديه نيز با مشكلات مشابهي روبرواند. تخمين زده شده در غرب منطقه بالكان نياز به 110 ميليارد يورو براي زيرساختها وجود دارد. هئيت اقتصادي چين  در‌اين منطقه با استقبال روبروشدند. در جريان كنفرانس 16 كشور اروپايي به اضافه چين ، سالانه بيش از 4 ميليارد دلار به كشورهاي اروپاي مركزي و جنوب شرقي وارد شده است. درسال 2013 تجارت چين با‌اين منطقه به 60 ميليارد دلار رسيد. از سرمايه گذاريهاي بزرگ چين در‌اين منطقه مي‌توان به 170 ميليون يورو سرمايه گذاري براي ساخت پلي بر روي رودخانه دانوب در صربستان اشاره كرد در پروژه‌هاي تازه چين بين بلگراد و بوداپست خطوط ريلي  با هزينه 1.5 ميليارد يود احداث مي‌كند.‌اين جريان سرمايه گذاري به سرعت جريان دارد و گفتگو درباره اعتبار 10 ميليارد يورويي براي پروژه‌هاي زيرساختي در‌اين منطقه درجريان است.
رقابت با بروكسل
چين از نشان دادن مقاصد بلندپروازانه خود هراس ندارد و خواهان تجارت با اروپا براي گسترش نفوذ خود است و با استقرار مراكز صنعتي خود در اروپاي شرقي هزينه انتقال كالاهايش را كاهش مي‌دهد و با حضور در‌اين منطقه به طور طبيعي دوستان بسياري را براي خود پيدا مي‌كند كه مي‌توانند موقعيت پكن را در بروكسل تقويت كنند و تاثير كلي چين را در اروپا بيشتر خواهد كرد. اعضاي جديد اتحاديه اروپا از منافع پكن سود خوبي برده اند و پول‌هاي چين به سرعت وارد‌اين كشورها مي‌شود و باعث نگراني ديگر كشورهاي اتحاديه شده است.
تقويت روابط با خاورميانه
با وجود كاهش رشد اقتصادي در چين‌اين كشور به عنوان بزرگترين واردكننده نفت محسوب مي‌شود كه يك سوم آن را از كشورهاي حاشيه خليج فارس تامين مي‌كند. طبق آمار صندوق بين‌المللي پول در سال 2014 رشد اقتصاد چين 7.4 درصد و در سال 2015‌اين رشد به 6.8 درصد خواهد بود و پيش بيني شده  كاهش رشد در سال 2016 به 6.3 درصد مي‌رسد. آمارها نشان مي‌دهد واردات نفت چين در آوريل سال گذشته به ركورد تازه 7.4 ميليون بشكه در روز رسيده است. رابطه چين و كشورهاي خاورميانه به شراكتي برد – برد تبديل شده كه باعث افزايش ميزان تجارت بين دو طرف گشته است. به نظر پكن كشورهاي حاشيه خليج فارس مقاصد جذابي براي بازار صادراتي اش است.  چين حضور خود در خاورميانه را از راههاي مختلف افزايش داده و از تمايل به تجارت آزاد با كشورهاي عضو شوراي همكاريهاي حاشيه خليج فارس خبر داده است. به گفته كارشناسان مي‌توان در‌اينده شاهد سرمايه گذاري كشورهاي حاشيه خليج فارس در چين و بلعكس بود
افزايش خروج سرمايه
ميزان سرمايه بالايي درحال خروج از چين است كه باعث نگراني نسبت به ثبات مالي شده است و تلاش بانك مركزي چين براي كاهش سود‌هاي بانكي را پيچيده مي‌كند. به گزارش فايننشال تايمز، در سه ماهه اول سال 2015 چين با خروج بالاي سرمايه 159 ميليارد دلاري روبرو شده است.‌اين رقم بالاترين ركورد خروج سرمايه از‌اين كشور بوده‌اين درحالي است كه مازاد درآمد تجاري چين در‌اين زمان 79 ميليارد دلار باقي مانده كه در پنج سال گذشته رقم بالايي بوده است.‌اين خروج باعث نگراني سرمايه گذاران خواهد بود. رشد اقتصادي‌اين كشور در شش سال اخير بسيار كند شده است ولي خروج‌اين ميزان سرمايه هنوز تهديدي بر سيستم مالي‌اين كشور نيست همچنين بايد متذكر شد‌اين خروج سرمايه مي‌تواند در فعاليت‌هاي اقتصادي در خارج از كشور باشد كه دولت جينپينگ از‌اينگونه سرمايه گذاريها استقبال مي‌كند. درعين حال‌اين خروج سريع تلاشهاي بانك مركزي چين براي حمايت از تسهيل مالي و سياستگذاري اقتصادي را مشكل مي‌كند و باعث كاهش ذخاير ارزي مي‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار