خروج 70 درصدي واردكنندگان متفرقه از چرخه واردات
سير نزولي واردات در سايه انحصار گرايي
واردات خودرو در دومين ماه از سال 94 نيز همچنان در مسير كاهش به حركت خود ادامه ميدهد. بازار خودرو در سال جاری هنوز خود را به خوبي پیدا نکرده است.
به گزارش روزنامه تجارت، اخبار مختلفي که در حاشیه بازار شنیده میشود، نشان میدهد که خودرو با سرعتي تندتر نسبت به گذشته به سمت رکود بیشتر حرکت میکند. همین موضوع در کاهش واردات خودرو طی فروردین ماه سال جاری مشهود است. کاهش قیمت خودروهای وارداتی از 1 تا 8 میلیون تومان بسته به قیمت خودرو در هفتههای اخیر نشان میدهد که مشتری چندانی برای خرید وجود ندارد. همین موضوع موجب شده تا واردکنندگان در سال جدید دست نگه دارند. آمارهای گمرک نشان میدهد که ارزش واردات خودرو در فروردین 94 نسبت به فروردین 93 معادل 66 درصد کاهش یافته است.
اواخر سال گذشته، دولت آئیننامهای به امضای محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد که براساس آن، قرار شد که واردات خودرو ساماندهی شده و تنها نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی در ایران، با تضمین ارایه خدمات پس از فروش مناسب، اجازه واردات داشته باشند، بنابراین هر واردکنندهای که بخواهد واردات خودرو انجام دهد، یا باید خود نماینده رسمی از خودروسازان خارجی باشد و به تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده باشد و یا باید با واردکنندگان رسمی در قالب قراردادی که جزئیات آن را وزارت صنعت، در ماه پایانی سال ۹۳ منتشر کرد، به واردات بپردازد و واردکننده رسمی، ارایه خدمات پس از فروش آن به مشتری را تضمین کند.
ادامه كاهش واردات خودرو در ارديبهشت
در همين حال گزارش گمرک از آمار واردات در دومین ماه سال نشان میدهد که واردات خودرو در این ماه نیز مانند ماه گذشته با سقوطی 65 درصدی مواجه بوده است. این آمار نشان میدهد که واردات خودرو در این ماه با 65 درصد کاهش به لحاظ تعدادی نسبت به ماه مشابه سال گذشته، معادل 3700 دستگاه بوده است. براساس این گزارش در این ماه واردات خودرو به لحاظ وزنی 60.5 درصد و به لحاظ ارزشی نزدیک به 58 درصد کاهش داشته است. در اردیبهشتماه سال جاری ارزش کل خودروهای وارداتی جمعا معادل 94 میلیون و 869 هزار دلار است و این در حالی است که ارزش مجموع واردات 10 هزار و 385 دستگاه خودرو در اردیبهشتماه سال گذشته معادل 224 میلیون دلار بود. این آمار از میزان واردات قطعی خودروی سواری در دو ماهه سال جاری نیز نشان میدهد که در این دو ماه 4300 دستگاه خودرو با ارزش معادل 113 میلیون دلار وارد کشور شد که ارزش ریالی آن نیز معادل 318 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است. این آمار حاکی از آن است که واردات خودرو در دو ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ تعدادی 66 درصد، وزنی 63 درصد و ارزشی 60 درصد کاهش داشته است. بر این اساس در دو ماهه اول سال گذشته 12 هزار و 700 دستگاه خودروی سواری وارد کشور شد که ارزش آن معادل 278 میلیون دلار یا 675 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.
تاثير انحصار در كاهش واردات خودرو
در همين حال یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: انحصاری شدن واردات خودرو باعث کاهش شدید واردات این محصول شده که نتیجه آن افزایش قیمتها و متضرر شدن مصرفکنندگان است. فربد زاوه درباره دليل كاهش 73 درصدي واردات خودرو در فروردین امسال به ايسنا گفت: از بهمن ماه سال گذشته با دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو منحصر به نمایندگیهای رسمی شده است. وی با بیان اینکه قرار بود برای کاهش انحصار، نمایندگیهای رسمی با فروش گارانتی، اجازه واردات را به واردکنندگان متفرقه هم بدهند، خاطرنشان کرد: با این حال نمایندگیهای رسمی برای حفظ انحصار خود از صدور اجازه واردات به واردکنندگان متفرقه خودداری میکنند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تا پیش از انحصاری شدن واردات خودرو در بهمن سال گذشته، بیش از 70 درصد بازار در اختیار واردکنندگان متفرقه بود و نمایندگیها حداکثر 30 درصد این بازار را در اختیار داشتند. وی افزود: با انحصاری شدن واردات، واردکنندگان متفرقه از چرخه واردات حذف شدهاند و به این ترتیب با خروج 70 درصد واردکنندگان از این بازار، شاهد افت 73 درصدی واردات خودرو در فروردین ماه امسال بودیم. زاوه با بیان اینکه در ماههای آینده روند نزولی واردات خودرو تشدید خواهد شد، تصریح کرد: نمایندگیهای رسمی در گام اول واردکنندگان متفرقه را از بازار خارج کردند و پس از این نیز با هدف افزایش قیمتها، واردات محصولات توسط خود را کاهش خواهند داد. وی ادامه داد: هدف نمایندگیهای رسمی از کاهش واردات این است که با کم شدن تعداد خودروهای وارداتی موجود در بازار ایران، از یک سو قیمت این محصولات افزایش یابد و از سوی دیگر مصرفکنندگان مجبور به مراجعه به این شرکتها برای خرید شوند. زاوه در پايان خاطرنشان کرد: با اتمام اعتبار ثبت سفارشهای صورت گرفته در سال گذشته از سوی واردکنندگان متفرقه، تیر ماه امسال شاهد اوج کاهش واردات خودرو خواهیم بود. در این فرایند به دلیل انحصاری شدن واردات مصرفکنندگان به دلیل افزایش قیمتها متضرر خواهند شد.