کد خبر: ۱۴۹۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌چهار‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۰ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۰۷ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۵۳ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۹۵ نفر رسید.

سعید نمکی روز چهارشنبه از رصد خانه سلامت وزارت بهداشت گفت: مردم مطمئن باشند منتظر تولید واکسن داخلی نمی مانیم. رسیدن واکسن ایرانی به فاز تست انسانی و تلاش برای تولید واکسن داخلی به این معنی نیست که مردم را معطل نگه داریم البته بنده و تمام نزدیکانم واکسیناسیون را زمانی انجام خواهیم داد که تمام گروههای هدف در کشور واکسن زده باشند و به نقطه واکسن تولید داخلی و ملی برسیم.

وی افزود: برای مردم عزیز کشور حتما درصددیم واکسن کرونا را از جاهایی که تست های لازم را گذرانده و آمده تزریق بدون دغدغه برای انسان و پیشگیری است خریداری کنیم و مژده آن را هم در اسرع وقت به مردم خواهیم داد. گروههای هدف و اولویت ها کاملا مشخص و طبقه بندی شده اند.

علیرضا بیگلری رئیس انستیتیو پاستور ایران گفت: ما با همکاری کشوری دیگر به  تولید واکسن اقدام کردیم. فاز حیوانی واکسن طی شده و فاز یک کارآزمایی بالینی هم با نظارت  انستیتیو پاستور در آن کشور انجام شده است و فاز 2 هم در حال انجام است و پس از آنکه تحلیل نتایج فاز دو انجام شد؛ فاز 3 که بی خطرترین فاز است بر روی حدود 50 هزار نفر بین ماه های بهمن و اسفند توسط مجموعه انجام خواهد شد و امیدواریم تولید انبوه را پس از فاز 3 آغاز کنیم.

بیشتر بخوانید: 

نمکی: از منابع مطمئن خارجی واکسن کرونا خریداری می‌کنیم

دومین واکسن ایرانی کرونا در راه است

واکسن کرونای آکسفورد برای تزریق در انگلیس تایید شد

***

ریل‌گذاری روحانی برای دولت بعدی

حسین راغفر اقتصاددان در آرمان ملی نوشت: «کلیات بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق تصویب شد. مصوبه‌ای که ظاهرا برآمده از جلسه دو روز پیش سران قواست و به همین دلیل هم به نظر می‌رسد در مجلس تصویب خواهد شد، درحالی‌که پیامدهایی برای جامعه دارد و از قضا گزینه‌های دیگری برای تامین هزینه‌ها و مخارج بخش عمومی وجود دارد ولی دولت آن مسیرها را دنبال نکرده است. مالیات از بنگاه‌های بزرگ و فعالیت‌هایی مثل مالیات بر ثروت این همه ویلا و ساختمان‌های لوکسی که سر برافراشته، همچنین خرید و فروش سکه و ارز از جمله منابع درآمدی است، ضمن اینکه زمین و مستغلات هم درآمدهای بسیار بزرگی را می‌تواند تشکیل دهد به‌طوری که دولت اصلا نیازمند فروش نفت، اموال و استقراض نباشد...

اما دولت مسیرها را نرفته و طبیعی است که دولت بعدی فقط در سال 1401 مجبور به پرداخت حدود صدهزار میلیارد تومان اصل و فرع بدهی‌های دولت خواهد بود و این سوال که با این کسری بودجه‌ها از کجا خواهد آورد، مطرح است و در حالی حدود 610هزار میلیارد تومان درآمدهای غیرواقعی مثل فروش نفت دیده شده که حدود دو برابر این مقدار نیز مخارج دیده شده است. ولی دولتی که قرار است در شرایط جنگی کشور را اداره کند باید با درنظرگرفتن همین شرایط مملکت را اداره کند. بدین ترتیب دولت بعد گزینه‌هایی جز ادامه مسیری که این دولت ریل‌گذاری‌اش کرده، ندارد. لذا به نظر می‌رسد ادامه این وضع موجب تحمیل هزینه‌هایی به اقشار متوسط و پائین جامعه شود که همانا تورم بالاست. درواقع دولت بعد قادر به پایین آوردن قیمت ارز نخواهد بود و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، قطعا همه هزینه‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند...

اگرچه نشانه‌ها حاکی از این است که مجلس نیز لایحه بودجه را تصویب می‌کند، چون نقش مجلس به مصوبات سران سه قوه تقلیل پیدا کرده و عملا خیلی اختیاری برای تصمیم‌گیری ندارد. مجلس می‌توانست بودجه سال 1400 را در پنج ماه اول براساس 1399 با یک افزایش منطقی به‌صورت دودوازدهم در اختیار دولت قرار دهد تا امکان تخطی به بودجه بقیه سال آینده دولت بعدی وجود نداشته باشد ولی ظاهرا اختیار چنین تصمیماتی را ندارد.»

***

رستم قاسمی؛ گزینه جدید اصولگرایان برای 1400؟

آفتاب یزد نوشت: «این گونه که از بیان و دیدگاه اصولگرایان بر می‌آید، چنانچه جمع‌بندی و تصمیمِ نهایی به آمدنِ نامزد نظامی باشد در کنار گزینه‌هایی چون قالیباف که خیلی‌ها او را برای ریاست جمهوری 1400 مصمم می‌دانند و سردار دهقان که از خیلی وقت قبل اعلام آمادگی کرده است منهای محسن رضایی که تصمیم بر نیامدن گرفته و شمخانی که هیچگاه آمدنش را به عنوان شایعه نیز نشنیده‌ایم برای 1400 رستم قاسمی و برای 1408 سعید محمد مد نظر قرار دارند.

بخشی از اصولگرایان، رستم قاسمی را دارای سوابق اجرایی ـ وزارت نفت و قرارگاه خاتم ـ و همچنان حاضر در عرصه ی سازندگی و کمک به مجموعه ی وزارت نفت و شخص زنگنه برای برون‌رفت از دایره ی تنگ تحریم‌ها می‌دانند. این عده از اصولگرایان معتقدند برای ریاست جمهوری 1400 که هم مسائل اقتصادی مهم است هم مقابله با تحریم ها، رستم قاسمی همان چهره‌ای است که می‌تواند در هر دو عرصه در پاستور موفق باشد ضمن آن که نزدیک بودن به اصولگرایانِ نزدیک به احمدی‌نژادی‌ها می‌تواند حمایت این بخش را نیز برای خود محفوظ نگه دارد...

در برخی محافل اصولگرایی، صحبت از شهردارِ قطعی و آتیِ تهران، یعنی «سعید محمد» است با این توضیح قابل توجه که؛ کسانی برای شورای ششم در لیست مورد حمایت اصولگرایان قرار خواهند گرفت که شهردار شدن«سعید محمد» را پذیرفته باشند و اگر این سناریو عملیاتی شود آن وقت باید پذیرفت که تغییرات اصلاحی در قانون انتخابات ریاست جمهوری، صرفاً 1400 را شامل نمی‌شود و برای 1404 و 1408 نیز فکرهایی در سر اصولگرایان بر سریر قدرت نشسته در حال شکل‌گیری است.»

***

چگونه بودجه در کمیسیون تلفیق تصویب شد؟

 محسن زنگنه نماینده مجلس درباره رای مثبت کمیسیون تلفیق به بودجه سال آینده به فرهیختگان گفت: «از دیدگاه بنده تصور نمایندگان این بوده که اگر کلیات را نپذیرند، با توجه به روحیه و سلوکی که دولت در حوزه سیاسی داشته، احتمالا دولت نسبت به اصلاح و برگرداندن بودجه اقدام خاصی نخواهد کرد و عملا با انسداد اقتصادی در معیشت مردم مواجه باشیم. دولت هم در این مدت نشان داده پایبند به قانون نیست لذا نگرانی داشتند که اگر الان کلیات رد شود ممکن است دولت هیچ اقدامی نکند، مانند نامه‌ای که بعد از 4-3 روز آقای رئیس‌جمهور به مجلس نوشت که اصلا در شأن مجلس نبود، لذا این نگرانی را نماینده‌ها داشتند و به این جهت احساس کردند اگر کلیات را بپذیرند بعدا می‌توانند به جزئیات ورود کنند و اصلاحات خود را انجام دهند. علاوه‌بر این باید این را هم مدنظر داشت که رئیس و برخی اعضای کمیسیون مطرح می‌کنند که شورای نگهبان این چراغ‌سبز را به مجلس داد که «اگر بخواهد اصلاحاتی را انجام دهد با آن اصلاحات موافقت می‌کنیم.»...

دولت نشان داده خیلی پایبند به تعهدات خود نیست. همین دولت سال گذشته و در مجلس قبل ذکر کرده بود کلیات را بپذیرید و در جزئیات با مجلس راه می‌آییم، اما در عمل چنین کاری را انجام نداد و خیلی از نمایندگان دوره قبل که الان در مجلس حضور دارند، بارها نسبت به این امر انذار دادند. من پیشنهاد دادم توافق بین دولت و مجلس هرچه باشد مکتوب شود. منتظر بودیم نامه‌ای که دیروز آقای روحانی ارسال می‌کند تلویحا این حق دولت را به مجلس تنفیذ کند، چون بدون تعارف این حق دولت است که این لایحه را بنویسد. لذا انتظار ما این بود که دولت در نامه‌ای که ارسال می‌کند ضمن اینکه آن مصارف و منابع را از محل درست تامین می‌کند، در حوزه اصلاح این اختیار را به مجلس بدهد که شما این کار را انجام دهید و ما هم حمایت می‌کنیم. نامه گویای این امر نبود و من پیشنهاد دادم توافق کتبی با دولت داشته باشیم. فعلا در کمیسیون تلفیق اینچنین شد و رای شکننده است و معلوم نیست در صحن چه اتفاقی بیفتد.»

***

امیدواری بهزاد نبوی به پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 

به گزارش شرق بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در نشست مجازی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی انتخابات 1400 گفت: درباره انتخابات آینده این‌طور احساس می‌شود که بنا دارند انتخابات بدون رقیب یا رقابت توسط وابستگان رقبای یک طیف شکل بگیرد. اگر کس یا کسان دیگری هم اجازه حضور پیدا کنند، باید از عدم رأی‌آوری آنان اطمینان حاصل شود! و قانون جدید مجلس هم بعضی مشکلات احتمالی را برایشان حل خواهد کرد! اما بدان معنی نیست که از الان دست‌ها را بالا بگیریم و تسلیم شویم! استنباط من این است که در آمریکا با انتخاب بایدن و بازگشت آمریکا به برجام و لغو حداقل بخشی از تحریم‌ها، البته مشروط به اینکه تندروهای داخلی اجازه دهند! ممکن است شاهد جو مثبت موجی از امید در داخل کشور باشیم. نگرانی تندروهای داخلی از شکست ترامپ و مصوبه شتاب‌زده مجلس برای خروج تقریبی از برجام نیز برای جلوگیری از ایجاد این موج و امید است. به نظرم اگر خوب عمل شود تا شرایطی که بلافاصله بعد از شکست ترامپ، یعنی سقوط نرخ دلار و سکه به وجود آمد، تداوم یابد، سبب ایجاد موج در جامعه می‌شود. مردم ما با امواج مختلف به صحنه می‌آیند. خاتمی محصول یک موج در سال 76 بود. روحانی محصول یک موج در 92 بود. موج ردصلاحیت هاشمی به سود روحانی تمام شد. به نظرم باید به انتخابات آینده ورود کرد. مگر راهی جز انتخاب بین نامزدهای یک طیف یا نامزدهای فاقد پایگاه اجتماعی باقی نماند که در آن صورت چاره‌ای جز عدم معرفی کاندیدا از موضع اعتراضی نخواهد بود.درحال‌حاضر نمی‌شود شرایط را پیش‌بینی کرد.

***

انتقاد روحانی از دوقطبی‌سازی درباره فروش نفت

حسن روحانی در جلسه هیات دولت دوقطبی‌های ایجاد شده در کشور را به مصلحت کشور، درست و واقعی ندانست و عنوان کرد: نباید ذهن جامعه را به این دو قطبی‌ها مشغول کنیم. این دوقطبی‌ها ناصحیح و کاذب است. یکی می‌گوید نفت را کم بفروشیم و یکی می‌گوید زیاد بفروشیم. نفت‌مان را باید تولید و بعد در حداکثر ممکن صادر کنیم و این حق ماست.  

روحانی اضافه کرد: می‌گویید به جای آنکه حق‌مان را پس بگیریم، پس نگیریم. اگر الان بتوانیم، می‌گویم این کار بکنیم. هر وقت وزیر نفت بگوید دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه می‌توانیم صادر کنیم، ما آماده‌ایم. بعد می‌گویند پول نفت در بودجه خرج نشود. این حرف درست است ولی لغت آن غلط است.

وی گفت: نفت را حتی‌الامکان نباید در بودجه جاری استفاده کرد. نفت را باید فروخت و سرمایه‌گذاری کرد. مقداری در صندوق می‌رود. مقداری باید در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود که مقداری عقب است و این صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری و نشاط است.  

روحانی با بیان اینکه در این شرایط  اینکه نفت را بفروشیم و آن را وارد توسعه کشور کنیم بسیار خوب است، گفت: امسال اعلام کردیم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و مقداری که بیشتر فروختیم صرف توسعه کشور یا صرف توانمندسازی افراد مستضعف می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: 

روحانی: پمپئو و ترامپ مسئول جنایت ترور سردار سلیمانی هستند/ بعد از ترامپ شرایط برای مردم منطقه بهتر خواهد بود

***

کنایه واعظی به قالیباف

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران  در خصوص ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس گفت: از افرادی که در مجلس روی بودجه کار می‌کنند خواهش می‌کنم بودجه را تبلیغاتی نکند و صرفا اطلاع‌رسانی کنند. اینکه سخنگوی کمیسیون تلفیق هر روز با مردم صحبت کند، کار خوبی است اما اینکه افراد مختلف توییت می‌زنند و انتظارات را بالا می‌برند و ایده‌ای که تحت هیچ شرایطی کارشناسی نشده مطرح می‌کنند، مضر است.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس مجلس مبنی بر اینکه کمبود بودجه نداریم و از بی‌تدبیری و سوء مدیریت رنج می‌بریم، گفت: این کار درست نیست مخصوصا اینکه کسانی که امروز اینطور صحبت می‌کنند، خود قبلا مدیر بودند و عملکرد آنان را می‌دانیم.

وی یادآورشد: وقتی آقای قالیباف از شهرداری تهران رفتند می‌دانیم چقدر بدهکار بود پس نگاهی به گذشته داشته باشند و مردم اینها را یادشان نرفته است.

واعظی گفت: اینکه ما برای انتخابات آینده همینطور به دولت حمله بکنیم، کار درستی نیست و اینکه بگوییم الان تحریم نیست کرونا نیست و فقط ضعف مدیریت است، به نظر من مقداری کم لطفی است.

بیشتر بخوانید:

واعظی: دولت در خدمت مجلس است تا بتوانیم بودجه خوبی ببندیم

***

لاریجانی حزب تشکیل دهد

مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس . فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال حمایت اصلاح طلبان از علی لاریجانی به ایلنا گفت: «قبل از هر چیز این را بگویم که من وقتی آقای قالیباف را دیدم،که (خیلی راحت رئیس مجلس شد) گفتم هزار رحمت به لاریجانی، اما این به مفهوم آن نیست که می‌خواهیم ایشان را کاندیدای ریاست‌جمهوری کنیم. خیلی خوب است که آقای لاریجانی خودش یک حزب تشکیل دهد و به فعالیت حزبی روی بیاورد که در این صورت خواهد توانست نیروهای حزبی خود را در این ساختار ساماندهی کند. 

اما در خصوص حمایت از ایشان در انتخابات باید بگویم که ما در حزب خود تصویب کردیم که کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ باید از درون جبهه اصلاحات باشد ما یک بار از آقای روحانی حمایت کردیم البته نه ما او را اصلاح‌طلب می‌دانستیم و نه او خودش را اصلاح‌طلب می‌دانست، در این مساله آقای لاریجانی هم همانند روحانی است و ما در این رابطه مصوبه مشخص در حزب داریم که براساس آن عمل خواهیم کرد.»

***

چمران: مشاور رسمی قالیباف نیستم

مهدی چمران فعال سیاسی اصولگرا، در رابطه با شایعاتی مبنی بر انتصاب او به عنوان مشاور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم، به برنا گفت: من در هیچ مقام رسمی ای تحت عنوان مشاور منصوب نشده ام، شاید گاهی به برخی نمایندگان به خصوص رئیس مجلس مشاوره هایی بدهم اما این مقام رسمی نیست. حتی مشورت هایی که من به نمایندگان می دهم، موضوع جدیدی نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه او به کمیسیون شوراها نیز دائم راهنمایی و مشورت می دهد، تاکید کرد: هیچ گاه در قالب حکم رسمی یا مقامی انتصابی به عنوان مشاور برای رئیس مجلس ظاهر نشدم و از قبل از ریاست او هم، راهنمایی هایی به قالیباف می دادم.

چمران متذکر شد: من به رئیس جمهور و وزرا هم مشاوره می دهم. 

***

گزارش حادثه هواپیمای اوکراینی به زودی در دسترس مردم قرار می گیرد

وزیر راه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اهمیت گزارش دهی ایران به اوکراین در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: رسیدگی به این موضوع بدون حاشیه و دور از هر گونه رفتار غیر حرفه ای انجام شده است. بر طبق قانون شرکت بهره بردار که اوکراینی ها بودند و شرکت سازنده که بویینگ بود، در بررسی این حادثه حضور داشتند . جمع بندی سانحه تمام شده و در اختیار ذی نفعان قرار گرفته است. گزارش آن به زودی در سامانه هواپیمایی کشوری برای همه مردم قابل رویت خواهد بود.

میزان غرامت جانباختگان پرواز اوکراینی مشخص شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، طبق مصوبه هیئت دولت، وزارت راه و شهرسازی موظف شده است تا با همکاری دستگاه‌های ذیربط ترتیب پرداخت مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن به خانواده‌ها و بازماندگان هریک از جانباختگان را در اسرع وقت فراهم و مبالغ را براساس مستندات به ذی‌نفعان پرداخت کند.
 
هیئت دولت نیز با توجه به پیشنهاد معاونت حقوقی، در جلسه امروز چهارشنبه دهم دی ماه تصویب کرده که خسارات ناشی از فوت جانباختگان، بدون هیچ‌گونه تبعیض ناشی از ملیت، تابعیت و جنسیت و براساس قوانین متبوع کشور‌های جانباختگان، به ورثه آن‌ها پرداخت شود.

 

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار