به گزارش اقتصاد نیوز، در حالی این هفته را به پایان رساند، که مشاهدات میدانی و اظهارات واسطه گران نشان می دهد که خودروهای داخلی توان افزایش قیمتها را نداشتند. فعالان بازار تاکید دارند در این هفته بازار رو به نزول بوده است یا در بهترین حالت توانسته سطوح قیمتی قبل را حفظ کند. براساس ارزیابی های صورت گرفته بیشترین افت قیمت در هفته سپری شده به پژو 206 تیپ 2رسید و این خودرو افت 9 درصدی را در تجربه کرد.
در هفته اخیر بازار دلار روند نزولی داشت و حتی به کانال 24 هزار تومان نزول کرد به گفته فعالان همین تغییر کانال بر بازار خودرو نیز اثر گذار بود موجب شد تا بازار در جهت نزولی حرکت کند و اگر نوسانی نیز شکل گرفت زیر سطح قیمت های هفته پیش از آن بوده است.در هفته سپری شده شاهد افت حدود 1 تا 9 درصدی قیمت در بازار خودرو بوده ایم.
فعالان بازار خودرو معتقدند کم عمق شدن بازار خودرو موجب شده است که چه در عرضه و چه در تقاضا شاهد روندی نزولی در بازار باشیم، به همین دلیل قیمت هایی که اعلام می شود بیش از اینکه قیمت های معامله شده باشد قیمت های پیشنهادی هستند و بازار در حال حاضر با کمبود تقاضا روبرو است؛ کمبودی که موجب شده تا بازار خودرو مسیر نزولی را در پیش بگیرد. این حس بازار را آمارها نیز تایید می کند با وجود رشد 16 درصدی تولید خودرو در آذر ماه رشد فروش صنایع خودرو سازی صفر بوده است. این اتفاق از سه زاویه می توان توضیح داد: یا خودرو سازان فعلا به امید اخذ مجوز افزایش قیمت تمایلی به فروش ندارند یا تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد. در واقع عطش تقاضا در بازار به امید کاهش قیمت بیشتر با بهبود وضعیت خوابیده است. حالت سوم نیز وضعیت بینابینی از این دو گمانه است. در واقع سمت عرضه و تقاضا فعلا دلیلی بر ملاقات گسترده با یکدیگر ندارند. خودرو ساز با هدف تغییر قیمت کارخانه و سمت تقاضا به امید ورود محصولات بهتر یا خرید خودرو در قیمت مناسب تر. تاز زمانی که در بازار چنین آرایشی وجود دارد بازار در یک وضعیت برزخی حرکت خواهد کرد.
آمارهای رسمی می گوید تبدیل سپرده ها به پول از نیمه دوم آبان به بعد کم شده است. حتی رشد پول در آذر صفر بوده است این یعنی سرمایه گذاران فعلا تمایلی به سرمایه گذاری در بازارهای دارایی ندارند. تقاضای مصرفی کمی صبر می کند به امید این که با گشایش های مورد انتظار در عرصه سیاست خارجی بازار در سطوح پایین تری به تعادل برسد. انتظار برای واردات در سال آینده نیز گزاره ای است که برخی تقاضای مصرفی را از بازار عقب رانده زیرا برخی تصور می کنند با قیمت های کنونی بازار شید بتوانند سال بعد خودرو مناسب تری تهیه کنند. تمامی این عوامل نشان می دهد در هفته پیش رو نیز اگر نااطمینانی سیاسی پدیدار نشود بازار نوسان محدود در بازه قیمتی کنونی را تجربه خواهد کرد. البته سمت عرضه تلاش دارد در برخی سطوح از قیمت ها حمایت کند کاهش عرضه تاکتیکی است که آنها برای حمایت از بازار به کار خواهند بست. اما با این وجود کمتر کسی پیش بینی می کند جهت بازار در هفته پیش رو صعودی باشد. آنان با توجه به نوسان اندک قیمت در بازارهای لیدر به خصوص دلار پیش بینی می کنند که در هفته پیش رو نیز بازار شکل آرام و با ثباتی را در پیش گیرد و شاهد تغییر چندانی در بازار خودرو نباشیم.
اما چه عواملی باعث شده تا بازار خودرو شکل نزولی به خود گیرد؛ فعالان بازار خودرو معتقدند عوامل مختلفی می توانند به بازار خودرو سمت و سو دهد. برخی از این عوامل به ثبات نرخ بازارهای لیدر بخصوص بازار ارز در هفته سپری شده باز می گردد، عامل دیگری که می توان به آن اشاره کرد به مصوبات مربوط به واردات خودرو است، براساس مصوبه جدید ورود خودروهای موجود در مناطق آزاد به سرزمین اصلی بلامانع خواهد بود و آنچه مسلم است با اجرایی کردن این طرح برخی تصور می کنند بازار افت قیمت را تجربه خواهد کرد؛ دو عاملی که موجب شد تا قیمت ها در بازار خودرو دنده عقب حرکت کند.
اما در کنار این عوامل به گفته فعالان بازار خودرو از دیگر عواملی که بر بازار خودرو اثرگذار بوده و موجب شده تا بازار به آرامش برسد یا به قولی به خواب زمستانی برود، می توان به بازگشت امیدواری ها به کاهش تنش در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد. عاملی که موجب آرامش در تمامی بازارها قلمداد می شود و بازار خودرو را نیز در برگرفته است.
در هفته ای که گذشت خانواده پراید در یک محصول افت و در محصولی دیگر تثبیت را تجربه کردند. پراید 131 در بازار در محدوده قیمتی 107 میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته ما قبل 3.6 درصد افت قیمت را ثبت کرد. قیمت پراید 111 نیز بدون تغییر در بازار به 125 میلیون تومان رسید. با این شرایط می توان گفت بازار خود را برای رسیدن به مرز 100 میلیون تومان آماده می کند.
در میان محصولات ایران خودرو نیز دو خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 و تیپ 5 نیز در هفته سپری شده افت قیمت را تجربه کردند و مدل صندوقدار این خانواده نیز تغییر قیمتی نداشت؛ براساس رصد بازار در هفته سپری شده شاهد افت 9 درصدی پژو 206 تیپ 2 نسبت به هفته قبل بودیم و این خودرو در بازار 191 میلیون تومان قیمت خورد و تیپ 5 نیز با 0.7درصد افت در هفته سپری شده 253 میلیون تومان در بازار معامله شد.
با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که بیش از همه تاکنون توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند در بازار در محدوده قیمتی 240 میلیون تومان قیمت خورد و بدون تغییر قیمت هفته را به پایان رساند.
براساس ارزیابی های صورت گرفته قیمت سمند LX نیز در هفته سپری شده از افت قیمت بی نصیب نبود و با افت 2.1 درصد نسبت به هفته قبل در بازار با قیمت 181 میلیون تومان در بازار قیمت خورد. اما « سمند lx با موتور EF7» نیز در هفته گذشته 201 میلیون تومان و «سمندسورن» هم 238 میلیون تومان در بازار معامله شدند و به ترتیب افت حدود یک درصدی و 0.8 درصدی قیمت برای این دو خودرو ثبت شد.
از دیگر محصولات در بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو در هفته گذشته نسبت به هفته قبل در بازار افت حدود یک درصدی قیمت را تجربه کرد و قیمت آن به 121 میلیون تومان رسید.
قیمت «تیبا2» معمولی نیز در بازار 127 میلیون تومان قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته 3 درصد افت قیمت داشته است، اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است نیز با قیمت 134 میلیون تومان در بازار معامله شد.