کد خبر: ۱۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
نگاه «تجارت» به نظارت ضعيف شهرداری‌ بر ساخت وسازهاي تهران
این روزها در هر منطقه‌ای از تهران شاهد ریزش ساختمان‌ها بر اثر گودبرداری‌های پر‌خطر هستیم؛ موضوعی که قبح آن در شهر ریخته شده و سالانه تلفات قابل توجهی را به دنبال دارد.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ معضل گود‌های رها شده بویژه در کلان شهر تهران مساله ای است که باید از سوی شهرداری پیگیری و به وضعیت ایمن سازی آنها رسیدگی شود و با توجه به اصلاحیه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، باید در فرآیند صدور پروانه ساختمانی تمهیداتی در نظر گرفته شود که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
مساله گودهای رهاشده معضلی است که کلان‌شهر تهران در سال‌های اخیر شاهد آن است و باعث تهدید جان شهروندان در این کلان‌شهر شده است.
در حال حاضر پیگیری وضعیت گودهای رهاشده در شهر تهران انگشت اشاره را به سمت مقصر اصلی ، یعنی شهرداری می برد و با توجه به اینکه اگر از گود برداری مدت زیادی گذشته باشد با تغییر شرایط آب و هوایی هر لحظه، امکان ریزش آن وجود دارد، و پیگیری وضعیت گود‌های رها شده در تهران امری ضروری به نظر مي‌رسد.
  در رابطه با همين موضوع منوچهر شیبانی، سرپرست دفتر ملی مقررات ساختمان اظهار مي‌كند: باید از سوی شهرداری قوانيني داده شود تا به مساله گودهای رهاشده از طریق مالکان رسیدگی شود.
وی با تاکید براین که عملیات ساختمانی باید در زمان بندی مشخص انجام شود مي‌گويد: براساس قانون اگر به هر دلیلی ادامه روند ساخت و ساز متوقف شود باید ایمن سازی صحیح صورت گیرد.
شیبانی با اشاره به اصلاحیه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تصریح مي‌كند: در فرآیند صدور پروانه ساختمانی باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در کلان شهرها نباشیم.
همچنين معاون فنی و عمران سازمان نظام مهندسی استان تهران در‌اين زمينه مي‌گويد: سازمان نظام مهندسی نظارت بر کنترل گودها در شهر تهران را ادامه می‌دهد.
رضا حيدريون تصریح مي‌كند: از سال گذشته سازمان نظام مهندسی با حساسیت‌های خود با کمک شهرداری بسیاری از گودهای رها شده در تهران شناسایی کرده اند.
وی با اشاره به این‌که در بحث گودبرداری دو مساله‌ی فنی و سیستم‌های اداری مطرح است، مي‌گويد: مرجعی که در حال حاضر می‌تواند به مالکان فشار وارد کند شهرداری است.
معاون فنی و عمران سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکیدمي‌كند: شهرداری باید به سرعت راهکاری مدنظر قرار دهد و تعهداتی را از مالکان پروژه‌ها بگیرد که بعد از انجام گودبرداری پروژه‌ها به حال خود رها نشوند.
حیدریون با بیان اینكه اگر مالکی گود خود را رها کند طبق ماده 55 قانون ، شهرداری می‌تواند ورود پیدا کند، مي‌گويد: شهرداری به راحتی می‌تواند اقدام به پرکردن گودها کند که در این صورت مالکان وارد شده و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
وی خاطرنشان مي‌كند: تمام گودهایی که در شهر تهران رها شده‌اند شهرداری باید وارد عمل شود و اقدامات لازم را در موردشان انجام دهد و اگر در بحث فنی مشکلی وجود داشته باشد سازمان نظام مهندسی می‌تواند با شهرداری همراهی داشته باشد.
 حيدريون مي‌افزايد:در مقطعی 99 گود پرخطر در تهران وجود داشت که البته بعضي از کارفرماها نسبت به ایمن کردن این پروژه‌ها اقدام کردند اما فکر می‌کنم که آمار موجود همین 99 گود پرخطر باشد‌ هرچند سازمان نظام مهندسی به طور میانگین ماهانه بالای سه تا چهار هزار گود را فقط در تهران بازرسی و کنترل می‌کند که البته برخورد جدی با کارفرماها و مهندسان ناظر این پروژه‌های نا‌ایمن را در پیش گرفته‌ایم.‌
 امامحمد رضا سرحدی کارشناس حوزه مسکن ، با اشاره به نقش غیر قابل انکار "نظارت بر گودبرداری‌ها و ساختمان‌های درحال ساخت" در کاهش خطرات احتمالی و ریزش ساختمان‌ها مي‌گويد: با رشد آمار گودبرداری‌های غیر اصولی در سال‌های اخیر در کشور  بویژه در تهران و بروز حوادث تلخ و تلفات جانی- مالی در پی آن ضرورت طرح نظارت بر گودبرداری‌ها و ساختمان‌های درحال ساخت غیر قابل انکار است.
وی ادامه مي‌دهد: توقف ساخت و ساز ناایمن در راستای مقاوم سازی و افزایش کیفیت ساختمان‌ها اقدام موثری است.
سرحدی با بیان اینکه دستور توقف ساختمان‌های درحال ساخت اثر منفی بر اقتصاد بازار مسکن نخواهد گذاشت، مي‌افزايد: با افزایش کیفیت ساختمان‌ها ضمن دستور توقف این گونه ساختارهای ناپایدار تاثیر مثبتی بر عرضه و تقاضای واقعی بازار و حفظ سرمایه ملی خواهد داشت.
وي در ادامه گودبرداری رها شده به بهانه توقف ساخت و ساز و ... را از معضلات این طرح دانست و مي‌گويد: ایمن سازی محل گود برداری تا اطلاع ثانوی بایستی از سوی مجری و دستگاه‌های ذیربط پیش بینی شود تا از وقوع هرگونه خطر احتمالی و ریزش ساختمان جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه در نبود قید فوریت طرح ایمن سازی گود در پی دستور توقف پی‌ریزی و گودبردار‌های غیر اصولی صدمات و خسارت احتمالی افزایش می یابد، تصریح مي‌كند: رهاسازی گودبرداری، وقوع نزولات جوی، نشست خاک،...و گذر زمان تهدید بزرگتری را به وجود می آورد.
این کارشناس مسکن در ادامه مي‌افزايد: طرح‌های اصلاحی نظیر طرح نظارت بر گودبرداری‌ها و ساختمان‌های درحال ساخت در سایه نقص در جزئیات به بیراهه خواهد رفت.
وی خاطر نشان مي‌كند: با صدور دستور توقف، اقدامات اصلاحی در‌هاله ای از ابهام قرار می‌‌گیرد که نشانگر ضعف ساخت و ساز در نبود راه حل‌های ریشه ای است.
در هرحال آنچه مشخص است با رشد آمار گودبرداری‌های غیر اصولی در سال‌های اخیر در کشور به ویژه در تهران ضرورت حرکت طرح‌های گودبرداری در کشور به سمت استاندارد سازی غیر قابل انکار است هرچند تسریع جریان ایمن سازی ساخت و ساز در سایه نقص در جزئیات و قید فوریت در اقدامات اصلاحی مشکلات را پیچیده تر می‌سازد به طوری که بی توجهی به این اقدامات اصلاحی، هر چند جزئی خطری بزرگتر هر لحظه ساختمان‌های همجوار را تهدید خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار